”Ge sjutton i att politisera lönebildningen”Chefredaktör Helle Klein i en ledarkommentar till Alliansens nya förslag om inträdesjobb för nyanlända.

Från blomstrande radhus till brinnande höghusDagens Arbetes Jeanette Herulf om hur Josef Franks visionära byggande står i kontrast till dagens kostnadsjakt.

Kullagerjätten SKF ska testa nästa generations mobila nät, 5G, i en av sina fabriker. Den förarlösa trucken Rocky är en av testpiloterna. Projektet görs i samarbete med Ericsson och Chalmers. Foto: Ylva Bergman
Wassberg på uppdrag att hämta nya ringar. Ett överordnat datasystem talar om för truckarna vad de ska göra. Foto: Ylva Bergman

Rocky är trucken på (5)G

Foto: Ylva Bergman

PRODUKTIVITET SKF vill vässa produktionen med hjälp av den senaste mobiltekniken, 5G. Men de anställda känner en viss oro för att jobb ska försvinna – och att de förarlösa truckarna ska löpa amok.

Vad är 5G?

5G är den femte generationens trådlösa kommunikationsteknik. Jämfört med sina föregångare är 5G-tekniken både snabbare och säkrare; den kan också hantera betydligt mer information.

Tekniken vänder sig i första hand inte till hushållen, utan till industrin och samhället i stort. Det handlar om att saker och ting ska kommunicera med varandra – till exempel att en operatör enkelt och säkert ska kunna övervaka och styra produktion på distans.

Tekniken har ännu inte standardiserats, men ambitionen bland såväl politiker som industriledare är att den ska vara på plats inom några år.

SKF och 5G

För ett år sedan inledde SKF ett 5G-projekt tillsammans med Ericsson och Chalmers tekniska högskola. Syftet är att kombinera den nya tekniken med olika ­tillverkningstekniker för att på så vis öka konkurrenskraften.

Projektet är tvåårigt och stöttas finansiellt av statliga Vinnova.

Ericsson har även inlett liknande projekt med andra svenska storföretag, däribland Scania och Boliden. I en av Bolidens gruvor ska man snart testa en förarlös hjullastare.

Stora Enso har ännu inget konkret på gång, men uppger att man följer utvecklingen noggrant.

Plötsligt börjar det tjuta och blinka. Jag studsar till, vänder mig om och där står Rocky på bara någon armlängds avstånd ifrån mig och signalerar med all tydlighet att han vill fram.

– Eeh!! Eee!!

Jag hoppar förskräckt åt sidan, men ingenjören David Lydén bredvid är lugnet självt.

– Den blir lite missnöjd om man står i vägen, ler han.
– Men man behöver inte vara orolig. Så fort den får syn på ett hinder börjar den bromsa in och ger hindret en chans att flytta på sig.

David Lydén har inte certifikat att köra bolagets traditionella truckar, däremot ansvarar han för deras förarlösa kusiner som far kors och tvärs här på fabriksgolvet i Göteborg sedan en tid tillbaka. Truckar som man nu ska testa 5G på, och inom kort räknar man med att ha ett dussintal på plats. Med namn som Rocky, Rambo, Gunde, Wassberg …

– Leverantören ville väl skoja till det lite.

Under tiden Rocky glider iväg igen berättar David Lydén om själva finessen med dessa truckar. Att de till en början inte går på slingor i golvet, utan att de i stället använder sig av laser för att navigera sig fram. Något som sker via de cirka 300 reflexer som sitter uppsatta lite varstans.

– Ett överordnat datasystem talar sedan om för truckarna vad de ska göra: Åk och hämta de och de komponenterna som ligger där och där, och släpp sedan av dem där borta.

Vart tog Rocky vägen, tror du?

– Jag gissar att den åkte till laddningsstationen eller kanske för att hämta nya ringar.

Men ibland krävs det väl ändå en människa för att fixa jobbet?

– Självklart. Som i alla uppstarter kan det uppstå krångel; detaljer ska trimmas och finjusteras. Men tanken är att allt ska automatiseras och att truckarna ska bli så självgående som möjligt, att man bara ska behöva övervaka dem.

Och med 5G kommer det bli så?

– Det är vår förhoppning. Men än så länge kör vi på wifi.

Vad kan 5G göra som wifi inte kan?

– I en miljö som den här, med mycket metaller, så kan det lätt uppstå signalstörningar. Det är ungefär som när du är hemma och tappar kontakten med din router: plötsligt kan du inte surfa eller betala räkningar längre.

– Lyckas man slippa dessa effektivitetsförluster med 5G, är det ju helt klart intressant.

Precis, vem har inte haft strul med hemmaroutern? Teknik över huvud taget? Det hade man även på en textilfabrik som låg här på området kring förra sekelskiftet. Tekniktrassel ur vilket Svenska kullagerfabriken faktiskt föddes.

Ja, textilfabrikens maskiner var helt hopplösa. Ständigt – och till synes helt oförklarligt – gick lagren i maskinaxlarna sönder, och när driftsingenjör Sven Wingquist fick i uppdrag att ta reda på varför, så upptäckte han ganska snart att hela fabriken var byggd på lera. Lera, som orsakade sättningar i marken, och som förklarade varför produktionen stannade av så ofta.

Lösningen blev kullagret, och resten är historia. I dag, drygt 110 år senare, är SKF ett av flaggskeppen inom svensk industri – med miljarder i vinst och med nästan 50 000 anställda världen över.

David Lydén är ansvarig för de självkörande truckarna på SKF. Tanken är att de ska bli så självgående att de bara behöver övervakas. Foto: Ylva Bergman.

Och nu vill man alltså satsa på 5G. En teknik som Ericsson, politiker och andra insatta tror stenhårt på, men som inte tas i kommersiellt bruk förrän först om några år.

Men vad är då själva nyttan med 5G?

– Bra fråga, säger Martin Friis, som är med oss på rundturen.

Han är projektledare och ansvarig för företagets 5G-projekt.

– 5G är en framtida vision om att allting ska vara uppkopplat, överallt och alltid. Och 5G är också stabilare, mer flexibelt och mer pålitligt än dagens wifi. Dessutom innebär det kortare fördröjning i signalerna, säger han.

Projektet – som är tvåårigt och som stöds av statliga Vinnova – görs i samarbete med Ericsson och Chalmers, och syftet är förstås att öka konkurrenskraften. Att optimera tillverkningen så gott det går – från ax till limpa, genom hela produktionsflödet. Exakt hur det görs bäst återstår dock att se, fortsätter Martin Friis.

– Nyttan och möjligheterna med 5G, det är det vi nu försöker ta reda på.

”5G är en framtida vision om att ­allting ska vara uppkopplat, ­överallt och alltid.”

Martin Friis, ansvarig för SKF:s 5G-projekt.

Hur då?

– Genom att sätta ett radiosystem på plats i fabriken, i vårt laboratorium och på Chalmers. Detta bildar då en testbädd, där vi kan utveckla och gradvis testa olika lösningar. Sedan kan vi testa detta i fabrikens riktiga produktionsmiljö.

Men vad händer med jobben, tror du?

– Generellt så brukar sådant här skapa nya slags arbeten. Utveckling sker ju hela tiden och ny teknik som implementeras innebär oftast nya sätt att arbeta på.

Vi går vidare och jag ser mig omkring. Här inne – bland lastpallar, metall, skrammel, pip och outtröttliga monteringsrobotar – tillverkas tusentals lager varje dag. Samtidigt som man alltså investerar i ny teknik och ersätter gamla maskiner och truckar med nya.

Mitt i larmet hejdar jag en truckförare som vill förbi. Nej, ingen Rocky, Wassberg eller annat artificiellt, utan en högst levande och till synes glad Torslandabo vid namn Susanne Felin. Hon har arbetat här ända sedan hon var sexton och har således sett och hört det mesta. Vad tycker hon om sina nya jobbarkompisar?

Hon skrattar.

– Nä, usch, de skrämmer mig. Jag håller mig undan!

Menar du det

– Jovisst, man är lite på spänn faktiskt. Så fort jag ser en komma så backar jag undan och väntar tills den har passerat, först då åker jag vidare. Och vissa kollegor har nästan kört in i väggarna av rädsla för att truckarna inte ska stanna!
– Men det blir nog bra, bara jag får lite mer utbildning så.

”Jag håller mig undan!”, säger det riktiga truckproffset Susanne Felin och skrattar. Foto: Ylva Bergman.

Om någon truck löpt amok någon gång? Nja, inte riktigt. Men deras synfält är begränsat, och för en tid sedan körde faktiskt en av dem in i ett ställ lastat med järnrör, berättar Zarko Djurovic, verkstadsklubbens ordförande.

– Håligheterna under stället fick trucken att tro att det var fritt fram, men det var det alltså inte. Den körde bara rätt in och stannade.

Men ingen person kom till skada?

– Nej, nej. Men det ansågs ändå som så allvarligt att det rapporterades som ett tillbud.

Vad tycker medlemmarna om företagets 5G-planer

– Där råder det lite blandade meningar. Vissa är naturligtvis oroliga för vad som kommer att hända med jobben. Och många tror heller inte att det kommer bli som företaget förväntar sig.

– Men samtidigt finns det de som ser positivt på saken, att det här kommer innebära nya arbetsuppgifter.

Och vad anser facket?

– Från fackligt håll är vi inte direkt oroliga. Däremot måste vi se till att personalen får den kompetensutveckling de behöver, och att de kan få arbete någon annanstans på företaget om produktionen så kräver. För omplaceringar kommer det att bli.

–­ Ny teknik kan man aldrig stoppa, och det gäller att hänga med.


po@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Här finns världens industriarbetare

DA REDER UTSedan början av 90-talet har andelen européer som jobbar i industrin minskat med nära en tredjedel. I östra Asien har andelen ökat. Men ”Made in Hong Kong” står det inte på många produkter längre.

Räknas min hemgång med lön som arbete?

När ska man gå till arbetsförmedlingen när man har blivit uppsagd? Och hur påverkas a-kassan om man får ett års lön efter uppsägningen? Vår expert reder ut.

Flera bud på konkursdrabbade Componenta

Hoppet är inte ute för de 200 anställda på konkursdrabbade Componenta. Enligt konkursförvaltaren finns flera aktörer som är intresserade av att köpa och driva vidare fabrikerna i Virsbo och Arvika.

"Vi roterar hela tiden"

DET HÄR GÖR JAGEfter jobb på Scania och som resemontör hamnade Peter Bergman på 3M i Gagnef för sex år sedan. Här gör han svetshjälmar till företag i hela världen, här har hans gamla axelvärk försvunnit.

IT-SKANDALEN

Stefan Löfven stuvar om i regeringen

NYA STATSRÅDStefan Löfven ombildar regeringen som ett svar på Allianspartiernas misstroendeförklaring efter it-skandalen på Transportstyrelsen. Två ministrar får sparken, men Peter Hultqvist stannar som försvarsminister vilket är en attack mot Alliansen.

Volvos elbilssatsning

"En bomb i bilvärlden"

ANALYS”Ökat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo”, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

3

"En fruktansvärt snabb omställning"

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

Ny lärlingsutbildning i höst

Allt är klart för en helt ny lärlingsutbildning på gymnasiet till hösten. Utbildningen är treårig och ger lön från första praktikdagen.

Arbetsförmedlingens kontroller

Allt hårdare kontroll av arbetslösa 

Dagens Arbetes granskning visar hur M- och S-ledda regeringar systematiskt stramat åt reglerna för arbetslösa. Samtidigt som fuskande företag kommer undan.

13

Det nya arbetslivet

Bemanningens baksida

Gillar du att arbeta i högt tempo under extrema förhållanden? Bemannings­företag söker dig som är stark och snabb. Dagens Arbete och Handelsnytt granskar en bransch med rädda unga som blir av med jobbet när de slits ut.

1

Konflikt om föräldraledigt på Orica

Sprängämnestillverkaren Orica i Gyttorp har hamnat på kollisionskurs med IF Metall om reglerna för föräldraledighet. Facket hävdar att arbetsgivarens tolkning missgynnar skiftarbetare och nu har frågan lyfts till en central förhandling.

8

Hallå där, Peter Persson...!

49-årige Peter Persson på LK i Helsingborg får 5000 kronor i stipendium för sitt arbete mot rasism. Utdelare är IF Metall Nordvästra Skåne.

Avtal 2017

Avtal klart för tvätterier

Förra året varslades om strejk - i år blev parterna klara två veckor före deadline. Tvätteriavtalet ger 6,9 procent på tre år inklusive delpension och en låglönesatsning som gynnar 70 procent av medlemmarna. IF Metall har fått betala med flexiblare arbetstider.

"Vi är beredda att gå i konflikt"

LO:s låglönesatsning innebär särskilt mycket för tvätteriarbetarna, vars snittlön är 23 000 kronor. IF Metall och arbetsgivarna tror att de kan hitta en lösning innan avtalet löper ut vid månadsskiftet.

Tvätteriägare fick 391 miljoner

Sveriges största företag i tvätteribranschen, Berendsen, delade ut 391 miljoner kronor i aktieutdelning till sina ägare 2015. Utdelningarna bestäms i London, det är dit pengarna skickas, säger personalchefen till DA.

Fabriken som badar i ljus

ARBETSMILJÖFabriksarbetarna på Husqvarna i Åsbro kan njuta av dagsljuset och naturen på jobbet varje dag. Här går fönstren från golv till tak.

”Ju fler barn, desto mer kärlek”

Familjen annorlundaTycker du att det är svårt att få ihop semesterplaneringen? Skänk en tanke åt tiobarnsfamiljen Nikula, som Dagens Arbete följt. Hur får pappa Sami ihop vardagen med heltidsarbete, hur hinner mamma Matilda med sin lite speciella hobby?

Gör orättvisorna omoderna!

KRÖNIKAVi behöver arbeta lika systematiskt med jämställdhet som när vi jobbar med medlemsvärvning och med att teckna kollektivavtal.

”Det här är ingen one woman show”

"Jag är här nu", sa Marie Nilsson efter att ha valts till ny ordförande på IF Metalls kongress. DA möter en industri­arbetare som betonar lagarbetet men inser att hon inte kommer att bli älskad av alla.

1

Billigare att sparka än säga upp

”Han har gjort det som kollektivavtalet kräver”

Under slutanföranden i Ove Pettersson-rättegången i Arbetsdomstolen argumenterade IF Metall för att Ove hade rätt att säga nej till övertid. Arbetsgivarsidan stod fast vid att det var rätt att sparka honom eftersom hans skäll för att vägra inte var tillräckligt starka.

"Inga bärande skäl för att vägra"

Benteler i Skultuna hade lanserat en ny produkt. Därför var det viktigt att Ove Pettersson ställde upp på övertid förra hösten. I dag vittnade tre chefer mot honom i Arbetsdomstolen, AD.

Oves avsked prövas av AD

I dag inleds rättegången om Ove Pettersson som fick sparken efter att han sagt nej till övertid. Dagens Arbete följer huvudförhandlingen.

1

Vårdade familjen – fick sparken

En släkting dog, en annan behövde skjuts till sjukhuset. Ove Pettersson sa nej till övertid två ­söndagar i rad. Då blev han avskedad.

4

Här är det farligast att jobba fackligt

Hot, våld, dödsfall, polisräder. Det internationella facket ITUC har rankat 139 länder utifrån hur farligt det är att vara fackligt engagerad. Värst är det i Nordafrika och Mellanöstern, men även några europeiska länder får bottenbetyg.

"Öppna ögonen, chefer!"

DilemmatGräl, gliringar, spydigheter. Vad ska man göra när det inte går att dra jämnt med kollegan? Det är viktigt att snabbt plocka upp småtjafs innan det blir svåra konflikter, säger skyddsombuden Joacim Carlsson och Roger Johansson.

En arbetsplats för alla

”Ingen ska behöva dölja vem den är”

VärdegrundÄr det verkligen fackets uppgift att driva hbtq-frågan? Ja, svarar Emmeli Persson utan att tveka. Nu ska GS certifieras. Kommer fler fack att följa efter? Dagens Arbete gör en stor genomgång av hbtq-frågan i samarbete med RFSU:s tidskrift Ottar.

2

”Ingen medlem i GS ska bli exkluderad”

GS ordförande Per-Olof Sjöö hoppas att även han får brottas lite med sig själv under hbtq-certifieringen. På sikt vill han påverka hela samhället.

De sjukskrev sig för att bli friskförklarade

Fram till 1979 klassades homosexualitet som en sjukdom av Socialstyrelsen. En sjukskrivningskampanj och ockupation ändrade på det.

Ett knivskarpt intresse

ProfilenPappersarbetaren Kimmo Liljas knivar är ett hett byte både bland jägare och samlare. Se hans arbete och hör honom berätta om sin vassa hobby.

Så gör Sverige pengar på Colombias fred

DA REDER UTColombia ser äntligen freden inom räckhåll efter femtio år av gerillakrig. Saab, Scania, Atlas Copco och Ericsson ser mer än så. För dem hägrar stora affärsmöjligheter.

Hämta mer