”Ge sjutton i att politisera lönebildningen”Chefredaktör Helle Klein i en ledarkommentar till Alliansens nya förslag om inträdesjobb för nyanlända.

Från blomstrande radhus till brinnande höghusDagens Arbetes Jeanette Herulf om hur Josef Franks visionära byggande står i kontrast till dagens kostnadsjakt.

Uffe Eriksson har voltat flera varv och kraschat. Men han är inte rädd. ”Det kan man inte vara för då kan man inte köra rallycross”, säger svenske mästaren. Här med barnen Wilma och Melker. Foto: Jan Nordström
Uffe Eriksson, född 1981, nådde sitt mål att bli bäst i Sverige på rallycross. Nu satsar han på rally. Och för skojs skull kör han folkrace. Foto: Jan Nordström
Femåriga Melker håller hårt om pappas senaste prispokal. Oftast följer han och storasyster Wilma, nio år, med på tävlingarna. Foto: Jan Nordström
Renseriet på Mönsterås Bruk. Foto: Jan Nordström
Kransar och pokaler trängs i garaget. Uffe Eriksson har kammat hem många segrar genom åren, i folkrace och rallycross. Nu börjar han tävla i rally.Foto: Jan Nordström
Foto: Jan Nordström

Fritiden går i hundra knyck

På Mönsterås bruk kör han monstertruck på 72 ton. Hemma röjer han ut bilar så att bara skalet blir kvar. Sedan bygger Uffe Eriksson nytt.

Bäst i sverige

Uffe Eriksson, född 1981, nådde sitt mål att bli bäst i Sverige på rallycross. Nu satsar han på rally. Och för skojs skull kör han folkrace.

Uffes Erikssons meriter:

Drygt 40 A-finalvinster i folkrace.
Vinnare av Semesterracet 2013, folkrace.
Vinnare av Götalandscupen. 2007 och 2009, rallycross klass 4.
SM-silver 2010, rallycross klass 2.
SM-brons 2012, rallycross klass 1.
SM-brons 2013, rallycross klass 1.
SM-guld 2014 i rallycross, supernationell klass 1.

Uffe Erikssons tre bilsporter
Rallycross

rally-rallyBilarna startar sex i bredd.
Rallycross handlar om hastighet. Att komma först i mål. Banan är cirka en kilometer. Ofta består en tävling av flera heat där resultaten räknas samman. Första svenska loppet kördes i Hedemora 1971.

Folkrace

rally-folkraceFöraren ska ha brandsäker overall, handskar, speciella skor, skyddsluva och hjälm godkänd för folkrace. Alla bilar besiktigas innan tävlingen. Maxhastigheten är 80 km/tim. 15-åringar får tävla i juniorklass. Senior blir man vid 18 år. Folkrace kom till Sverige från Finland 1981. Ett billigt alternativ till den dyra bilsporten.

Rally

En kartläsare sitter bredvid och förklarar vägen längre fram, hur skarpa kurvorna är och om det kommer gupp. Noter kallas det. Kurvorna bedöms efter en skala från 1 till 6. En etta är 90 grader och en sexa full gas, nästan raksträcka. Rallyföraren måste lita fullt ut på sin kartläsare.

Melker, fem år, släpper inte bucklan, pappas senaste tillskott i samlingen. Resten står i garaget, hylla efter hylla med prispokaler från olika tävlingar i folkrace och rallycross. Bilarna är buckliga. Prispokalerna skiner. Och nu ska pappa våga sig på något nytt. Rally.

Wilma, som är några år äldre än Melker, har förstått skillnaden. Pappa ska köra på avstängda vägar med en människa som läser kartan bredvid sig. Hans pappa, deras farfar, höll på med den sporten. Rallybilar är finare och klädda med dekaler.

Pappa verkar stolt över att ha gått vidare. Oftast följer de med honom på tävlingar, men inte alltid. Förra året i Tomelilla, på SM-premiären i rallycross, var hela familjen med. Då landade pappa på taket. Bilen voltade och Wilma började gråta. Men det gick bra. Pappa satt fastspänd ordentligt, som i en bilbarnstol, breda bälten kring kroppen och så en stor hjälm och krage runt nacken. Bilen blev däremot förstörd.

– Tårarna föll. Vi hade byggt på den hela vintern under pressat tidsschema. Pengarna räckte knappt. Det var många inblandade sponsorer. Helgen innan stod den utställd på en bilsportmässa i Jönköping och utsågs till en av de finaste tävlingsbilarna.

Uffe Eriksson hämtar datorn för att visa.

– Så här såg den ut på mässan! Och så helgen efter skrotar jag den. Det var surt. Vi fick byta tak och lackera hela bilen igen. En chef på mitt jobb startade en supportergrupp där man kunde följa reparationen i bilder. De startade en insamling på jobbet också. Kraschen kostade några hundra tusen kronor. Men många bäckar små …

Bilen blev som ny igen och resten av tävlingsåret gick betydligt bättre. Efter ett silver och två brons fick Uffe Eriksson till slut ett SM-guld. Arbetskamraterna på pappersbrukets renseri kastade upp honom i luften och hyllade honom som en hjälte.

Uffe fäller ihop datorn och försöker minnas hur allting började.

– Jag fick en gammal Volvo Duett när jag var tio år som jag körde omkring med på en åker bakom huset.

Föräldrahemmet ligger bara en mil från huset där han nu bor med sin egen familj. En fridfull plats i skogen utanför Oskarshamn. Wilma får åka taxi till skolan. Och mamma Carolin jobbar i kväll nattskiftet nere i hamnen vid Mönsterås bruk.

Just den här dagen skiner solen och Carolin passar på att slappna av vid husväggen med barnen på filten framför sig. Uffes alla tävlingar tar på krafterna, särskilt när loppen körs i Kalix och på andra platser uppe i Norrland. Nu har Uffe dessutom startat en sidoverksamhet tillsammans med sin kompis. I garaget står ett rullband dit människor från hela Sverige åker för att testa hästkrafterna i sina bilar.

Uffe har en kund i eftermiddag som vill veta hur mycket hans bil går för.

Wilma följer med pappa ut i garaget. Melker kommer efter med bucklan. Bland alla skrotiga plåtåk står pappas välputsade rallybil, som han snart ska tävla i.

I rally kör man inte på varandra. Sporten kräver precision och minutiös koncentration. Eftersom Uffe är ny inom sporten letar han efter en erfaren kartläsare. Kommunikationen mellan förare och kartläsare är A och O.

Melker och Wilma tycker att folkrace är roligast. Det är mer av en fest, och efter tävlingen lottas bilarna ut. Slumpen avgör vilken man får med sig hem. Alla bilar kostar 6 500 kronor, oavsett vad de är värda. För 200 kronor får vem som helst lägga bud. Uffes bil fick i våras 22 bud.

Fyra av dem var hans egna, så 800 kronor pungade han ut med för att han gillade sin egen folkracebil och ville behålla den. Han hade tur. Av de 22 lapparna drogs hans namn. Men så i helgen när bara fem ville ha hans bil blev han av med den. Uffe rycker på axlarna.

– Det är folkrace.

 


et@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Här finns världens industriarbetare

DA REDER UTSedan början av 90-talet har andelen européer som jobbar i industrin minskat med nära en tredjedel. I östra Asien har andelen ökat. Men ”Made in Hong Kong” står det inte på många produkter längre.

Räknas min hemgång med lön som arbete?

När ska man gå till arbetsförmedlingen när man har blivit uppsagd? Och hur påverkas a-kassan om man får ett års lön efter uppsägningen? Vår expert reder ut.

Flera bud på konkursdrabbade Componenta

Hoppet är inte ute för de 200 anställda på konkursdrabbade Componenta. Enligt konkursförvaltaren finns flera aktörer som är intresserade av att köpa och driva vidare fabrikerna i Virsbo och Arvika.

"Vi roterar hela tiden"

DET HÄR GÖR JAGEfter jobb på Scania och som resemontör hamnade Peter Bergman på 3M i Gagnef för sex år sedan. Här gör han svetshjälmar till företag i hela världen, här har hans gamla axelvärk försvunnit.

IT-SKANDALEN

Stefan Löfven stuvar om i regeringen

NYA STATSRÅDStefan Löfven ombildar regeringen som ett svar på Allianspartiernas misstroendeförklaring efter it-skandalen på Transportstyrelsen. Två ministrar får sparken, men Peter Hultqvist stannar som försvarsminister vilket är en attack mot Alliansen.

Volvos elbilssatsning

"En bomb i bilvärlden"

ANALYS”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

3

"En fruktansvärt snabb omställning"

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Ny lärlingsutbildning i höst

Allt är klart för en helt ny lärlingsutbildning på gymnasiet till hösten. Utbildningen är treårig och ger lön från första praktikdagen.

Det nya arbetslivet

Bemanningens baksida

Gillar du att arbeta i högt tempo under extrema förhållanden? Bemannings­företag söker dig som är stark och snabb. Dagens Arbete och Handelsnytt granskar en bransch med rädda unga som blir av med jobbet när de slits ut.

1

Arbetsförmedlingens kontroller

Allt hårdare kontroll av arbetslösa 

Dagens Arbetes granskning visar hur M- och S-ledda regeringar systematiskt stramat åt reglerna för arbetslösa. Samtidigt som fuskande företag kommer undan.

13

Rättegången mot Nordkalk

Om Gustaf, Johan och det nya arbetslivet

Elinor Torp har skrivit en bok om det nya arbetslivet och olyckan som aldrig hade behövt hända.

Konflikt om föräldraledigt på Orica

Sprängämnestillverkaren Orica i Gyttorp har hamnat på kollisionskurs med IF Metall om reglerna för föräldraledighet. Facket hävdar att arbetsgivarens tolkning missgynnar skiftarbetare och nu har frågan lyfts till en central förhandling.

8

DA sommar 2017

20 smultronställen i sommar

DA TIPSARSka du resa i sommar? Sverige är fullt av små pärlor – här får du några av redaktionens favoriter.

4

Pocketsommar

VÅRA FAVORITER Sommar, äntligen tid att läsa! Redaktionen tipsar dig om 16 böcker till semestern.

Vandrarna

De ska ge Kebnekaise en match

Från pub-träffar till toppbestigning. Lagledaren på Lindbäcks Bygg i Piteå fick en ingivelse som har fått hela arbetslaget på fötter.

Hallå där, Peter Persson...!

49-årige Peter Persson på LK i Helsingborg får 5000 kronor i stipendium för sitt arbete mot rasism. Utdelare är IF Metall Nordvästra Skåne.

Avtal 2017

Avtal klart för tvätterier

Förra året varslades om strejk - i år blev parterna klara två veckor före deadline. Tvätteriavtalet ger 6,9 procent på tre år inklusive delpension och en låglönesatsning som gynnar 70 procent av medlemmarna. IF Metall har fått betala med flexiblare arbetstider.

Fabriken som badar i ljus

ARBETSMILJÖFabriksarbetarna på Husqvarna i Åsbro kan njuta av dagsljuset och naturen på jobbet varje dag. Här går fönstren från golv till tak.

”Ju fler barn, desto mer kärlek”

Familjen annorlundaTycker du att det är svårt att få ihop semesterplaneringen? Skänk en tanke åt tiobarnsfamiljen Nikula, som Dagens Arbete följt. Hur får pappa Sami ihop vardagen med heltidsarbete, hur hinner mamma Matilda med sin lite speciella hobby?

Gör orättvisorna omoderna!

KRÖNIKAVi behöver arbeta lika systematiskt med jämställdhet som när vi jobbar med medlemsvärvning och med att teckna kollektivavtal.

”Det här är ingen one woman show”

"Jag är här nu", sa Marie Nilsson efter att ha valts till ny ordförande på IF Metalls kongress. DA möter en industri­arbetare som betonar lagarbetet men inser att hon inte kommer att bli älskad av alla.

1

Billigare att sparka än säga upp

”Han har gjort det som kollektivavtalet kräver”

Under slutanföranden i Ove Pettersson-rättegången i Arbetsdomstolen argumenterade IF Metall för att Ove hade rätt att säga nej till övertid. Arbetsgivarsidan stod fast vid att det var rätt att sparka honom eftersom hans skäll för att vägra inte var tillräckligt starka.

"Inga bärande skäl för att vägra"

Benteler i Skultuna hade lanserat en ny produkt. Därför var det viktigt att Ove Pettersson ställde upp på övertid förra hösten. I dag vittnade tre chefer mot honom i Arbetsdomstolen, AD.

Oves avsked prövas av AD

I dag inleds rättegången om Ove Pettersson som fick sparken efter att han sagt nej till övertid. Dagens Arbete följer huvudförhandlingen.

1

Vårdade familjen – fick sparken

En släkting dog, en annan behövde skjuts till sjukhuset. Ove Pettersson sa nej till övertid två ­söndagar i rad. Då blev han avskedad.

4

Här är det farligast att jobba fackligt

Hot, våld, dödsfall, polisräder. Det internationella facket ITUC har rankat 139 länder utifrån hur farligt det är att vara fackligt engagerad. Värst är det i Nordafrika och Mellanöstern, men även några europeiska länder får bottenbetyg.

"Öppna ögonen, chefer!"

DilemmatGräl, gliringar, spydigheter. Vad ska man göra när det inte går att dra jämnt med kollegan? Det är viktigt att snabbt plocka upp småtjafs innan det blir svåra konflikter, säger skyddsombuden Joacim Carlsson och Roger Johansson.

En arbetsplats för alla

”Ingen ska behöva dölja vem den är”

VärdegrundÄr det verkligen fackets uppgift att driva hbtq-frågan? Ja, svarar Emmeli Persson utan att tveka. Nu ska GS certifieras. Kommer fler fack att följa efter? Dagens Arbete gör en stor genomgång av hbtq-frågan i samarbete med RFSU:s tidskrift Ottar.

2

”Ingen medlem i GS ska bli exkluderad”

GS ordförande Per-Olof Sjöö hoppas att även han får brottas lite med sig själv under hbtq-certifieringen. På sikt vill han påverka hela samhället.

De sjukskrev sig för att bli friskförklarade

Fram till 1979 klassades homosexualitet som en sjukdom av Socialstyrelsen. En sjukskrivningskampanj och ockupation ändrade på det.

Hämta mer