”Kosta vad det kosta vill att ta del av en utdöende kultur”Krönikören Carl Linnaeus och hans punkband säger adjö till en klassisk studio.

”Vreden mina vänner. Vart ska den riktas?”Krönika, Anneli Jordahl

Uffe Eriksson har voltat flera varv och kraschat. Men han är inte rädd. ”Det kan man inte vara för då kan man inte köra rallycross”, säger svenske mästaren. Här med barnen Wilma och Melker. Foto: Jan Nordström
Uffe Eriksson, född 1981, nådde sitt mål att bli bäst i Sverige på rallycross. Nu satsar han på rally. Och för skojs skull kör han folkrace. Foto: Jan Nordström
Femåriga Melker håller hårt om pappas senaste prispokal. Oftast följer han och storasyster Wilma, nio år, med på tävlingarna. Foto: Jan Nordström
Renseriet på Mönsterås Bruk. Foto: Jan Nordström
Kransar och pokaler trängs i garaget. Uffe Eriksson har kammat hem många segrar genom åren, i folkrace och rallycross. Nu börjar han tävla i rally.Foto: Jan Nordström
Foto: Jan Nordström

Fritiden går i hundra knyck

På Mönsterås bruk kör han monstertruck på 72 ton. Hemma röjer han ut bilar så att bara skalet blir kvar. Sedan bygger Uffe Eriksson nytt.

Bäst i sverige

Uffe Eriksson, född 1981, nådde sitt mål att bli bäst i Sverige på rallycross. Nu satsar han på rally. Och för skojs skull kör han folkrace.

Uffes Erikssons meriter:

Drygt 40 A-finalvinster i folkrace.
Vinnare av Semesterracet 2013, folkrace.
Vinnare av Götalandscupen. 2007 och 2009, rallycross klass 4.
SM-silver 2010, rallycross klass 2.
SM-brons 2012, rallycross klass 1.
SM-brons 2013, rallycross klass 1.
SM-guld 2014 i rallycross, supernationell klass 1.

Uffe Erikssons tre bilsporter
Rallycross

rally-rallyBilarna startar sex i bredd.
Rallycross handlar om hastighet. Att komma först i mål. Banan är cirka en kilometer. Ofta består en tävling av flera heat där resultaten räknas samman. Första svenska loppet kördes i Hedemora 1971.

Folkrace

rally-folkraceFöraren ska ha brandsäker overall, handskar, speciella skor, skyddsluva och hjälm godkänd för folkrace. Alla bilar besiktigas innan tävlingen. Maxhastigheten är 80 km/tim. 15-åringar får tävla i juniorklass. Senior blir man vid 18 år. Folkrace kom till Sverige från Finland 1981. Ett billigt alternativ till den dyra bilsporten.

Rally

En kartläsare sitter bredvid och förklarar vägen längre fram, hur skarpa kurvorna är och om det kommer gupp. Noter kallas det. Kurvorna bedöms efter en skala från 1 till 6. En etta är 90 grader och en sexa full gas, nästan raksträcka. Rallyföraren måste lita fullt ut på sin kartläsare.

Melker, fem år, släpper inte bucklan, pappas senaste tillskott i samlingen. Resten står i garaget, hylla efter hylla med prispokaler från olika tävlingar i folkrace och rallycross. Bilarna är buckliga. Prispokalerna skiner. Och nu ska pappa våga sig på något nytt. Rally.

Wilma, som är några år äldre än Melker, har förstått skillnaden. Pappa ska köra på avstängda vägar med en människa som läser kartan bredvid sig. Hans pappa, deras farfar, höll på med den sporten. Rallybilar är finare och klädda med dekaler.

Pappa verkar stolt över att ha gått vidare. Oftast följer de med honom på tävlingar, men inte alltid. Förra året i Tomelilla, på SM-premiären i rallycross, var hela familjen med. Då landade pappa på taket. Bilen voltade och Wilma började gråta. Men det gick bra. Pappa satt fastspänd ordentligt, som i en bilbarnstol, breda bälten kring kroppen och så en stor hjälm och krage runt nacken. Bilen blev däremot förstörd.

– Tårarna föll. Vi hade byggt på den hela vintern under pressat tidsschema. Pengarna räckte knappt. Det var många inblandade sponsorer. Helgen innan stod den utställd på en bilsportmässa i Jönköping och utsågs till en av de finaste tävlingsbilarna.

Uffe Eriksson hämtar datorn för att visa.

– Så här såg den ut på mässan! Och så helgen efter skrotar jag den. Det var surt. Vi fick byta tak och lackera hela bilen igen. En chef på mitt jobb startade en supportergrupp där man kunde följa reparationen i bilder. De startade en insamling på jobbet också. Kraschen kostade några hundra tusen kronor. Men många bäckar små …

Bilen blev som ny igen och resten av tävlingsåret gick betydligt bättre. Efter ett silver och två brons fick Uffe Eriksson till slut ett SM-guld. Arbetskamraterna på pappersbrukets renseri kastade upp honom i luften och hyllade honom som en hjälte.

Uffe fäller ihop datorn och försöker minnas hur allting började.

– Jag fick en gammal Volvo Duett när jag var tio år som jag körde omkring med på en åker bakom huset.

Föräldrahemmet ligger bara en mil från huset där han nu bor med sin egen familj. En fridfull plats i skogen utanför Oskarshamn. Wilma får åka taxi till skolan. Och mamma Carolin jobbar i kväll nattskiftet nere i hamnen vid Mönsterås bruk.

Just den här dagen skiner solen och Carolin passar på att slappna av vid husväggen med barnen på filten framför sig. Uffes alla tävlingar tar på krafterna, särskilt när loppen körs i Kalix och på andra platser uppe i Norrland. Nu har Uffe dessutom startat en sidoverksamhet tillsammans med sin kompis. I garaget står ett rullband dit människor från hela Sverige åker för att testa hästkrafterna i sina bilar.

Uffe har en kund i eftermiddag som vill veta hur mycket hans bil går för.

Wilma följer med pappa ut i garaget. Melker kommer efter med bucklan. Bland alla skrotiga plåtåk står pappas välputsade rallybil, som han snart ska tävla i.

I rally kör man inte på varandra. Sporten kräver precision och minutiös koncentration. Eftersom Uffe är ny inom sporten letar han efter en erfaren kartläsare. Kommunikationen mellan förare och kartläsare är A och O.

Melker och Wilma tycker att folkrace är roligast. Det är mer av en fest, och efter tävlingen lottas bilarna ut. Slumpen avgör vilken man får med sig hem. Alla bilar kostar 6 500 kronor, oavsett vad de är värda. För 200 kronor får vem som helst lägga bud. Uffes bil fick i våras 22 bud.

Fyra av dem var hans egna, så 800 kronor pungade han ut med för att han gillade sin egen folkracebil och ville behålla den. Han hade tur. Av de 22 lapparna drogs hans namn. Men så i helgen när bara fem ville ha hans bil blev han av med den. Uffe rycker på axlarna.

– Det är folkrace.

 


et@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Måttliga svenska framgångar i yrkes-VM

Förutom en bronsmedalj, uteblev pallplatserna för svenska landslaget vid yrkes-VM. DA har pratat med fordonslackeraren Olle Karlsson som blev elva, men hade hoppats på mer.

Boliden förnekar skuld till gruvskandal i Chile

800 chilenare har stämt Boliden på 100 miljoner för att företagets avfall gjort dem sjuka. Boliden förnekar skuld i jätterättegången som startade i veckan. "Det är för jävligt att sånt här ska behöva hända", kommenterar Jimmy Faltin, ordförande för IF Metall i Norra Västerbotten.

Ständig kväll på tvätteriet

ÖGONBLICKETKlockan är 15.44 på Textilia i Rimbo, tvätten från Stockholms sjukhus väller in. Uppblandad med ett och annat stetoskop och id-kort.

Northvolt

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Batteritillverkaren Northvolt satsar i både Skellefteå och Västerås. Fabriken med tillverkning hamnar i Skellefteå, där 2000 till 2500 ska anställas där. Utvecklingen ska ligga i Västerås, med ungefär 300 anställda. DA rapporterar från dagens presskonferens.

"Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken"

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar. "Jag är glad, säger avdelningsordförande Jimmy Faltin, men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken".

Ta i trä i stället

DA:s Marcus Derland hittar lugnet med en bit lövträ i ena handen och en täljkniv i den andra.

Nevs siktar på 2020

Nevs planerar för att börja tillverka elbilar i Trollhättan 2020, men i Kina redan nästa år. Företaget fick en ny investerare i somras, och ännu en är på väg, säger vd Mattias Bergman till DA.

Uppladdning för avgasfria gator

DA REDER UTDe framställs som det nya goda transportalternativet. Här i Sverige vill ett företag starta en batterifabrik som kan ge tusentals jobb. Men hur miljövänliga är egentligen elbilarna?

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Vad hände sen?Dagens Arbete firar 20 år med ett fullmatat jubileumsnummer. Möt bland andra Pia, Pia och Sylvia som med flera tusen andra förlorade jobben vid Saabs jättekonkurs. Sen dess har det gått sex år.

Hallå där Joakim Carlsson …

Joakim Carlsson är en av 27 tävlande svenskar i Yrkes-VM i Abu Dhabi, som inleds i morgon lördag.”Jag skulle bli besviken om jag hamnade utanför topp tio”.

”Jag har ett stort 
ansvar för säkerheten”

Det här gör jagLorena Olivares är ställare på pressvets, på Shiloh Industries i Rimbo.

Sammanhållning på hög nivå

Arbetskompisarna från Lindbäcks husfabrik har planerat och tränat i månader. Nu har dagen kommit, nu ska Kebnekaise bestigas. Dagens Arbete följde med på en tur som bjöd på gnistrande sol men också en ogästvänlig vägg av snö. Läs eller lyssna på reportaget här.

Förändringarna på Arbetsmiljöverket

Sämre koll på farliga jobb

Den myndighet som ska kontrollera säkerheten på företagen syns allt mindr­e där ute. Fyra av tio inspektörer har försvunnit på tio år. Nu ska antalet föreskrifter minskas kraftigt, vilket oroar fack och arbetsgivare. Dagens Arbete och Byggnadsarbetaren granskar Arbetsmiljöverket.

”Det ska bli lättare att förstå föreskrifterna”

Arbetsmiljölagen är från början av 70-talet och behöver moderniseras, menar Ywonne Strempl, avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

”Det har inte blivit enklare”

Det som är på gång i Sverige genomförde Norge för fyra år sedan. Närmare 50 föreskrifter byggdes ihop till sex. Ingen av arbetsmarknadens parter jublar.

Klart med avtal för Samhall

Sju LO-förbund och Almega har enats om ett avtal för drygt 20 000 anställda på Samhall. Avtalet ger 1 594 kronor mer i månaden efter tre år.

2

Robotforskare debuterar på Dramaten

Den världsberömda robotforskaren Danica Kragić Jensfelt kommer att blanda teater och föreläsning på Dramaten i nästa månad. Hon vill visa upp teknikens möjligheter men också visa på de moraliska fallgroparna.

Bud lämnat i Samhall-förhandlingarna

Medlarna i förhandlingarna om Samhall-avtalet har lämnat ett bud till LO-förbunden och Almega. De ska svara klockan 17 i dag.

Varje industrijobb skapar ett nytt på annat håll

RapportCentrala löneförhandlingar är inget bra sätt att skapa jämställda löner, skriver Industrins ekonomiska råd i sin rapport. Rådet tillbakavisar den kritik som funnits mot industrins roll att sätta lönenivån.

Framtidens industri

Här är framtiden fossilfri

Klimatfrågan och vårt sätt att producera energi blir en ödesfråga för politiken, företagen – och därmed jobben. Det har man insett för länge sedan i Skutskär.

Skogen är en nyckel – men räcker den till?

Klimathotet har gjort skogen superhet och svensk industri satsar för att ligga i täten. Men det är många som slåss om samma råvara.

Gula bojar ska ge grön energi – och nya jobb

Seabased jobbar i en klimatsmart framtidsbransch. Men att fånga kraften i havet är ett vågspel.

Försäkringskassans utredningar ska bli mer rättssäkra

Försäkringskassan ska skrota de omdiskuterade så kallade SLU-utredningarna av sjukskrivna. Den nya metoden ska garantera att alla försäkrade behandlas på samma sätt – men förändringen får också kritik.

3

Löfven vill ha bättre korttidsarbete för nästa kris

Under finanskrisen försvann 80 000 industrijobb i Sverige. Nu säger statsminister Stefan Löfven till Dagens Arbete att han vill införa ett nytt system inför nästa stora kris: Företag ska kunna gå ner i tid och samtidigt utbilda personalen för att vara redo när ekonomin vänder.

2

Återväxten i industrin

Så ska motorbranschen locka unga

Motorbranschen behöver anställa – men de unga ratar utbildningen. Nu vill företagen och fack höja statusen genom att satsa på motorbransch-college och tre gymnasier har certifierats.

1

Nobelpriset förklarar faran med skiftarbete

Tre amerikanska forskare delar årets Nobelpris i medicin, för att det har förklarat vad som styr våra inre biologiska klockor. ”Äntligen” kommenterar professor Torbjörn Åkerstedtt, en ledande expert när det gäller hur skiftarbete påverkar hälsan.

1
Charlie Christensen med Arne Anka inklippt i bilden

Arne Ankas skapare får prestigefyllt satirpris

DA:s tecknare Charlie Christensen får den finaste svenska satirmärkelsen, EWK-priset, för sitt 30-åriga arbete med Arne Anka. Christensen är en vass bevakare av vår samtid, om Donald Trump säger han: Det är svårt att göra satir på honom eftersom det går inte att överträffa honom.

Avtal 2017

LO-förbunden varslar om konflikt på Samhall

Sju LO-förbund varslar om konflikt om avtalet för de Samhallanställda, som gick ut i lördags. Orsaken är att LO och motparten Almega har olika syn på låglönesatsningen.

Robert Nyberg får ABF:s kulturstipendium

Satirtecknaren Robert Nyberg, som ritat för DA i mer än 20 år, får årets upplaga av ABF:s litteratur- och kulturstipendium på 100 000 kronor. Kolla in senaste årets bilder här.

Nu vill Tore stötta andra

Vad hände sen?Dagens Arbete har berättat om många människor genom åren. Nu möter vi några av dem igen. En truckolycka på Nordkalk på Gotland kostade tre ungdomar livet. Det var inte föraren Tore Hägboms fel, men skammen gjorde honom så sjuk att han inte klarade att jobba.

Hämta mer