”Fortsätt din Sverigeresa – men lämna grumliga tankar om folket därhän”Helle Klein, chefredaktör.

"Ju mera fritid, desto fler timmar behåller man skärpan på jobbet"Lena Källberg på Seko Tools, Arboga om sextimmars arbetsdag.

Se din mekaniker i ögonen

rikkeKrönika Se bortanför våra skitiga brallor – det är vi som ger dig frihet när din koppling är nersliten och katalysatorn har rasat. För väldigt lite pengar, skriver mekanikern Rikke Henriksen.

Om skribenten:

Rikke Henriksen är före detta översättare som för tre år sedan utbildade sig till bilmekaniker. Jobbar med chassidelen på husbilar på Bengt i Örkelljunga. Bor i nerlagd lanthandel med sin dotter. Ägare till fem bilar i åldrarna 15–41 år. Här med Maine Coon-katten Orville.

En sak är säkert i denna osäkra värld. Bilmekaniker är smutsiga, dumma folk som inte är värda verktyget de håller i deras kletiga nävar. Eller hur?

Det måste vara förklaringen. Om de inte är ointelligenta och oproduktiva finns det ju ingen orsak till att deras lön och status ska vara så låg som den är. Alla bevis pekar på att de måste vara rätt odugliga. Särskilt utanför storstäderna. Småortsmekaniker är tydligen värdelösa.

Vet du ens vad en modern bilmekaniker kan? Han är svagströmsinstallatör, datorkunnig, svetsare, plåtslagare, snickare, däckmontör, glasmästare, rörmokare, uppfinnare, verktygsmakare, oftast språkkunnig och väldigt serviceinriktad med ett enormt ansvar för främmande människor och fina kollegors säkerhet runt livsfarliga kemikalier, explosiva gaser, avancerade maskiner och tonstunga fordon som rör sig fritt ute bland allmänheten. Han ska vara stark som en fyrbent nordsvensk och finkänslig som Lunds laboranter.

Vet du vad din mekaniker gör mest av allt? Han ger dig frihet.

Föreställ dig ett Sverige utan bilmekaniker. Att vi struntar i det och går hem. Varsågod, ta gärna ett par minuter och tänk efter ordentligt. Vilka konsekvenser kan du komma på?

En utbildad mekaniker med mer än 30 års erfarenhet som jobbar snabbt, systematiskt och löser i stort sätt vilket problem som helst själv. Hans lön? 26 000.

Jo, du läste rätt.

Själv har jag med mina blyga tre års erfarenhet långt kvar tills jag klarar av flertalet jobb i ett så här komplicerat yrke utan sparring med en kollega. Men det kan arbetsgivaren lätt kompensera för vid att ge mig de många enklare jobb som inte sällan drar in mest pengar: service, kamremsbyten, däckbyten, byte av enstaka motordelar, små svetsjobb och medelsvår felsökning. Dessa jobb betalar du oftast 1000 kronor i timmen för. Ibland upp mot 1 500. Jag får de 124.

På min arbetsplats får många som inte ens har någon utbildning högre lön än vi som har papper från gymnasiet på att vi är mekaniker.

Varför?

För att vi aldrig har lyckats tränga igenom avgasmolnet och bli sedda och uppskattade. Ingen har lust att titta på oss.

Grease monkeys, kallas vi på engelska. Smutsapor. Trevligt smeknamn? Man vänjer sig.

Men tycker du så illa om oss för att våra kläder är oljiga och våra lungor fulla av ditt bromsdamm att vi inte är värda mer?

Tänker du någonsin på hur ofta jag blöder, svettas och svär, för att inte bli tårögd, när jag håller dig körande när din koppling är nersliten, din EGR-ventil igensatt och din katalysator har rasat?

Nej, jag misstänkte det.

Konstigt nog värdesätts många yrken, som i grund och botten är överflödiga, mycket högre.

Innan jag som vuxen pluggade till bilmekaniker, för att det är ett oerhört spännande och mångsidigt yrke, jobbade jag åtta år som tv-översättare. För många ett drömjobb. Och visst är det roligt. Men jag stod inte ut med stillasittandet.

Som översättare syntes jag. Varje dag flöt mina texter över folks skärmar hemma i vardagsrummet när de tittade på tv. I det sociala livet älskade folk att fråga nyfiket, klaga på dåliga texter och bifalla mitt val av inkomstkälla. Fast jag hade ingen speciellt viktig funktion i samhället.

I dag backar folk, särskilt kvinnor, nästan ett steg och byter ämne så fort det går när jag berättar vad jag sysslar med. Om de inte har ett akut problem med den egna bilen, det vill säga.

Skall det fortsätta så? Eller kan vi smutsapor snart bli sedda som de skickliga bildoktorer vi är?

Ignorera de skitiga brallorna. Se hellre din mekaniker i ögonen.

1Kommentarer

Glenn Andersson:

En väldigt bra krönika

Vad tycker du?

captcha

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

IF Metalls kongress

Bloggrubrik

Häftigt, IF Metall

"Marie Nilsson har en stolt kvinnohistoria att ta stöd av. För industrins framtid är det avgörande att fler kvinnor lockas att bli industriarbetare", skriver Helle Klein i bloggen.

Strunta i "folket", Löfven

LEDARENär glada spindoktorer i Stefan Löfvens närhet nu ska lansera ”folkets man” gäller det att inte falla för populismens förförelse och i stället spä på föraktet för demokratin, skriver Helle Klein.

6

Arbetsförmedlingens kontroller

"Tuffare regler ger ingen självklar effekt"

DEBATTDet finns en bild av att många arbetslösa inte tillräckligt aktivt söker jobb. Skärpta sanktioner mot "lata" arbetslösa föreslås därför ofta. Tuffare regler verkar dock ha väldigt liten effekt på arbetslösheten, skriver Carlo Michael Knotz, statsvetare på Lunds universitet.

"Det krävs radikala åtgärder"

DEBATTStora belopp, falska och oriktiga intyg, företagskonkurser för att få nytt statligt stöd. Regeringens särskilde utredare Lars-Erik Lövdén anser att den organiserade brottsligheten hotar våra välfärdssystem.

8

"Skattepengarna ska användas rätt"

DebattDagens Arbetes granskning visade att regeringar av olika färger trots flera förslag inte låtit bidragsbrottslagen gälla även fuskande företag. Men Alliansen driver frågan just nu, skriver den tidigare arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson (M) som menar att bollen ligger hos regeringen.

3

Ändra lagen, Ylva Johansson

LEDAREAvskaffa aktivitetsrapporterna och se till att bidragsbrottslagen också omfattar företag.

2

Vill du jobba sex timmars arbetsdag?

DA frågar

Vi måste offra världen för klimatets skull

KRÖNIKAJag har alltid varit flygrädd. Jag har alltid avskytt precis allt som har med flygresor att göra. Utom när man väl har landat förstås.

5

Vilket är mitt skäl att skämmas?

Ledarkrönika"Kan någon snäll person förklara, vad är bidragsberoende i detta? Att jag haft otur? Att försäkringarna – som jag själv varit med och betalat, tvingats utlösas? Ska jag skämmas?", skriver Jeanette Herulf angående att sjuka och arbetslösa misstänkliggörs.

4

Rättegången mot Nordkalk

"Huvudentre­prenören ska ha ansvaret"

Debatt”Olyckan på Nordkalk i Luleå är ett tydligt exempel på hur uppluckringen av arbetsgivarens ansvar kan få ödesdigra konsekvenser”, skriver Ali Esbati, V, och vill bland annat införa lag på att företaget som tar in underleverantörer är ansvarigt för säkerheten, se fler inspektioner och krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

3

"Uppvärdera arbetsmiljöbrotten – reformera rättsväsendet"

LEDAREKnappt tre procent av anmälda arbetsmiljöbrott går vidare till åtal. Oerhört få leder till fällande dom. Åklagarna skyller på att polisutredningarna är för dåliga. Poliser kritiserar i sin tur domstolarna som har för dåliga kunskaper i ämnet. Det här håller inte, skriver Helle Klein med anledning av att rättegången mot Nordkalk nu börjar mer än fem år efter den svåra kalkugnsolyckan i Luleå.

1

Få Dagens Arbetes nyhetsbrev

NyhetsbrevVill du få de bästa nyheterna, granskningarna, berättelserna, bilderna och debattinläggen om arbetslivet – rakt in i din mejlkorg – fyll bara i din adress här.

Skriv till oss!

På DA Opinion har vi samlat alla ledare, debattinlägg och krönikor. Vill du också skriva på DA Opinion? Hör av dig till vår webb- och debattredaktör Janna Ayres.

Den oförlåtliga godheten

Krönika"Vi har inte råd att klaga sönder goda gärningar, bara för att någon tycker att andra gärningar är godare", skriver Orvar Säfström.

1

Du ska inte veta din plats — du ska ta plats

KrönikaVi måste börja med att erkänna att klassamhället inte bara lever utan också förvärrats, skriver Daniel Mathisen.

"Min jul räddades av dem som flytt till oss"

Ledarkrönika"Jag måste nypa mig i armen. Är detta verkligheten? Människor från andra världsdelar som kommer till Sverige och tar hand om oss som är sjuka?" skriver Jeanette Herulf i en ledarkrönika.

"Receptet mot oro heter jämlikhet"

LEDAREOro är ordet för dagen. Årets första partiledardebatt i riksdagen präglades av mörka toner.

Ett klimatpaket från GS-facket

Debatt"Välj inte bara hållbara gåvor och nyårslöften utan också hållbara paket i ordets alla bemärkelser", skriver GS verkställande utskott i en debattartikel om att utveckla klimatsmarta förpackningar.

Susanna Alakoski är författare och samhällsdebattör.

Leka med rallybilar och blingbling

KRÖNIKAOverkliga Mr. T tar över makten i USA efter en lång politisk cirkus. Kan motgången vrida världen i rätt riktning igen?

Facket behövs på livets sida

LEDAREKonsumismens logik rymmer ingen solidaritet. Idén om solidaritet är i själva verket en idé om gemenskap.

I väntan på sjuk taxi

Ledarkrönika "Kravet på kollektivavtal vid offentlig upphandling är det minsta man kan begära", skriver Jeanette Herulf.

1

Den nya skogsindustrin

"Korta vägen mellan forskning och produktion"

DebattDet krävs att vi redan i forskningen tar sikte på industriproduktion, skriver Birgitta Sundblad på RISE Bioekonomi.

Så kan vi få ut mer skog – på samma brukade yta

DebattAtt skapa en ny skog är en av näringslivets mest långsiktiga investeringar, och mycket kan gå fel på vägen. Men med bra plantor och effektivt föryngringsarbete kan uttaget öka utan att naturvård och rekreationsområden måste offras, skriver två forskare på det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, Skogforsk.

"Efterfrågan styr även produkter från skogen"

DebattPolitikerna har en viktig roll för att främja skogsbruket, exempelvis genom fungerande infrastruktur och slopad kilometerskatt. Men att besluta vad råvaran ska använda till är fel väg att gå, skriver Skogsindustriernas vd Carina Håkansson.

1

Industrigymnasiet

"Sverige måste satsa mer på industrinära utbildningar"

DebattFör varje kvalificerat industriarbete som skapas i en region skapas ytterligare tre jobb. Men bristen på rätt kompetens är en bromskloss. Därför måste vi satsa mer på industrinära utbildningar, skriver Attila Fabian och Nima Sanandaji på tankesmedjan ECEPR.

Drogtester på jobbet

"Anställd kan inte vägra drogtest"

REPLIKAnställda kan inte vägra drogtester, det visar bland annat en tidigare dom från Arbetsdomstolen, skriver Annett Olofsson, LO-TCO Rättskydd.

1

Riktlinjer finns – det gäller bara att använda dem

DebattDet finns tydliga riktlinjer för hur drogtester ska genomföras rättssäkert. Men myndigheterna behöver ställa betydligt större krav på att de följs, särskilt inom privata sektorn, skriver Ingela Eriksson på Alna Sverige, som tagit fram riktlinjer för tester, på parternas uppdrag.

"Hög tid att reglera drog- och alkoholtester"

DebattLagen måste skärpas för att bättre skydda de privatanställdas integritet. I dag är det ett oreglerat gungfly kring drogtester av privatanställda, skriver Annett Olofsson, jurist på LO-TCO Rättsskydd.

1

Hemlöshet är politik

Krönika"Du förlorar inte ditt hem för att du är upptagen med att göra annat" skriver Kristian Lundberg angående Stockholms Stadsmissions rapport om hemlöshet, som nyligen presenterats.

Har du något tips inför jul?

Vi ber tre industriarbetare ge sina bästa tips inför julfirandet.

Hämta mer
Close