"Orättvisorna finns någon annanstans"Jeanette Herulf i en ledare om debatten kring premiepensionen.

"Vi har vant oss vid en ideologisk empatistörning"Krönika, Kristian Lundberg.

Uffe Eriksson har voltat flera varv och kraschat. Men han är inte rädd. ”Det kan man inte vara för då kan man inte köra rallycross”, säger svenske mästaren. Här med barnen Wilma och Melker. Foto: Jan Nordström
Uffe Eriksson, född 1981, nådde sitt mål att bli bäst i Sverige på rallycross. Nu satsar han på rally. Och för skojs skull kör han folkrace. Foto: Jan Nordström
Femåriga Melker håller hårt om pappas senaste prispokal. Oftast följer han och storasyster Wilma, nio år, med på tävlingarna. Foto: Jan Nordström
Renseriet på Mönsterås Bruk. Foto: Jan Nordström
Kransar och pokaler trängs i garaget. Uffe Eriksson har kammat hem många segrar genom åren, i folkrace och rallycross. Nu börjar han tävla i rally.Foto: Jan Nordström
Foto: Jan Nordström

Fritiden går i hundra knyck

På Mönsterås bruk kör han monstertruck på 72 ton. Hemma röjer han ut bilar så att bara skalet blir kvar. Sedan bygger Uffe Eriksson nytt.

Bäst i sverige

Uffe Eriksson, född 1981, nådde sitt mål att bli bäst i Sverige på rallycross. Nu satsar han på rally. Och för skojs skull kör han folkrace.

Uffes Erikssons meriter:

Drygt 40 A-finalvinster i folkrace.
Vinnare av Semesterracet 2013, folkrace.
Vinnare av Götalandscupen. 2007 och 2009, rallycross klass 4.
SM-silver 2010, rallycross klass 2.
SM-brons 2012, rallycross klass 1.
SM-brons 2013, rallycross klass 1.
SM-guld 2014 i rallycross, supernationell klass 1.

Uffe Erikssons tre bilsporter
Rallycross

rally-rallyBilarna startar sex i bredd.
Rallycross handlar om hastighet. Att komma först i mål. Banan är cirka en kilometer. Ofta består en tävling av flera heat där resultaten räknas samman. Första svenska loppet kördes i Hedemora 1971.

Folkrace

rally-folkraceFöraren ska ha brandsäker overall, handskar, speciella skor, skyddsluva och hjälm godkänd för folkrace. Alla bilar besiktigas innan tävlingen. Maxhastigheten är 80 km/tim. 15-åringar får tävla i juniorklass. Senior blir man vid 18 år. Folkrace kom till Sverige från Finland 1981. Ett billigt alternativ till den dyra bilsporten.

Rally

En kartläsare sitter bredvid och förklarar vägen längre fram, hur skarpa kurvorna är och om det kommer gupp. Noter kallas det. Kurvorna bedöms efter en skala från 1 till 6. En etta är 90 grader och en sexa full gas, nästan raksträcka. Rallyföraren måste lita fullt ut på sin kartläsare.

Melker, fem år, släpper inte bucklan, pappas senaste tillskott i samlingen. Resten står i garaget, hylla efter hylla med prispokaler från olika tävlingar i folkrace och rallycross. Bilarna är buckliga. Prispokalerna skiner. Och nu ska pappa våga sig på något nytt. Rally.

Wilma, som är några år äldre än Melker, har förstått skillnaden. Pappa ska köra på avstängda vägar med en människa som läser kartan bredvid sig. Hans pappa, deras farfar, höll på med den sporten. Rallybilar är finare och klädda med dekaler.

Pappa verkar stolt över att ha gått vidare. Oftast följer de med honom på tävlingar, men inte alltid. Förra året i Tomelilla, på SM-premiären i rallycross, var hela familjen med. Då landade pappa på taket. Bilen voltade och Wilma började gråta. Men det gick bra. Pappa satt fastspänd ordentligt, som i en bilbarnstol, breda bälten kring kroppen och så en stor hjälm och krage runt nacken. Bilen blev däremot förstörd.

– Tårarna föll. Vi hade byggt på den hela vintern under pressat tidsschema. Pengarna räckte knappt. Det var många inblandade sponsorer. Helgen innan stod den utställd på en bilsportmässa i Jönköping och utsågs till en av de finaste tävlingsbilarna.

Uffe Eriksson hämtar datorn för att visa.

– Så här såg den ut på mässan! Och så helgen efter skrotar jag den. Det var surt. Vi fick byta tak och lackera hela bilen igen. En chef på mitt jobb startade en supportergrupp där man kunde följa reparationen i bilder. De startade en insamling på jobbet också. Kraschen kostade några hundra tusen kronor. Men många bäckar små …

Bilen blev som ny igen och resten av tävlingsåret gick betydligt bättre. Efter ett silver och två brons fick Uffe Eriksson till slut ett SM-guld. Arbetskamraterna på pappersbrukets renseri kastade upp honom i luften och hyllade honom som en hjälte.

Uffe fäller ihop datorn och försöker minnas hur allting började.

– Jag fick en gammal Volvo Duett när jag var tio år som jag körde omkring med på en åker bakom huset.

Föräldrahemmet ligger bara en mil från huset där han nu bor med sin egen familj. En fridfull plats i skogen utanför Oskarshamn. Wilma får åka taxi till skolan. Och mamma Carolin jobbar i kväll nattskiftet nere i hamnen vid Mönsterås bruk.

Just den här dagen skiner solen och Carolin passar på att slappna av vid husväggen med barnen på filten framför sig. Uffes alla tävlingar tar på krafterna, särskilt när loppen körs i Kalix och på andra platser uppe i Norrland. Nu har Uffe dessutom startat en sidoverksamhet tillsammans med sin kompis. I garaget står ett rullband dit människor från hela Sverige åker för att testa hästkrafterna i sina bilar.

Uffe har en kund i eftermiddag som vill veta hur mycket hans bil går för.

Wilma följer med pappa ut i garaget. Melker kommer efter med bucklan. Bland alla skrotiga plåtåk står pappas välputsade rallybil, som han snart ska tävla i.

I rally kör man inte på varandra. Sporten kräver precision och minutiös koncentration. Eftersom Uffe är ny inom sporten letar han efter en erfaren kartläsare. Kommunikationen mellan förare och kartläsare är A och O.

Melker och Wilma tycker att folkrace är roligast. Det är mer av en fest, och efter tävlingen lottas bilarna ut. Slumpen avgör vilken man får med sig hem. Alla bilar kostar 6 500 kronor, oavsett vad de är värda. För 200 kronor får vem som helst lägga bud. Uffes bil fick i våras 22 bud.

Fyra av dem var hans egna, så 800 kronor pungade han ut med för att han gillade sin egen folkracebil och ville behålla den. Han hade tur. Av de 22 lapparna drogs hans namn. Men så i helgen när bara fem ville ha hans bil blev han av med den. Uffe rycker på axlarna.

– Det är folkrace.

 


et@da.se

Vad tycker du?

captcha

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Följa John – mitt i naturen

SKOGSTURMan behöver inte åka till Abisko, Fårö eller Ramsvikslandet för att uppleva naturen. I Sverige finns den ju överallt. DA hänger med John Holm, pappers­arbetaren som sadlat om till vildmarksguide.

Det nya arbetslivet

Scanias kamp mot belastningsskador

På Scania har man på ett år minskat andelen inhyrda från 80 till 8 procent och jobbar aktivt mot belastningsskador: "Det kan går på tre veckor, en månad att bygga upp en skada", säger Christian Lindström på de inhyrdas egna fackklubb.

Bemanningens baksida

Gillar du att arbeta i högt tempo under extrema förhållanden? Bemannings­företag söker dig som är stark och snabb. Dagens Arbete och Handelsnytt granskar en bransch med rädda unga som blir av med jobbet när de slits ut.

1

Rättegången mot Nordkalk

Nordkalk överklagar Gustaf-domen

Nordkalk överklagar domen för kalkolyckan i Luleå för drygt fem år sedan. Företaget går emot tingsrättens bedömning att de drabbade var inhyrda och att arbetsmiljöansvaret låg hos Nordkalk.

1

Därför fälldes Nordkalk

ANALYSLuleå tingsrätt har i den fällande domen mot Nordkalk pedagogisk rett ut fallets centrala frågor. DA har granskat tre av dem och försökt dra lärdomar av svaren.

"Inte ens smäll på fingrarna"

Gustaf Seppelin Solli är nöjd med att företaget fälls, men reagerar på platschefens villkorliga dom och på att Nordkalk fick rabatt på företagsboten.

3

Nordkalks böter: 4 promille av omsättningen

Gårdagens dom gav Nordkalk en företagsbot på 3 miljoner kronor. Det motsvarar fyra tusendelar av företagets omsättning, eller 1,5 dags försäljning. Kritikerna pekar på Norge där det inte finns något tak för bötesbeloppen.

Nordkalk fälls i Gustaf-fallet

Nordkalk fälls för olyckan i Luleå för drygt fem år sedan. Den dåvarande platschefen på anläggningen i Luleå fälls också för grovt arbetsmiljöbrott.

Engagemanget börjar i det lilla

KRÖNIKAOrättvisorna på jobbet finns kvar. Fler behöver kliva fram och aktivera sig.

Dagens Arbetes AFA-granskning nominerad till grävpris

Dagens Arbetes granskning av försäkringsbolaget Afa har nominerats för bästa avslöjande till Fackföreningspressens dag i nästa månad.

IF Metall fick nej om avsked i AD

IF Metall förlorade första ronden i Arbetsdomstolen, AD, om två medlemmar som fått sparken. Facket ville att de skulle ha kvar sina jobb till dess tvisten har lösts.

Fem fack vill utreda industriavtalet

Fem LO-förbund ska nu utreda ett alternativ till industriavtalet, som i 20 år styrt löneutvecklingen för andra yrkesgrupper. Förbunden, bland annat Målarna och Byggnads vill ha en modell som ger mer jämställdhet och minskade löneklyftor.

Så undviker du a-kassans fallgropar

Koll påÅttio procent av lönen upp till taket – så ska a-kassan funka. Men se upp – ibland blir det mindre. För Jan Larsson i Hjo blev det en chock när han insåg vad han skulle klara sig på.

2

Avtal 2017

Ja till treårigt avtal

De opartiska ordförandena, Opo, föreslår ett treårigt avtal för parterna inom industrin, där det sista året kan sägas upp. Både arbetsgivare och de fem industrifacken säger ja.

1

De vill ha extra för kompetenslyft

De centrala avtalen måste bli tydligare. Lönepotten ska inte bekosta kompetensutvecklingen som gör företagen effektivare, tycker IF Metallklubben på Nordifa i Halmstad.

1

"Vi betalar alltid vår löneutveckling"

IF Metalls grundinställning är att potten ska höja den genomsnittliga lönenivån på företaget, inte användas till lönehöjning för den som utvecklats i jobbet. Men frågan är komplicerad, enligt Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare.

"Inget nytt i deras bud"

Avtal 2017Dagens bud på 1,5 procent från arbetsgivarna till facken inom industrin avvisades direkt. – Den siffran hörde vi redan i julas. Ingenting har förändrats i deras bud, säger Anders Ferbe på IF Metall.

Avtal klart för lärlingar

IF Metall och Teknikföretagen har tecknat avtal om lärlingsutbildning för gymnaiseutbildning. Avtalet har dröjt för att parterna varit oense om ersättningen

10.25, Docksta skor

ÖgonblicketKlockan är 10.25 på Docksta skor.

När livet är en radiofest

RADIOKANALTre gubbar. Två frekvenser. Zingo, pepparkakor och ett gäng favoriter ur de egna gömmorna. Dags för sändning med Sunne Rock’n’roll Klubb – och det blir Elvis för hela slanten.

Industrins heta stridsfrågor

Avtal 2017Det har blivit mars och Opo – de opartiska ordförandena – kliver in för att leda industrins förhandlingar. Parterna är oense om mycket. Några stridsfrågor är hetare än andra.

4

Fackligt arbete i Indien

Så tog kvinnorna makten över sina jobb

INDIENSex dagar i veckan, året runt, tampas indiska kvinnor med vildhundar, giftiga sopor och vedervärdig stank på sin arbetsplats. Men de trivs. För de har organiserat sig och tagit makten över sina liv. Läs eller ladda ner och lyssna på reportaget.

1

13 Tv-serier i väntan på våren

DA TIPSARÄn är det ett tag till vår – gott om tid att stanna inne och mysa med en tv-serie. Här är redaktionens favoriter, vilka är dina?

"Arbetarklassen får aldrig vara spännande"

I dag delas årets Ivar Lo-pris ut till författaren Anneli Jordahl – som samtidigt debuterar som krönikör i DA. Hennes återkommande tema är klasskillnader: "Det finns många som tycker att detta samhället är inte för mig".

Vi har avtal som ger unik styrka

KRÖNIKATack vare kollektivavtalen har Sverige under många år utvecklat unik styrka inom både arbetsliv och industri. Det ska vi fortsätta med.

Tvålar till sina konkurrenter

DA testarEn tvål tar bort skiten bättre än de andra. Dessutom är den skonsam. Men om lukten råder det delade meningar, visar DA:s test.

Arbetsförmedlingens kontroller

Fusk kan bli brottsligt även för företag

BidragsbrottUnder gårdagens debatt i riksdagen lyftes Dagens Arbetes granskning av Arbetsförmedlingens kontroller. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson öppnade upp för att se över bidragsbrottslagen så att den även gäller företag.

Allt hårdare kontroll av arbetslösa 

Dagens Arbetes granskning visar hur M- och S-ledda regeringar systematiskt stramat åt reglerna för arbetslösa. Samtidigt som fuskande företag kommer undan.

13

Lyssna på DA

Nu kan du få några av våra bästa reportage rakt in i öronen. Lyssna direkt på vår sajt eller via en gratisapp för din mobil.

Stämning IF Metall

Sa nej till övertid – fick sparken

2
Hämta mer
Close