"Regional ojämlikhet hotar demokratin"Helle Klein, chefredaktör.

"Jag blev svensk – och en miljömupp"Zinat Pirzadeh i en gästkrönika om kulturkrockar.

Den bortprioriterade godstrafiken

Kaos på järnvägen hotar jobben

graf

Strul med järnvägen kostar miljarder varje år. Industrin måste ständigt parera för störningar. Dagens Arbete och Sekotidningen har tagit reda på vad som krävs för att rädda transporterna.

I samarbete med Sekotidningen

Artiklarna om järnvägen har tagits fram i ett samarbete med Sekotidningen, som har träffat lokföraren Per-Erik Björkman. Han har kört godståg på Ådalsbanan sedan 80-talet och har sett standarden sjunka för varje år.

Läs deras granskning här.

Ådalsbanan: upprustning har planerats i 30 år
Mer läsning:

Begränsningar i järnvägskapaciteten gör att SSAB i Borlänge tvingas köra på lastbil. Nu deltar de i ett pilotprojekt för att testa elvägar, skriver Dalarnas Tidning.

Dubbelt så mycket pengar läggs på underhåll i år jämfört med för tio år sedan. Ändå återkommer ord som kris, kaos och haveri när den svenska järnvägen diskuteras.

Norr om Umeå finns bara ett järnvägsstråk och för industrin i norra Sverige är det en pulsåder. Den vägen transporteras malm, stål, papper, timmer och trävaror för miljardvärden varje år. Eftersom möjligheterna att leda om trafiken förbi ett stopp är få blir konsekvenserna av ett haveri stora och kostsamma.

I höstas röstades regeringens budget ned och en satsning på ytterligare 5 miljarder kronor till underhåll försvann. Trafikverket ställde in flera planerade arbeten, bland annat sträckan mellan Boden och Bastuträsk på Stambanan genom övre Norrland, som är i så dåligt skick att rälsen måste bytas ut.

Rena godstrafiksträckor prioriteras lågt när underhållspengar fördelas. Ett exempel är övre delen av Ådalsbanan som försvunnit ur Trafikverkets upprustningsplaner. För industrin ingår den knappt fem mil långa sträckan i ett transportnät – tar man bort en bit faller hela systemet.

Dagens Arbete och Sekotidningen har tillsammans granskat dessa två sträckor som industrin lyfter fram både som viktiga och i så dåligt skick att företagen ständigt måste vara beredda att lösa problem som uppstår.

Det kan handla om allt från att ta in extra personal och maskiner för att lasta och lossa godset snabbare till att frakta stål med flygplan i stället för med tåg och båt.
Vad innebär störningarna för industrin och vad krävs för att rusta banorna till ett bättre skick?

karta-ovre-adalsbananÖvre Ådalsbanan  

  • Problem: I dåligt skick vilket bland annat ger problem vid tjällossning. Dålig spårstabilitet. Hastigheten nedsatt till 40 kilometer i timmen sedan 2011. Risk att tillfälligt stängas för trafik.
  • Behov: Trafikverket har tidigare räknat på två nivåer. Dels fullständig upprustning med ny räls, kontaktledningar och betongsliprar. Dels en temporär upprustning som håller i 15-20 år.  Så mycket kostar det: 1,3 miljarder kronor respektive 800 miljoner kronor.
Exempel på industrier som använder övre Ådalsbanan
SCA Skog
  • Fraktar 11 miljoner kubikmeter rundtimmer per år, 49 procent av sträckan sker på järnväg.
  • På övre Ådalsbanan transporterar SCA runt 120 000 kubikmeter, bland annat till Bollsta sågverk och till pappersbruket Mondi Dynäs.
  • Om Ådalsbanan skulle stängas motsvarar det cirka 2 700 lastbilstransporter med timmer om året.

karta-boden-bastutraskBoden–Bastuträsk

  • Problem: Sprickbildningar i räls och dåligt skick på banan. Hastigheten nedsatt till 70 km/timme.
  • Behov: Byte av 157 kilometer räls, varav 41 kilometer är genomfört.  Så mycket kostar det: 900 miljoner kronor (av totalt 1,2 miljarder).  Kostnad på grund av uteblivet spårbyte: 10-20 miljoner för akut underhåll varje år.
Exempel på industrier som använder järnvägen på sträckan Boden–Bastuträsk
SSAB, Luleå
  • Alla transporter mellan SSAB:s enheter i Luleå, Borlänge och Oxelösund går på järnväg, totalt runt 2 miljoner ton till ett värde av cirka 8 miljarder kronor.
  • Uppskattar att bristerna i järnvägssystemet kostar i genomsnitt 120 miljoner kronor om året.
Boliden, Skellefteå
  • Skickar varje år 300 000 ton metallkoncentrat värt cirka 4 miljarder kronor mellan gruvan i Gällivare och smältverket i Skelleftehamn.
  • Från Skelleftehamn till Helsingborg går bly- och kopparmetall värt cirka 14 miljarder om året (dock ej via sträckan Boden-Bastuträsk).
  • På grund av den nedsatta hastigheten på norra stambanan har Boliden tvingats köpa in fler vagnar för cirka 15 miljoner kronor.
  • Skulle spara 10-15 miljoner om året om järnvägen fungerade utan störningar.
Smurfit Kappa, Piteå
  • Fraktar mellan 150 000 och 200 000 ton papper på järnväg varje år, värt cirka en miljard kronor.
  • Skulle spara 10–20 miljoner kronor per år om järnvägen var mer tillförlitlig och fler transporter kunde flyttas dit.
”Om det skulle bli stopp? Då är vårt alternativ att frakta med lastbil. Det leder till vägslitage, är dyrt och miljömässigt dåligt. 300 000 ton motsvarar 7 500 lastbilar per år.”
Karl-Owe Svensson, logistikchef Boliden:
”Järnvägen är egentligen det bästa vi har, men politikerna förstår inte följden för industrin när den inte fungerar.” 
Sture Öberg, logistikchef Smurfit Kappa.
”Störningar upp till ett dygn har vi – tyvärr – blivit duktiga på att hantera. Men blir det större avbrott handlar det om stora kostnader för oss.” 
Per Bondemark, vice vd SSAB.
”Vi har jobbat för att öka vår andel tonkilometer på järnväg och lyckas nå 49 procent. Vi tänker att nu jäklar ska vi klara vårt mål på 50 procent, men så händer något och vi halkar ner till 48 igen.”
Thomas Hedlund, logistikchef SCA Skog

Underhållet prioriteras i tre steg

1. Storstadsområden

2. Stråk som sammanbinder stor­städer, samt Malmbanan och
Ostkustbanan

3. Övriga bandelar

År 2013

… transporterades: 6 681 ton rundvirke 5 155 ton pappers­produkter 30 783 ton malm 5 127 ton metallvaror
Källa: www.trafa.se

5 miljarder

… kostar förseningar och inställda tåg varje år – 3,3 miljarder för persontrafiken och 1,4 miljarder för godstrafiken samt runt en halv miljard för akuta underhålls­insatser.
Källa: Förseningskostnader inom järnvägen, McKinsey

Text och research: Marie Edholm, Mats Anders0n, Mattias Dahlgren och Karin Lindgren Strömbäck

 

Läs också

Satsningen som sköts upp

Boden–Bastuträsk. Löftet om upprustning drogs tillbaka. Industrin drabbas av extra kostnader och förseningar. I slutändan kan det handla om arbetstillfällen.

Ingen plan för upprustning

Övre Ådalsbanan. För tre år sedan var sträckan prioriterad för underhåll, i dag finns den inte ens med i planeringen.

Mer läsning:

Begränsningar i järnvägskapaciteten gör att SSAB i Borlänge tvingas köra på lastbil. Nu deltar de i ett pilotprojekt för att testa elvägar, skriver Dalarnas Tidning.

 

Marie Edholm, Mats Anders0n, Mattias Dahlgren och Karin Lindgren Strömbäck

Vad tycker du?

captcha

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

"Så kan järnvägen bli bättre"

DebattStatligt ansvar för järnvägsunderhåll, höghastighetsbanor, rättvisa avgifter i förhållande till flyg och lastbil. Så vill Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott (MP) rädda den krisande järnvägen.

2

Opålitlig järnväg kostar miljoner

SekotidningenArtiklarna om järnvägen har tagits fram i ett samarbete med Sekotidningen, som har träffat lokföraren Per-Erik Björkman. Han har kört godståg på Ådalsbanan sedan 80-talet och har sett standarden sjunka för varje år. Här kan ni läsa deras artiklar.

Satsningen som sköts upp

Löftet om upprustning drogs tillbaka. Industrin drabbas av extra kostnader och förseningar. I slutändan kan det handla om arbetstillfällen.

Ingen plan för upprustning

För tre år sedan var sträckan prioriterad för underhåll, i dag finns den inte ens med i planeringen.

ruden-ferbe

"Industri i världsklass kräver infrastruktur i världsklass"

Debatt"Detta håller inte. Industrin behöver en infrastruktur med prestanda som är bättre än i våra starkaste konkurrentländer", skriver Janne Rudén, förbundsordförande Seko och Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

Anna Johansson, infrastrukturminister, S.

"Ett tufft arbete – men vi är fast beslutna om att nå dit"

DebattExtra miljarder till järnvägsunderhåll är ett första steg för att förbättra gods- och persontrafiken, skriver infrastrukturminister Anna Johansson angående Dagens Arbetes och Sekotidningens artiklar om godstrafiken.

Guy-Ehrling-liten

"Godstrafik är en investering"

Debatt"När trafikverket räknar på hur mycket förseningarna i godstrafiken kostar gör de grova underskattningar, skriver Guy Ehrling, kanslichef på Näringslivets Transportråd

Helle Klein, Chefredaktör.

Ledare: Glöm inte godstransporterna

LedareFortsatt tågkaos hör varken hemma i ett välfärdsland eller en industrination som Sverige.

1

Läs mer från Dagens Arbete:

Foto: Sanna Källdén

Ökat tryck på själslig skyddsrond

ArbetsmiljöDen psykosociala arbetsmiljön har inte prioriterats på Bonniers stora tryckeri i Akalla. Men nu ska själen få sin egen skyddsrond.

Mediekoncern i kris

Mediekoncernen Stampen, som ger ut en rad tidningar och äger Nordens största tryckeriföretag V-tab ansökte om rekonstruktion i maj.
Foto: Frida Winter / TT

Stampens skuldsanering fortsätter

Skatteverket säger preliminärt ja till Stampens förslag till skuldnedskrivning. Därmed kan koncernen begära ackordsförhandlingar i tingsrätten för att försöka livrädda bland annat VTAB-tryckerierna. Enligt planen ska allt vara klart i slutet av nästa månad.

1

Den nya skogsindustrin

”Den långsiktiga visionen är att dagens skogsindustri blir morgondagens biokemiska fabriker”, säger Lars Berglund, professor som ler forskningen på KTH i Stockholm och Chalmers i Göteborg om nanocellulosa. Foto: Sara Kroon.

"Morgondagens biokemiska fabriker"

JättechansDen svenska massan rymmer en jättepotential för nya produkter, hävdar professor Lars Berglund. Men det kräver intensiv forskning och att ”etanolmänniskorna” håller sig i skinnet.

1
Karl-Henrik Sundström, vd Stora Enso. Foto: David Lundmark

Han vill borra guld i massans inre

Lim, tuggummin, intelligenta förpackningar. Och så miljövänliga kläder. Stora Enso storsatsar på att raffinera cellulosa­n och utmana kemiindustrin. Det handlar om nya miljardintäkter. "Vi jobbar verkligen i en framtidsbransch", säger vd Karl-Henrik Sundström.

Ulf Hermansson är torkmaskinsförare på bruket i Domsjö. Bakom honom en bred ränna där rå, ångande dissolvingmassa med 98 procents vattenhalt rinner in. Foto: David Lundmark

Träkalsonger – från bruket till fina gatan

Barrträd in – allt utom pappersmassa ut. Domsjöbrukets produkter blir textil­fibrer, värktabletter, korvskinn och kolsyra till brandsläckare. Här finns framtiden och därmed jobben – vd och klubbordföranden har dessutom samma dröm.

Produkter-web

Skogen träder in i framtiden

Cykelhjälmar, fiskfoder, kläder, pappersbatterier, skottsäkra västar, tuggummin... Så vill massaindustrin vill möta hotet från det papperslösa samhället med – en cellulosarikare värld. Slagorden är att "allt som kan göras av olja kan göras av det som finns i skogen".

Hags

Över hundra medlemmar i IF metallklubben samlades i konserthuset för att ta del av löntagarkonsultens granskning av nedläggningen- Rapporten visar bland annan att Hags Aneby delat ut 382 miljoner kronor till aktieägarna de senaste åren. Omsättningen ligger på runt 400 miljoner kronor per år. Foto: Madeleine Andersson.

"Bortom all rim och reson"

Produktionen vid Hags i Aneby ska flyttas till Polen, 125 jobb försvinner. De anställda kallar nedläggningsbeslutet obegripligt, eftersom verksamheten är lönsam och har givit de amerikanska ägarna stadig aktieutdelning. DA mötte personalen i går när löntagarrapporten presenterades.

3

Löntagarrapport underkänner nedläggningsbeslutet

Löntagarkonsultsrapporten kallar Hags i Aneby för en kassako, som givit stabil vinst under de senaste åren. De amerikanska ägarna har fått rejäl utdelning, men har inte satsat så mycket på nyinvesteringar.

1
Foto: David Lundmark.

08.58 Flexit, Töcksfors

ÖgonblicketKlockan är 08.58 på Flexit i Töcksfors.

Flyttkarusellen pågår för fullt

DA:s Harald Gatu skriver om att flyttkarusellen i industrin fortsätter - både till och från Sverige. Fortfarande är utflödet dock större, de senaste exemplen finns i värmländska Säffle och småländska Aneby.

LO undersöker hot mot skyddsombud

Efter flera larmrapporter från industrin gör nu LO en landsomfattande undersökning av hur ofta skyddsombud hotas, trakasseras eller hindras när de utför sitt uppdrag.

Kambodjanska skogsarbetare får rätt

De kambodjanska skogsarbetarna som blev utan lönegaranti när deras arbetsgivare gick i konkurs kommer att få sina pengar. GS-facket har stött kambodjanerna i tingsrätten, som går emot kronofogdens krav.

8

Det får vi(ssa av oss) på jobbet

Mikael Karlsson har lagt ner rökningen, men inte kommit igång med träningen än. ”Jag måste köpa lite fina träningskläder först utifall någon kommer och tränar samtidigt.”  Foto: Sara Kroon

Hyvleriets rökrum blev nytt gym

Molnen hann knappt skingra sig innan det gamla rökrummet hade förvandlats till en träningslokal. För Mikael Karlsson blev Setras satsning på hälsa en nyttig knuff.

förmåner på jobbet

Fringisar, kringisar och andra förmåner

Fritidshus, tjänstebil eller flexibel arbetstid? Lyx för vissa, vardag för andra. DA har kollat vad som gäller.

Isocyanatforskning läggs ned

STOCKHOLM 20130416
En billackerare på Bilia Haga Norra.Foto: Leif R Jansson / SCANPIX / Kod 10020

Forskning om isocyanater läggs ned

Forskningen om allergi-och astmaframkallande isocyanater i Hässleholm ska läggas ned. Stockholms universitet har beslutat att använda pengarna till annan forskning. Ämnena frisläpps bland annat vid slipning och billackering.

Lea Skånberg, Arbetsmiljö, If Metall. Foto Madeleine Andersson

IF Metall vill rädda isocyantforskning

IF Metall kommer att kämpa för att värna den forskning som bedrivs i Hässleholm. – Den vär viktigt för att kunna upplysa våra medlemmar om riskerna. Kunskaperna är låga på arbetsplatserna, säger Lea Skånberg, chef för förbundets arbetslivsenhet.

Här passar Hanna Paulsson in armeringen innan hon trycker ner den i betongformen. Slutprodukten ska bli en husvägg. Foto: Sara Kroon

Tjejerna är på G i Tranemo

En uttalad vilja att öka mångfalden och få in fler kvinnor har gett resultat. Tranemo G-betong går mot strömmen i en bransch där fabriksgolven vanligtvis dominera­s av män.

Marcus Bolin, ny förhandlingsombudsman på Pappers.

"Att lösa frågor i fred är alltid bäst"

Marcus Bolin från Aspa bruk blir ny förhandlings­ombudsman på Pappers. "Nån j-a ordning får det va" brukar han säga till sig själv när han vill få saker gjorda.

Ändrad OB kan ge pappersarbetare lägre lön

SCA vill ändra systemet med fast OB-ersättning på bruket i Lilla Edet i ett försök att få ner frånvaron på helger. Pappers avdelning säger nej, nu ska parterna försöka hitta en kompromiss.

Foto: Sara Kroon

Strumpor tar man inte med en klackspark

SkruvatDA:s Hans Strandberg har en fråga: är höger- och vänstermärkta joggingstrumpor verkligen olika eller är jag grundlurad?

Friande dom för dödsolycka överklagas

Tidigare i somras friades SSAB och den åtalade arbetsledaren från ansvar för dödsolyckan i koksverket 2013. Nu överklagar åklagaren den del av domen som gäller företagsboten.

1 129 människor omkom i rasmassorna när  Rana Plaza- fabriken i Bangladesh kollapsade den 30 april, 2013.  Foto: AP

Mordåtal mot ansvariga för Rana Plaza

38 personer har åtalats för mord på grund av olyckan i textilkomplexet Rana Plaza i Bangladesh för drygt tre år sedan. Mer än 1100 personer dog i katastrofen.

Rekordlåg arbetslöshet för IF Metall

Arbetslösheten bland IF Metalls medlemmar fortsätter att sjunka och var förra månaden den lägsta sedan statistiken började föras. – Trenden är tydlig, allt fler kommer i arbete, vi verkar gå mot ljusare tider, säger Olle Åkerlund, föreståndare på IF Metalls arbetslöshetskassa.

Mekanikerna Peter Karlsson,  Lars-Erik ”Knasen” Hedlund och Anders Bokor på uppdrag. Foto: Henrik Hanson.

Fotobok fångar skiftande stålmän

En ny fotobok skildrar ett år med ett skiftlag på SSAB i Borlänge. Bilderna visas nu vid en utställning i Borlänge och åker sedan vidare till Luleå.

Högsommarvärme i maj - Erica Selander hoppas att de kan köra gympa utomhus. Foto: David Lundmark

Den nya folkrörelsen

Välkomna hit! Nyfikna industriarbetare runt om i landet har tagit ordet integration och knådat det till praktisk handling. Till möten där alla vinner och lär sig nytt. DA har varit på gympa i Västerås, flugit drake i Skillingaryd och övningskört i Edsbyn.

Foto: David Lundmark

13.27, Holmen Paper, Braviken

ÖgonblicketKlockan är 13.27 på Holmen Paper i Braviken.

Foto: Sara Kroon

”Utan kunskap är vi ingenting”

DA MöterVärö bruk blev Robert Techels universitet. Där lärde han sig att studier är den ”överlägset viktigaste frågan för facket”.

DA granskar industrigymnasiet

Industriprogrammet på Tannbergsskolan i Lycksele brottas med vikande elevunderlag och eftersatt underhåll av maskinparken. Foto: Sara Kroon.

Sveriges industriskolor i kris

industriutbildningHälften av industriutbildningarna har fem eller färre elever, många hotas av nedläggning, visar DA:s granskning. Och villkoren är olika: I Lycksele får man snåla med plåten, i Södertälje finns 3D-skrivare och robotar.

Skadad på Azko Nobel

Claes Grimberg har suttit många timmar i soffan framför tv:n. Han drömmer om 
att komma ut på golfbanan igen. Foto: David Lundmark.

Skadad för livet – då sparkades han ut

Claes Grimberg kommer alltid att halta, han föll på jobbet och krossade knät och skallbenet. Akzo Nobel svarade med att sparka ut honom. Trots att det var kemijättens egna säkerhetsbrister som orsakade olyckan.

5
Pappers förbundssekreterare Mikael Lilja. Foto: Sara Kroon.

Fler väljer bort Pappers

Av 13 090 anställda inom mass­a- och pappersindustrin, är det närmare 500 som väljer att vara med i något annat förbund eller ratar facket helt. Men fortfarande är Pappers anslutningsgrad höga 96 procent . Vi har fått fler otrygga och kortare anställningar, kommenterar Pappers förbundssekreterare Mikael Lilja.

Hämta mer