"Att kräva makt över sin tid är att kräva rätt till sitt eget liv"Helle Klein, chefredaktör.

"Varför kan fackföreningsrörelsen inte slå näven i bordet?"Ledarkrönika, Jeanette Herulf.

Den bortprioriterade godstrafiken

Kaos på järnvägen hotar jobben

graf

Strul med järnvägen kostar miljarder varje år. Industrin måste ständigt parera för störningar. Dagens Arbete och Sekotidningen har tagit reda på vad som krävs för att rädda transporterna.

I samarbete med Sekotidningen

Artiklarna om järnvägen har tagits fram i ett samarbete med Sekotidningen, som har träffat lokföraren Per-Erik Björkman. Han har kört godståg på Ådalsbanan sedan 80-talet och har sett standarden sjunka för varje år.

Läs deras granskning här.

Ådalsbanan: upprustning har planerats i 30 år
Mer läsning:

Begränsningar i järnvägskapaciteten gör att SSAB i Borlänge tvingas köra på lastbil. Nu deltar de i ett pilotprojekt för att testa elvägar, skriver Dalarnas Tidning.

Dubbelt så mycket pengar läggs på underhåll i år jämfört med för tio år sedan. Ändå återkommer ord som kris, kaos och haveri när den svenska järnvägen diskuteras.

Norr om Umeå finns bara ett järnvägsstråk och för industrin i norra Sverige är det en pulsåder. Den vägen transporteras malm, stål, papper, timmer och trävaror för miljardvärden varje år. Eftersom möjligheterna att leda om trafiken förbi ett stopp är få blir konsekvenserna av ett haveri stora och kostsamma.

I höstas röstades regeringens budget ned och en satsning på ytterligare 5 miljarder kronor till underhåll försvann. Trafikverket ställde in flera planerade arbeten, bland annat sträckan mellan Boden och Bastuträsk på Stambanan genom övre Norrland, som är i så dåligt skick att rälsen måste bytas ut.

Rena godstrafiksträckor prioriteras lågt när underhållspengar fördelas. Ett exempel är övre delen av Ådalsbanan som försvunnit ur Trafikverkets upprustningsplaner. För industrin ingår den knappt fem mil långa sträckan i ett transportnät – tar man bort en bit faller hela systemet.

Dagens Arbete och Sekotidningen har tillsammans granskat dessa två sträckor som industrin lyfter fram både som viktiga och i så dåligt skick att företagen ständigt måste vara beredda att lösa problem som uppstår.

Det kan handla om allt från att ta in extra personal och maskiner för att lasta och lossa godset snabbare till att frakta stål med flygplan i stället för med tåg och båt.
Vad innebär störningarna för industrin och vad krävs för att rusta banorna till ett bättre skick?

karta-ovre-adalsbananÖvre Ådalsbanan  

  • Problem: I dåligt skick vilket bland annat ger problem vid tjällossning. Dålig spårstabilitet. Hastigheten nedsatt till 40 kilometer i timmen sedan 2011. Risk att tillfälligt stängas för trafik.
  • Behov: Trafikverket har tidigare räknat på två nivåer. Dels fullständig upprustning med ny räls, kontaktledningar och betongsliprar. Dels en temporär upprustning som håller i 15-20 år.  Så mycket kostar det: 1,3 miljarder kronor respektive 800 miljoner kronor.
Exempel på industrier som använder övre Ådalsbanan
SCA Skog
  • Fraktar 11 miljoner kubikmeter rundtimmer per år, 49 procent av sträckan sker på järnväg.
  • På övre Ådalsbanan transporterar SCA runt 120 000 kubikmeter, bland annat till Bollsta sågverk och till pappersbruket Mondi Dynäs.
  • Om Ådalsbanan skulle stängas motsvarar det cirka 2 700 lastbilstransporter med timmer om året.

karta-boden-bastutraskBoden–Bastuträsk

  • Problem: Sprickbildningar i räls och dåligt skick på banan. Hastigheten nedsatt till 70 km/timme.
  • Behov: Byte av 157 kilometer räls, varav 41 kilometer är genomfört.  Så mycket kostar det: 900 miljoner kronor (av totalt 1,2 miljarder).  Kostnad på grund av uteblivet spårbyte: 10-20 miljoner för akut underhåll varje år.
Exempel på industrier som använder järnvägen på sträckan Boden–Bastuträsk
SSAB, Luleå
  • Alla transporter mellan SSAB:s enheter i Luleå, Borlänge och Oxelösund går på järnväg, totalt runt 2 miljoner ton till ett värde av cirka 8 miljarder kronor.
  • Uppskattar att bristerna i järnvägssystemet kostar i genomsnitt 120 miljoner kronor om året.
Boliden, Skellefteå
  • Skickar varje år 300 000 ton metallkoncentrat värt cirka 4 miljarder kronor mellan gruvan i Gällivare och smältverket i Skelleftehamn.
  • Från Skelleftehamn till Helsingborg går bly- och kopparmetall värt cirka 14 miljarder om året (dock ej via sträckan Boden-Bastuträsk).
  • På grund av den nedsatta hastigheten på norra stambanan har Boliden tvingats köpa in fler vagnar för cirka 15 miljoner kronor.
  • Skulle spara 10-15 miljoner om året om järnvägen fungerade utan störningar.
Smurfit Kappa, Piteå
  • Fraktar mellan 150 000 och 200 000 ton papper på järnväg varje år, värt cirka en miljard kronor.
  • Skulle spara 10–20 miljoner kronor per år om järnvägen var mer tillförlitlig och fler transporter kunde flyttas dit.
”Om det skulle bli stopp? Då är vårt alternativ att frakta med lastbil. Det leder till vägslitage, är dyrt och miljömässigt dåligt. 300 000 ton motsvarar 7 500 lastbilar per år.”
Karl-Owe Svensson, logistikchef Boliden:
”Järnvägen är egentligen det bästa vi har, men politikerna förstår inte följden för industrin när den inte fungerar.” 
Sture Öberg, logistikchef Smurfit Kappa.
”Störningar upp till ett dygn har vi – tyvärr – blivit duktiga på att hantera. Men blir det större avbrott handlar det om stora kostnader för oss.” 
Per Bondemark, vice vd SSAB.
”Vi har jobbat för att öka vår andel tonkilometer på järnväg och lyckas nå 49 procent. Vi tänker att nu jäklar ska vi klara vårt mål på 50 procent, men så händer något och vi halkar ner till 48 igen.”
Thomas Hedlund, logistikchef SCA Skog

Underhållet prioriteras i tre steg

1. Storstadsområden

2. Stråk som sammanbinder stor­städer, samt Malmbanan och
Ostkustbanan

3. Övriga bandelar

År 2013

… transporterades: 6 681 ton rundvirke 5 155 ton pappers­produkter 30 783 ton malm 5 127 ton metallvaror
Källa: www.trafa.se

5 miljarder

… kostar förseningar och inställda tåg varje år – 3,3 miljarder för persontrafiken och 1,4 miljarder för godstrafiken samt runt en halv miljard för akuta underhålls­insatser.
Källa: Förseningskostnader inom järnvägen, McKinsey

Text och research: Marie Edholm, Mats Anders0n, Mattias Dahlgren och Karin Lindgren Strömbäck

 

Läs också

Satsningen som sköts upp

Boden–Bastuträsk. Löftet om upprustning drogs tillbaka. Industrin drabbas av extra kostnader och förseningar. I slutändan kan det handla om arbetstillfällen.

Ingen plan för upprustning

Övre Ådalsbanan. För tre år sedan var sträckan prioriterad för underhåll, i dag finns den inte ens med i planeringen.

Mer läsning:

Begränsningar i järnvägskapaciteten gör att SSAB i Borlänge tvingas köra på lastbil. Nu deltar de i ett pilotprojekt för att testa elvägar, skriver Dalarnas Tidning.

 

Marie Edholm, Mats Anders0n, Mattias Dahlgren och Karin Lindgren Strömbäck

Vad tycker du?

captcha

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

"Så kan järnvägen bli bättre"

DebattStatligt ansvar för järnvägsunderhåll, höghastighetsbanor, rättvisa avgifter i förhållande till flyg och lastbil. Så vill Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott (MP) rädda den krisande järnvägen.

2

Opålitlig järnväg kostar miljoner

SekotidningenArtiklarna om järnvägen har tagits fram i ett samarbete med Sekotidningen, som har träffat lokföraren Per-Erik Björkman. Han har kört godståg på Ådalsbanan sedan 80-talet och har sett standarden sjunka för varje år. Här kan ni läsa deras artiklar.

Satsningen som sköts upp

Löftet om upprustning drogs tillbaka. Industrin drabbas av extra kostnader och förseningar. I slutändan kan det handla om arbetstillfällen.

Ingen plan för upprustning

För tre år sedan var sträckan prioriterad för underhåll, i dag finns den inte ens med i planeringen.

"Industri i världsklass kräver infrastruktur i världsklass"

Debatt"Detta håller inte. Industrin behöver en infrastruktur med prestanda som är bättre än i våra starkaste konkurrentländer", skriver Janne Rudén, förbundsordförande Seko och Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

Anna Johansson, infrastrukturminister, S.

"Ett tufft arbete – men vi är fast beslutna om att nå dit"

DebattExtra miljarder till järnvägsunderhåll är ett första steg för att förbättra gods- och persontrafiken, skriver infrastrukturminister Anna Johansson angående Dagens Arbetes och Sekotidningens artiklar om godstrafiken.

"Godstrafik är en investering"

Debatt"När trafikverket räknar på hur mycket förseningarna i godstrafiken kostar gör de grova underskattningar, skriver Guy Ehrling, kanslichef på Näringslivets Transportråd

Ledare: Glöm inte godstransporterna

LedareFortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.

1

Läs mer från Dagens Arbete:

Tvålar till sina konkurrenter

DA testarEn tvål tar bort skiten bättre än de andra. Dessutom är den skonsam. Men om lukten råder det delade meningar, visar DA:s test.

Arbetsförmedlingens kontroller

Fusk kan bli brottsligt även för företag

BidragsbrottUnder gårdagens debatt i riksdagen lyftes Dagens Arbetes granskning av Arbetsförmedlingens kontroller. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson öppnade upp för att se över bidragsbrottslagen så att den även gäller företag.

Allt hårdare kontroll av arbetslösa 

Dagens Arbetes granskning visar hur M- och S-ledda regeringar systematiskt stramat åt reglerna för arbetslösa. Samtidigt som fuskande företag kommer undan.

12

Stämning IF Metall

Sa nej till övertid – fick sparken

2

Företag stäms för avskedande

Arbetsdomstolen”Jag hoppas det blir krig och att ni alla dör”, sa en anställd på företaget Trelleborg. Sedan fick han sparken. Fel menar IF Metall som nu stämmer bolaget inför Arbetsdomstolen.

"Folk får sparken i stället för att sägas upp"

Enligt IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic är dagens stämning den första av flera till Arbetsdomstolen.

2

Striden om tiden

Maktstriden om din tid

Helgarbete och extra timmar utan mer betalt – det är drömmen för industrin som vill ha folk på plats bara när produktionen behöver det. Anställdas inflytande över arbetstiderna har blivit ett besvär som helst ska bort.

Pusslet alla har en åsikt om

Hur gick det med det nya skift­schemat på Södra Cell i Mönsterås? Blev det bättre? Dagens Arbete åkte dit, steg in genom grindarna och steg ut med femtioelva olika svar.

”Långa ledigheter anses väldigt värdefullt”

Enligt Torbjörn Åkerstedt, som länge forskat kring orsaker till stress och störd sömn, finns det bara skiftscheman som är mer eller mindre dåliga.

Hänglås säkrar robotarna

ARBETSMILJÖÖver 1 000 nya hänglås har höjt säkerheten vid tillfälliga stopp hos robotar och andra maskiner på IMI Hydronic i Annelund utanför Herrljunga.

IF Metalls kongress

Marie Nilsson: Det känns stort

Ny förbundsordförandeEn lugn, nyfiken lyssnare. Så beskriver Marie Nilsson sig själv. Får hon kongressens stöd i maj kliver hon in på ordförandeposten med 30 års erfarenhet från industri och fackligt arbete.

Marie Nilsson föreslås bli ny ordförande

En enig valberedning föreslår Marie Nilsson som ny ordförande för IF Metall. Hennes ersättare på posten som vice ordförande blir enligt förslaget Tomas With.

1

Klockan 10.39 Stora Enso

ÖgonblicketKlockan är 10.39 på Stora Enso Fors.

Kvarnsveden stänger pappersmaskin

140 anställda riskerar jobbet när Kvarnsveden stänger ner en av sina tre pappersmaskiner. Ett överraskande besked, enligt Pappers lokale ordförande Sonny Waern.

Märket utmanas

"Han lever kvar i en gammal värld"

Både industrins parter och Kommunal sågar professor Lars Calmfors förslag att märket behöver omprövas. Flexibilitet finns redan anser parterna.

3

"Spänningar om alla ska ha samma löneökning"

Avtal 2017Det är på sikt ohållbart att tvinga resten av arbetsmarknaden hålla nere lönerna för att anpassa sig till exportindustrins förutsättningar. Det säger Arbetsmarknadspolitiska rådets ordförande Lars Calmfors.

1

Får man prata skit om jobbet?

Yttrandefriheten gäller även dig. Men det betyder inte att du får häva ur dig vad som helst om ditt jobb eller dina chefer. En anställning innefattar lojalitetsplikt. Så vad får man säga om sitt jobb?

1

”De vi ska stötta lever under en hårdhänt regim”

Svenska företag i Iran kan fungera som goda exempel, men de fackliga rättigheterna i landet måste stärkas. Det säger IF Metalls ordförande Anders Ferbe, som hade hemliga kontakter med fackliga företrädare under Iranbesöket.

Företaget byggde bort problemen

ArbetsmiljöDe anställdas kunskap och önskemål fick styra när Hot Screen i halländska Fjärås byggde sina drömlokaler.

Sist in först ut – regel som lätt rundas

Koll påTrogen tjänst är inget givet skydd vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Det finns stora möjligheter till undantag. DA reder ut vad som gäller.

2
Foto: TT

JO-kritik mot Arbetsförmedlingen

Trots att han gjort allt rätt fick en arbetssökande flera gånger veta att han riskerade sanktioner. JO kritiserar Arbetsförmedlingen och anser att de måste se över sina rutiner.

2

Rättegången mot Nordkalk

Håller de svartaste tankarna för sig själv

Gustaf Seppelin Solli är fortfarande förbannad på Nordkalk och tycker att straffet som åklagaren yrkar på är för mesigt. – Jag kommer alltid att bära det här med mig.

Ensidigt drev mot Nordkalk enligt försvaret

Nordkalk har fått hela skulden för det som gick fel, trots att ansvaret låg på andra, menar försvaret. Deras slutplädering fick avsluta rättegången. Dom meddelas den första mars.

"Platsledningen borde ha insett riskerna"

Efter tio dagar är Nordkalkrättegången inne på sitt avslut. Kammaråklagaren yrkar på villkorlig dom och böter för Nordkalks dåvarande platschef.

Avtal 2017

Så snuvas unga på pension

DA reder utTvåtusen kronor i månaden. Så mycket förlorar du på att arbetsgivarna betalar in pensionspremien först från det år du fyller 25. Det visar siffror som DA tagit fram.

2

”Pension är en ungdomsfråga”

Alla ska omfattas av SAF/LO-pension. Det menar Pontus Georgsson, avtalsansvarig på Pappers. Pensionsfrågan kommer att vara het under vårens avtalsrörelse.

1

700 nya jobb på Volvo

Volvos fabrik i Torslanda ökar produktionstakten och behöver 700 nya medarbetare. – Fortare än så här går det inte att köra fabriken i dagsläget, säger Glenn Bergström på Volvo verkstadsklubb.

”Parfym påminner mig om jobbet”

DET HÄR GÖR JAGAnki Mathiasen är packare och maskinskötare på Wunder-Baum.

"Tidsfråga innan Northlandgruvan öppnar igen"

Det är inte frågan om utan när Northlandgruvan i Pajala kommer att öppnas igen, enligt gruvexperten Magnus Ericsson.

1

Lyssna på DA

Nu kan du få några av våra bästa reportage rakt in i öronen. Lyssna direkt på vår sajt eller via en gratisapp för din mobil.

Hämta mer
Close