”Vreden mina vänner. Vart ska den riktas?”Krönika, Anneli Jordahl

”Ardis flykt från Afrika är en nutida Utvandrarna”Ledarkrönika, Jeanette Herulf.

Bränder under jord

Från gruvexplosionen i Soma, Turkiet. Foto: TT

10 brandkatastrofer under jord

En brand under jord kan få fasansfulla konsekvenser. Dagens Arbete listar tio brandkatastrofer i tunnlar och gruvor.

2014, maj. Gruvkatastrofen i Soma. Soma, Turkiet.

Långt ner under jorden i en kolgruva i västra Turkiet. En kraftfull explosion utlöser en brand och slår dessutom ut elen, vilket gör att gruvans hiss slutar fungera. Av nästan 800 personer som befinner sig i gruvan vid tidpunkten för explosionen, omkommer 301. De flesta till följd av kolmonoxidförgiftning.

2007, november. Explosion och brand i Zasyadkogruvan. Donetsk, Ukraina.

Efter flera tidigare olyckor hade Zasyadkogruvan fått ryktet som en av Ukrainas farligaste. Gasläckan som inträffade 2006 tog livet av 13. Två explosioner i gruvan runt millennieskiftet tog runt 50 var. Men explosionen 2007 skulle bli värre ändå. Den ledde till att 101 personer miste livet i kolgruvan. Branden, långt ner under marken, fortsatte många timmar vilket försvårade räddningsarbetet.

2003, februari. Mordbrand på Daegus tunnelbana. Daegu, Sydkorea.

Den värsta morgonrusningen i Daegus tunnelbana är precis över. En man försöker, enligt vittnesuppgifter, tända eld på en kartong fylld med brandfarlig vätska. Trots försök att stoppa honom sprider sig elden snabbt. Utöver tåget som först antänds brinner ett annat tåg på stationen upp och totalförstörs även det. På grund av den omfattande eldsvådan var det svårt att räkna offren, troligtvis dör 192 personer i attentatet.

2000, november. Brand i bergbana. Kaprun, Österrike.

Ett element i förarhytten överhettas och tar eld. Branden sprider sig snabbt på grund av ett läckage i tågets hydraulsystem. Totalt mister 155 människor livet i olyckan. Tolv personer från tåget klarar sig mirakulöst genom att söka sig nedåt i den branta tunneln och undvika skorstenseffekten som uppstår. Banan används numera endast för varutransport.

1999, mars. Brand i Mont Blanc-tunneln. Mont Blanc, mellan Frankrike och Italien.

Enligt en expertrapport kastas en fimp, kanske från en cigarr, genom ett bilfönster och fastnar i luftfiltret på Volvo-lastbilen bakom. Mitt inne i den över en mil långa Mont Blanctunneln börjar lastbilen brinna. Föraren överlever, men 39 människor i bakomliggande bilar dör bland rök och lågor på gränsen mellan Italien och Frankrike. ATMB, som ansvarade för säkerheten i tunneln, fick efter händelsen hård kritik för långsamt arbete.

1995, oktober. Brand i Bakus tunnelbana. Baku, Azerbajdzjan.

Troligtvis är det ett elfel i en tunnelbanevagn som leder till en brand som snabbt sprider sig i både tunnel och vagnar. Röken upptäcks precis när tåget lämnar stationen Ulduz och efter 200 meter stannar tåget inne i en tunnel. Ungefär 300 människor mister livet i tunneln

1987, november. Brand i tunnelbanan vid King’s Cross. London, Storbritannien.

Halv åtta på kvällen upplyser en person biljettkontrollanten om att rök stiger upp ur en rulltrappa på tunnelbanestationen King’s Cross St. Pancras. Senare visar det sig att en tändsticka fallit ner mellan en sidovägg och rulltrappan. Tändstickan blir inledningen på en omfattande brand och under höstkvällen slåss drygt 200 brandmän mot lågorna. 31 personer omkommer och dubbelt så många skadas i branden.

1945, juni. Röktragedi i El Teniente. El Teniente, Chile.

En eld bryter ut nära Braden Copper Companys gruva i El Teniente. Branden stänger in gruvans arbetare och de dåligt märkta nödutgångarna gör flykten från rök och lågor än svårare. Totalt dör 355 människor, många förgiftade av kolmonoxid. I folkmun kallas olyckan ”La tragedia del humo”, röktragedin.

1909, november. Brand i Cherry-gruvan. Cherry, Ilinois, USA.

Ett strömavbrott tidigare samma vecka hade gjort att fotogenlampor och facklor fick stå för ljuset i byn Cherrys kolgruva. I gruvan fanns förutom drygt 500 män och pojkar, några så unga som elva år, ett antal mulor som användes i arbetet. Ett hölass till dessa mulor i kombination med den provisoriska belysningen fick katastrofala följder. I den efterföljande branden dör över hälften av gruvarbetarna.

1903, augusti. Brand i Paris tunnelbana. Paris, Frankrike.

Parismetrons tåg nummer 48 ankommer till Couronnes. Ur tunneln framför tåget väller det rök. Stationsmästaren i Couronnes, som en stund tidigare sett ett brinnande tåg bogseras förbi av ett annat tåg, har insett faran. Tillsammans med föraren på tåg 48 beslutar han att evakuera stationen. Passagerarna, varav vissa kommer från tågen som tidigare passerade, är inte medgörliga. De vill ha pengar tillbaka för den förstörda resan. Kort därefter släcker eldsvådan stationens belysning. 75 människor mister livet vilsna i rök och mörker. Totalt omkommer 84 i branden.

Läs mer på samma tema:

Två instängda efter brandlarm i Aitik

Två personer räddades oskadda ur Aitikgruvan på tisdagsförmiddagen efter rökutveckling. Orsaken var ett transportband som gått varmt.

Brand i Kirunagruvan

Räddning förbjuden

DA granskarBrandmännen får inte gå in och rädda gruvarbetares liv. Sören Eriksson bröt mot reglerna för att rädda instängda jobbarkompisar.

Straffet klart för gruvbrand

Boliden Mineral och Styrud Artic har erkänt arbetsmiljöbrott i samband med gruvolyckan i Kristinebergsgruvan 2013. De kommer nu att sammanlagt betala ett strafföreläggande på 800 000 kronor.

"Vi har lusläst vår egen föreskrift"

RäddningsaktionDagens Arbetes granskning gav resultat: Nu tillåter Arbetsmiljöverket att brandmän går ner i rökfyllda gruvor.

LKAB rundar reglerna för att rädda liv

PÅ LKAB rycker den egna brandkåren ut för att rädda folk ur gruvrök - ett regelbrott enligt Arbetsmiljöverket.

Brand i Garpenbergsgruvan

I morse började det brinna i Bolidens gruva i Garpenberg. Över 150 personer var instängda. Strax före klockan elva var branden släckt och samtliga instängda var evakuerade.

"Ändra inte i föreskriften för rökdykning!"

Debatt/Ove Halvors och Mona Hjortzberg"För att garantera gruvarbetarnas säkerhet måste gruvbolagen vidta en rad åtgärder redan vid starten av en ny gruva. Att ändra regelverket för rökdykning är fel väg att gå", skriver Ove Halvors och Mona Hjortzberg, ombudsmän på Kommunal.

1

"Årets hjältar får inga medaljer"

Gästkrönika/Jari Söyrinki"De hade legat i ett dike med flykthuvor över ansiktet, bara legat och väntat på hjälp. Varje minut som en evighet och det hann bli någon timme. När jag senare ringer ett par stycken och frågar vad som hände efteråt svarar de: 'Ingenting'. De lurade döden och det blev en privat historia."

1

Forskare: "Ny teknik kan ge säkrare räddningsinsatser"

DebattDet behövs ett nära samarbete mellan räddningstjänst, industri och forskning för att ta fram ny teknik vid bränder under jord. "Utvecklingen går fort framåt – men det gäller att göra rätt saker", skriver två forskare vid SP Sveriges tekniska forskningsinstitut.

"Vi måste ha regler efter verkligheten – inte tvärtom"

Debatt"Om gruvarbetarens liv hänger på att daterade föreskrifter inte anpassats på över 30 år finns det anledning att förändra arbetssättet.", skriver Emilia Töyrä, terminalarbetare på LKAB i Kiruna och riksdagsledamot för S.

Bengt blev fånge i röken: ”Lungorna sa stopp”

1 000 meter under jord i Kiruna.Bengt blev fånge i röken: ”Lungorna sa stopp”

Skräcken: Eldsvåda i tågtunnel

Tusentals kan bli fast – reglerna är anpassade för hus och lägenheter.

Rune Lundberg överlevde i brinnande gruvan

InstängdHör Rune Lundberg berätta hur han överlevde branden i gruvan

”Fyra timmars luft är alldeles för kort”

Fyra timmar luftTuffare regler för räddningskammare utomlands.

Rädda liv kan inte vara olagligt

LedareBrandsäkerheten i svenska gruvor har stora brister. Det är hög tid att ändra regelverket.

Här brinner tåget i tunneln

FilmSe övningen med brand i tunnel

Läs mer från Dagens Arbete: