"Vi ska ta en dag i taget, så vi hinner vila utHanna Persson på Lamiflex i Nyköping om sommarens planer.

"Förändringens vindar"Helle Klein tycker ordförandebytet i IF Metall är nästan lika stort som VM-guldet

Det nya arbetslivet

”Utan organisering blir det julafton året runt”

Johan Sandberg, ombudsman för IF Metall i Sydvästra Skåne.

Johan Sandberg, ombudsman för IF Metall i Sydvästra Skåne.

Debatt.

För ett par veckor sedan blev jag upprings av Sandra. Hon är 21 år gammal och har precis flyttat hemifrån. För 2 månader sedan fick hon en 6 månaders visstidsanställning på ett bemanningsföretag.

Till anställningsintervjun blev hon tillsagd att ha med sig ett utdrag ur belastningsregistret så de kan se om hon är straffad för något.

Konsultchefen upplyser henne också om att de tänker genomföra en kreditupplysning på henne. Sandra tar mod till sig och frågar varför de behöver en sådan.
Svaret blir att människor med betalningsanmärkningar har mer frånvaro.
Det känns obehagligt men hon behöver jobbet.

Konsultchefen förklarar för henne att som uthyrd är man företagets ambassadör.
Ambassadör visar sig betyda att man ska jobba mycket hårdare än de anställda på arbetsplatsen.

Efter några veckors anställning är Sandra lite orolig i magen och gör ett snabbt toalettbesök. När hon kommer ut från toaletten står arbetsledaren utanför och väntar. Han upplyser henne om att det inte är ok att gå på toaletten under arbetstid. När hon svarar att de andra på arbetsplatsen gör ju likadant säger han: Vi kan alltid byta ut dig.

Nästa dag blir Sandra uppkallad till bemanningsföretaget. Hon får veta att företaget hon är uthyrd till inte är nöjda med henne och vill ha någon annan. De säger upp hennes anställning med 14 dagars varsel. Sandra är inte med i facket så vi kan inte hjälpa henne.

Varje vecka ringer det någon till mig med en liknande historia.

När man läser ovanstående kan man lätt dra följande slutsats: det här är ju jättetråkigt men det kommer alltid att finnas ett par företag som behandlar sina anställda dåligt.
Jag är ansvarig ombudsman för ca 20 bemanningsföretag. 15 av de här företagen tar upp halva min arbetstid. På en majoritet av dem handlar det så gott som alltid om samma saker:

Felaktiga anställningsformer, felaktig lön, påstådd misskötsamhet, personlig arbetsbrist, inte inskickade anställningsintyg osv.

Det är med andra ord inte bara ett par företag som behandlar sina anställda dåligt utan en större helhet.

Det naturliga blir ju då att ställa sig frågan: Varför gör de på detta viset?
Efter otaliga sittningar med företrädare från vanliga företag och bemanningsföretag har min personliga åsikt landat i att det handlar om en kombination av två saker.

1. De stora krav inhyrande företag ställer på bemanningsföretag.
När det är dags att ta in bemanning verkar det ofta som om företagsledningen anser att det blivit julafton hela året. Vad ska julklappen innehålla? Rätt kompetens, exakt det antal timmar de behöver, fullständig rätt att byta ut arbetstagare man är missnöjd med, utdrag ur belastningsregistret och en kreditupplysning kanske, affären ska självklart också ha en låg prislapp.

2. Bemanningsbranschens låga organisationsgrad.
Nu blandar vi in lite fotboll i pedagogiken. Tänk dig följande scenario: En arbetsgivare vill bryta mot kollektivavtalet. Det enda han behöver lyckas med är att sparka en fotboll i mål och facket är målvakt.

  • Målbur 1: Den här buren representerar ett vardagligt företag. Ca 80 % är med i facket och har således 8 st målvakter uppställda.
  • Målbur 2: Den här buren representerar ett bemanningsföretag. I bästa fall är 30 % med i facket och det finns således 3 st målvakter. Om de i huvudsak anställer studenter på korta återkommande visstidsanställningar (så kallade timanställningar) är målvakterna långt färre.

Vilken bur tror du han väljer?

När bemanningsföretag blir ställda mot varandra för att företaget som hyr in ska få det bästa priset går deras vinstmarginal ner.

I det läget kan det nog för en del bli rätt frestande att bryta mot avtalet. Om bara tre av tio är med i facket är ju chansen att bli avslöjad rätt liten. Jag kan nog sparka bollen förbi de där tre målvakterna.

Med risk för att sticka ut hakan hävdar jag att vi har ett hyfsat starkt bemanningsavtal, särskilt i jämförelse med andra länders. Jag grundar det delvis på att vi årligen förhandlar fram miljoner i felaktiga löner, skadestånd och uppgörelser till medlemmar som blivit illa behandlade. Det spelar dock ingen roll hur starkt avtal vi har om vi inte har en hög organisationsgrad. När det på sin höjd står tre personer och vaktar målet kommer de bemanningsföretag som vill begå avtalsbrott ha en relativt stor chans att lyckas göra det utan upptäckt.

Varför har vi då som fackförening så svårt att organisera bemanningsanställda? Det finns självklart naturliga förklaringar i form av att många bara jobbar där en kort period. Den stora utmaningen anser jag dock är att faktiskt få träffa dem. På våra arbetsplatser får vi ofta genom våra förtroendevalda till en facklig introduktion med nyanställda. Vi får träffa dem personligen under arbetstid och har då goda möjligheter att förklara medlemskapets värde.

När man försöker få till samma personliga möte med bemanningsföretag får man nästan alltid följande svar: Självklart ska vi ordna ett möte men det är frivilligt och får bli efter arbetstid i våra lokaler.

Ofta dyker det bara upp ett par stycken eftersom man av naturliga skäl inte är så intresserad av att åka in till bemanningsföretagets lokaler efter arbetstid.

Om bemanningsavtalet ska ha bärighet i längden förutsätter det att både Bemanningsföretagen och arbetstagarsidan har en hög organisationsgrad. Bemanningsföretagen har det redan eftersom de inte kommer in på våra arbetsplatser annars. I avtalets partsavsikt kan man läsa följande text:

Parterna anser att det är positivt med en hög organisationsgrad både bland företag och anställda.

Skulle man kunna tolka den avtalstexten som att även bemanningsföretaget har ett ansvar att hjälpa till för att öka vår organisationsgrad?

Vi hade verkligen uppskattat att kunna träffa nyanställda på arbetstid och förhoppningsvis kunna bidra till bemanningsavtalets framtida bäring.

 

(Sandra heter egentligen något annat)

Johan Sandberg
ombudsman IF Metall Sydvästra Skåne

Diskutera artikeln här.

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Bemanningens baksida

Gillar du att arbeta i högt tempo under extrema förhållanden? Bemannings­företag söker dig som är stark och snabb. Dagens Arbete och Handelsnytt granskar en bransch med rädda unga som blir av med jobbet när de slits ut.

1

”Personalen är vår viktigaste resurs”

– Det ser ju ut som om branschen skulle vara mer skadetyngd än övriga och det tror jag hänger ihop med att vi inte är en utan många branscher. Det säger Ann-Kari Edenius, förbundsdirektör på Bemanningsföretagen, som välkomnar en genomlysning av arbetsmiljön.

Klart med nytt bemanningsavtal

Bemanningsavtalet är klart. Ett treårigt avtal på 6,5 procent. Två nyheter är avsättningar till extrapension och en arbetsgrupp som ska se över arbetsmiljön.

Var är debatten, var är kraven?

Krönika"Bemanningsavtalet är mer eller mindre ett bevis på att facket har misslyckats med att kontrollera villkoren", skriver Sara Flink om avtalet som löpte ut i dag.

Scanias kamp mot belastningsskador

På Scania har man på ett år minskat andelen inhyrda från 80 till 8 procent och jobbar aktivt mot belastningsskador: "Det kan går på tre veckor, en månad att bygga upp en skada", säger Christian Lindström på de inhyrdas egna fackklubb.

1

Utnyttjandet av unga oacceptabelt

LEDARE"Låt inte inhyrning bli ett sätt för företagen att strunta i dålig arbetsmiljö", skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

"Vi söker en bredare syn"

Debatt"Vi i IF Metall vill hitta lösningar som både kan tillgodose företagens behov av ökad flexibilitet och de anställdas behov av ökad trygghet", skriver Veli-Pekka Säikkälä i en replik till Bemanningsföretagen.

5

"Ni saknar förankring i verkligheten"

Debatt"Det är som att se två visionärer måla varsin tavla föreställande någonting helt annat än vad det egentligen är", skriver André Börvall på DA Debatt.

1

"Ni utmanar den svenska bemanningsmodellen"

Debatt"Ingen kommer att tjäna på en facklig reglering där bemanningsanställda med automatik ska övergå i anställning hos kundföretaget."

1

IF Metall: Så kan flexibiliteten bli tryggare

Debatt"Om man stänger möjligheten till flexibilitet på ett håll ökar trycket från ett annat. Därför behövs en strategi som vilar på flera ben", skriver Veli-Pekka Säikkälä på IF Metall i den pågående debatten om inhyrning av arbetskraft.

12
André Börwall

"LO-facken skjuter sig själva i foten"

DebattFacken skjuter sig själva i foten när de inte driver de bemanningsanställdas frågor hårdare, skriver André Börvall, före detta klubbordförande för Proffice i Helsingborg, angående nya bemanningsavtalet.

4

Dags för nytt avtal för inhyrda

InhyrningBemanningsfrågan är en av industrins mest eldfängda frågor. Om några veckor möts parterna för att förhandla om ett nytt avtal, det nuvarande går ut den sista april.

7

Här är LO-fackens krav

Facken kräver höjd garantilön, stopp för vikariat samt lön för all tid som den anställde är tillgänglig. Motparten önskar fler anställningsformer i bemanningsavtalet.

6

"Bäckström verkar tondöv"

LedareDA:S chefredaktör Helle Klein svarar branschorganisationens vd i debatten om det nya bemanningsavtalet.

"Arbetsgivarna håller sig till avtalet"

Debatt"Det är en historielös bild av verkligheten", skriver Henrik Bäckström på Bemanningsföretagen.

1

"Stoppa det moderna slaveriet"

Ledare"Många upplever att arbetsgivare försöker runda las med hjälp av bemanningsavtalet", skriver Helle Klein i en ledare.

Bemanningsbranschen vill fortsätta att öka

"Rimligt att fördubbla omsättningen", tror Henrik Bäckström på Bemanningsföretagen.

Andreas får bara lön för halva tiden: "Jag kan ju inte neka till att jobba"

Jobba när kunden vill. Det är affärsidén för bemanningsföretagen. Andreas (påhittat namn) berättar hur det är att aldrig vara riktigt ledig.

Ständigt beredd utan betalt

InhyrningSom bemanningsanställd kan du få sitta redo vid telefonen hela dagen, för att sedan ringas in på kvällen. Men hur tillgänglig behöver du egentligen vara?

Läs mer från Dagens Arbete: