Metoo-rörelsen kan få facket att vaknaHelle Klein, chefredaktör.

”Kosta vad det kosta vill att ta del av en utdöende kultur”Krönikören Carl Linnaeus och hans punkband säger adjö till en klassisk studio.

Striden om tiden

Ursula Numaneli är en av montörerna som får 1  137 kronor extra i månaden för att hon inte kan göra toa-besök när hon vill. Foto: Sara Kroon.
Ted Gustafsson, verkstadsklubben: Vi ville ha ett arbetstidsavtal där vi minimerade risken för varsel och uppsägningar. Och dessutom minska behovet av inhyrning. Foto: Sara Kroon.
Fabrikschefen Martin Björkroth, till vänster, tycker avtalet är bra, men att det kostar. Fackets Björn Ivarsson och Ted Gustafsson svarar: Det måste få kosta eftersom flexibilitet påverkar människors liv och fritid. Foto: Sara Kroon
Först inhyrd några månader, sedan visstidsanställd i ett år. Nu har Sara Bull fått fast anställning. ”Det känns helt fantastiskt”, säger hon. Foto: Sara Kroon.

Mer bunden – mer betalt

Kompensation En tusenlapp extra till den som inte kan gå på toaletten närsom helst. Ett exempel på hur trucktillverkaren Atlet Unicarriers får betala för att snabbt kunna ändra produktionen.

Så jobbar de på Atlet Unicarriers

Företaget tillverkar truckar och grundades av entreprenören Knut Jacobsson och var länge ett familjeägt företag. För tio år sedan köptes det av japanska fordonsjätten Nissan som just har sålt det vidare till Mitsubishi.

I produktionen arbetar 160 IF Metallare och på servicesidan ytterligare 90. Under det gångna året har ett 30-tal nyanställts.

För tillfället har företaget 14 inhyrda varav fyra ingår i en fast bemanningspool som med kort varsel kan fylla vakanser i produktionen.

Avtalet ger många lediga fredagar

Arbetsdagen är längre än normalt: 8 timmar och 36 minuter. De 36 extraminuterna betalas med övertidsersättning, 747 kronor i månaden. Den inarbetade mertiden, de 36 minuterna, läggs till arbetstidsförkortningen i det centrala avtalet. Sedan kan de anställda ta ut den lediga komptiden i betalda schemalagda lediga heldagar.

Vissa veckor arbetar man fyra dagar, andra veckor fem dagar. Facket och företaget gör upp om ett grundschema inför varje månad.

Var sjätte fredag är garanterat ledig. Om den sjätte fredagen är en helgdag flyttas den lediga dagen till veckan efter.

Arbetsgivaren har 24 dagar att fördela under året.

Om företaget vill ändra i grundschemat och låta anställda jobba en ledig fredag måste det meddelas minst två veckor innan. Om varslet lämnas senare än två veckor innan måste företaget betala övertidsersättning.

Tillägg för bundenhet

Olika arbetsuppgifter har olika bundenhet och ersätts efter en tregradig skala. 525, 700 eller 1  137 kronor mer i månaden beroende på hur bundna arbetsuppgifterna är. Montörer finns i alla tre grader medan truckförare, svetsare och lackerare i dag har den lägsta graden av bundenhet.

1 137 kronor mer i månaden får en montör med högsta graden av bundenhet.

Arbetsuppgifterna på Atlet Unicarriers i Mölnlycke har blivit mer styrda och bundna. När Ursula Numaneli behöver gå ifrån sin arbetsplats för ett ögonblick måste ersättare överta hennes sysslor. Tempot är uppdrivet. Ursula Numanelis arbetsuppgift är att montera truckarnas drivenheter på de åtta monteringsstationer som finns på hennes avdelning. Axlar, cylindrar, förspänningsfjädrar, grundfästen, kabelskenor, elpaneler och mycket annat därtill – allt ska monteras på 20 minuter.

– Då hinner man inte tänka mycket, det gäller att hålla takten.

”Vi ville ha kompensation för att flexen togs bort.”

Att Ursula Numaneli nu får en extraslant har att göra med en överenskommelse mellan företaget och verkstadsklubben. Tidigare har de anställda kunnat flexa både vid arbetsdagens början och slut. Den möjligheten ville företaget ta bort. Det blev allt viktigare att hela fabriken kom i gång samtidigt på morgonen, att ha en gemensam produktionsstart.

– Då ville vi ha kompensation för att flexen togs bort. Därför valde vi att införa ekonomiska grader beroende på hur bunden man är av jobbet, förklarar Björn Ivarsson, verkstadsklubbens ordförande.

Överenskommelsen är ett av flera exempel på hur klubben och företaget lyckas hitta lösningar som sägs vara bra för bägge parter. Sedan några år tillbaka har man ett lokalt arbetstidsavtal som ger arbetsgivaren flexibilitet. Avtalet ger möjlighet att gasa och bromsa verksamheten över hela året. Årsarbetstiden är densamma. Men genom att jobba in tid har de anställda fått fler lediga heldagar, lite mer betalt och lite tryggare jobb.

– Vi ville komma bort från alla varsel och uppsägningar. Och dessutom minska behovet av inhyrning, säger Ted Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande.

Det lokala arbetstidsavtalet, som efter en omröstning godkändes av klubbens medlemmar, innebär att man jobbar fyra dagar vissa veckor, fem dagar andra veckor. I slutet av förra året gick efterfrågan ner och alla fick långledigt över jul utan att lönen påverkades. Samma sak över påsken då man kunde ta ut tio dagars ledighet inklusive helgdagarna.

Arbetsgivaren har 24 dagar att fördela under året när orderböckerna fylls på. Fabrikschefen Martin Björkroth tycker att avtalet ger en utmärkt flexibilitet.

– För oss gäller det att kunna producera direkt efter en kundorder. Man köper inte en truck som när en privatperson planerar att beställa en ny bil. Den som behöver en truck vill ha den omedelbart. Därför måste vi snabbt kunna gå upp i arbetstid.

I den gångna avtalsrörelsen krävde Teknikföretagen ökade möjligheter för den lokale arbetsgivaren att öka flexibiliteten utan att behöva komma överens med facket. Visserligen hade fabrikschefen Martin Björkroth välkomnat en uppgörelse av det slaget, förutsatt att den även hade omfattat tjänstemännen. Men han är ändå nöjd med det avtal han har med klubben.

– Jag tycker att vi har hittat en ordning som fungerar mycket bra. När jag berättar om vårt system för mina utländska kollegor så förstår de inte hur vi kan vara så flexibla.

En av fördelarna med avtalet, enligt Björkroth, är att företaget nu har större möjligheter att behålla personalen vid nedgångar.

– Det är oerhört resurskrävande att först säga upp och sedan snabbt försöka få tag i rätt personal. Då är det bättre att kunna behålla sina medarbetare som finns på plats när beställningarna ökar igen.

De få inhyrda som finns erbjuds i regel anställning efter några månader. Vi kallar det hyr/köp, säger Björn Ivarsson på verkstadsklubben. I regel får de först en visstidsanställning som sedan går över till ett fast jobb. Som Sara Bull, montör på avdelningen för skjutstativtruckar.

– Först var jag inhyrd några månader, sedan visstidsanställd i ett år och nu har jag fått fast anställning. Jättekul.


hg@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

”Det är ingen tvekan om vem som ska böjas”

GÄSTKRÖNIKAFlexibel betyder anpassbar och böjlig och när det gäller arbetstiden är det ingen tvekan om vad det är som ska anpassas och böjas, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

Maktstriden om din tid

Helgarbete och extra timmar utan mer betalt – det är drömmen för industrin som vill ha folk på plats bara när produktionen behöver det. Anställdas inflytande över arbetstiderna har blivit ett besvär som helst ska bort.

1

Vem ska äga din tid?

Striden om tiden är det hetaste slaget i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Dagens Arbete har tillsammans med 10 andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

2
Illustration:Rémy Médard/Noun Project

Podd: Makten över klockan

Tidningen Arbetets senaste avtalspodd handlar om den allt hårdare kampen om arbetstiden. Deltar gör bland andra DA:s reporter Marie Edholm.

"Är det 60-tal igen?"

Ökad anpassning till produktionen står mot rätten att bestämma över det egna livet. Läs eller lyssna på DA:s tidsresa vintern 2017.

Är du flexibel lille vän?

LedareArbetstid och arbetsmiljö hör ihop. Att kräva makt över sin tid är att säga att man har rätt till sitt eget liv, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Pusslet alla har en åsikt om

Hur gick det med det nya skift­schemat på Södra Cell i Mönsterås? Blev det bättre? Dagens Arbete åkte dit, steg in genom grindarna och steg ut med femtioelva olika svar.

”Långa ledigheter anses väldigt värdefullt”

Enligt Torbjörn Åkerstedt, som länge forskat kring orsaker till stress och störd sömn, finns det bara skiftscheman som är mer eller mindre dåliga.

2

Här tjänar alla på sex timmars arbete

Sex timmars arbetstid med full lön gav Toyota i Mölndal högre lönsamhet och bättre service åt kunderna. I 15 år har de hållit på, studiebesöken avlöser varandra – men varför följer så få efter?

1

Bättre flöde utan dyra fikaraster

Toyotas grannföretag Aros Electronics införde också sextimmarsdag. Men här förkortades i stället drifttiden från 16 till 12 timmar. På köpet fick de jämnare flöde i produktionen.

Skillnaden mellan flexibel och effektiv

GästkrönikaSara Flink på Toyota i Mjölby.

Läs mer från Dagens Arbete:

”Sexuella ­trakasserier var sånt vi fick stå ut med”

Sexuella trakasserierFöre detta pappersarbetaren Katrin Skagert tröttnade på machofasonerna på pappersbruket och började plugga. I dag är hon universitetslektor i Borås och undervisar om arbetsmiljö.

”Bryr sig Svenskt Näringsliv om arbetsmiljön?”

DebattLO-utredaren Sten Gellerstedt hävdar att Svenskt Näringslivs förslag om att skilja facket från skyddsombuden saboterar ett väl fungerande system, och reducerar skyddsombuden till "ordningsmän för arbetsgivarna".

En vecka full av arbetsmiljö

Fler ska kunna jobba längre. Det är temat för europeiska arbetsmiljöveckan som drar igång i dag måndag.

Måttliga svenska framgångar i yrkes-VM

Förutom en bronsmedalj, uteblev pallplatserna för svenska landslaget vid yrkes-VM. DA har pratat med fordonslackeraren Olle Karlsson som blev elva, men hade hoppats på mer.

Boliden förnekar skuld till gruvskandal i Chile

800 chilenare har stämt Boliden på 100 miljoner för att företagets avfall gjort dem sjuka. Boliden förnekar skuld i jätterättegången som startade i veckan. "Det är för jävligt att sånt här ska behöva hända", kommenterar Jimmy Faltin, ordförande för IF Metall i Norra Västerbotten.

1

Ständig kväll på tvätteriet

ÖGONBLICKETKlockan är 15.44 på Textilia i Rimbo, tvätten från Stockholms sjukhus väller in. Uppblandad med ett och annat stetoskop och id-kort.

Northvolt

Batterifabriken läggs i Skellefteå

Batteritillverkaren Northvolt satsar i både Skellefteå och Västerås. Fabriken med tillverkning hamnar i Skellefteå, där 2000 till 2500 ska anställas där. Utvecklingen ska ligga i Västerås, med ungefär 300 anställda. DA rapporterar från dagens presskonferens.

"Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken"

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar. "Jag är glad, säger avdelningsordförande Jimmy Faltin, men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken".

Ta i trä i stället

DA:s Marcus Derland hittar lugnet med en bit lövträ i ena handen och en täljkniv i den andra.

Nevs siktar på 2020

Nevs planerar för att börja tillverka elbilar i Trollhättan 2020, men i Kina redan nästa år. Företaget fick en ny investerare i somras, och ännu en är på väg, säger vd Mattias Bergman till DA.

Uppladdning för avgasfria gator

DA REDER UTDe framställs som det nya goda transportalternativet. Här i Sverige vill ett företag starta en batterifabrik som kan ge tusentals jobb. Men hur miljövänliga är egentligen elbilarna?

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

Vad hände sen?Dagens Arbete firar 20 år med ett fullmatat jubileumsnummer. Möt bland andra Pia, Pia och Sylvia som med flera tusen andra förlorade jobben vid Saabs jättekonkurs. Sen dess har det gått sex år.

Hallå där Joakim Carlsson …

Joakim Carlsson är en av 27 tävlande svenskar i Yrkes-VM i Abu Dhabi, som inleds i morgon lördag.”Jag skulle bli besviken om jag hamnade utanför topp tio”.

”Jag har ett stort 
ansvar för säkerheten”

Det här gör jagLorena Olivares är ställare på pressvets, på Shiloh Industries i Rimbo.

Förändringarna på Arbetsmiljöverket

Sämre koll på farliga jobb

Den myndighet som ska kontrollera säkerheten på företagen syns allt mindr­e där ute. Fyra av tio inspektörer har försvunnit på tio år. Nu ska antalet föreskrifter minskas kraftigt, vilket oroar fack och arbetsgivare. Dagens Arbete och Byggnadsarbetaren granskar Arbetsmiljöverket.

”Det ska bli lättare att förstå föreskrifterna”

Arbetsmiljölagen är från början av 70-talet och behöver moderniseras, menar Ywonne Strempl, avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

”Det har inte blivit enklare”

Det som är på gång i Sverige genomförde Norge för fyra år sedan. Närmare 50 föreskrifter byggdes ihop till sex. Ingen av arbetsmarknadens parter jublar.

Klart med avtal för Samhall

Sju LO-förbund och Almega har enats om ett avtal för drygt 20 000 anställda på Samhall. Avtalet ger 1 594 kronor mer i månaden efter tre år.

2

Robotforskare debuterar på Dramaten

Den världsberömda robotforskaren Danica Kragić Jensfelt kommer att blanda teater och föreläsning på Dramaten i nästa månad. Hon vill visa upp teknikens möjligheter men också visa på de moraliska fallgroparna.

Bud lämnat i Samhall-förhandlingarna

Medlarna i förhandlingarna om Samhall-avtalet har lämnat ett bud till LO-förbunden och Almega. De ska svara klockan 17 i dag.

Varje industrijobb skapar ett nytt på annat håll

RapportCentrala löneförhandlingar är inget bra sätt att skapa jämställda löner, skriver Industrins ekonomiska råd i sin rapport. Rådet tillbakavisar den kritik som funnits mot industrins roll att sätta lönenivån.

Framtidens industri

Här är framtiden fossilfri

Klimatfrågan och vårt sätt att producera energi blir en ödesfråga för politiken, företagen – och därmed jobben. Det har man insett för länge sedan i Skutskär.

Skogen är en nyckel – men räcker den till?

Klimathotet har gjort skogen superhet och svensk industri satsar för att ligga i täten. Men det är många som slåss om samma råvara.

Gula bojar ska ge grön energi – och nya jobb

Seabased jobbar i en klimatsmart framtidsbransch. Men att fånga kraften i havet är ett vågspel.

Försäkringskassans utredningar ska bli mer rättssäkra

Försäkringskassan ska skrota de omdiskuterade så kallade SLU-utredningarna av sjukskrivna. Den nya metoden ska garantera att alla försäkrade behandlas på samma sätt – men förändringen får också kritik.

3

Löfven vill ha bättre korttidsarbete för nästa kris

Under finanskrisen försvann 80 000 industrijobb i Sverige. Nu säger statsminister Stefan Löfven till Dagens Arbete att han vill införa ett nytt system inför nästa stora kris: Företag ska kunna gå ner i tid och samtidigt utbilda personalen för att vara redo när ekonomin vänder.

2

Återväxten i industrin

Så ska motorbranschen locka unga

Motorbranschen behöver anställa – men de unga ratar utbildningen. Nu vill företagen och fack höja statusen genom att satsa på motorbransch-college och tre gymnasier har certifierats.

1

Nobelpriset förklarar faran med skiftarbete

Tre amerikanska forskare delar årets Nobelpris i medicin, för att det har förklarat vad som styr våra inre biologiska klockor. ”Äntligen” kommenterar professor Torbjörn Åkerstedtt, en ledande expert när det gäller hur skiftarbete påverkar hälsan.

1
Charlie Christensen med Arne Anka inklippt i bilden

Arne Ankas skapare får prestigefyllt satirpris

DA:s tecknare Charlie Christensen får den finaste svenska satirmärkelsen, EWK-priset, för sitt 30-åriga arbete med Arne Anka. Christensen är en vass bevakare av vår samtid, om Donald Trump säger han: Det är svårt att göra satir på honom eftersom det går inte att överträffa honom.

Avtal 2017

LO-förbunden varslar om konflikt på Samhall

Sju LO-förbund varslar om konflikt om avtalet för de Samhallanställda, som gick ut i lördags. Orsaken är att LO och motparten Almega har olika syn på låglönesatsningen.

Hämta mer