"En optimist bygger inga bra getstaket"Stefan Eriksson i en gästkrönika om att ha getter till ingen särskild nytta.

"Entreprenörsanställda ska inte ha det sämre"Jeanette Herulf i ledarkrönika om förslaget som ska stärka skyddet för dem som jobbar åt offentliga entreprenörer.

Se din mekaniker i ögonen

rikkeKrönika Se bortanför våra skitiga brallor – det är vi som ger dig frihet när din koppling är nersliten och katalysatorn har rasat. För väldigt lite pengar, skriver mekanikern Rikke Henriksen.

Om skribenten:

Rikke Henriksen är före detta översättare som för tre år sedan utbildade sig till bilmekaniker. Jobbar med chassidelen på husbilar på Bengt i Örkelljunga. Bor i nerlagd lanthandel med sin dotter. Ägare till fem bilar i åldrarna 15–41 år. Här med Maine Coon-katten Orville.

En sak är säkert i denna osäkra värld. Bilmekaniker är smutsiga, dumma folk som inte är värda verktyget de håller i deras kletiga nävar. Eller hur?

Det måste vara förklaringen. Om de inte är ointelligenta och oproduktiva finns det ju ingen orsak till att deras lön och status ska vara så låg som den är. Alla bevis pekar på att de måste vara rätt odugliga. Särskilt utanför storstäderna. Småortsmekaniker är tydligen värdelösa.

Vet du ens vad en modern bilmekaniker kan? Han är svagströmsinstallatör, datorkunnig, svetsare, plåtslagare, snickare, däckmontör, glasmästare, rörmokare, uppfinnare, verktygsmakare, oftast språkkunnig och väldigt serviceinriktad med ett enormt ansvar för främmande människor och fina kollegors säkerhet runt livsfarliga kemikalier, explosiva gaser, avancerade maskiner och tonstunga fordon som rör sig fritt ute bland allmänheten. Han ska vara stark som en fyrbent nordsvensk och finkänslig som Lunds laboranter.

Vet du vad din mekaniker gör mest av allt? Han ger dig frihet.

Föreställ dig ett Sverige utan bilmekaniker. Att vi struntar i det och går hem. Varsågod, ta gärna ett par minuter och tänk efter ordentligt. Vilka konsekvenser kan du komma på?

En utbildad mekaniker med mer än 30 års erfarenhet som jobbar snabbt, systematiskt och löser i stort sätt vilket problem som helst själv. Hans lön? 26 000.

Jo, du läste rätt.

Själv har jag med mina blyga tre års erfarenhet långt kvar tills jag klarar av flertalet jobb i ett så här komplicerat yrke utan sparring med en kollega. Men det kan arbetsgivaren lätt kompensera för vid att ge mig de många enklare jobb som inte sällan drar in mest pengar: service, kamremsbyten, däckbyten, byte av enstaka motordelar, små svetsjobb och medelsvår felsökning. Dessa jobb betalar du oftast 1000 kronor i timmen för. Ibland upp mot 1 500. Jag får de 124.

På min arbetsplats får många som inte ens har någon utbildning högre lön än vi som har papper från gymnasiet på att vi är mekaniker.

Varför?

För att vi aldrig har lyckats tränga igenom avgasmolnet och bli sedda och uppskattade. Ingen har lust att titta på oss.

Grease monkeys, kallas vi på engelska. Smutsapor. Trevligt smeknamn? Man vänjer sig.

Men tycker du så illa om oss för att våra kläder är oljiga och våra lungor fulla av ditt bromsdamm att vi inte är värda mer?

Tänker du någonsin på hur ofta jag blöder, svettas och svär, för att inte bli tårögd, när jag håller dig körande när din koppling är nersliten, din EGR-ventil igensatt och din katalysator har rasat?

Nej, jag misstänkte det.

Konstigt nog värdesätts många yrken, som i grund och botten är överflödiga, mycket högre.

Innan jag som vuxen pluggade till bilmekaniker, för att det är ett oerhört spännande och mångsidigt yrke, jobbade jag åtta år som tv-översättare. För många ett drömjobb. Och visst är det roligt. Men jag stod inte ut med stillasittandet.

Som översättare syntes jag. Varje dag flöt mina texter över folks skärmar hemma i vardagsrummet när de tittade på tv. I det sociala livet älskade folk att fråga nyfiket, klaga på dåliga texter och bifalla mitt val av inkomstkälla. Fast jag hade ingen speciellt viktig funktion i samhället.

I dag backar folk, särskilt kvinnor, nästan ett steg och byter ämne så fort det går när jag berättar vad jag sysslar med. Om de inte har ett akut problem med den egna bilen, det vill säga.

Skall det fortsätta så? Eller kan vi smutsapor snart bli sedda som de skickliga bildoktorer vi är?

Ignorera de skitiga brallorna. Se hellre din mekaniker i ögonen.

1Kommentarer

Glenn Andersson:

En väldigt bra krönika

Vad tycker du?

captcha

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Skriv till oss!

På DA Opinion har vi samlat alla ledare, debattinlägg och krönikor. Vill du också skriva på DA Opinion? Hör av dig till vår webb- och debattredaktör Janna Ayres.

En optimist bygger inga bra getstaket

GästkrönikaJag hade sett getter på film och på bilder, massor av lustiga upptåg hade de för sig.

"Entreprenörsanställda ska inte ha sämre villkor"

LEDARKRÖNIKAI höstas röstade riksdagen nej till ett regeringsförslag att stärka skyddet för dem som jobbar åt offentliga entreprenörer. Ett kompromissförslag är på väg. Frågan är hur mycket bättre det blir för dem som utför jobbet, skriver Jeanette Herulf.

"Nu måste S stå upp för tryggare jobb"

DebattAllmän visstidsanställning och hyvling av arbetstiden är två begrepp som innebär att anställningstryggheten satts åt sidan. Nu måste S-kongressen visa att arbetarrörelsen står enade för jobben, skriver fem fackliga socialdemokrater.

Det nya arbetslivet

Utnyttjandet av unga oacceptabelt

LEDARE"Låt inte inhyrning bli ett sätt för företagen att strunta i dålig arbetsmiljö", skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Vill du jobba sex timmars arbetsdag?

DA frågar

Debatten om ppm – en storm i ett vattenglas

LedareMånga talar om ppm-pensionen i dag. Men är den så viktig? En mindre del av den allmänna pensionen. Orättvisorna finns någon annanstans, skriver Jeanette Herulf.

Störningen har blivit ideologi

KrönikaVi har steg för steg accepterat att det finns en gräns för hur mycket en människa får kosta, skriver författaren Kristian Lundberg.

1

Striden om tiden

”Det är ingen tvekan om vem som ska böjas”

GÄSTKRÖNIKAFlexibel betyder anpassbar och böjlig och när det gäller arbetstiden är det ingen tvekan om vad det är som ska anpassas och böjas, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

Är du flexibel lille vän?

LedareArbetstid och arbetsmiljö hör ihop. Att kräva makt över sin tid är att säga att man har rätt till sitt eget liv, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Svenskt Näringsliv leker med lego

LEDARESvenskt Näringsliv vill helst att arbetarna ska se sig själva som små formstöpta legobitar som passar in i produktionslinan. Men om du ställer dig själv frågan varför du egentligen arbetar, så är svaret aldrig "för att min arbetsgivares produktionssiffror ska visa på vinst", skriver Sara Flink.

4

Drabbad av blygsel på Dada-caféet

Krönika"Nästa gång ska jag läsa ur kärlekens katekes med mitt eget påhittade språk", skriver Carl-Einar Häckner.

"Jämställdhet – ett modeord som blåst förbi?"

LEDARKRÖNIKAI dag talar många om det växande gapet mellan fattiga och rika, bristen på jämlikhet. Men vem brinner för jämställdhet? Mindre skillnader mellan könen i arbetstider, pension och arbetsmiljö? skriver Jeanette Herulf.

1

Glänta inte på dörren för "enkla jobb"

LEDARKRÖNIKADet ska aldrig vara tillåtet att utnyttja lågutbildade människor för en struntlön, skriver Jeanette Herulf om förslaget om "enkla jobb".

Fackligt arbete i Indien

Facket måste sluta snooza

Ledarkrönika."Det är dags att vakna ur dvalan och börja arbeta mot den förändring som krävs för att återuppväcka fackets idé", skriver Sara Flink och pekar på hur de jobbar i det indiska fackförbundet Sewa.

Inför arbetslivskunskap i skolan

LEDARE"Kunskaper om vad en har för rättigheter, såväl som skyldigheter, är egentligen A och O för att nå ett bra arbetsliv", skriver Sara Flink, som gör praktik som ledarskribent på Dagens Arbete.

Arbetsplatser lider brist på omsorg

Krönika"Få arbetsplatsolyckor får rättsliga efterföljder. Och därför kan det fortsätta. Nya risker tas, eftersom arbetares liv anses väga lätt", skriver författaren Anneli Jordahl.

1

Ta chansen att vara käringen mot strömmen

LedarkrönikaTidigare var Sverige ett land som blev allt mer jämlikt. Vid 80-talet vände utvecklingen. Varför kan fackföreningsrörelsen inte slå näven i bordet? Det är en och en halv miljon människor som kan bromsa en orättvis utveckling", skriver Jeanette Herulf.

4

IF Metalls kongress

Bloggrubrik

Häftigt, IF Metall

"Marie Nilsson har en stolt kvinnohistoria att ta stöd av. För industrins framtid är det avgörande att fler kvinnor lockas att bli industriarbetare", skriver Helle Klein i bloggen.

Strunta i "folket", Löfven

LEDARENär glada spindoktorer i Stefan Löfvens närhet nu ska lansera ”folkets man” gäller det att inte falla för populismens förförelse och i stället spä på föraktet för demokratin, skriver Helle Klein.

6

Arbetsförmedlingens kontroller

"Tuffare regler ger ingen självklar effekt"

DEBATTDet finns en bild av att många arbetslösa inte tillräckligt aktivt söker jobb. Skärpta sanktioner mot "lata" arbetslösa föreslås därför ofta. Tuffare regler verkar dock ha väldigt liten effekt på arbetslösheten, skriver Carlo Michael Knotz, statsvetare på Lunds universitet.

"Det krävs radikala åtgärder"

DEBATTStora belopp, falska och oriktiga intyg, företagskonkurser för att få nytt statligt stöd. Regeringens särskilde utredare Lars-Erik Lövdén anser att den organiserade brottsligheten hotar våra välfärdssystem.

8

"Skattepengarna ska användas rätt"

DebattDagens Arbetes granskning visade att regeringar av olika färger trots flera förslag inte låtit bidragsbrottslagen gälla även fuskande företag. Men Alliansen driver frågan just nu, skriver den tidigare arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson (M) som menar att bollen ligger hos regeringen.

3

Ändra lagen, Ylva Johansson

LEDAREAvskaffa aktivitetsrapporterna och se till att bidragsbrottslagen också omfattar företag.

2

Vi måste offra världen för klimatets skull

KRÖNIKAJag har alltid varit flygrädd. Jag har alltid avskytt precis allt som har med flygresor att göra. Utom när man väl har landat förstås.

5

Vilket är mitt skäl att skämmas?

Ledarkrönika"Kan någon snäll person förklara, vad är bidragsberoende i detta? Att jag haft otur? Att försäkringarna – som jag själv varit med och betalat, tvingats utlösas? Ska jag skämmas?", skriver Jeanette Herulf angående att sjuka och arbetslösa misstänkliggörs.

4

Rättegången mot Nordkalk

"Huvudentre­prenören ska ha ansvaret"

Debatt”Olyckan på Nordkalk i Luleå är ett tydligt exempel på hur uppluckringen av arbetsgivarens ansvar kan få ödesdigra konsekvenser”, skriver Ali Esbati, V, och vill bland annat införa lag på att företaget som tar in underleverantörer är ansvarigt för säkerheten, se fler inspektioner och krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

3

"Uppvärdera arbetsmiljöbrotten – reformera rättsväsendet"

LEDAREKnappt tre procent av anmälda arbetsmiljöbrott går vidare till åtal. Oerhört få leder till fällande dom. Åklagarna skyller på att polisutredningarna är för dåliga. Poliser kritiserar i sin tur domstolarna som har för dåliga kunskaper i ämnet. Det här håller inte, skriver Helle Klein med anledning av att rättegången mot Nordkalk nu börjar mer än fem år efter den svåra kalkugnsolyckan i Luleå.

1

Få Dagens Arbetes nyhetsbrev

NyhetsbrevVill du få de bästa nyheterna, granskningarna, berättelserna, bilderna och debattinläggen om arbetslivet – rakt in i din mejlkorg – fyll bara i din adress här.

Den oförlåtliga godheten

Krönika"Vi har inte råd att klaga sönder goda gärningar, bara för att någon tycker att andra gärningar är godare", skriver Orvar Säfström.

1
Hämta mer
Close