”Dags att bredda principen en arbetsplats – ett fack!”Ledarkrönika, Jeanette Herulf.

”Alliansen mellan S och L i kamp för demokratin har all anledning att återuppstå"Helle Klein, chefredaktör.

Ny krönikör – Stefan eriksson

Till Volvoraggarnas försvar

Foto: David Lundmark.

Foto: David Lundmark.

Krönika Ha tålamod! De kommer att bli som folk. Och de kommer att behövas i samhället.

Stefan Eriksson

35 år. Sågverksarbetare för lön och  musiker för kul. Bor i Skinnskatteberg.

Det är 2015 och jag besöker en spontan bilträff på en Lidl-parkering i Härnösand. Belysningen är släckt. Djungeltrumman har sammankallat dem i hundratal. Jag känner mig vilsen. Deras klädkod är annorlunda. En asiat med snabba kläder och snabb frisyr är som tagen ur en racingfilm från Hollywood. Säkert har han en välputsad plastraket stående någonstans.

Ur-raggarna och Svenssons kallar dem för blöjraggare. Fast de paradoxalt nog följer samma mönster som första generationen.

Jag ser också massor av bilar med lågt marknadsvärde. Men i gott skick och utsmyckade med fälgar, belysning och andra detaljer jag inte hade koll på. Otroliga ljudsystem levererar gåtfull musik med låg bas och för hög diskant.

Jag ser dem och jag tänker att det här är människor som tar hand om det som varit, kulturbevarare. Själv är jag blott 15 år äldre men ljusår ifrån.

Överallt i Sverige finns de. Från norr till söder. Volvoraggarna. Vid varenda korvkiosk, grusplan och industriparkering. De står och glor, kanske bränner lite däck. De är utskrattade, utskällda, åthutade och tillrättavisade. Det är helt i sin ordning, de bryr sig nämligen inte ett skvatt. Möjligtvis tycker de att det är lite fränt. För i bilarna sitter otämjd ungdom. Svensk urkraft. Äkta vara.

Fenomenet exploderade på 50-talet. Någon smarting på andra sidan pölen kom på att det skulle läggas rock ’n’ roll- låtar i bilfilmer. Filmerna skeppades till Sverige och pang bom så föddes svensk raggarkultur. En hittills okänd avart av människan fick en grogrund. De svenska ungdomarna köpte en bil de hade råd med. Gissningsvis till priset av högst en månadslön. Nästa månad köptes bensin och andra nödvändigheter, möjligen lite mat också.

Sedan var det bara att meka och åka gata upp och ner. Utmaningen blev att försöka bräcka kompisarna i fränhet. Den som hade lite flax fick någon skön dam att åka med. Sedan händer det intressanta. De blir som folk. Vanligt hyggligt folk som försörjer familjen och Sverige genom tusentals timmar bakom en svarv eller bakom ratten på en väg-hyvel eller grävmaskin.

Eftersom det finns en mekanisk och en musikalisk vinkel på intresset så når de ut på flera fronter. Sverige är numera världsberömt genom bevarandet av gamla bilar och exporten av musik.

Raggarna som djungeltrumman dragit samman på Lidl 2015 är långt från trygga fikaträffar och stela kommunmöten om cruisingar. Möten som är jättebra för hobbyn och folkfesten. Men det är inte kärnan i bilmänniskans verksamhet.

Precis som generationerna innan har kämpat för att bli accepterade, måste hobbyns nya fanbärare få existera. Annars är kulturen förlorad, med allt vad det innebär. Det rör sig om plåtkonstnärer, målare, musiker, byggare, renoverare, genier och visionärer. De är den äkta varan, de kommer bli som folk. Jag lovar. Kanske mer folk än de gnälliga ur-raggarna med Cadillacs för en halv miljon som har glömt känslan av att åka bil med kompisar varma sommarkvällar. I stället har de börjat räkna bilhobbyn i kronor och ören och hänfallit till dyrt snobberi.

Släpp in 740-åkarna i värmen så vi får arvtagare. De behövs, kanske inte just nu, men sedan när de blivit folk. Raggarna förr behövdes inte heller, mer än att konstaplarna fick mycket batongträning på dem. Låt Volvoraggarna vara som de är. De hinner bara köra ur ett par tre tankar innan de fastnar bakom någon svarv. Om ni någon gång befinner er i nöd efter vägen så är det troligt att samariten med kunskap, startkablar och bogserlina kommer i en sänkt Volvo 740.

 

1Kommentarer

Christer Haglund:

Kloka ord och bra sammanfattning! Tack för de orden. Jag bar log när jag läste… På min tid var det Amazon och Opel Kapitän som gällde!

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

”Jag vill skriva vanligt för vanligt folk”

Han gör sitt eget snus, kör trimmad Amazon och sjunger i ett rockabillyband. Till vardags jobbar han på sågverk. Dagens Arbetes gästkrönikör Stefan Eriksson vill skriva texter som biter sig fast i läsarens huvud.

 

Vanligt folk bär upp hela skiten

Gästkrönika"Vi är dom som hanterar maskiner och arbetsordrar för miljontals kronor. Vi lyfter mer, vi andas in mer, vi räknar ut mer grejs än vi orkar tänka på. Vissa dagar pajar någon av oss, det är helt normalt. Då tar vi andra vid."

4
 

Läs mer från Dagens Arbete:

Billigare att sparka än säga upp

”Problemet ligger i las”

DEBATTDet är inte arbetsgivarna som kringgår lagen om anställningsskydd utan snarare själva lagen som kringgår arbetsgivarens rätt att säga upp. Det menar Lars Askelöf, förhandlingschef på Ikem.

”Vi fortsätter tills detta upphör”

DEBATTAtt arbetsgivarna avskedar istället för att säga upp skadar balansen och sätter las åt sidan. IF Metall kommer i varje fall där detta sker ta ärendet till domstol, skriver Darko Davidovic, IF Metalls förbundsjurist.

1

”Budskapet är tydligt: Minska arbetsbelastningen!”

DEBATT”Våra medlemmar vill ha ett hållbart arbetsliv i stället för företagens kortsiktiga vinster,” skriver två företrädare gör GS.

De otrygga behöver draghjälp

LEDARKRÖNIKA"Det är dags att bredda kravet. Ett fack för fast anställda tjänstemän och arbetare – OCH inhyrda och visstidare på samma arbetsplats. De otrygga behöver draghjälp, skriver Jeanette Herulf.

”Gärna handel – men inte fler vapen”

DEBATT”Den svenska regeringen måste sluta att springa vapenindustrins intressen i Colombia, Filipinerna och Saudiarabien”, skriver Håkan Svenneling, riksdagsledamot och handelspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Helt rätt, Jan Björklund

LEDARE"Den historiska alliansen mellan Socialdemokrater och Liberaler i kamp för demokratin har all anledning att återuppstå", skriver Helle Klein.

3

”Trähus öppnar vägen för industriellt byggande”

DEBATTVi välkomnar regeringens sex miljoner för att öka kunskapen om industriellt husbyggande i trä. Men arbetet får inte stanna vid runda bord-samtal. Det krävs också konkreta åtgärder, skriver två talespersoner för SSU.

Hyresrätter i hela landet brinner upp

KrönikaStockholmarna förmådde välja medmänsklighet efter terrordådet. Men när ska hyreslagen bli human?

1

Rimligare villkor på jobbet - viktigare än sjuktal

LEDARKRÖNIKAKanske kan vi lämna den aggressiva debatten om människor fuskar eller inte och i stället se till att människor orkar med arbetslivet, skriver Jeanette Herulf.

"Vi är här för att stanna"

Det har upplevts både vinster och förluster, men jag tror ändå att många kommer att lämna kongressen 2017 med känslan av att det går en frisk fläkt igenom förbundet, skriver Sara Flink.

Flyg lilla fågel, flyg

GästkrönikaGanska ofta är IF Metall lite som ett fågelbo. Men om medlemmarna inte får lära sig att flyga, hur ska då industriarbetarnas röster kunna lyftas i debatten?, skriver Sara Flink.

Nu är hon här – låt det sjunka in

Gästkrönika"Vi är starka, och ska inte underskattas. Sakta men säkert tar vi plats. De 130 år som har passerat visar att trägen vinner", skriver Sara Flink om att IF Metall nu leds av en kvinna.

IF Metalls kongress

Förnyelsens vindar blåser i facket

Det blåser förnyelsens vindar. I helgen som gick fick Sverige en kardinal och ett svenskt VM-guld i hockey. Men nästan lika stort var valet av ny ordförande hos IF Metall.

1

Bevara fackets folkrörelsesjäl

LEDARENär extremismens sanningssägare ropar på revolution är det dags att hylla reformismen, den långsamma demokratin.

Ny krönikör

Utan mall – men med många minnen

Hallå därDagens Arbetes nya krönikör Carl Linnaeus berättar om varför han skriver om hårdrock och om när Dave Mustaine anklagade honom för att försöka splittra Megadeth.

"I vissas ögon är jag ett freak"

KrönikaDA:s nya krönikör Carl Linnaeus slår ett slag för "hårdrockens vackra fulhet".

Fikarumshatet

Han hade nog deltagit – om han blivit inbjuden

Ledarkrönika Jeanette Herulf minns en döv man på en industri i södra Sverige och tänker på likheten mellan honom och dem som ännu inte fått lära sig svenska.

Efter ett terrordåd

Debatt”Våga ta ställning mot främlingsfientlighet. Kollektiv bestraffning är inte lösningen, den är en del av problemet.” Tanja Räisänen och Thomas Lindell, förtroendevalda inom GS, uppmanar alla kämpa mot rasismen i efterdyningarna av terrorattentatet i Stockholm i april.

1

Det nya arbetslivet

Var är debatten, var är kraven?

Krönika"Bemanningsavtalet är mer eller mindre ett bevis på att facket har misslyckats med att kontrollera villkoren", skriver Sara Flink om avtalet som löpte ut i dag.

"Vi slår värmerekord – men vem bryr sig?"

KRÖNIKA"Vi står inför en av mänsklighetens största utmaningar. Men lösningen ligger alltid hos någon annan", skriver Malena Ernman.

4

Hur mycket är samhällets trygghetssystem värt?

LedarkrönikaInkomsttrygghet var tidigare en levande princip, men vad står den för i dag? Jeanette Herulf har tittat närmare på Per Molanders senaste rapport.

4

"Bryt tystnaden kring vår vapenexport"

DEBATT"Är det en moraliskt försvarbar hållning att som IF Metall gör försvara svenska jobb till ett pris som andra utanför landets gränser får betala?" Före detta LO-ombudsmannen Olle Sahlström vill att facket bryter tystnaden kring svensk vapenexport.

1

Det våras för Sverige

LEDAREÄven om inte vädret lät påskina någon vår kunde regeringen presentera sin vårbudget. Det blåser betydligt varmare ekonomiska vindar än de isvindar som blåste utanför Rosenbad och Riksdagen.

Vill du ha din frihet får du försvara den

Krönika"Den okuvliga friheten är en boktitel som träffar rätt. För vår egen samtid visar med isande tydlighet att det inte finns något vaccin mot totalitära ideologier eller ledare", skriver Daniel Mathisen, efter att ha läst Per Anders Fogelströms efter 80 år nyutgivna bok.

När Las går sönder, måste politikerna laga lagen

DebattS måste ta ställning för tillsvidareanställningar där heltid är norm och stoppa avarter som hyvling av arbetstiderna. Först då kan uppgivenheten vändas till framtidshopp, skriver förbundsordaförandena för GS, Handels och Hotell- och restaurangfacket.

1

Från Asbury Park till Huaröd

KRÖNIKAEn dag kan även din hemby drabbas av låttext-turism

1

Än lever 
industriavtalet 


LedareArbetsfred i tre år fick kosta arbetsgivarna högre 
löneökningar än de tänkt sig och en låglönesatsning.

1

Avtal 2017

Operation rädda Industriavtalet

Ledare"Facken inom Industrin har visat att fackliga solidaritet lönar sig", skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein om det nya industriavtalet.

7

Striden om tiden

”Det är ingen tvekan om vem som ska böjas”

GÄSTKRÖNIKAFlexibel betyder anpassbar och böjlig och när det gäller arbetstiden är det ingen tvekan om vad det är som ska anpassas och böjas, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

"Uthyrd och utsliten – redan för 20 år sen"

LEDARKRÖNIKAFör 20 år sedan träffade Jeanette Herulf en inhyrd som fick köpa sina skyddshandskar själv. Har det inte hänt något sen dess?

Hämta mer