”Vad ska man tycka om ett armband som kan övervaka dig men också förebygga förslitning?”Krönika, Darja Isaksson.

”Bakom varje klädesplagg finns en livshistoria som alltför ofta handlar om rena slavarbetet”Helle Klein, chefredaktör.

Män bakom Kvinnor. Inspelningsledare, manusförfattare, regissör, fotograf, Anna Blomberg och hennes medskådespelare går igenom det inspelade materialet. MAGNUS BERGSTRÖM

Drömmen om satkärringens återkomst

Anna Blomberg gjorde stormsuccé som Hollywoodfrun Anna Anka. Men framgångssagan börjar med en helt annan figur. Dagens Arbete träffade humorundret i en jakt på satkärringen som försvann.

Anna Blomberg

  • Ålder: 39 år.
  • Född: I Göteborg och uppväxt i Malmö.
  • Bor: Lägenhet på Södermalm i Stockholm.
  • Familj: Skådespelaren och sambon Daniel och sönerna Svante, 4, och Tage, knappt ett år.
  • Spelat: Diverse roller i bland andra tv-serierna Kvarteret Skatan, Hjälp!, Morgonsoffan, Hipp hipp, Starke man och Robins.

 

Du känner kanske inte Elsa-Britta. Du ska få veta mer om henne snart. Först och främst: hon är försvunnen. Och jag funderar intensivt över vart hon har tagit vägen en regntung oktoberdag år 2011.

Just den dagen sitter en piffig kvinna i ett strandhus på Lidingö och ser en man i ögonen. Hon heter Anna Blomberg och du har säkert sett henne på tv. Kanske som Kåta Gun i Kvarteret Skatan, sönderrökta kanslisten Gunvor i Starke man eller imiterandes Hollywoodfruar i Robins.

Nu närmar hon sig mannen i soffan bredvid. Ler förläget. Och börjar kyssas.

”HRRÖÖÖÖ” – ”HRRÅÅÅÅÖÖ”

En brunstig älgko har oväntat krossat stämningen. Den tar sats i Anna Blombergs diafragma för att jobba sig upp och ut i ett oanständigt råmande. Djuret får inte många sekunder i rampljuset innan hon brister i skratt och scenen bryts.

– Ni får inte le så där för då kan jag inte hålla mig, säger Anna till kostymören, rekvisitören, praktikanterna och skriptan, ett tiotal som står bakom kameran och biter sig i kinderna.

Humorserien ska sändas i SVT och bär arbetsnamnet Kvinnor. Konceptet är enkelt:

Kvinnliga komiker spelar flest roller. Korta scener, många figurer. Anna gör 33 rollfigurer under femton inspelningsdagar. I dag har hon redan hunnit fylledansa med Petra Mede, köpa ett ruckel av en mäklare (för att han var attraktiv) och lyckogråta över att vara singel på midsommarafton.

– Jag tycker att hon verkar väldigt mänsklig, viskar en av praktikanterna mellan två tagningar.

– Hon verkar, hur ska jag säga, snäll. Absolut ingen diva. Jag tycker om henne, fast jag inte känner henne.

Snäll? Jo, jag tackar. Då skulle du möta Elsa-Britta, tänker jag. Elsa-Britta skulle ha malt manuset i bitar. Hon skulle ha sparkat ut regissören och stampat på programidén. ”Jaså det är humor om kvinnor det här? Varför är då producenten, huvudförfattaren och regissören män? Och vad är det för tramsiga kortisar? Låt folk tala till punkt!” Elsa-Britta är själv inte den som låter sig presenteras i scener på en halv minut. Hon kräver mer.

Vi förflyttar oss nu snabbt och ledigt till en vacker sommarkväll i Stockholm. Där står en tio år yngre och ännu ganska okänd Anna Blomberg. Ensam på en utomhusscen spelar hon upp en monolog. Växlar mellan fem roller som framför en märklig historia. Elsa-Britta inleder med en ilsken födelsedagssång till sig själv. Anna är lång men lyckas ändå bli kort och krum. Hon är ung men lyckas bli gammal och ledbruten. Vi, publiken i gräset, får vara hemtjänsten. Vi skrattar när hon skäller på oss. Mer kalvsylta på mackan! Lingonsylten ska klickas ut ovanpå kalvsyltan, inte bredas!

Hon gör också klart att har vi fel färg på skinnet kan hon förväxla oss med liemannen. Hon är allt annat än snäll. Hon är elak, dominant och rädd. En riktig satkärring för att tala klarspråk. Och ändå. Ändå sitter jag där i gräset och bygger upp en smygande sympati.

Anna Blomberg gör Elsa-Britta mer än bara rolig. Detaljer och skiftningar ger henne djup. Innan pjäsen är slut har hon blivit språkrör för generationer av arga gamlingar som kämpar för värdighet. De ställer till ett helvete över varje smörgås för att smörgåsar är det enda de har makt över i livet. Skäll tantskrällen! Visa att ni lever!

Okända svenskar heter föreställningen. Alla de fem rollfigurerna är lika skruvade och ändå påtagligt verkliga. De kommer att slå med buller och bång, tänker jag. Sök skydd Robert Gustavsson. Akta dig Ernst-Hugo Järegård. Här kommer Anna Blomberg.

Elsa-Brittas historia börjar faktiskt i en hiss. I varje fall delvis. I den hissen stod en 20-årig Anna Blomberg och gapade: ”Hilda!” Mitt emot henne stod en lika häpen person. De befann sig båda på teaterhögskolan i Göteborg och kände varandra väl från flickrummens lekar. Där hade de spelat små pjäser. Byggt relationsdramer med Barbie och mjukisdjur.

Leken tog slut i mellanstadiet och de hade glidit isär. Det var åratal sedan de sågs. Ingen av dem visste att den andra höll på med teater. Nu stod de där, båda två, i hopp om att bli antagna till en av de få platserna i konkurrens med hundratals sökande.

För vår surtants skull var det verkligen tur att de inte lyckades. Några år senare startade de i stället humorgruppen Dotterbolaget i Stockholm tillsammans med några andra tjejer. Och i jobbet på hemtjänsten vid Fridhemsplan samlade Anna på sig de möten som skapade Elsa-Britta. Skällande tanter som hon tvättade, lagade mat och städade åt. Bearbetade genom att improvisera med de andra.

Hon började ge röst åt flera, Kåta Gun” (senare i Kvarteret Skatan), osäkra, alldeles för snälla Marianne som påminde om henne själv i en extrem version och andra som hon träffat på gatorna i uppväxtens Malmö. Till slut bar hon en hel hög av folk i famnen. Runt dem utvecklades ett skimrande universum som var hennes eget, kunde växa och ta plats i Dotterbolagets regi.

Gruppen verkade under en tid då de enda kvinnliga komiker som syntes var Ulla Skoog och Babben Larsson, och de hade börjat som ett slags studiecirkel: ”Varför har folk lättare att skratta åt män än kvinnor?” Varannan träff läste de Nina Björks feministiska skrift Under det rosa täcket. Varannan improviserade de fram det som blev föreställningar. Showerna de hann göra fick gott mottagande.

Anna trodde stenhårt på att de skulle slå igenom. Var övertygad om att de skulle bli nästa Killinggänget. Alla tjejerna fortsatte ändå att söka teaterhögskolor. Hon såg en efter en komma in. Också Hilda. Vid det laget skulle de flesta ha gett upp och bytt bana.

Anna bestämde sig i stället för att göra en egen föreställning: Okända svenskar. Hilda hjälpte henne med regin. Och hon häpnade allt mer över figurernas detaljrikedom och dimensioner. Började tänka på Anna som ett ”medium som gav röst åt andra människor”.

Mycket riktigt gjorde Elsa-Britta succé. Anna plockades upp. Via radio vidare till tv-studior. Trots det. Någonstans i SVT:s korridorer hände det. Elsa-Britta bara försvann.

– Jag blev lite knäckt. Jag bestämde mig för att aldrig spela henne igen.

Anna Blomberg ligger utsträckt på en säng i strandhuset på Lidingö och vilar inför att den sista scenen för dagen ska tas.

Hon säger att hon kom in i tv-huset med något som kändes färdigt att spridas för världen. Självförtroendet forsade över alla flodbäddar.

– Fasiken, ge mig en kamera så ska jag åstadkomma storverk, jag var så himla stursk. Jag hade en naiv tanke om att det jag var bra på skulle någon sorts tv-gud se och jag skulle få fritt spelrum.

Men trots att det var hennes egna figurer som burit ända fram fick de sällan ”plats i formatet”. ”Passade inte målgruppen.” Kåta Gun kom med i Kvarteret Skatan men blev om än rolig och uppskattad så ganska endimensionell (hon var kåt). Elsa-Britta ”hade inga snabba skämt.”

– Jag upplevde ibland att folk försökte göra om mig till något jag inte är. Lite som om jag var en jazzmusiker som skulle fås att spela pop. Jag försökte försvara min grej och ibland upplevdes det som ett problem, tror jag.

Den som styrde och lade sista hand vid manusen var alltid någon annan. Elsa-Britta fick några sketcher i ett program men höll på att förvandlas till en gullig tant. Anna försökte styra tillbaka sin gamling till ursprunget. Hon fick beskedet att hon inte var rolig. Och med det uttalandet föreställer jag mig att Elsa-Britta gav upp ett vrål av vrede. Sakta segnade ner. Och blå i ansiktet föll livlös ihop över sin rollator.

Anna Blomberg själv sörjde, slickade sina sår, gick vidare och jobbade på. Hon anpassade sig, och hon hade roligt. Fick göra en massa olika typer av humor, jobba med spännande människor och göra rader av figurer.

Största hiten skapade hon helt själv och den kom för två år sedan.

Hon hade sett Hollywoodfruarna på tv. Tänkt att de var såna osannolika figurer. Maria Montazami som måste smörja munnen med läppstift var tionde minut. Anna Anka som hånar folk för att de är fattiga.

Hemma vandrade hon runt och försökte som alltid få karaktärerna att först sätta sig i kroppen. Funderade över deras drivkrafter och vad de skulle kunna säga. Anna Anka var svårast. Liten, späd och med ljus röst. Den som låg längst bort från henne själv även om skånskan var lätt att härma:

”Asså, de är väldigt många mänskor som är avundsjuka på maj för att jag har så mycket pengar. Som den här kydden till exempel. Den köpte jag för 575 000 dollar, och det är liksom inga pengar för maj, men för andra mänskor, till exempel såna fattiga som bor i hyddor och sånt …”

Hon lät Anna Anka äta disktrasa också. ”För disktrasor har inte nånna rynkor.”

Annas man Daniel filmade improvisationerna och hon skickade filen till SVT. Några veckor senare sändes snuttarna i tv-programmet Robins och succén var ett faktum.

Hon satt paff framför datorn och såg hur mejl och kommentarer strömmade in. Hennes infall fick över en miljon klick på You-
tube och en krönikör i Dagens Nyheter beskrev henne som ”fullständigt briljant”. ”Anna Blombergs korta inslag – som knappast haft vare sig stor budget eller lång produktionstid i ryggen – är så på pricken att man gapar.”

Hon blev förvånad, minst sagt.

– Jag kände; vilken skillnad att spela karaktärer som folk redan har sett. Jag hade ju aldrig imiterat förut. Vilken genomslagskraft.

Efter följde porträtt av bland andra Jimmie Åkesson, Lill-Babs, Elisabet Höglund och Mona Sahlin. Succéer de med.

Den okända svenskan Elsa-Britta har alltså fått ge plats åt andra mer kända. Men det beror inte på att hon inte har saker att säga världen. Anna Blomberg har vid det här laget ingenting emot att spela sketcher. Fylledansa och ge järnet som älgko.

Men figurerna från Dotterbolaget är något annat. Hjärtevänner som inte kan slitas och slängas. Sittande på sängen i strandhuset på Lidingö inser jag att de inte bara blivit stoppade av andra. Anna har själv sövt ner flera stycken av ren barmhärtighet. Hon vägrade låta dem dö under oket att leverera en punchline var trettionde sekund.

Jakten slutar där vi började. Elsa-Britta är försvunnen. Nu vet vi i varje fall var hon finns. Med en droppflaska på intensiven sedan tio år tillbaka. Innebär det att hon tynar mot slutet? Kanske inte.

– Jag har faktiskt en idé som går ut på att Elsa-Britta vägrar att dö, säger Anna Blomberg.

– Jag tänker mig att publiken ska tro att hon har försvunnit men att hon hela tiden kommer tillbaka.

I en parallell värld, någonstans i en lägenhet i Stockholm ligger Elsa-Britta inte alls på vaket och väntar.

Hon ligger uppskissad på papper i en skrivbordslåda. Stark nog att ställa sig upp och skälla vilken dag som helst.

– Det gäller bara att hitta rätt folk att jobba med, säger Anna Blomberg innan hon reser sig från sängen i strandhuset för att riva av dagens sista scen.

– Att låta de här gamla karaktärerna ta plats är fortfarande min stora dröm.

 

Sagt om Anna Blomberg:

Morgan Andersson, teaterlärare på Fridhems folkhögskola:
”Ambitiös. En sån som inte ger sig på något sätt. Målmedveten, en som kämpar, jobbar. Teaterhögskolan är inte bästa vägen för alla, och jag tror att det var bra att hon aldrig kom in, om jag ska vara ärlig. Jag tror att hon hade förlorat en del av det hon har då. Det är inte så många som kommer ut därifrån och jobbar med komik.”

Petra Mede, kollega:
”En av de bästa i branschen på karaktärer. Och väldigt bra på att improvisera. Som häromdagen när vi spelade in och hon plockade fram en helt fantastisk tyska från ingenstans. Att hon skulle ha tysk brytning var ingenting som stod i manus. Så jobbar Anna, hon lägger ofta på extra lager, en till dimension.”

Barbro Blomberg, mamma:
”Anna har alltid gått sina egna vägar. Hon har vetat vad hon vill ända sedan hon var liten. Hon har stark integritet. Och den har hon lyckats behålla genom hela den resa hon gjort, tycker jag. Ett ögonblick jag särskilt minns är när jag satt i publiken och såg Okända svenskar. Jag ville ropa till alla ”Hallå, det är min dotter det här!” Jag var så stolt.”

Hilda Ramsten, vän och medgrundare av Dotterbolaget
”Hon är rolig, lite slarvig. Hon litar till att allt ordnar sig, men kan också grubbla mycket. Hon kan vara väldigt utlevande och känna sig försagd i andra sammanhang. Hon är dubbel på många sätt. Och det här dubbla tror jag har med hennes begåvning att göra. Hon är en å ena sidan, å andra sidan-person. Det är därför hon kan skapa så mångdimensionella karaktärer.”


at@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

DEN GLOBALA TEXTILINDUSTRIN

Fångade i paradiset

TextilindustriDet är vi i rika väst som bär märkeskläderna - men de tillverkas i en helt annan miljö. DA:s Marcus Derland och David Lundmark har besökt Mauritius och Madagaskar och berättar om anställda som plötsligt får sparken och migrantjobbare som måste lämna in sina pass.

Trapped in paradise

We in the West wear the expensive designer clothes – but they are made in quite a different environment. The Swedish magazine Dagens Arbete reports from Mauritius and Madagascar about employees suddenly fired and migrant workers who have to hand in their passports in order to get a job.

Arbetsplatsolycka vid Garpenbergsgruvan

En person har förts till sjukhus efter att fått kalk över sig vid Garpenbergsgruvan. En förundersökning gällande arbetsmiljöbrott har inletts.

”Låt parterna ta hand om las”

Ändrar man en regel i lagen om anställningsskydd uppstår nya problem. Kanske bättre att skrota lagen och låta parterna ta hela ansvaret, föreslår docent Mats Glavå i en ny bok.

En stark röst har tystnat

Vår medarbetare, kollega och vän, Jeanette Herulf, har gått bort efter en tids sjukdom. Saknaden är stor.

När måste chefen svara om ledighet?

Fråga om jobbet”Hur lång tid har min arbetsgivare på sig att ge mig ett svar på om jag kan få ledigt?” DA:s jurist Henrik Ask reder ut.

IF Metall kan införa inkomstförsäkring

IF Metall diskuterar att införa en inkomstförsäkring för alla som tjänar över a-kassans tak. Förbundet sneglar bland annat mot Unionen, som i vissa fall kan konkurrera om samma anställda.

2
Illustration: JENS MAGNUSSON

Får chefen vägra visa anställningsbevis?

Fråga DAFackklubben på vår kollektivanslutna arbetsplats får inte tillgång till de anställdas anställningsbevis. Klubben hävdar MBL, arbetsgivaren hänvisar till PUL. Vad kan vi göra?

Foto: David Lundmark

Korays känsliga händer

ÖGONBLICKETKlockan är 09.29 på SCA Obbola.

Henrik Källman började med stand up efter att han deltagit i en tävling som heter Bungycomedy där kravet var att man aldrig stått på scen och skämtat förut. Han gick vidare till final, även om han inte vann.

Med seriöst intresse för humor

ProfilenHumorn hjälpte honom genom de tunga skiften på kullagerfabriken i Katrineholm. Nu uppträder Henrik Källman på Sveriges mest klassiska stand up-scen, Norra Brunn i Stockholm.

LO-förbund oeniga om industriavtalet

Industrins lönemärke har satts för lågt och det har lett till ökade klyftor, enligt en rapport från LO-förbunden inom 6F och tankesmedjan Katalys. Slutsatserna sågas totalt av kritikerna.

1

Rättegången mot Nordkalk

Nordkalk i rätten igen

(UPPDATERAD) Hovrätten i Umeå har nu inlett rättegången mot företaget Nordkalk. Dagens Arbete rapporterar om efterspelet till en drygt sex år gammal olycka som dödade en person och skadade flera andra.

Nordkalk: ”Ansvaret ligger på entreprenörerna”

(UPPDATERAD) Nordkalks advokater hävdar att de som hade ansvaret när olyckan hände 2011 var ett entreprenörsföretag och inte ett bemanningsbolag. Därför ligger huvudansvaret där, inte hos Nordkalk.

Jonas Löfvenberg på antikvariatet Alfa i Stockholm. Har du inte ett bra antikvariat där du bor är det enkelt att köpa begagnade böcker på nätet via till exempel antikvariat.net. Foto: David Lundmark

Hitta vägen till mästerverken

DA gillarAtt läsa en klassiker – låter det tungt? Det behöver det inte vara. DA guidar dig till mästerverken som varken är tjocka eller svåra.

Tiny Håkansson slipar upp alla testknivar så de blir rakbladsvassa. Foto: David Lundmark

Dyrast inte samma sak som vassast

DA testarEn dyr kniv betyder inte att den är bäst. Och många som säljs är pinsamt slöa. Det menar fyra slipexperter som testat åtta friluftsknivar.

Marcus Waldermark håller emot när Fredrik Zetterlund i den grå hjälmen försöker ta sig förbi. Foto: David Lundmark

Svett, spyor och gemenskap

NärkontaktNu har Superserien i amerikansk fotboll dragit i gång. Många tänker då på stora hjälmar och våldsamma krockar, andra kallar det ”schack med närkontakt”. Läs eller lyssna på reportaget om smeden och anfallaren Marcus Waldermark från Uppsala 86:ers.

Kärt återseende. Iyad Ben Khadra kallar Fredrik Johansson för sin bror och lärare. Foto: David Lundmark

Utbildningen som ger jobb direkt

ArbetslyckaDagen efter att utbildningen i Eksjö var klar hade Iyad Ben Khadra jobb på ett trähusföretag. Men han är inget undantag.

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

En av tre saknar behörighet

Var tredje arbetsmarknadsutbildning i industriteknik saknar behörighet att utfärda diplom för svetsning, visar DA:s genomgång.

Dålig industriutbildning kan stoppas

Arbetsförmedlingen skärper kraven när man nu köper upp ny industriutbildning: 60 procent av deltagarna ska klara kunskapstestet i slutet av utbildningen. För dåliga resultat kan leda till förlorat uppdrag.

2

Det stora slöseriet

Mikael hade redan blivit erbjuden ett jobb. Han ­behövde bara komplettera sina kunskaper. Men på skolan fanns ingen som kunde lära honom svetsa. DA granskar en miljardindustri där bara fyra av tio får jobb, trots att företagen ­skriker efter arbetskraft.

5
Foto: David Lundmark

”Det är bara att gilla läget”

ÖgonblicketKlockan är 15.26 i skogen utanför Örträsk.

Letsidammen är 80 meter hög och 1 500 meter lång. Den gamla älvfåran ligger torrlagd 17 km ner till Voullerim.

"En fascinerande tyst stenvärld"

BILDREPORTAGEFotografen Anders Kristensson har vandrat i torrlagda flodfåror i Norrbotten inom ramen för sitt fleråriga projekt om basindustrin i Sverige – gruvorna, vattenkraften och skogsindustrin.

Sören Eriksson. Foto: Marcus Derland.

Sören får 25 000 för sitt jobb mot gruvbränder

Sören Eriksson, huvudskyddsombud i Bolidens gruva i Kristineberg, får branschorganisationen Swemins arbetsmiljöpris för sitt mångåriga jobb mot bränder i gruvor. Han delar priset med brandskyddssamordnaren Johan Holmberg Garpenbergsgruvan.

”Metallica kan inte hyllas nog för alla de självmord som de hindrat”

KrönikaJournalisten och förläggaren Carl Linnaeus skriver om musik som räddar liv.

ILLUSTRATION: JENS MAGNUSSON

Dålig koll på nya arbetsmiljöreglerna

ArbetsmiljöverketNu till helgen har föreskriften om psykosocial arbetsmiljö funnits i två år. DA har gått igenom anmälningarna om stress och mobbning till Arbetsmiljöverket - som uppger att man inte vet hur de nya reglerna används.

”Förr skickades papper hit och dit, då hade få överblick. Nu är det annat; med digitaliseringen har operatörerna full koll på hela produktionen”, säger Eja Jysky, operatör på Fristad Plast. Foto: Anna Sigge

Bojen som ska rädda framtiden

UTVECKLINGSverige har digitaliseringsfeber. Politiker, konsulter och företag utlovar stora vinster för samhället. Alla pratar om att digitalisera – få vet hur man gör. En av dem är operatören Eja Jysky på Fristad Plast.

Val 2018 | Sjukförsäkringen

Här har du sjuktalen i siffror

Sjukskrivningarna ska ner till i snitt 9 dagar per år, har regeringen bestämt. Men är verkligen sjuktalen historiskt höga? Och vilka är det som blir sjuka? DA ger dig siffrorna bakom sjukförsäkringen.

2

”Politikerna avgör vem som kan arbeta"

Analys”Vem som anses frisk nog att arbeta beror i slutändan på politiska beslut, inte på läkares eller myndigheters bedömningar”, skriver reportern Rasmus Lygner med anledning av den intensiva debatt som dragit igång efter DA:s granskning.

2

DA kan vinna flera priser för sin journalistik

Dagens Arbete har nu nominerats till Fackföreningspressens pris i fem av åtta kategorier. En av dem är "Bästa fotografi", där David Lundmark kan vinna med sin bild av lunchande, fackligt organiserade kvinnor på en soptipp i Indien.

”Snubblande nära ett statarsystem”

Debatt”Att hamnkonflikten kan få en lösning ändrar inte att S valt att utreda konflikträtten. Med inskränkt strejkrätt är svensk arbetsmarknad snubblande nära det gamla statarsystemet”, skriver Thomas Nilsson, Pappers, och Patrik Liljeglöd, Vänsterpartiet i Dalarna.

Hämta mer