”Fackförbundspressen har en betydande roll i värnandet av demokratin”Helle Klein, chefredaktör.

”Det mest orättvisa som kan drabba en människa är att födas”Daniel Mathisen försöker överleva som hemlös i dataspelet Hobo: Tough Life, och spelet dröjer sig kvar,

Bränder under jord

När en lastbil började brinna djupt ner i LKAB:s gruva i Kiruna fångades Bengt Almquist och tre andra gruvarbetare i brandröken.

Bengt blev fånge i röken: ”Lungorna sa stopp”

1 000 meter under jord i Kiruna. Svart brandrök trycktes upp genom gruvgångarna. Fyra män flydde för sina liv. Mitt i kaoset byggde de sin egen räddningskammare i väntan på räddningen.

LKAB Kiruna  

Världens största järnmalmsgruva under jord men ungefär 50 mil asfalterad väg.

Djupaste punkt 1 540 meter. Nya huvudnivån ligger 1 340 meter under jord.

I gruvan finns ungefär 30 räddningskammare men andra byggnader fungerar också som räddningsrum.


Veckan efter midsommar 2014.
Bengt Almquist är på väg ner i LKAB:s Kirunagruva i sin slambil. Han har jobbat sju år under jord och de senaste åren har hans jobb varit att tömma toaletter över hela gruvan. Han har lärt sig hitta bland gångar och tunnlar. En orienteringsförmåga som kom att ha avgörande betydelse.

Bengt och en arbetskamrat styrde mot 1 300-meters nivån denna tisdagmorgon när rök från en brinnande lastbil fyllde gruvgången. Snabbt försökte Bengt backa och vända lastbilen. Det var försent. Röken var över dem. Samtidigt kom en pick-up körande.

Bengts jobbarkompis hoppade ner från slambilen och skyndade fram till de två gruvarbetarna i pick-upen. De både tillhörde en entreprenadfirma och hade precis börjat jobba i gruvan. De hittade inte. Alla förstod att det var bråttom. Gemensamt lyftes verktyg och utrustning ur bilen för alla fyra skulle få plats. Bengt hamnade bakom ratten, han visste att de måste upp till 1 078-metersnivån för att komma i säkerhet.

– Jag försökte att köra bort från röken. Några meter hann jag innan vi smällde in i väggen. Sikten var noll.

Ännu ett försök gjordes men nästa kollision mot bergväggen blev värre. Pick-upen blev stående.

”Hade inte en av killarna hjälpt till och puttat på och stöttat mig hade jag blivit kvar.”

De fyra gruvarbetarna var nu fast djupt nere i gruvan. Utan fordon eller tillgång till räddningskammare. Röken blev allt tätare. De kunde inte se händerna framför sig.

– Ingen kan förstå vad vi gick igenom.

Bengt och kamraterna fick känna sig fram meter för meter i kraftigt motlut. De snubblade i diken och gick in i bergväggar. För att inte förlora någon i mörkret höll de fast i varandra. Målet var att ta sig till en krosstation och leta upp en telefon och komma undan brandröken. Plötsligt föll en av arbetskompisarna och skar upp sin hand. Samtidigt blev det allt jobbigare att andas.

– Mina lungor började säga stopp. Hade inte en av killarna hjälpt till och puttat på och stöttat mig hade jag blivit kvar.

Då, när det var som värst, nådde kvartetten krosstationen efter nästan en kilometers vacklande i mörkret. De tog sig in och kunde stänga portarna och täta med isoleringsmaterial. Där fanns telefon. LKAB:s stab kontaktades och Bengt ringde sin sambo. Rök sipprade in genom portarna. Gruppen använde en skärbrännare för att komma in i ett verktygsförråd. Där fanns brytjärn som gjorde att dörren till en fikakur kunde bändas upp.

– Det fanns ingen räddningskammare. Vi visste inte hur länge vi skulle få vänta på räddning. Därför satte vi igång med att bygga en egen kammare.

Syrgastuber kopplades till barackens ventilation. Men den provisoriska räddningskammaren behövde aldrig användas. Efter ungefär tre timmars väntan hörde Bengt och de tre andra gruvarbetarna sirener på avstånd. Räddningen var på väg. Bengt hade problem med andningen på grund av all rök han andats in. Läpparna var blå.

– Vi hjälptes åt. Utan varandra hade vi aldrig klarat oss.

Bengt fördes via akuten i Kiruna till sjukhuset i Gällivare. Där fick han vila upp sig ett par dagar. Värsta upplevelsen där var att läkarna flera gånger behövde ta smärtsamma prover i handleden.

Trots upplevelserna var Bengt tillbaks i gruvan en vecka senare. Kollegorna hade tvättat upp slambilen, den var som ny.

– Det var lite spänt att åka ner igen. Men gruvan är vårt levebröd, för mig var det självklart att fortsätta med samma jobb.


md@da.se

Läs mer på samma tema:

Två instängda efter brandlarm i Aitik

Två personer räddades oskadda ur Aitikgruvan på tisdagsförmiddagen efter rökutveckling. Orsaken var ett transportband som gått varmt.

Brand i Kirunagruvan

Räddning förbjuden

DA granskarBrandmännen får inte gå in och rädda gruvarbetares liv. Sören Eriksson bröt mot reglerna för att rädda instängda jobbarkompisar.

Straffet klart för gruvbrand

Boliden Mineral och Styrud Artic har erkänt arbetsmiljöbrott i samband med gruvolyckan i Kristinebergsgruvan 2013. De kommer nu att sammanlagt betala ett strafföreläggande på 800 000 kronor.

"Vi har lusläst vår egen föreskrift"

RäddningsaktionDagens Arbetes granskning gav resultat: Nu tillåter Arbetsmiljöverket att brandmän går ner i rökfyllda gruvor.

LKAB rundar reglerna för att rädda liv

PÅ LKAB rycker den egna brandkåren ut för att rädda folk ur gruvrök - ett regelbrott enligt Arbetsmiljöverket.

Brand i Garpenbergsgruvan

I morse började det brinna i Bolidens gruva i Garpenberg. Över 150 personer var instängda. Strax före klockan elva var branden släckt och samtliga instängda var evakuerade.

"Ändra inte i föreskriften för rökdykning!"

Debatt/Ove Halvors och Mona Hjortzberg"För att garantera gruvarbetarnas säkerhet måste gruvbolagen vidta en rad åtgärder redan vid starten av en ny gruva. Att ändra regelverket för rökdykning är fel väg att gå", skriver Ove Halvors och Mona Hjortzberg, ombudsmän på Kommunal.

1

"Årets hjältar får inga medaljer"

Gästkrönika/Jari Söyrinki"De hade legat i ett dike med flykthuvor över ansiktet, bara legat och väntat på hjälp. Varje minut som en evighet och det hann bli någon timme. När jag senare ringer ett par stycken och frågar vad som hände efteråt svarar de: 'Ingenting'. De lurade döden och det blev en privat historia."

1

Forskare: "Ny teknik kan ge säkrare räddningsinsatser"

DebattDet behövs ett nära samarbete mellan räddningstjänst, industri och forskning för att ta fram ny teknik vid bränder under jord. "Utvecklingen går fort framåt – men det gäller att göra rätt saker", skriver två forskare vid SP Sveriges tekniska forskningsinstitut.

"Vi måste ha regler efter verkligheten – inte tvärtom"

Debatt"Om gruvarbetarens liv hänger på att daterade föreskrifter inte anpassats på över 30 år finns det anledning att förändra arbetssättet.", skriver Emilia Töyrä, terminalarbetare på LKAB i Kiruna och riksdagsledamot för S.

Skräcken: Eldsvåda i tågtunnel

Tusentals kan bli fast – reglerna är anpassade för hus och lägenheter.

Rune Lundberg överlevde i brinnande gruvan

InstängdHör Rune Lundberg berätta hur han överlevde branden i gruvan

”Fyra timmars luft är alldeles för kort”

Fyra timmar luftTuffare regler för räddningskammare utomlands.

Rädda liv kan inte vara olagligt

LedareBrandsäkerheten i svenska gruvor har stora brister. Det är hög tid att ändra regelverket.

Här brinner tåget i tunneln

FilmSe övningen med brand i tunnel

10 brandkatastrofer under jord

Bränder10 katastrofer under jord

Läs mer från Dagens Arbete:

Återväxten i industrin

Så ska motorbranschen locka unga

Motorbranschen behöver anställa – men de unga ratar utbildningen. Nu vill företagen och fack höja statusen genom att satsa på motorbransch-college och tre gymnasier har certifierats.

1

Får livränta för skada från 70-talet

Han skadades av lösningsmedel på 70-talet, nu har han efter år av värk och utredningar fått livränta på över 1 miljon. Mannen är mycket nöjd med beslutet, även om han ska betala en del av kompensationen till försäkringsbolaget Afa för ersättningar han fått under åren.

1

Facken förbereder strid om låga Samhallslöner

Flera LO-fack förbereder nu stridsåtgärder för att få igenom låglönesatsningen även för Samhall. Arbetsgivaren Almega tycker att det blir för dyrt.

Vad hände sedan – Ortviken

Fackbasen blev teplockare

Vad hände sen?Dagens Arbete har en tradition av att berätta berörande historier. Till exempel om när hjärtinfarkten slog till på Ortvikens fackexpedition – två gånger. Nu har det gått ett par år, och allt är ­annorlunda för de tre arbetskamraterna.

Det nya arbetslivet

Bakom den europeiska jobbexplosionen

UtblickSedan 2013 har det skapats 5,4 miljoner nya jobb enbart i de 19 euroländerna. Men fyra av fem av dem är deltidsarbeten eller tillfälliga anställningar – och mestadels lågavlönade. DA visar i ett reportage från journalistnätverket Investigate Europe baksidan av det som kallats det europeiska jobbmiraklet.

"Krisen gav inget systemskifte i Sverige"

AnalysDet försvann 70 000 industrijobb i ett slag i Sverige - men arbetsmarknadens regler förändrades inte, skriver DA:s Harald Gatu. Inhyrningen har ökat, men de korta, otrygga jobben är inte fler och kollektivavtalen har fått extra hängslen och livrem för nästa kris.

Få Dagens Arbetes nyhetsbrev

NyhetsbrevVill du få de bästa nyheterna, granskningarna, berättelserna, bilderna och debattinläggen om arbetslivet – rakt in i din mejlkorg – fyll bara i din adress här.

Slaget om 2000 nya industrijobb

LADDAR UPPFöretaget Northvolt ska bygga Europas största fabrik för bilbatterier - det handlar om 2000-3000 nya industrijobb. Nu har finalstriden börjat mellan Västerås och Skellefteå. DA har frågat facken och kommunen hur de säljer sina städer.

”Det går fort nu – hänger ni med?”

ANALYSDA:s Harald Gatu om att digitaliseringen håller på att rita om världs­ekonomin i grunden.

Vad kan ni göra bättre?

ORDFÖRANDESVAR20-årsfirande DA låter företrädare för våra tre ägare reflektera bakåt och önska framåt.

2

"Sverige halkar efter i robotiseringen"

Försäljningen av industrirobotar i Sverige har stannat av och nu varnar branschorganisationen Swira för att andra länder går om i utvecklingen.

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Den franska fackföreningsrörelsen är oenig om president Macrons nya arbetslag, som han anser ska öka tillväxten och minska arbetslösheten. Militanta CTG har utlyst generalstrejk på tisdag, medan andra fack är förstående till åtminstone en del av lagförslagen.

Ny arbetsmiljömyndighet placeras i Gävle

Regeringen föreslår en ny myndighet som ska samla kunskap om arbetsmiljö och utvärdera politiken. Om budgeten går igenom kommer centret att dra igång i Gävle nästa sommar.

Regeringen vill införa avdragsrätt för fackavgift

Efter förhandlingar med Vänsterpartiet kommer regeringen att i sin kommande budget att föreslå avdragsrätt för fackföreningsavgift och att ta bort en karensdag i a-kassan.

Hon prisas för sina kvinnoböcker

Författarinnan Sara Beischer får årets Stig Sjödinpris för sina böcker om klass och om kvinnors arbete.

Hyllat och omstritt – industriavtalet fyller 20

IndustriavtaletIdag firas 20-årsjubileet av industriavtalet, riktmärket för den svenska avtalsrörelsen. ”Det har stabiliserat lönebildningen”, säger IF Metalls ordförande Marie Nilsson. ”Nog skulle vi klara högre lönekostnader”, säger Matts Jutterström på Pappers, som står utanför avtalet.

Husqvarna lägger ner – efter bara ett år

Industrijätten Husqvarna köpte lilla men lönsamma Pullman Ermator i januari. I december kommer verksamheten att läggas ned och flyttas. ”Beskedet om nedläggning kom helt plötsligt i förra veckan”, säger Kristoffer Andersson, ordförande för IF Metallklubben vid företaget.

"Fabriken i Smedjebacken för liten"

Henric Andersson, vd för Husqvarna Construction Division säger att fabriken i Smedjebacken inte kan klara den kraftiga efterfrågeökningen ”Jag förstår fullständigt besvikelsen, men samtidigt ser vi att det finns goda möjligheter för våra medarbetare att hitta andra jobb.”

Avsked eller uppsägning

Sparkade Ove får skadestånd - men inte sitt jobb

Ove Pettersson fick sparken för att han vägrade övertid. Nu säger Arbetsdomstolen att det var fel att avskeda, men att det fanns grund för uppsägning. Ove tilldöms 200 000 kronor i skadestånd från förre arbetsgivaren Benteler. IF Metall ser utslaget som en vinst, arbetsgivaren IKEM anser att man fått rätt i princip.

4

”Det handlar inte om pengar”

Ove Pettersson tycker dagens dom från Arbetsdomstol var halvdan, men är nöjd med att det slogs fast att Benteler gjorde fel. ”För mig handlar det inte om pengarna, någon måste ta fighten. Det blev jag.”

Unionen avvisar inte ett storfack

STORFACKEn fackförening för både arbetare och tjänstemän? Tanken är inte så främmande längre. IF Metalls nya ordförande har öppnat för diskussioner och Unionen stänger inte dörren.

Dödsolycka skakar om Scania

Dödsolyckan i helgen satte Scanias anställda i chock. Företaget har tillsatt ett kristeam och ska göra en internutredning. Olyckan skedde inne i en robotcell som används för att göra delar till växellådor.

IF Metall satsar 75 miljoner extra på utbildning

IF Metall satsar 75 miljoner extra under tre år på ett kunskapslyft för sina fackliga företrädare. – Behovet av utbildning ökar för att vi har fler mindre arbetsplatser och samtidigt en generationsväxling i klubbarna, säger Martin Gunnarsson, chef för IF Metalls organisationsenhet.

Här finns världens industriarbetare

DA REDER UTSedan början av 90-talet har andelen européer som jobbar i industrin minskat med nära en tredjedel. I östra Asien har andelen ökat. Men ”Made in Hong Kong” står det inte på många produkter längre.

Räknas min hemgång med lön som arbete?

När ska man gå till arbetsförmedlingen när man har blivit uppsagd? Och hur påverkas a-kassan om man får ett års lön efter uppsägningen? Vår expert reder ut.

Flera bud på konkursdrabbade Componenta

Hoppet är inte ute för de 200 anställda på konkursdrabbade Componenta. Enligt konkursförvaltaren finns flera aktörer som är intresserade av att köpa och driva vidare fabrikerna i Virsbo och Arvika.

"Vi roterar hela tiden"

DET HÄR GÖR JAGEfter jobb på Scania och som resemontör hamnade Peter Bergman på 3M i Gagnef för sex år sedan. Här gör han svetshjälmar till företag i hela världen, här har hans gamla axelvärk försvunnit.

IT-SKANDALEN

Stefan Löfven stuvar om i regeringen

NYA STATSRÅDStefan Löfven ombildar regeringen som ett svar på Allianspartiernas misstroendeförklaring efter it-skandalen på Transportstyrelsen. Två ministrar får sparken, men Peter Hultqvist stannar som försvarsminister vilket är en attack mot Alliansen.

"En bomb i bilvärlden"

ANALYS”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

3

"En fruktansvärt snabb omställning"

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Hämta mer