”Vuxenutbildningen borde bli en av valets viktigaste frågor”Chefredaktör Helle Klein om utbildningarna i bristyrken som inte leder till jobb.

”Förnekelsen svider för klassresenären”Anneli Jordahl om att förneka sitt ursprung, förakt för kroppsarbete och en fransk författar­e som fått nog.

Den bortprioriterade godstrafiken

”Ett tufft arbete – men vi är fast beslutna om att nå dit”

Anna Johansson, infrastrukturminister, S.

Anna Johansson, infrastrukturminister, S. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Debatt.
”En av mina högsta prioriteringar är att tågtrafiken ska fungera bättre för pendlare och gods. Ett första steg är regeringens satsning på 620 miljoner extra på järnvägsunderhåll 2015, följt av 1,24 miljarder extra varje år till och med 2018”, skriver infrastrukturminister Anna Johansson angående Dagens Arbetes och Sekotidningens genomgång av vad förseningar i godstrafiken kostar företagen.

I dagarna röstades regeringens vårbudget igenom i riksdagen. Det innebär att vi på allvar kan börja resan mot målet om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020.

Efter åtta år med moderatledd regering är arbetslösheten på en hög nivå. Det beror både på otillräckliga framtidsinvesteringar, inte minst på infrastrukturområdet, fallande konkurrenskraft och problem med utbildning och matchning.

För att nå målet om EU:s lägsta arbetslöshet krävs både en aktiv näringspolitik, satsningar på kompetens och matchning samt investeringar i infrastruktur. Detta är därför avgörande delar i regeringens nya jobbagenda.

En av mina högsta prioriteringar är att tågtrafiken ska fungera bättre för pendlare och gods. Så ökar vi jobben och främjar exporten. Ett första steg är regeringens satsning på 620 miljoner extra på järnvägsunderhåll 2015, följt av 1,24 miljarder extra varje år till och med 2018.

En fungerande järnväg har stor betydelse för en positiv utveckling i Sverige. Precis som Janne Rudén, Seko och Anders Ferbe, IF Metall skriver i sitt inlägg i Dagens Arbete och Sekotidningen behöver inte minst industrin i Sverige en infrastruktur i världsklass. Det handlar om att svenska exportföretag ska kunna lita på järnvägen. Godset måste komma fram i tid till destinationer ute i Europa eller de stora hamnarna i Sverige. Går tågen i tid kan också fler våga ta ett nytt intressant jobb några mil bort, eller börja pendla till universitet- och högskolestudier.

Ett annat av mina prioriterade områden är schysta villkor i åkeribranschen. Idag sker där en oroväckande utveckling med lönedumping och osund konkurrens. Det skadar både de anställda personligen, och de seriösa företagens chanser på en konkurrensutsatt marknad. Men det skadar också samhället, eftersom gods flyttas från järnväg till väg. Regeringen har infört en hög sanktionsavgift för brott mot EU:s regler för gränsöverskridande lastbilstrafik. Polis och tull har nu även rätt att låsa fast en lastbil då sanktionsavgiften inte betalas. Om dessa nya verktyg inte visar sig vara tillräckliga tvekar vi inte att lägga fram ytterligare förslag för att skapa ordning och reda och ökad konkurrensneutralitet mellan gods på väg och gods på järnväg.

De kommande åren startar byggnationen av Sveriges första höghastighetsjärnvägar. När höghastighetsbanorna är färdigställda skapas helt nya förutsättningar för snabba persontransporter mellan våra tre storstäder. Därtill avlastas det befintliga järnvägsnätet vilket underlättar för godstrafiken. I norra Sverige är det 2018 byggstart för Norrbotniabanans första etapp, med start i Umeå.

Att få ordning på den svenska järnvägen är viktigt både för jobben och för klimatet. Det är ett tufft arbete som kräver stort engagemang från alla järnvägens aktörer. Men regeringen är fast besluten att nå dit. Det kommer att ta tid men med rätt prioriteringar och hårt arbete kan vi steg för steg få en bättre järnväg och punktligare tågtrafik.

Anna Johansson (S), infrastrukturminister

Kommentera artikeln här

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Kaos på järnvägen hotar jobben

DA reder utStrul med järnvägen kostar miljarder varje år. Industrin måste ständigt parera för störningar. Dagens Arbete och Sekotidningen har tagit reda på vad som krävs för att rädda transporterna.

"Så kan järnvägen bli bättre"

DebattStatligt ansvar för järnvägsunderhåll, höghastighetsbanor, rättvisa avgifter i förhållande till flyg och lastbil. Så vill Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott (MP) rädda den krisande järnvägen.

2

Opålitlig järnväg kostar miljoner

SekotidningenArtiklarna om järnvägen har tagits fram i ett samarbete med Sekotidningen, som har träffat lokföraren Per-Erik Björkman. Han har kört godståg på Ådalsbanan sedan 80-talet och har sett standarden sjunka för varje år. Här kan ni läsa deras artiklar.

Satsningen som sköts upp

Löftet om upprustning drogs tillbaka. Industrin drabbas av extra kostnader och förseningar. I slutändan kan det handla om arbetstillfällen.

Ingen plan för upprustning

För tre år sedan var sträckan prioriterad för underhåll, i dag finns den inte ens med i planeringen.

"Industri i världsklass kräver infrastruktur i världsklass"

Debatt"Detta håller inte. Industrin behöver en infrastruktur med prestanda som är bättre än i våra starkaste konkurrentländer", skriver Janne Rudén, förbundsordförande Seko och Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

"Godstrafik är en investering"

Debatt"När trafikverket räknar på hur mycket förseningarna i godstrafiken kostar gör de grova underskattningar, skriver Guy Ehrling, kanslichef på Näringslivets Transportråd

Ledare: Glöm inte godstransporterna

LedareFortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.

1

Läs mer från Dagens Arbete:

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

”Yrkeshögskolan är en förebild”

DEBATTFöretag måste samverka mer för att hitta vilken kompetens som saknas och kommuner behöver samarbeta bättre, för att kommunal arbetsmarknadsutbildning ska ge bättre resultat, skriver Henrik Smedmark, utbildningschef på Trä- och Möbelföretagen.

”I stället för slagträ behövs pragmatisk politik”

Debatt”Arbetsmarknadsministerns utbildningsstrategi är farlig i lågkonjunktur. Kommunal vuxenutbildning och traditionell arbetsmarknadsutbildning måste komplettera varandra, skriver Maria Mattsson Mähl, styrelseledamot i Svenskt Näringsliv.

Utbildningskaos hotar industrin

LEDARE”Att allianspartierna inte i första hand tänker på arbetarnas väl och ve är inget att förvånas över men att de så uppenbart struntar i företagens bästa är uppseendeväckande”, skriver Helle Klein.

Jobbet och politiken hänger ihop

KrönikaFackligt arbete och politik hänger ihop. Därför ska GS arbeta för en rättvis fördelningspolitik och motverka alla former av diskriminering.

”Vi har inte tid att vara deprimerade!”

DEBATTVi ser attacker på las, på arbetsmiljöarbetet - på hela den svenska modellen. Borgarna och SD har startat krig mot löntagarna. Dags att börja prata politik på jobbet, skriver Vanja Elsilä, förtroendevald inom GS.

1

FACKET FÖR UNGA

När Internationalen tystnar, vad gör vi då?

DEBATTMedlemmar med flera olika jobb bör kunna vända sig till vilket fack som helst och få hjälp. Om inte förbunden kan lösa de byråkratiska problem som uppstår kommer facken att dö ut, skriver GS centrala ungdomskommitté.

2

”Ett bevis på att det inte gjorts tillräckligt”

DebattAllt färre unga är med i facket. Det är ett facit på en organisatorisk brist. Ungdomsarbetet måste prioriteras i hela arbetarrörelsen, skriver IF Metalls Centrala Ungdomskommitté.

Facket måste våga förändring

LEDAREDe unga lär sig att facket inte är för dem. Det om något hotar den svenska modellen, skriver Helle Klein.

DET NYA SAMHALL

”Samhall, ta ansvar för er personal”

DEBATT Vi har under 2017 gjort 140 besök på Samhall, ett företag med 345 medlemmar. Tidsmässigt mer än en heltidstjänst, och helt ohållbart, skriver tre ombudsmän på IF Metall i Blekinge.

3

”Dela Samhall i tre enheter”

DebattSamhalls ägare, staten, måste akut ta ansvar för de missförhållanden som råder i bolaget, skriver Thomas Jansson, förbundsordförande FUB. Han föreslår att Samhall delas upp i tre enheter för att kunna erbjuda både utvecklingsmöjligheter och trygghet för dem som behöver det mest.

3

”Samhall har tappat bort sitt uppdrag”

DebattDet är dags att regeringen tar sitt ägaransvar på allvar och agerar, skriver den liberale riksdagsledamoten Bengt Eliasson.

13

När ena chefen inte vet vad den andra gör

GÄSTKRÖNIKAEfter två vändor av arbetsträning på Samhall ställer förre Samhallarbetaren Tony sig frågan: Hur ska Samhalls framtid se ut?​

2

Staten måste återupprätta Samhall

Ledare”Det tyck som att en ekonomistisk säljkultur har etsat sig fast så att de människor som var tänkta att få en möjlighet i stället slås ut. Nu måste politikerna agera”, skriver  Helle Klein i en ledare om Dagens arbetes granskning av Nya Samhall. 

Djupt ovärdigt, Nya Samhall

LEDAREMånga kan vittna om dålig arbetsmiljö hos Samhall med enformiga jobb och ökade prestationskrav. De redan svaga pressas till det yttersta.

13

Hamnkonflikten

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

DEBATTStrejkrätten är fackföreningens viktigaste vapen. IF Metalls förbundsstyrelse måste uttala sig mot Ylva Johanssons utredning om att begränsa konflikträtten, skriver företrädare för IF Metalls avdelning 4, Södra Västerbotten.

3

”En skärpning är bara början”

Debatt”Facket möter i dag arbetsgivare som allt oftare utmanar skrivningarna i avtalen. Att i det läget försämra möjligheterna till det som är vår förutsättning för styrka i förhandlingarna – strejkrätten – är inte vad fackföreningsrörelsen behöver”, skriver Lars Wåhlstedt, förhandlingsombudsman på Pappers.

Rör inte strejkrätten

LedareDen segdragna konflikten i Göteborgs hamn måste kunna lösas utan lagändring, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

4

”Riskabelt petande i konflikträtten”

Krönika”För den konspiratoriskt lagde är det lätt att dra slutsatsen att situationen i Göteborgs hamn blivit en bricka i ett helt annat spel”, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

5

Skriv till oss!

På DA Opinion har vi samlat alla ledare, debattinlägg och krönikor. Vill du också skriva på DA Opinion? Hör av dig till vår webb- och debattredaktör Janna Ayres.

#metoo

”Kom igen män – agera”

DebattDet är dags att männen nu skapar nätverk och diskuterar det som framkommit i samband med #metoo, skriver Ulrica Malmberg, ombudsman för IF Metall MittSkåne.

2

Satsa på industri­arbetarnas kunskap

KrönikaIngen ska behöva bli uppsagd från jobbet bara för att man inte har fått kompetensutveckling. Politiken måste helt enkelt anpassas efter en ny verklighet.

”Förnekelsen svider för klassresenären”

KRÖNIKAAnneli Jordahl om att förneka sitt ursprung, förakt för kroppsarbete och en fransk författar­e som fått nog.

I Kata Dalströms liv hittar jag min dröm

LedarkrönikaJeanette Herulf läser en bok om Kata Dalström och längtar efter tron på solidaritet och jämlikhet.

”Vi har så snygga svenska modeller!”

KRÖNIKASverige har fortfarande det bästa receptet på hur man skapar ett supertrevligt samhälle. Det enda vi behöver göra är att lägga ner lite möda på att följa receptet, skriver Rikke Henriksen.

Matts Jutterström är förbundsordförande för Pappers.

”S har tappat bort pensionerna”

KrönikaPensionen kan bli en viktig konfliktfråga för Socialdemokraterna. Men i stället kommer en överenskommelse full av frågetecken.

Största problemet är inte pensionerna

LEDARKRÖNIKA”Borde vi inte börja med att göra jobben mer attraktiva, säkrare ur arbetsmiljösynpunkt innan vi kräver av människorna att de jobbar mer?”, skriver Jeanette Herulf.

2

Är vi redo för den nya tiden?

KRÖNIKA”Oavsett om det handlar om smarta algoritmer, artificiell intelligens eller något ännu okläckt måste vi klura ut hur vi ska bygga det nya samhället”, skriver Daniel Mathisen i en spaning inför det nya året.

Skattepolitiken – en julrysare

GÄSTKRÖNIKAEn julsaga om Olika Regeringars Skattepolitik, mycket fritt efter Dickens. Alla likheter med nu levande Ebenezrar är bara önsketänkande, försäkrar krönikören och Volvoarbetaren Lars Henriksson.

1

Industriarbetare, framtiden är vår!

KRÖNIKASvensk industri bejakar teknik-utvecklingen och kan vara en del av lösningen för klimatet.

1

”Att stänga ute ett lovande alternativ kan inte vara lösningen”

DEBATT”Samhällsutmaningen och arbetskraftsbristen inom sågverksindustrin kräver fler, inte färre, lösningar”, skriver Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten som svar på GS förbundsordförande Per-Olof Sjöös inlägg om etableringsjobb.

Hämta mer