”Vuxenutbildningen borde bli en av valets viktigaste frågor”Chefredaktör Helle Klein om utbildningarna i bristyrken som inte leder till jobb.

”Förnekelsen svider för klassresenären”Anneli Jordahl om att förneka sitt ursprung, förakt för kroppsarbete och en fransk författar­e som fått nog.

Kullagerjätten SKF ska testa nästa generations mobila nät, 5G, i en av sina fabriker. Den förarlösa trucken Rocky är en av testpiloterna. Projektet görs i samarbete med Ericsson och Chalmers. Foto: Ylva Bergman
Wassberg på uppdrag att hämta nya ringar. Ett överordnat datasystem talar om för truckarna vad de ska göra. Foto: Ylva Bergman

Rocky är trucken på (5)G

Foto: Ylva Bergman

PRODUKTIVITET SKF vill vässa produktionen med hjälp av den senaste mobiltekniken, 5G. Men de anställda känner en viss oro för att jobb ska försvinna – och att de förarlösa truckarna ska löpa amok.

Vad är 5G?

5G är den femte generationens trådlösa kommunikationsteknik. Jämfört med sina föregångare är 5G-tekniken både snabbare och säkrare; den kan också hantera betydligt mer information.

Tekniken vänder sig i första hand inte till hushållen, utan till industrin och samhället i stort. Det handlar om att saker och ting ska kommunicera med varandra – till exempel att en operatör enkelt och säkert ska kunna övervaka och styra produktion på distans.

Tekniken har ännu inte standardiserats, men ambitionen bland såväl politiker som industriledare är att den ska vara på plats inom några år.

SKF och 5G

För ett år sedan inledde SKF ett 5G-projekt tillsammans med Ericsson och Chalmers tekniska högskola. Syftet är att kombinera den nya tekniken med olika ­tillverkningstekniker för att på så vis öka konkurrenskraften.

Projektet är tvåårigt och stöttas finansiellt av statliga Vinnova.

Ericsson har även inlett liknande projekt med andra svenska storföretag, däribland Scania och Boliden. I en av Bolidens gruvor ska man snart testa en förarlös hjullastare.

Stora Enso har ännu inget konkret på gång, men uppger att man följer utvecklingen noggrant.

Plötsligt börjar det tjuta och blinka. Jag studsar till, vänder mig om och där står Rocky på bara någon armlängds avstånd ifrån mig och signalerar med all tydlighet att han vill fram.

– Eeh!! Eee!!

Jag hoppar förskräckt åt sidan, men ingenjören David Lydén bredvid är lugnet självt.

– Den blir lite missnöjd om man står i vägen, ler han.
– Men man behöver inte vara orolig. Så fort den får syn på ett hinder börjar den bromsa in och ger hindret en chans att flytta på sig.

David Lydén har inte certifikat att köra bolagets traditionella truckar, däremot ansvarar han för deras förarlösa kusiner som far kors och tvärs här på fabriksgolvet i Göteborg sedan en tid tillbaka. Truckar som man nu ska testa 5G på, och inom kort räknar man med att ha ett dussintal på plats. Med namn som Rocky, Rambo, Gunde, Wassberg …

– Leverantören ville väl skoja till det lite.

Under tiden Rocky glider iväg igen berättar David Lydén om själva finessen med dessa truckar. Att de till en början inte går på slingor i golvet, utan att de i stället använder sig av laser för att navigera sig fram. Något som sker via de cirka 300 reflexer som sitter uppsatta lite varstans.

– Ett överordnat datasystem talar sedan om för truckarna vad de ska göra: Åk och hämta de och de komponenterna som ligger där och där, och släpp sedan av dem där borta.

Vart tog Rocky vägen, tror du?

– Jag gissar att den åkte till laddningsstationen eller kanske för att hämta nya ringar.

Men ibland krävs det väl ändå en människa för att fixa jobbet?

– Självklart. Som i alla uppstarter kan det uppstå krångel; detaljer ska trimmas och finjusteras. Men tanken är att allt ska automatiseras och att truckarna ska bli så självgående som möjligt, att man bara ska behöva övervaka dem.

Och med 5G kommer det bli så?

– Det är vår förhoppning. Men än så länge kör vi på wifi.

Vad kan 5G göra som wifi inte kan?

– I en miljö som den här, med mycket metaller, så kan det lätt uppstå signalstörningar. Det är ungefär som när du är hemma och tappar kontakten med din router: plötsligt kan du inte surfa eller betala räkningar längre.

– Lyckas man slippa dessa effektivitetsförluster med 5G, är det ju helt klart intressant.

Precis, vem har inte haft strul med hemmaroutern? Teknik över huvud taget? Det hade man även på en textilfabrik som låg här på området kring förra sekelskiftet. Tekniktrassel ur vilket Svenska kullagerfabriken faktiskt föddes.

Ja, textilfabrikens maskiner var helt hopplösa. Ständigt – och till synes helt oförklarligt – gick lagren i maskinaxlarna sönder, och när driftsingenjör Sven Wingquist fick i uppdrag att ta reda på varför, så upptäckte han ganska snart att hela fabriken var byggd på lera. Lera, som orsakade sättningar i marken, och som förklarade varför produktionen stannade av så ofta.

Lösningen blev kullagret, och resten är historia. I dag, drygt 110 år senare, är SKF ett av flaggskeppen inom svensk industri – med miljarder i vinst och med nästan 50 000 anställda världen över.

David Lydén är ansvarig för de självkörande truckarna på SKF. Tanken är att de ska bli så självgående att de bara behöver övervakas. Foto: Ylva Bergman.

Och nu vill man alltså satsa på 5G. En teknik som Ericsson, politiker och andra insatta tror stenhårt på, men som inte tas i kommersiellt bruk förrän först om några år.

Men vad är då själva nyttan med 5G?

– Bra fråga, säger Martin Friis, som är med oss på rundturen.

Han är projektledare och ansvarig för företagets 5G-projekt.

– 5G är en framtida vision om att allting ska vara uppkopplat, överallt och alltid. Och 5G är också stabilare, mer flexibelt och mer pålitligt än dagens wifi. Dessutom innebär det kortare fördröjning i signalerna, säger han.

Projektet – som är tvåårigt och som stöds av statliga Vinnova – görs i samarbete med Ericsson och Chalmers, och syftet är förstås att öka konkurrenskraften. Att optimera tillverkningen så gott det går – från ax till limpa, genom hela produktionsflödet. Exakt hur det görs bäst återstår dock att se, fortsätter Martin Friis.

– Nyttan och möjligheterna med 5G, det är det vi nu försöker ta reda på.

”5G är en framtida vision om att ­allting ska vara uppkopplat, ­överallt och alltid.”

Martin Friis, ansvarig för SKF:s 5G-projekt.

Hur då?

– Genom att sätta ett radiosystem på plats i fabriken, i vårt laboratorium och på Chalmers. Detta bildar då en testbädd, där vi kan utveckla och gradvis testa olika lösningar. Sedan kan vi testa detta i fabrikens riktiga produktionsmiljö.

Men vad händer med jobben, tror du?

– Generellt så brukar sådant här skapa nya slags arbeten. Utveckling sker ju hela tiden och ny teknik som implementeras innebär oftast nya sätt att arbeta på.

Vi går vidare och jag ser mig omkring. Här inne – bland lastpallar, metall, skrammel, pip och outtröttliga monteringsrobotar – tillverkas tusentals lager varje dag. Samtidigt som man alltså investerar i ny teknik och ersätter gamla maskiner och truckar med nya.

Mitt i larmet hejdar jag en truckförare som vill förbi. Nej, ingen Rocky, Wassberg eller annat artificiellt, utan en högst levande och till synes glad Torslandabo vid namn Susanne Felin. Hon har arbetat här ända sedan hon var sexton och har således sett och hört det mesta. Vad tycker hon om sina nya jobbarkompisar?

Hon skrattar.

– Nä, usch, de skrämmer mig. Jag håller mig undan!

Menar du det

– Jovisst, man är lite på spänn faktiskt. Så fort jag ser en komma så backar jag undan och väntar tills den har passerat, först då åker jag vidare. Och vissa kollegor har nästan kört in i väggarna av rädsla för att truckarna inte ska stanna!
– Men det blir nog bra, bara jag får lite mer utbildning så.

”Jag håller mig undan!”, säger det riktiga truckproffset Susanne Felin och skrattar. Foto: Ylva Bergman.

Om någon truck löpt amok någon gång? Nja, inte riktigt. Men deras synfält är begränsat, och för en tid sedan körde faktiskt en av dem in i ett ställ lastat med järnrör, berättar Zarko Djurovic, verkstadsklubbens ordförande.

– Håligheterna under stället fick trucken att tro att det var fritt fram, men det var det alltså inte. Den körde bara rätt in och stannade.

Men ingen person kom till skada?

– Nej, nej. Men det ansågs ändå som så allvarligt att det rapporterades som ett tillbud.

Vad tycker medlemmarna om företagets 5G-planer

– Där råder det lite blandade meningar. Vissa är naturligtvis oroliga för vad som kommer att hända med jobben. Och många tror heller inte att det kommer bli som företaget förväntar sig.

– Men samtidigt finns det de som ser positivt på saken, att det här kommer innebära nya arbetsuppgifter.

Och vad anser facket?

– Från fackligt håll är vi inte direkt oroliga. Däremot måste vi se till att personalen får den kompetensutveckling de behöver, och att de kan få arbete någon annanstans på företaget om produktionen så kräver. För omplaceringar kommer det att bli.

–­ Ny teknik kan man aldrig stoppa, och det gäller att hänga med.


po@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Vi behöver en svetsare i ledningen

KRÖNIKAValet kommer att vinnas från fikarummen. Vi industriarbetare behöver inte bara en offensiv industripolitik, utan även en aktiv välfärdspolitik.

Ulrika Lindberg på Alimak Hek i Skellefteå. Foto: David Lundmark

Svarvar hissdetaljer

ÖgonblicketKlockan är 14.43 på Alimak Hek.

DET NYA SAMHALL

Samhall anlitar underentreprenörer

Samhall använder underentreprenörer för att klara av de stora städkontrakt man har med mataffärer och biografer. ”Samhalls business kan inte vara att sysselsätta personal utan funktionshinder i privata företag”, säger Marco von Peltzer, vd i ett konkurrentbolag och ordförande i Almega FM-företagen.

1

Har jobb på Samhall – men får inget att göra

Inge har varit anställd på Samhall i över 30 år, men det senaste året har han inte haft några arbetsuppgifter. Han mår dåligt av att inte få jobba, men företaget säger att det är ”väldigt svårt” att hitta något arbete att utföra, eftersom Inge är blind.

5

”Det känns som om det inte finns något slut”

DA GRANSKARSamhall ska bygga upp människor genom att ge dem meningsfull sysselsättning. DA:s granskning visar en annan sida, där sjuka och arbetsskadade bryts ner av stress och farliga jobb.

4

”Samhall, ta ansvar för er personal”

DEBATT Vi har under 2017 gjort 140 besök på Samhall, ett företag med 345 medlemmar. Tidsmässigt mer än en heltidstjänst, och helt ohållbart, skriver tre ombudsmän på IF Metall i Blekinge.

3

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

”I stället för slagträ behövs pragmatisk politik”

Debatt”Arbetsmarknadsministerns utbildningsstrategi är farlig i lågkonjunktur. Kommunal vuxenutbildning och traditionell arbetsmarknadsutbildning måste komplettera varandra, skriver Maria Mattsson Mähl, styrelseledamot i Svenskt Näringsliv.

"Ville bli svetsare – kom till en lekstuga"

Mikael hade redan blivit erbjuden ett jobb. Han ­behövde bara komplettera sina kunskaper. Men på skolan fanns ingen som kunde lära honom svetsa. DA granskar en miljardindustri där bara fyra av tio får jobb, trots att företagen ­skriker efter arbetskraft. 

2

C och M: ”Lägg ner ­Arbets­förmedlingen”

Låt andra ta över Arbets­förmedlingens uppdrag och ge mer betalt till de som lyckas få arbetslösa i jobb. Så ska resul­taten förbättras, menar Moderaterna och Centerpartiet.

Ministern: ”Rätt personer ska gå utbildningarna”

Mindre sysselsättning och mer matchning. Så ska Arbets­förmedlingen lyckas bättre med arbetsmarknadsutbildningarna, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Rätt livränta

Ny dom slår fast hur livränta ska beräknas

Livräntan ska beräknas på inkomsten som personen hade då skadan uppstod, oavsett hur lång tid som har gått. Det slår Högsta förvaltningsdomstolen fast i två domar.

Snårig väg till pengarna

Johnny, Stina, Berndt, Pelle och Björn. Alla skadades i jobbet och fick en livränta som visade sig bli för låg. Slumpen, rätt kontakter och mycket slit gjorde att de fick de miljoner de har rätt till. Dagens Arbete guidar till rätt ersättning – både livränta och andra försäkringar.

1

Lyser upp bäst i spåret

DA testarTrots tidig solnedgång och mörka kvällar går det att vara utomhus hela vintern. Vad som krävs är en riktigt bra pannlampa. Vi lät tre vana mountainbikecyklister testa åtta olika modeller.

Charlie Lindström: ”Jag sökte utbildningen för att jag ville ha jobb och för att bilar var ett intresse. Man måste visa hur kul det är, och att det är ett yrke för alla, även kvinnor, fast det är så mansdominerat.” Foto: Per Groth

Statusskolor ska locka fler att bli bilmekar

REKRYTERINGLätt att få jobb och bra betalt. Ändå vill för få bli bilmekaniker. Nu tar skolorna hjälp av företagen för att locka unga och vässa utbildningen. DA har besökt ett certifierat motorcollege i Västerås.

2

Förändringarna på Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverket viker inte om nya regler

Arbetsmiljöverket driver igenom sin hårt kritiserade bantning av antalet föreskrifter, enligt ett beslut av generaldirektör Erna Zelmin-Ekenheim. De nya säkerhetsreglerna kan dock inte träda ikraft förrän om tre år

Verklighetens Science Fiction

När robotarna tar över

Tiden är på väg i kapp fantasin i science fictionklassikerna. Ska vi vara rädda eller bara fascinerade när vi ställs inför historiens kanske största tekniksprång – artificiell intelligens, AI.

”För mig började det med Star Wars”

Skälet till att science fiction-författare har rätt så ofta beror helt enkelt på att de gissar så mycket, enligt litteraturvetaren Jerry Määttä.

”En enorm kraft att förändra”

Framtidsforskaren Anders Sandberg tror att science fiction haft stort inflytande på vår faktiska teknikutveckling.

FACKET FÖR UNGA

När Internationalen tystnar, vad gör vi då?

DEBATTMedlemmar med flera olika jobb bör kunna vända sig till vilket fack som helst och få hjälp. Om inte förbunden kan lösa de byråkratiska problem som uppstår kommer facken att dö ut, skriver GS centrala ungdomskommitté.

2

Industridagen 2018

Ferbe utreder krisjobb åt regeringen

KorttidsarbeteIF Metalls förre förbundsordförande Anders Ferbe får regeringens uppdrag att ta fram ett nytt system för korttidsarbete i kristider. Det handlar om att hitta ett sätt där företagen kan behålla sin personal och kompetensutbilda den för att vara beredd när konjunkturen vänder uppå igen.

IG Metall har träffat nytt avtal

Tyska IG Metall har träffat en ny uppgörelse efter en hård konflikt med arbetsgivarna. Facket fick släppa delar av lönekravet för att få igenom kravet att kunna gå ner i arbetstid vid behov.

Staten stöttar Nortvolts batterifabrik med 146 miljoner

Northvolt har fått ytterligare en finansiär. Den statliga Energimyndigheten skjuter till 146 miljoner kronor till projektet.

Svenska industrijättar satsar på grönt stål

SSAB, LKAB och Vattenfall vill bygga en testanläggning för att tillverka stål utan utsläpp av klimatgaser. Målet är att nå industriell skala till 2035.

Metall-ledaren Bert Lundin är död

Bert Lundin, en av efterkrigstidens mest betydelsefulla arbetarledare, har avlidit 96 år gammal. Han ledde dåvarande Metall när den svenska fackföreningsrörelsen var som starkast och var också djupt engagerad i internationellt solidaritetsarbete.

Inhyrning Scania

Scania slutar med inhyrning

Nytt avtalScania stoppar inhyrningen, i stället återgår man till visstidsanställningar, ambitionen är att de ska leda till fasta jobb. ”Det känns mycket bra att få skriva under det här avtalet”, säger Michael Gustafsson, verkstadsklubbens vice ordförande.

4

Scania: Vi får ökad flexibilitet

Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries är mycket nöjd med uppgörelsen.

Illustration: Emma Hanquist/form nation

Är det dags att slå larm? 

Koll påHär får du tips om hur du larmar om missförhållanden på jobbet utan att råka illa ut.

1938 Efter hot om lagstiftning kom fack och arbetsgivare överens om hur lönerna skulle bestämmas – utan inblandning av staten. Saltsjöbadsavtalet var startskottet för hur man förhandlar löner i Sverige i dag. Foto: Pressens Bild/TT Nyhetsbyrån

Sveriges unika lönesättning

DA reder utHur låg får en lön vara? Faktiskt hur låg som helst. Sverige har ingen lag som bestämmer en miniminivå. Det är vi nästan ensamma om i Europa.

Robotiseringen av arbetslivet

Tidigare var Johan Karlssons arbetsuppgifter rena hantverket. I dag servar han de robotar som monterar toalettstolarna. Nu ska ännu fler robotar in i produktionen när Ifö Sanitär bygger ut. Foto: David Lundmark

Kamp för jobben i nya robotvågen

RobotarMaskinerna fortsätter att fylla svenska fabriker – i en ny våg av automatisering. Hur behåller man jobben då? Dagens Arbete sökte svaret i Virsbo och Bromölla.

”Kompetensförsörjningen en tickande bomb”

AnalysBland annat GS och IF Metall går med i ett treårigt branschprojekt, där man satsar 75 miljoner för att säkra kompetensförsörjningen i mindre företag. "Det kan behövas", skriver DA:s Harald Gatu i en analys.

Hämta mer