”Vuxenutbildningen borde bli en av valets viktigaste frågor”Chefredaktör Helle Klein om utbildningarna i bristyrken som inte leder till jobb.

”Förnekelsen svider för klassresenären”Anneli Jordahl om att förneka sitt ursprung, förakt för kroppsarbete och en fransk författar­e som fått nog.

Den bortprioriterade godstrafiken

Ledare: Glöm inte godstransporterna

Ledare.
De senaste årens tågkaos har kostat svensk industri enorma belopp i fördyrade transporter och förseningar av leveranser. Infrastrukturminister Anna Johansson måste ge tydliga signaler till Trafikverket om att godstransporter också har en samhällsnytta inte bara persontransporter. Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.

Helle Klein, chefredaktör.

Helle Klein, chefredaktör.

Tågkaos hör nog till det mest använda rubrikordet i medierna på senare år. Tyvärr har alla som pendlar till jobbet fått vänja sig vid att tåg är försenade, ställs in eller i värsta fall spårar ur. Det har skapat en förtroendekris hos allmänheten som i grunden skadar tilltron till järnvägen som transportmedel. Det är allvarligt både för demokratin och miljön.

Fler än pendlare drabbas. I tågdebatten glöms tyvärr ofta bort att tågtrafiken inte bara är grundläggande för medborgarnas möjlighet att transportera sig själva utan också är helt avgörande för svenska företags möjligheter att transportera gods.

De senaste årens tågkaos har kostat svensk industri enorma belopp i fördyrade transporter och förseningar av leveranser. Dagens Arbete har tillsammans med Sekotidningen granskat tågproblemen ur industrins perspektiv. Den bild som kommer fram är mycket illavarslande. Eftersatt tågunderhåll hotar svensk tillväxt.

Socialdemokratin lovade rejäla satsningar på tågtrafiken i valrörelsen. Den rödgröna regeringens budget röstades som bekant ned i höstas och ytterligare satsningar på 5 miljarder kronor till underhåll försvann. Trafikverket ställde in flera planerade underhållsarbeten, bland annat sträckan mellan Boden och Bastuträsk som är i uselt skick.

Det är dock inte bara en anslagsfråga utan också i hög grad en planerings- och fördelningsfråga. Anslagen till underhåll har ökat på senare år. Problemet är att när det görs prioriteringar och underhållsplanerna läggs ut geografiskt kommer sällan sträckor som har betydelse för industriföretagen högt på dagordningen. Ett annat exempel är övre delen av Ådalsbanan som helt tycks ha försvunnit ur trafikverkets upprustningsplaner, enligt vår granskning.

S-kongressen var tydlig med att det behövs rejäla satsningar på infrastruktur framöver och regeringen har aviserat att det ska komma. Infrastrukturminister Anna Johansson måste nu ge tydliga signaler till Trafikverket om att godstransporter också har en samhällsnytta inte bara persontransporter. Det behövs helt enkelt rejäla resurser, bättre organisation och andra prioriteringar som ser till företagens transportbehov.

Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.


hk@da.se

1Kommentarer

Micke:

”Fortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.”
Så avslutar du Helle mycket riktigt och helt rätt din ledare.

Felet för detta måste på alla plan delas mellan de olika regeringar vi haft under lång tid, de omorganiseringar och privatiseringar som de tillsammans genomfört och mycket dåligt fungerande statliga myndigheter, varav Trafikverket är en av de allra sämsta.

Så är det när alla regeringar i närtid misskött järnvägen på alla sätt, inte minst under S ledning.
De har alla under lång tid helt enat valt att lägga våra skattepengar på annat.

”S-kongressen var tydlig med att det behövs rejäla satsningar på infrastruktur framöver och regeringen har aviserat att det ska komma”

Jag är av erfarenhet av tidigare S-regeringars insatser inte särskilt övertygad om att S kommer att leva upp till detta.
Den stora satsningen S nu vill ha är istället nya järnvägar med prestigefulla höghastighetståg för enorma summor.
Var pengarna ska tas vet ingen.
Där ska storstadsbor snabbt kunna resa till varandra med så få stopp som möjligt. Allt för att de ska tjäna 30 minuter till en timme per resa i bästa fall.
Affärsmän, myndighetsföreträdare och politiker som inte betalar sina biljetter själva är målgruppen.
Övriga resenärer som storstadsbor som betalar sina resor själva, alla som bor i små och stora städer eller på landet i Sverige skiter de fullkomligt i.

Vi ska vara glada att vissa extremt betydelsefulla personer tjänar någon timme på en månad medan både godstrafiken (den är inte höghastighetstågen avsedda för) och ”folket” ska hålla till godo med den vanskötta snigeljärnvägen med alla förseningar och problem.

Det är massor av tid pöbeln och godset blir försenat idag men varför åtgärda det.
Bygg ny prestigejärnväg för ett fåtal istället.
Det har jag förstått att S mer än gärna önskar göra.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Kaos på järnvägen hotar jobben

DA reder utStrul med järnvägen kostar miljarder varje år. Industrin måste ständigt parera för störningar. Dagens Arbete och Sekotidningen har tagit reda på vad som krävs för att rädda transporterna.

"Så kan järnvägen bli bättre"

DebattStatligt ansvar för järnvägsunderhåll, höghastighetsbanor, rättvisa avgifter i förhållande till flyg och lastbil. Så vill Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott (MP) rädda den krisande järnvägen.

2

Opålitlig järnväg kostar miljoner

SekotidningenArtiklarna om järnvägen har tagits fram i ett samarbete med Sekotidningen, som har träffat lokföraren Per-Erik Björkman. Han har kört godståg på Ådalsbanan sedan 80-talet och har sett standarden sjunka för varje år. Här kan ni läsa deras artiklar.

Satsningen som sköts upp

Löftet om upprustning drogs tillbaka. Industrin drabbas av extra kostnader och förseningar. I slutändan kan det handla om arbetstillfällen.

Ingen plan för upprustning

För tre år sedan var sträckan prioriterad för underhåll, i dag finns den inte ens med i planeringen.

"Industri i världsklass kräver infrastruktur i världsklass"

Debatt"Detta håller inte. Industrin behöver en infrastruktur med prestanda som är bättre än i våra starkaste konkurrentländer", skriver Janne Rudén, förbundsordförande Seko och Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

Anna Johansson, infrastrukturminister, S.

"Ett tufft arbete – men vi är fast beslutna om att nå dit"

DebattExtra miljarder till järnvägsunderhåll är ett första steg för att förbättra gods- och persontrafiken, skriver infrastrukturminister Anna Johansson angående Dagens Arbetes och Sekotidningens artiklar om godstrafiken.

"Godstrafik är en investering"

Debatt"När trafikverket räknar på hur mycket förseningarna i godstrafiken kostar gör de grova underskattningar, skriver Guy Ehrling, kanslichef på Näringslivets Transportråd

Läs mer från Dagens Arbete:

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

”Yrkeshögskolan är en förebild”

DEBATTFöretag måste samverka mer för att hitta vilken kompetens som saknas och kommuner behöver samarbeta bättre, för att kommunal arbetsmarknadsutbildning ska ge bättre resultat, skriver Henrik Smedmark, utbildningschef på Trä- och Möbelföretagen.

”I stället för slagträ behövs pragmatisk politik”

Debatt”Arbetsmarknadsministerns utbildningsstrategi är farlig i lågkonjunktur. Kommunal vuxenutbildning och traditionell arbetsmarknadsutbildning måste komplettera varandra, skriver Maria Mattsson Mähl, styrelseledamot i Svenskt Näringsliv.

Utbildningskaos hotar industrin

LEDARE”Att allianspartierna inte i första hand tänker på arbetarnas väl och ve är inget att förvånas över men att de så uppenbart struntar i företagens bästa är uppseendeväckande”, skriver Helle Klein.

Jobbet och politiken hänger ihop

KrönikaFackligt arbete och politik hänger ihop. Därför ska GS arbeta för en rättvis fördelningspolitik och motverka alla former av diskriminering.

”Vi har inte tid att vara deprimerade!”

DEBATTVi ser attacker på las, på arbetsmiljöarbetet - på hela den svenska modellen. Borgarna och SD har startat krig mot löntagarna. Dags att börja prata politik på jobbet, skriver Vanja Elsilä, förtroendevald inom GS.

1

FACKET FÖR UNGA

När Internationalen tystnar, vad gör vi då?

DEBATTMedlemmar med flera olika jobb bör kunna vända sig till vilket fack som helst och få hjälp. Om inte förbunden kan lösa de byråkratiska problem som uppstår kommer facken att dö ut, skriver GS centrala ungdomskommitté.

2

”Ett bevis på att det inte gjorts tillräckligt”

DebattAllt färre unga är med i facket. Det är ett facit på en organisatorisk brist. Ungdomsarbetet måste prioriteras i hela arbetarrörelsen, skriver IF Metalls Centrala Ungdomskommitté.

Facket måste våga förändring

LEDAREDe unga lär sig att facket inte är för dem. Det om något hotar den svenska modellen, skriver Helle Klein.

DET NYA SAMHALL

”Samhall, ta ansvar för er personal”

DEBATT Vi har under 2017 gjort 140 besök på Samhall, ett företag med 345 medlemmar. Tidsmässigt mer än en heltidstjänst, och helt ohållbart, skriver tre ombudsmän på IF Metall i Blekinge.

3

”Dela Samhall i tre enheter”

DebattSamhalls ägare, staten, måste akut ta ansvar för de missförhållanden som råder i bolaget, skriver Thomas Jansson, förbundsordförande FUB. Han föreslår att Samhall delas upp i tre enheter för att kunna erbjuda både utvecklingsmöjligheter och trygghet för dem som behöver det mest.

3

”Samhall har tappat bort sitt uppdrag”

DebattDet är dags att regeringen tar sitt ägaransvar på allvar och agerar, skriver den liberale riksdagsledamoten Bengt Eliasson.

13

När ena chefen inte vet vad den andra gör

GÄSTKRÖNIKAEfter två vändor av arbetsträning på Samhall ställer förre Samhallarbetaren Tony sig frågan: Hur ska Samhalls framtid se ut?​

2

Staten måste återupprätta Samhall

Ledare”Det tyck som att en ekonomistisk säljkultur har etsat sig fast så att de människor som var tänkta att få en möjlighet i stället slås ut. Nu måste politikerna agera”, skriver  Helle Klein i en ledare om Dagens arbetes granskning av Nya Samhall. 

Djupt ovärdigt, Nya Samhall

LEDAREMånga kan vittna om dålig arbetsmiljö hos Samhall med enformiga jobb och ökade prestationskrav. De redan svaga pressas till det yttersta.

13

Hamnkonflikten

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

DEBATTStrejkrätten är fackföreningens viktigaste vapen. IF Metalls förbundsstyrelse måste uttala sig mot Ylva Johanssons utredning om att begränsa konflikträtten, skriver företrädare för IF Metalls avdelning 4, Södra Västerbotten.

3

”En skärpning är bara början”

Debatt”Facket möter i dag arbetsgivare som allt oftare utmanar skrivningarna i avtalen. Att i det läget försämra möjligheterna till det som är vår förutsättning för styrka i förhandlingarna – strejkrätten – är inte vad fackföreningsrörelsen behöver”, skriver Lars Wåhlstedt, förhandlingsombudsman på Pappers.

Rör inte strejkrätten

LedareDen segdragna konflikten i Göteborgs hamn måste kunna lösas utan lagändring, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

4

”Riskabelt petande i konflikträtten”

Krönika”För den konspiratoriskt lagde är det lätt att dra slutsatsen att situationen i Göteborgs hamn blivit en bricka i ett helt annat spel”, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

5

Skriv till oss!

På DA Opinion har vi samlat alla ledare, debattinlägg och krönikor. Vill du också skriva på DA Opinion? Hör av dig till vår webb- och debattredaktör Janna Ayres.

#metoo

”Kom igen män – agera”

DebattDet är dags att männen nu skapar nätverk och diskuterar det som framkommit i samband med #metoo, skriver Ulrica Malmberg, ombudsman för IF Metall MittSkåne.

2

Satsa på industri­arbetarnas kunskap

KrönikaIngen ska behöva bli uppsagd från jobbet bara för att man inte har fått kompetensutveckling. Politiken måste helt enkelt anpassas efter en ny verklighet.

”Förnekelsen svider för klassresenären”

KRÖNIKAAnneli Jordahl om att förneka sitt ursprung, förakt för kroppsarbete och en fransk författar­e som fått nog.

I Kata Dalströms liv hittar jag min dröm

LedarkrönikaJeanette Herulf läser en bok om Kata Dalström och längtar efter tron på solidaritet och jämlikhet.

”Vi har så snygga svenska modeller!”

KRÖNIKASverige har fortfarande det bästa receptet på hur man skapar ett supertrevligt samhälle. Det enda vi behöver göra är att lägga ner lite möda på att följa receptet, skriver Rikke Henriksen.

Matts Jutterström är förbundsordförande för Pappers.

”S har tappat bort pensionerna”

KrönikaPensionen kan bli en viktig konfliktfråga för Socialdemokraterna. Men i stället kommer en överenskommelse full av frågetecken.

Största problemet är inte pensionerna

LEDARKRÖNIKA”Borde vi inte börja med att göra jobben mer attraktiva, säkrare ur arbetsmiljösynpunkt innan vi kräver av människorna att de jobbar mer?”, skriver Jeanette Herulf.

2

Är vi redo för den nya tiden?

KRÖNIKA”Oavsett om det handlar om smarta algoritmer, artificiell intelligens eller något ännu okläckt måste vi klura ut hur vi ska bygga det nya samhället”, skriver Daniel Mathisen i en spaning inför det nya året.

Skattepolitiken – en julrysare

GÄSTKRÖNIKAEn julsaga om Olika Regeringars Skattepolitik, mycket fritt efter Dickens. Alla likheter med nu levande Ebenezrar är bara önsketänkande, försäkrar krönikören och Volvoarbetaren Lars Henriksson.

1

Industriarbetare, framtiden är vår!

KRÖNIKASvensk industri bejakar teknik-utvecklingen och kan vara en del av lösningen för klimatet.

1

”Att stänga ute ett lovande alternativ kan inte vara lösningen”

DEBATT”Samhällsutmaningen och arbetskraftsbristen inom sågverksindustrin kräver fler, inte färre, lösningar”, skriver Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten som svar på GS förbundsordförande Per-Olof Sjöös inlägg om etableringsjobb.

Hämta mer