"Vi slår värmerekord – men vem bryr sig?"Krönika, Malena Ernman.

"Hur ska det gå för dem som inte kvalar in i den svenska modellen?"Jeanette Herulf har tittat närmare på Per Molanders senaste rapport.

Fredrik Törnblad är lagledare på slutmonteringen där båtarna färdigställs. ”Vi sköter arbetstiderna själva, det fungerar jättebra”. Foto: Mikael Ljungström
Torbjörn Larsson på vakuminjiceringen och Stefan Östman på monteringen förhandlar för de 60 medlemmarna i IF Metallklubben.Foto: Mikael Ljungström
Julian Cimoszczyk på ytbehandlingen polerar skrovet till en ny motorbåt. Företaget går bra nu och har nyanställt. Foto: Mikael Ljungström

”De lät så krångligt att ta ut de där minuterna”

Tre eller sex dagars arbetstidsförkortning? Tre, tyckte arbetsgivarna. Sex, sa Arbetsdomstolen som gick på fackets linje. Nu får anställda på nya företag samma rättigheter som alla andra på det allokemiska avtalet.

Sex lediga dagar per år

Arbetstidsförkortning på allokemiska avtalet (plast-, färg- och läkemedelsindustrin)

1998: Facket får igenom arbetstidsförkortning i avtalsförhandlingarna. Tre dagar som lokalt kan växlas mot högre lön.

2001: Ytterligare tre dagar till alla. Totalt sex dagar alltså. Men lokalt kan man komma överens om att höja lönerna i stället.

2004: Ytterligare en dag. Totalt sju dagar. Även den nya, sjunde dagen kan man ta ut i pengar.

2013: Den sjunde dagen försvinner. Värdet av den dagen förs över till den nya delpensionen. Återstår alltså sex lediga dagar.

2015: Arbetsdomstolen slår fast att anställda som går dagtid har rätt till sex dagars arbetstidsförkortning om de jobbar på nytillkomna företag, som börjar tillämpa det allokemiska avtalet den 1 april 2014 eller därefter.

Motorbåtar sen 1968

Nimbus Boats i Lugnås utanför Mariestad har ett 60-tal anställda i produktionen. Företaget startade 1968 och tillverkar motorbåtar. Efter en konkurs 2012 togs ägandet över av investmentbolaget R12 Kapital.

Fyllda orderböcker, tryggare jobb och nyanställningar. Det har vänt för motorbåts­tillverkaren Nimbus i Lugnås utanför Mariestad. Bland de anställda finns tillförsikt och optimism.

Men det finns en fråga som skaver: arbetstidsförkortningen. Nu har de tre dagar per år. De kunde ha haft sex dagar i stället.

Bakgrunden är denna: När den första arbetstidsförkortningen kom 1998 kunde de arbetsplatser som gick på det allokemiska avtalet välja: tid eller pengar.

– Vi valde pengarna den gången, säger Torbjörn Larsson som arbetar vid vakuum­injiceringen.

– Då snackades det om tolv minuters arbetstidsförkortning i veckan. Det lät så lite och verkade så krångligt att ta ut de där minuterna. Så vi valde pengarna i stället.

I stället för kortare arbetstid – tolv minuter i veckan eller tre dagar per år – fick de 69 öre mer i timmen.

– Den nivåhöjningen är ju inte värd speciellt mycket såhär sjutton år senare. I efterhand kan jag tycka att det nog hade varit bättre med tiden.

Då hade arbetsplatsen ingen fackklubb och bara ett 20-tal anställda.

– Därför blev det som det blev, säger Torbjörn Larsson, som är en av klubbens förhandlare.

– Utmaningen för oss nu är att på något sätt försöka höja värdet på den där 69-öringen. Men det är inte det lättaste.

För några år sedan gick företaget i konkurs. Efter många turer tog en ny köpare över och verksamheten återuppstod, nu under företagsnamnet Nimbus Boats. Det nystartade företaget hade centrala förhandlingar med IF Metall om villkoren för de anställda. Parterna var överens att de gamla villkoren skulle fortsätta gälla.

Men det är annorlunda för företag som börjat tillämpa det allokemiska avtalet från den 1 april 2014 eller därefter. På de företagen har de anställda rätt till de sex dagarna, enligt en färsk dom i Arbetsdomstolen. Något som arbetsgivarorganisationen Ikem motsatt sig.

Ikem har ansett att arbetstidsförkortningen från 1998 förutsatte lokal överenskommelse mellan företaget och fackklubben. Därför borde inte nytillkomna företag omfattas av den arbetstidsförkortning som infördes 1998. Men Arbetsdomstolen gick på fackets linje.

– En viktig dom för alla nytillkomna företag, säger Stefan Östman, montör och ordförande i IF Metallklubben.

Arbetstidsförkortning är en viktig fråga ute på arbetsplatserna.

– Hos oss är den verkligen uppskattad även om vi nu bara har tre dagar, säger han. I dag använder många av oss arbetstidsförkortningen för att plocka lite timmar här och där. Till exempel när man ska besiktiga bilen, besöka tandläkaren eller helt enkelt dra iväg tidigare en fredag.

Vid slutmonteringen färdigställs båtarna. Det är här de utrustas med Pentamotorn, med den lyxiga inredningen och allt annat som gör att Nimbusbåten just nu säljer bättre än någonsin.

– Sista året har varit helt galet, full fart”, säger IF Metallklubbens Stefan Östman.

Mer än åtta av tio båtar säljs på export.

– Tidigare var vi mer inriktade på norra Europa, men nu har vi fått allt fler kunder i USA, Turkiet, Taiwan.

Slutmontörernas lagledare är Fredrik Törnblad. Det är han som får ta ställning till om arbetskamraterna kan ta ut kortare ledighet.

– Det är så få dagar man kan ta ut, så det är inga problem. Säger man bara till i tid när man vill vara ledig så löser vi det. På sju år tror jag att jag har nekat ledighet bara vid ett enda tillfälle.

Även han var med 1998 när de valde pengarna före kortare arbetstid.

– Vad visste vi då? Det är klart att sex lediga dagar hade varit bättre än tre.

 


hg@da.se

Vad tycker du?

captcha

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Dubbla prestigepriser till Dagens Arbete

Dagens Arbetes Anna Tiberg och Elinor Torp kammade hem varsitt pris vid Fackförbundspressens dag. De belönas för bästa avslöjande respektive berättande text.

”Handsken hjälpte mig tillbaka”

Blodkärlet sprack och en blodpropp slog ut Daniel Nilssons hand. En superavancerad servohandske gav honom en ny chans i arbetslivet.

Rasismen på kafferasten

Kampen om fikarummet

Rasismen har blivit ett arbetsmiljöproblem. Arbetare ställs mot arbetare i fientliga samtal under rasterna. Nu ändrar facket strategi - följ med DA på kurs i Blekinge.

4

Så ska Volvo mota rasismen

För att mota rasistisk jargong arbetar fack och ledning på Volvo Cars i Olofström förebyggande, både på arbetsgolvet och i fikarummen. Ledstjärnan är företagets uppförandekod.

Ingen strejk i hotell- och restaurangbranschen

Hotell- och restaurangfacket, HRF, har kommit överens med Visita om ett nytt kollektivavtal.

”Jag har rest runt världen med jobbet”

DET HÄR GÖR JAGLeif Ebbe Larsson är servicetekniker på Atlas Copco i Slagsta.

På randen till inbördeskrig

Gnistan tändes i Västervik under dessa dagar för 100 år sedan, och hungerkravallerna och strejkerna spreds över landet. Men i stället för ett upptrappat våld och inbördeskrig föddes - demokratin.

1

Med vältränade ögon

ÖgonblicketKlockan är 11.44 på Volvo Cars Body Components

Strid om avtal kan stoppa Volvos storsäljare

Volvo Cars kan stå utan stötfångare till flera populära bilmodellr modeller från den 5 maj. IF Metallklubben hos underleverantören Plastal har sagt upp arbetstidsavtalet. Utan ett avtal blir det inget nattskift.

Avtal 2017

IF Metall kan lägga sympativarsel

Om inte medlingen mellan Hotell- och restaurangfacket och Visita lyckas kan IF Metall komma att lägga "tunga sympativarsel" mot exportindustrin, sa ordförande Anders Ferbe på IF Metalls avtalsråd.

Enhälligt ja till IF Metalls avtal

IF Metalls avtalsråd sade i dag ja till den nya uppgörelsen. Dagens Arbete frågade fem delegater vad de tycker - det är mest mest ros men också en del invändningar om lönenivån.

Så fungerar låglönesatsningen

LO-förbundens krav på låglönesatsning var en av de tuffaste punkterna i årets industriavtal. Men den klubbades igenom. DA:s Harald Gatu reder ut hur den ska fungera ute på företagen.

1

"Avtalet som bröt ett tabu"

analysI det nya avtalet har facket fått bjuda motparten på tre förutsägbara år i en högkonjunktur. Arbetsgivarna valde att svälja det beska låglönepillret. DA:s Harald Gatu skriver om en annorlunda avtalsrörelse.

Operation rädda Industriavtalet

Ledare"Facken inom Industrin har visat att fackliga solidaritet lönar sig", skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein om det nya industriavtalet.

7

"Delpensionen är en framgång"

Pappers5,9 procent i löneökning på tre år och avsättning till delpension. Det blev Pappers lott i årets avtalsrörelse.

7

Båda parter nöjda med Teknikavtalet

IF Metalls ordförande Anders Ferbe kallar sitt sista avtal "banbrytande". Hans motpart, Teknikföretagens Anders Weihe, talar om en "för hög, men ändå rimlig nivå".

1

"Känns bra med delpensionen"

GS:s ordförande Per-Olof Sjöö är nöjd med det treåriga avtalet och betonar delpensionen och låglönesatsningen. Arbetsgivarna fick igenom ett antal ändringar när det gäller arbetstider och skiftscheman.

Industrin säger ja till treårigt avtal

Industrins parter säger ja till ett treårigt avtal, som har ett värde på totalt 6,5 procent. I avtalet finns både en låglönesatsning och påfyllning till delpension.

11

Industrifacken säger nej till bud

Facken inom industrin avvisar gårdagens bud från de opartiska ordförandena (Opo). Budet är på 5,9 procent på tre år men utan låglönesatsning och förslag om delpensioner. Teknikarbetsgivarna säger ja, med krav på bland annat mer övertidsutrymme.

4

"Det blir en mycket tuff resa"

IF Metall motiverar sitt nej med att 5,9 procent är alldeles för litet eftersom flera viktiga fack-krav inte finns med i budet.

1

Är det okej att fråga om kriget?

DilemmatVi frågade Amr Alshami från Syrien om vad han tycker.

Tingsrätten friar alla Saab-chefer

Tingsrätten i Vänersborg friade i dag Saabs förre ägare och vd Victor Müller och sex andra personer på samtliga punkter.. Åtalen gällde bland annat svindleri och urkundsförfalskning.

Bläddra i magasinet

Alla Dagens Arbetes tryckta magasin finns som blädder-PDF. Här kan du välja utgåva du vill läsa.

Ny teknik ska stoppa farliga vibrationer

VibrationerMutterdragarnas skakningar är mycket skadliga. Nu provas en prototyp med stötdämpare på Bilia i Västra Frölunda för att slippa problem med vita fingrar.

Få Dagens Arbetes nyhetsbrev

NyhetsbrevVill du få de bästa nyheterna, granskningarna, berättelserna, bilderna och debattinläggen om arbetslivet – rakt in i din mejlkorg – fyll bara i din adress här.

En död i fallolycka på Rönnskärsverken

En man omkom tidigt i morse i en fallolycka på Boliden Rönnskärsverken i Skelleftehamn.

Industrin har fått ett slutbud

UPPDATERAD Nu har facken och arbetsgivarna inom industrin fått slutbudet. I dag ska de svara ja eller nej.

Från olycka till dom

DA reder utTvå uppmärksammade dödsolyckor - i två olika länder. I Finland tog det 38 månader från olycka till dom, i Sverige 64 månader. DA visar att en av förklaringarna är dåligt utbildade poliser och överbelastade åklagare.

2

Utredning: Inrätta nytt arbetsmiljöcentrum

Inrätta ett nationellt arbetsmiljöcentrum i Stockholm, föreslår en utredning som jobbat på regeringens uppdrag. Ett annat förslag i dag är att fler anställda ska ha tillgång till regionala skyddsombud.

"För lågt avtalsvärde"

GS-facket säger nej, men arbetsgivaren TMF tycker att tre års arbetsfred är värt ett "för dyrt" avtal.

1
Hämta mer