Lägg Sverige på terapisoffanLedarkrönika/Björn Werner

"Den måste tåla regn och rusk"Peter Lagerhult, 56 år, montör.

Män bakom Kvinnor. Inspelningsledare, manusförfattare, regissör, fotograf, Anna Blomberg och hennes medskådespelare går igenom det inspelade materialet. MAGNUS BERGSTRÖM

Drömmen om satkärringens återkomst

Anna Blomberg gjorde stormsuccé som Hollywoodfrun Anna Anka. Men framgångssagan börjar med en helt annan figur. Dagens Arbete träffade humorundret i en jakt på satkärringen som försvann.

Anna Blomberg

  • Ålder: 39 år.
  • Född: I Göteborg och uppväxt i Malmö.
  • Bor: Lägenhet på Södermalm i Stockholm.
  • Familj: Skådespelaren och sambon Daniel och sönerna Svante, 4, och Tage, knappt ett år.
  • Spelat: Diverse roller i bland andra tv-serierna Kvarteret Skatan, Hjälp!, Morgonsoffan, Hipp hipp, Starke man och Robins.

 

Du känner kanske inte Elsa-Britta. Du ska få veta mer om henne snart. Först och främst: hon är försvunnen. Och jag funderar intensivt över vart hon har tagit vägen en regntung oktoberdag år 2011.

Just den dagen sitter en piffig kvinna i ett strandhus på Lidingö och ser en man i ögonen. Hon heter Anna Blomberg och du har säkert sett henne på tv. Kanske som Kåta Gun i Kvarteret Skatan, sönderrökta kanslisten Gunvor i Starke man eller imiterandes Hollywoodfruar i Robins.

Nu närmar hon sig mannen i soffan bredvid. Ler förläget. Och börjar kyssas.

”HRRÖÖÖÖ” – ”HRRÅÅÅÅÖÖ”

En brunstig älgko har oväntat krossat stämningen. Den tar sats i Anna Blombergs diafragma för att jobba sig upp och ut i ett oanständigt råmande. Djuret får inte många sekunder i rampljuset innan hon brister i skratt och scenen bryts.

– Ni får inte le så där för då kan jag inte hålla mig, säger Anna till kostymören, rekvisitören, praktikanterna och skriptan, ett tiotal som står bakom kameran och biter sig i kinderna.

Humorserien ska sändas i SVT och bär arbetsnamnet Kvinnor. Konceptet är enkelt:

Kvinnliga komiker spelar flest roller. Korta scener, många figurer. Anna gör 33 rollfigurer under femton inspelningsdagar. I dag har hon redan hunnit fylledansa med Petra Mede, köpa ett ruckel av en mäklare (för att han var attraktiv) och lyckogråta över att vara singel på midsommarafton.

– Jag tycker att hon verkar väldigt mänsklig, viskar en av praktikanterna mellan två tagningar.

– Hon verkar, hur ska jag säga, snäll. Absolut ingen diva. Jag tycker om henne, fast jag inte känner henne.

Snäll? Jo, jag tackar. Då skulle du möta Elsa-Britta, tänker jag. Elsa-Britta skulle ha malt manuset i bitar. Hon skulle ha sparkat ut regissören och stampat på programidén. ”Jaså det är humor om kvinnor det här? Varför är då producenten, huvudförfattaren och regissören män? Och vad är det för tramsiga kortisar? Låt folk tala till punkt!” Elsa-Britta är själv inte den som låter sig presenteras i scener på en halv minut. Hon kräver mer.

Vi förflyttar oss nu snabbt och ledigt till en vacker sommarkväll i Stockholm. Där står en tio år yngre och ännu ganska okänd Anna Blomberg. Ensam på en utomhusscen spelar hon upp en monolog. Växlar mellan fem roller som framför en märklig historia. Elsa-Britta inleder med en ilsken födelsedagssång till sig själv. Anna är lång men lyckas ändå bli kort och krum. Hon är ung men lyckas bli gammal och ledbruten. Vi, publiken i gräset, får vara hemtjänsten. Vi skrattar när hon skäller på oss. Mer kalvsylta på mackan! Lingonsylten ska klickas ut ovanpå kalvsyltan, inte bredas!

Hon gör också klart att har vi fel färg på skinnet kan hon förväxla oss med liemannen. Hon är allt annat än snäll. Hon är elak, dominant och rädd. En riktig satkärring för att tala klarspråk. Och ändå. Ändå sitter jag där i gräset och bygger upp en smygande sympati.

Anna Blomberg gör Elsa-Britta mer än bara rolig. Detaljer och skiftningar ger henne djup. Innan pjäsen är slut har hon blivit språkrör för generationer av arga gamlingar som kämpar för värdighet. De ställer till ett helvete över varje smörgås för att smörgåsar är det enda de har makt över i livet. Skäll tantskrällen! Visa att ni lever!

Okända svenskar heter föreställningen. Alla de fem rollfigurerna är lika skruvade och ändå påtagligt verkliga. De kommer att slå med buller och bång, tänker jag. Sök skydd Robert Gustavsson. Akta dig Ernst-Hugo Järegård. Här kommer Anna Blomberg.

Elsa-Brittas historia börjar faktiskt i en hiss. I varje fall delvis. I den hissen stod en 20-årig Anna Blomberg och gapade: ”Hilda!” Mitt emot henne stod en lika häpen person. De befann sig båda på teaterhögskolan i Göteborg och kände varandra väl från flickrummens lekar. Där hade de spelat små pjäser. Byggt relationsdramer med Barbie och mjukisdjur.

Leken tog slut i mellanstadiet och de hade glidit isär. Det var åratal sedan de sågs. Ingen av dem visste att den andra höll på med teater. Nu stod de där, båda två, i hopp om att bli antagna till en av de få platserna i konkurrens med hundratals sökande.

För vår surtants skull var det verkligen tur att de inte lyckades. Några år senare startade de i stället humorgruppen Dotterbolaget i Stockholm tillsammans med några andra tjejer. Och i jobbet på hemtjänsten vid Fridhemsplan samlade Anna på sig de möten som skapade Elsa-Britta. Skällande tanter som hon tvättade, lagade mat och städade åt. Bearbetade genom att improvisera med de andra.

Hon började ge röst åt flera, Kåta Gun” (senare i Kvarteret Skatan), osäkra, alldeles för snälla Marianne som påminde om henne själv i en extrem version och andra som hon träffat på gatorna i uppväxtens Malmö. Till slut bar hon en hel hög av folk i famnen. Runt dem utvecklades ett skimrande universum som var hennes eget, kunde växa och ta plats i Dotterbolagets regi.

Gruppen verkade under en tid då de enda kvinnliga komiker som syntes var Ulla Skoog och Babben Larsson, och de hade börjat som ett slags studiecirkel: ”Varför har folk lättare att skratta åt män än kvinnor?” Varannan träff läste de Nina Björks feministiska skrift Under det rosa täcket. Varannan improviserade de fram det som blev föreställningar. Showerna de hann göra fick gott mottagande.

Anna trodde stenhårt på att de skulle slå igenom. Var övertygad om att de skulle bli nästa Killinggänget. Alla tjejerna fortsatte ändå att söka teaterhögskolor. Hon såg en efter en komma in. Också Hilda. Vid det laget skulle de flesta ha gett upp och bytt bana.

Anna bestämde sig i stället för att göra en egen föreställning: Okända svenskar. Hilda hjälpte henne med regin. Och hon häpnade allt mer över figurernas detaljrikedom och dimensioner. Började tänka på Anna som ett ”medium som gav röst åt andra människor”.

Mycket riktigt gjorde Elsa-Britta succé. Anna plockades upp. Via radio vidare till tv-studior. Trots det. Någonstans i SVT:s korridorer hände det. Elsa-Britta bara försvann.

– Jag blev lite knäckt. Jag bestämde mig för att aldrig spela henne igen.

Anna Blomberg ligger utsträckt på en säng i strandhuset på Lidingö och vilar inför att den sista scenen för dagen ska tas.

Hon säger att hon kom in i tv-huset med något som kändes färdigt att spridas för världen. Självförtroendet forsade över alla flodbäddar.

– Fasiken, ge mig en kamera så ska jag åstadkomma storverk, jag var så himla stursk. Jag hade en naiv tanke om att det jag var bra på skulle någon sorts tv-gud se och jag skulle få fritt spelrum.

Men trots att det var hennes egna figurer som burit ända fram fick de sällan ”plats i formatet”. ”Passade inte målgruppen.” Kåta Gun kom med i Kvarteret Skatan men blev om än rolig och uppskattad så ganska endimensionell (hon var kåt). Elsa-Britta ”hade inga snabba skämt.”

– Jag upplevde ibland att folk försökte göra om mig till något jag inte är. Lite som om jag var en jazzmusiker som skulle fås att spela pop. Jag försökte försvara min grej och ibland upplevdes det som ett problem, tror jag.

Den som styrde och lade sista hand vid manusen var alltid någon annan. Elsa-Britta fick några sketcher i ett program men höll på att förvandlas till en gullig tant. Anna försökte styra tillbaka sin gamling till ursprunget. Hon fick beskedet att hon inte var rolig. Och med det uttalandet föreställer jag mig att Elsa-Britta gav upp ett vrål av vrede. Sakta segnade ner. Och blå i ansiktet föll livlös ihop över sin rollator.

Anna Blomberg själv sörjde, slickade sina sår, gick vidare och jobbade på. Hon anpassade sig, och hon hade roligt. Fick göra en massa olika typer av humor, jobba med spännande människor och göra rader av figurer.

Största hiten skapade hon helt själv och den kom för två år sedan.

Hon hade sett Hollywoodfruarna på tv. Tänkt att de var såna osannolika figurer. Maria Montazami som måste smörja munnen med läppstift var tionde minut. Anna Anka som hånar folk för att de är fattiga.

Hemma vandrade hon runt och försökte som alltid få karaktärerna att först sätta sig i kroppen. Funderade över deras drivkrafter och vad de skulle kunna säga. Anna Anka var svårast. Liten, späd och med ljus röst. Den som låg längst bort från henne själv även om skånskan var lätt att härma:

”Asså, de är väldigt många mänskor som är avundsjuka på maj för att jag har så mycket pengar. Som den här kydden till exempel. Den köpte jag för 575 000 dollar, och det är liksom inga pengar för maj, men för andra mänskor, till exempel såna fattiga som bor i hyddor och sånt …”

Hon lät Anna Anka äta disktrasa också. ”För disktrasor har inte nånna rynkor.”

Annas man Daniel filmade improvisationerna och hon skickade filen till SVT. Några veckor senare sändes snuttarna i tv-programmet Robins och succén var ett faktum.

Hon satt paff framför datorn och såg hur mejl och kommentarer strömmade in. Hennes infall fick över en miljon klick på You-
tube och en krönikör i Dagens Nyheter beskrev henne som ”fullständigt briljant”. ”Anna Blombergs korta inslag – som knappast haft vare sig stor budget eller lång produktionstid i ryggen – är så på pricken att man gapar.”

Hon blev förvånad, minst sagt.

– Jag kände; vilken skillnad att spela karaktärer som folk redan har sett. Jag hade ju aldrig imiterat förut. Vilken genomslagskraft.

Efter följde porträtt av bland andra Jimmie Åkesson, Lill-Babs, Elisabet Höglund och Mona Sahlin. Succéer de med.

Den okända svenskan Elsa-Britta har alltså fått ge plats åt andra mer kända. Men det beror inte på att hon inte har saker att säga världen. Anna Blomberg har vid det här laget ingenting emot att spela sketcher. Fylledansa och ge järnet som älgko.

Men figurerna från Dotterbolaget är något annat. Hjärtevänner som inte kan slitas och slängas. Sittande på sängen i strandhuset på Lidingö inser jag att de inte bara blivit stoppade av andra. Anna har själv sövt ner flera stycken av ren barmhärtighet. Hon vägrade låta dem dö under oket att leverera en punchline var trettionde sekund.

Jakten slutar där vi började. Elsa-Britta är försvunnen. Nu vet vi i varje fall var hon finns. Med en droppflaska på intensiven sedan tio år tillbaka. Innebär det att hon tynar mot slutet? Kanske inte.

– Jag har faktiskt en idé som går ut på att Elsa-Britta vägrar att dö, säger Anna Blomberg.

– Jag tänker mig att publiken ska tro att hon har försvunnit men att hon hela tiden kommer tillbaka.

I en parallell värld, någonstans i en lägenhet i Stockholm ligger Elsa-Britta inte alls på vaket och väntar.

Hon ligger uppskissad på papper i en skrivbordslåda. Stark nog att ställa sig upp och skälla vilken dag som helst.

– Det gäller bara att hitta rätt folk att jobba med, säger Anna Blomberg innan hon reser sig från sängen i strandhuset för att riva av dagens sista scen.

– Att låta de här gamla karaktärerna ta plats är fortfarande min stora dröm.

 

Sagt om Anna Blomberg:

Morgan Andersson, teaterlärare på Fridhems folkhögskola:
”Ambitiös. En sån som inte ger sig på något sätt. Målmedveten, en som kämpar, jobbar. Teaterhögskolan är inte bästa vägen för alla, och jag tror att det var bra att hon aldrig kom in, om jag ska vara ärlig. Jag tror att hon hade förlorat en del av det hon har då. Det är inte så många som kommer ut därifrån och jobbar med komik.”

Petra Mede, kollega:
”En av de bästa i branschen på karaktärer. Och väldigt bra på att improvisera. Som häromdagen när vi spelade in och hon plockade fram en helt fantastisk tyska från ingenstans. Att hon skulle ha tysk brytning var ingenting som stod i manus. Så jobbar Anna, hon lägger ofta på extra lager, en till dimension.”

Barbro Blomberg, mamma:
”Anna har alltid gått sina egna vägar. Hon har vetat vad hon vill ända sedan hon var liten. Hon har stark integritet. Och den har hon lyckats behålla genom hela den resa hon gjort, tycker jag. Ett ögonblick jag särskilt minns är när jag satt i publiken och såg Okända svenskar. Jag ville ropa till alla ”Hallå, det är min dotter det här!” Jag var så stolt.”

Hilda Ramsten, vän och medgrundare av Dotterbolaget
”Hon är rolig, lite slarvig. Hon litar till att allt ordnar sig, men kan också grubbla mycket. Hon kan vara väldigt utlevande och känna sig försagd i andra sammanhang. Hon är dubbel på många sätt. Och det här dubbla tror jag har med hennes begåvning att göra. Hon är en å ena sidan, å andra sidan-person. Det är därför hon kan skapa så mångdimensionella karaktärer.”


at@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Det får vi(ssa av oss) på jobbet

förmåner på jobbet

Vad har du för förmåner?

Fritidshus, tjänstebil eller flexibel arbetstid? Lyx för vissa, vardag för andra. DA har ställt samman en unik lista över alla förmåner på storföretagen.

Flextid, Sandvik, Gimo

De får flextiden att fungera

På Sandvik Coromant i Gimo har flextiden spridit sig från kontor och dagskift.

1
Foto: ISAK KRANTZ

Granskning av tryckerimoms gav fint pris

Dagens Arbetes Marie Edholm och Hans Strandberg kammade i går hem ett prestigefullt pris för sin granskning av tryckerimomshärvan.

Kurt Nurmi är journalist och författare.

"Det anses rimligt att en bänk i ett offentligt rum är privatägd – försedd med det tydliga budskapet: Den här är vår, ingen annans. "

GästkrönikaKurt Nurmi

Illustration: JENS MAGNUSSON

Bonusen som kan stoppa din a-kassa

Koll påDin arbetsplats ska lägga ner och ni får bonus för att stanna till slutet. Då riskerar du att bli utan a-kassa.

1

Striden om företrädesrätten

Helle Klein, Chefredaktör.

"Bäckström verkar tondöv"

LedareDA:S chefredaktör Helle Klein svarar branschorganisationens vd i debatten om det nya bemanningsavtalet.

Fiskeby bruk vill ersätta Louise Karlgren och andra inhoppare med bemanningsföretag, trots att de har förtur till jobb. Claes Nöid är fack­avdelningens ordförande. Han tog kampen 
för sina medlemmars rätt – och förlorade. Foto: Brita Nordholm

Tio dagar från ett fast jobb

Louise Karlgren drömmer om att kunna planera sitt liv. Men hon är en av förlorarna i kampen mot bemanningsföretag på Fiskeby bruk.

Henrik Bäckström. Foto: TT NYHETSBYRÅN

"Arbetsgivarna håller sig till bemanningsavtalet"

Debatt"Menar Helle Klein och DA på allvar att korta påhuggsjobb är bättre än fasta bemanningsjobb?", skriver Henrik Bäckström, förbundsdirektör på Bemanningsföretagen, i ett debattinlägg.

1
Ställarskolan, Dagens Arbete

De ställer in sig för framtiden

Stebro Plast har startat en ställarskola för att säkra sin egen konkurrenskraft.

Foto: Sofia Ernerot

Nu ska Martin bli Andrea

LivsbeslutEn 41-årig metallarbetare i en liten svensk stad kan inte ljuga längre. Martin vill berätta sin historia för er.

När ingen tar över

Jernbergs skinntillverkning, Dagens Arbete

Lönsam skinnepok i graven

Eva Lundberg tillhör den halva miljonen anställda som berörs av generationsväxlingen i småföretag.

Generationsskiftet påverkar jobben

Vart tredje småföretag inom industrin står inför ägarbyte när de gamla ägarna går i pension.

Carl-Einar Häckner

"Vi behöver platser där människor kan nära sina drömmar."

KrönikaCarl-Einar Häckner

Grafik: ISAK KRANTZ

Sifferstrid om dödsolyckorna

Ökar, säger facket. Minskar, säger arbetsgivarna. Båda har rätt. Bägge har fel. 15 procent av de döda saknas i statistiken.

DA nr 4 2015, GS

Läs tidningen på webben

Alla Dagens Arbetes tryckta magasin finns som blädder-PDF. Här kan du välja utgåva du vill läsa.

HM, globalt avtal

H&M:s textilarbetare får globalt avtal

IF Metall är i färd med att teckna globalt avtal för textilarbetare med klädjätten H&M

Jenny Wrangborg

"De inhyrda får inte högre värde genom att kallas konsulter."

KrönikaJenny Wrangborg

Illustration:

Hot, stöld, trakasserier

Koll på avskedDå har arbetsgivaren rätt att avskeda.

Husen som skapar nya jobb

trahus-etta

Glesbygden bygger för framtiden

I bostadsbristens Sverige har fabriksbyggda höghus av trä blivit en del av lösningen. Dagens Arbete har tagit tempen på en glesbygdsindustri med framtidstro.

brand i trähus

Därför räknas dagens trähus som säkra

Eld och träTrä är ett brännbart material som förbjöds i höga byggnader just på grund av brandrisken. Så hur kommer det sig att det är tillåtet i dag?

Japan och Sverige bäst i världen

Utblick

Här finns de nya jobben

Karta

Lars Tunbjörk, Dagens Arbete

Ett skarpt öga har slutits

Till minne av Lars Tunbjörk.Dagens Arbete har mist en mångårig medarbetare. Sverige har förlorat en av sina verkligt stora nutidsskildrare.

imperium8

Här mobiliserades revolutionen

BildreportageDen portugisiske fotografen Nuno Perestrelo har sökt upp övergivna industrier och hittat vad han kallar ett förlorat imperium.

Gunnebo

När jobbet flyttar

När Gunnebo lade ner i Ramnäs valde vissa anställda att följa till Växjö. Här är klubbens bästa tips för en bra flytt.

Döden på jobbet

doden-pa-jobbet-gustaf-collage

Döden på jobbet – om Gustaf, Johan och det nya arbetslivet

Elinor Torp har skrivit en bok om det nya arbetslivet och olyckan som aldrig hade behövt hända. Här presenterar vi ett utdrag.

Karlek-pa-jobbet

Jag hade sex på jobbet, kan jag få sparken?

Fråga om jobbetOm man är nykär i en arbetskamrat och har sex på jobbet – under rasten – kan man få sparken då? Vi frågar en jurist.

trähus Colombia

Svensk träindustri het i Colombia

Höghus av trä från Sverige kan användas när colombianska kåkstäder rustas upp.

Att leva utan sprit

När onda anden släpps ur flaskan

DilemmatSteg ett för att bryta alkoholberoende är att vilja själv. Sedan behövs hjälp – och den finns att få. Vi har rådfrågat facket, juristen och psykologen.

Stellan Elebro. Foto: DAVID LUNDMARK

"Vi är alla del av samma spel"

DA MÖTERFör Stellan Elebro är det självklart att hjälpa Umeås tiggare.

Bombardier. Foto: David Lundmark

"Den måste tåla regn och rusk"

Det här gör jagPeter Lagerhult jobbar på Bombardier i Västerås, som gör styrsystem till tåg.

Nedläggningen av Element Six

Filterföretag rekryterar från Element Six

Foto: TT och DAVID LUNDMARK

AD-dom ger halv miljon

Stephen Reid vann efter lång kamp mot Astra Zeneca för sin metod att minska medicinspillet vid tillverkningen.

knivar av mammut

Jonas gör konst av utdöda djur

En mammutbete fastnar i ett nät ute på Nordsjön. Hör den hemma på ett museum? Inte om bilmekanikern Jonas Myhr gör en kniv av den först.

Foto: DAVID LUNDMARK

Gubbar på skateboard

ProfilenNågon gång i veckan sticker Erik ner till skejtparken i Umeå. Där träffar han sina kompisar och ”gör av med lite ölmage”.

Daniel Mathisen är frilansjournalist och skribent, bland annat som ledarkrönikör på Dagens Arena.

"Hälsoklyftan beror till stor del på ett alltmer splittrat samhälle men problemet bemöts med moralism."

GästkrönikaDaniel Mathisen

nytt skiftschema, Holmens sågverk, Braviken

De offrar friveckan för mindre slit

SkiftschemaJobba två veckor och vara ledig en. På Holmens sågverk utanför Norrköping testas ett nytt schema efter en omröstning bland de anställda.

Ericsson bantar i Sverige

Telekomföretaget Ericsson varslar 2200 anställda i Sverige. I Katrineholm försvinner verksamheten helt. Foto: TT NYHETSBYRÅN.

Så försvann 16 000 jobb på Ericsson

Katrineholmsfabriken blir en i en allt längre rad av nedläggningar. Kolla in DA:s karta över hur Ericsson hårdbantat sin svenska industriproduktion.

Ericsson lägger ned i Katrineholm

400 anställda berörs när telekomkombolaget Ericsson lägger ner fabriken i Katrineholm.

per-grankvist, nedlläggning ericsson

”Kunskapen är industrins framtid”

Debatt/Industrins samhällsansvarOm utgångspunkten är att Sverige är en kunskapsnation blir industrin en sektor där arbetarnas kunnande, inte råvaror, är det som bidrar till konkurrenskraftiga produkter", skriver Per Grankvist i en replik till IF Metalls ordförande Anders Ferbe i debatten om industrins ansvar.

Illustration: JENS MAGNUSSON

Så får du koll på dina utgifter

EkonomiHar du svårt att få lönen att räcka hela månaden? Så får du bättre koll på dina utgifter.

Säkerhet på trucken

Nu stoppas genvägarna till olyckan

TrucksäkerhetPå Billerud-Korsnäs i Skärblacka har storsatsat för att stoppa truckolyckorna.

Det nya arbetslivet

Här är LO-fackens krav

Facken kräver höjd garantilön, stopp för vikariat samt lön för all tid som den anställde är tillgänglig. Motparten önskar fler anställningsformer i bemanningsavtalet.

4
gravid

”Jag är så trött på att bli trampad på”

När Anna inte kunde dölja graviditeten längre förlorade hon sitt jobb på bemanningsföretaget.

1

Förhandlingarna kan börja

Nytt avtalI dag möttes fack och arbetsgivare för att växla krav. Det är dags att mangla villkoren för bemanningsanställda.

1

Skiftarbete och familjeliv

Foto: EBBA OLSSON WIKDAHL

Dags för nattskiftet

SkiftarbeteBåde mamma Marie och sonen Martin är borta om nätterna - på det sättet får de ihop vardagslivet.

abc-bruk-drag-text

DA rankar de svenska bruken

Vinnare och förlorarePå senare år märks en uppdelning i bruk som investerar och de som inte rustar sig för framtiden, enligt Pappers ekonom Christer Larsson.

strejk-drag

Arbetarna som vägrade vänta

Strejken 1975I dagarna är det 40 år sedan skogsarbetarna strejkade för att få fast lön.

Det nya landet

Vi är på Seco Tools i Fagersta. Mötet mellan Liibaan Mohamod, Nora Jamal Chayah och Lars Piirhonen är ett möte mellan Somalia, Libanon och Finland. Men också ett möte mellan tidig arbetskraftsinvandring och folk som flytt. Foto: EBBA OLSSON WIKDAHL

Världen möts på fabriken

En var ett ensamt flyktingbarn. En annan kallades för skitig finnunge. I dag hjälper båda till på flyktingförläggningen. Men berättelsen börjar vid en kaffeautomat.

satir, Lars-Erik Håkansson, ”lehån”.

Månadens satir: Lehån

Hämta mer