”De redan svaga pressas till det yttersta”Ledare. Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein om granskningen av Nya Samhall.

”Kläm åt fifflare i stället för funktionsnedsatta”Ledarkrönika, Jeanette Herulf.

Kullagerjätten SKF ska testa nästa generations mobila nät, 5G, i en av sina fabriker. Den förarlösa trucken Rocky är en av testpiloterna. Projektet görs i samarbete med Ericsson och Chalmers. Foto: Ylva Bergman
Wassberg på uppdrag att hämta nya ringar. Ett överordnat datasystem talar om för truckarna vad de ska göra. Foto: Ylva Bergman

Rocky är trucken på (5)G

Foto: Ylva Bergman

PRODUKTIVITET SKF vill vässa produktionen med hjälp av den senaste mobiltekniken, 5G. Men de anställda känner en viss oro för att jobb ska försvinna – och att de förarlösa truckarna ska löpa amok.

Vad är 5G?

5G är den femte generationens trådlösa kommunikationsteknik. Jämfört med sina föregångare är 5G-tekniken både snabbare och säkrare; den kan också hantera betydligt mer information.

Tekniken vänder sig i första hand inte till hushållen, utan till industrin och samhället i stort. Det handlar om att saker och ting ska kommunicera med varandra – till exempel att en operatör enkelt och säkert ska kunna övervaka och styra produktion på distans.

Tekniken har ännu inte standardiserats, men ambitionen bland såväl politiker som industriledare är att den ska vara på plats inom några år.

SKF och 5G

För ett år sedan inledde SKF ett 5G-projekt tillsammans med Ericsson och Chalmers tekniska högskola. Syftet är att kombinera den nya tekniken med olika ­tillverkningstekniker för att på så vis öka konkurrenskraften.

Projektet är tvåårigt och stöttas finansiellt av statliga Vinnova.

Ericsson har även inlett liknande projekt med andra svenska storföretag, däribland Scania och Boliden. I en av Bolidens gruvor ska man snart testa en förarlös hjullastare.

Stora Enso har ännu inget konkret på gång, men uppger att man följer utvecklingen noggrant.

Plötsligt börjar det tjuta och blinka. Jag studsar till, vänder mig om och där står Rocky på bara någon armlängds avstånd ifrån mig och signalerar med all tydlighet att han vill fram.

– Eeh!! Eee!!

Jag hoppar förskräckt åt sidan, men ingenjören David Lydén bredvid är lugnet självt.

– Den blir lite missnöjd om man står i vägen, ler han.
– Men man behöver inte vara orolig. Så fort den får syn på ett hinder börjar den bromsa in och ger hindret en chans att flytta på sig.

David Lydén har inte certifikat att köra bolagets traditionella truckar, däremot ansvarar han för deras förarlösa kusiner som far kors och tvärs här på fabriksgolvet i Göteborg sedan en tid tillbaka. Truckar som man nu ska testa 5G på, och inom kort räknar man med att ha ett dussintal på plats. Med namn som Rocky, Rambo, Gunde, Wassberg …

– Leverantören ville väl skoja till det lite.

Under tiden Rocky glider iväg igen berättar David Lydén om själva finessen med dessa truckar. Att de till en början inte går på slingor i golvet, utan att de i stället använder sig av laser för att navigera sig fram. Något som sker via de cirka 300 reflexer som sitter uppsatta lite varstans.

– Ett överordnat datasystem talar sedan om för truckarna vad de ska göra: Åk och hämta de och de komponenterna som ligger där och där, och släpp sedan av dem där borta.

Vart tog Rocky vägen, tror du?

– Jag gissar att den åkte till laddningsstationen eller kanske för att hämta nya ringar.

Men ibland krävs det väl ändå en människa för att fixa jobbet?

– Självklart. Som i alla uppstarter kan det uppstå krångel; detaljer ska trimmas och finjusteras. Men tanken är att allt ska automatiseras och att truckarna ska bli så självgående som möjligt, att man bara ska behöva övervaka dem.

Och med 5G kommer det bli så?

– Det är vår förhoppning. Men än så länge kör vi på wifi.

Vad kan 5G göra som wifi inte kan?

– I en miljö som den här, med mycket metaller, så kan det lätt uppstå signalstörningar. Det är ungefär som när du är hemma och tappar kontakten med din router: plötsligt kan du inte surfa eller betala räkningar längre.

– Lyckas man slippa dessa effektivitetsförluster med 5G, är det ju helt klart intressant.

Precis, vem har inte haft strul med hemmaroutern? Teknik över huvud taget? Det hade man även på en textilfabrik som låg här på området kring förra sekelskiftet. Tekniktrassel ur vilket Svenska kullagerfabriken faktiskt föddes.

Ja, textilfabrikens maskiner var helt hopplösa. Ständigt – och till synes helt oförklarligt – gick lagren i maskinaxlarna sönder, och när driftsingenjör Sven Wingquist fick i uppdrag att ta reda på varför, så upptäckte han ganska snart att hela fabriken var byggd på lera. Lera, som orsakade sättningar i marken, och som förklarade varför produktionen stannade av så ofta.

Lösningen blev kullagret, och resten är historia. I dag, drygt 110 år senare, är SKF ett av flaggskeppen inom svensk industri – med miljarder i vinst och med nästan 50 000 anställda världen över.

David Lydén är ansvarig för de självkörande truckarna på SKF. Tanken är att de ska bli så självgående att de bara behöver övervakas. Foto: Ylva Bergman.

Och nu vill man alltså satsa på 5G. En teknik som Ericsson, politiker och andra insatta tror stenhårt på, men som inte tas i kommersiellt bruk förrän först om några år.

Men vad är då själva nyttan med 5G?

– Bra fråga, säger Martin Friis, som är med oss på rundturen.

Han är projektledare och ansvarig för företagets 5G-projekt.

– 5G är en framtida vision om att allting ska vara uppkopplat, överallt och alltid. Och 5G är också stabilare, mer flexibelt och mer pålitligt än dagens wifi. Dessutom innebär det kortare fördröjning i signalerna, säger han.

Projektet – som är tvåårigt och som stöds av statliga Vinnova – görs i samarbete med Ericsson och Chalmers, och syftet är förstås att öka konkurrenskraften. Att optimera tillverkningen så gott det går – från ax till limpa, genom hela produktionsflödet. Exakt hur det görs bäst återstår dock att se, fortsätter Martin Friis.

– Nyttan och möjligheterna med 5G, det är det vi nu försöker ta reda på.

”5G är en framtida vision om att ­allting ska vara uppkopplat, ­överallt och alltid.”

Martin Friis, ansvarig för SKF:s 5G-projekt.

Hur då?

– Genom att sätta ett radiosystem på plats i fabriken, i vårt laboratorium och på Chalmers. Detta bildar då en testbädd, där vi kan utveckla och gradvis testa olika lösningar. Sedan kan vi testa detta i fabrikens riktiga produktionsmiljö.

Men vad händer med jobben, tror du?

– Generellt så brukar sådant här skapa nya slags arbeten. Utveckling sker ju hela tiden och ny teknik som implementeras innebär oftast nya sätt att arbeta på.

Vi går vidare och jag ser mig omkring. Här inne – bland lastpallar, metall, skrammel, pip och outtröttliga monteringsrobotar – tillverkas tusentals lager varje dag. Samtidigt som man alltså investerar i ny teknik och ersätter gamla maskiner och truckar med nya.

Mitt i larmet hejdar jag en truckförare som vill förbi. Nej, ingen Rocky, Wassberg eller annat artificiellt, utan en högst levande och till synes glad Torslandabo vid namn Susanne Felin. Hon har arbetat här ända sedan hon var sexton och har således sett och hört det mesta. Vad tycker hon om sina nya jobbarkompisar?

Hon skrattar.

– Nä, usch, de skrämmer mig. Jag håller mig undan!

Menar du det

– Jovisst, man är lite på spänn faktiskt. Så fort jag ser en komma så backar jag undan och väntar tills den har passerat, först då åker jag vidare. Och vissa kollegor har nästan kört in i väggarna av rädsla för att truckarna inte ska stanna!
– Men det blir nog bra, bara jag får lite mer utbildning så.

”Jag håller mig undan!”, säger det riktiga truckproffset Susanne Felin och skrattar. Foto: Ylva Bergman.

Om någon truck löpt amok någon gång? Nja, inte riktigt. Men deras synfält är begränsat, och för en tid sedan körde faktiskt en av dem in i ett ställ lastat med järnrör, berättar Zarko Djurovic, verkstadsklubbens ordförande.

– Håligheterna under stället fick trucken att tro att det var fritt fram, men det var det alltså inte. Den körde bara rätt in och stannade.

Men ingen person kom till skada?

– Nej, nej. Men det ansågs ändå som så allvarligt att det rapporterades som ett tillbud.

Vad tycker medlemmarna om företagets 5G-planer

– Där råder det lite blandade meningar. Vissa är naturligtvis oroliga för vad som kommer att hända med jobben. Och många tror heller inte att det kommer bli som företaget förväntar sig.

– Men samtidigt finns det de som ser positivt på saken, att det här kommer innebära nya arbetsuppgifter.

Och vad anser facket?

– Från fackligt håll är vi inte direkt oroliga. Däremot måste vi se till att personalen får den kompetensutveckling de behöver, och att de kan få arbete någon annanstans på företaget om produktionen så kräver. För omplaceringar kommer det att bli.

–­ Ny teknik kan man aldrig stoppa, och det gäller att hänga med.


po@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

DET NYA SAMHALL

Bosse sa nej till stressen

DA GRANSKAR.Samhall ska öka de anställdas effektivitet, färre ska göra samma jobb. Samtidigt ökar sjukskrivningarna bland arbetarna. Bosse blev ett offer för det uppdrivna tempot och stressen. Ekonomin rasade när han felaktigt skickades hem utan lön.

1

Samhall vill ha effektivare medarbetare

Nästan en person mindre på varje uppdrag, i snitt. Så ska Samhall komma tillrätta med den pressade ekonomiska situationen.

1

Forskare: Det måste finnas marginaler i arbetsmiljön

Nya miljöer och många intryck kan skapa problem för anställda med autism och adhd, enligt forskaren Tatja Hirvikoski. "Om individen inte har marginaler, så måste arbetsmiljön ha det."

”Jag var såld direkt” Carol Dahlberg ställer sina steelpans i rätt ordning inför en repetition med Panoply Steelband. Efter att en provapåkväll är hon helt såld på instrumentet och den västindiska musiken. Foto: David Lundmark

Carol är såld på slagverk

BAS PÅ FRITIDENOnsdagarna är heliga för Scaniamontören Carol Dahlberg. Då ställer hon upp sina basoljefat för repetition med The Panoply Steelband, vars västindiska rytmer omfamnar såväl Rihanna som Ack värmeland, du sköna.

#metoo

Regeringen mötte parterna om #metoo

Ministrarna Ylva Johansson och Åsa Regnér mötte i dag bland annat LO och Svenskt Näringsliv för att diskutera hur #metoo-kampanjen kan leda till praktiskt arbete ute på arbetsplatserna. "Ett överväldigande gensvar från parterna", kommenterar Johansson.

1

”Det måste bli en väckarklocka för industrin”

”Ovälkomna sexuella anspelningar”, ”könsord, pornografiska bilder, nedsättande skämt”. 34 procent av kvinnorna i IF Metall har senaste året utsatts för någon typ av sexuella trakasserier på jobbet. Siffran är 59 procent för yngre kvinnor, visar en ny undersökning.

4

Fackkvinnor går ihop mot sexkultur

Svenska fackföreningskvinnor har samlats i uppropet #inteförhandlingsbart mot sextrakasserier. "Det kommer att ruska om", säger initiativtagaren Jenny Bengtsson. En av undertecknarna är IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

"Vi måste fortsätta lära oss nytt"

Dagens Arbete knyter nu en av Sveriges viktigaste opinionsbildare till sig. Darja Isaksson är en flitig debattör och bland annat med i det nationella innovationsrådet: "Jag vill bidra till att minska rädslan med digitaliseringen."

SSAB döms för dödsolycka

SSAB döms till en företagsbot på 1,5 miljoner för dödsolyckan i Luleå 2014. Då omkom en arbetare hos en entreprenör när hans gaffeltruck kolliderade med ett lok.

”Blåbärsölen blev väldigt god”

Ett av Sveriges hundratals mikrobryggerier finns på gamla bruksområdet i Frövi. Här gör Billerudselektrikern Urban Åhlgren lager, IPA och ibland en öl med blåbärssmak.

Den självutskrivande bron i Amsterdam. Ett projekt av det Nederländska företaget 3DMX. Foto: Pressbild

Här skrivs framtiden ut

Da reder utEn bro, mänskliga broskceller, en portion lasagne. Det tycks inte finnas några gränser för vad den snabbt växande 3D-tekniken klarar. DA reder ut hur det går till och besöker Siemens i Finspång, ett av exemplen på att Sverige tagit klivet in i framtiden.

IF Metall: Industrin utbildar för lite

Nästan alla IF Metallmedlemmar vill kompetensutvecklas, men bara en av tre har fått någon form av utbildning det senaste året. Var fjärde är orolig att deras kompetens inte ska duga i framtiden.

Testpanelen. Marcus Enlund, Daniel Bäckström, Peter Östman och Jonas Eriksson vet hur ett bra multiverktyg ska vara. Foto: David Lundmark

Ett paket med mycket innehåll

DA TESTAR.Vilka multiverktyg är egentligen värda att lägga i paket under granen? Vi lät fyra proffs snabbgranska åtta olika – och den dyraste är inte bäst, visade det sig.

Northlands gamla gruva öppnar igen

Kaunis Iron, med svenska investerare, planerar att återuppta brytningen i Northlands gamla gruva i Kaunisvaara redan nästa sommar. Det kan ge 300 nya jobb. ”En tidig julklapp”, säger Jari Törmänen ombudsman på IF Metalls avdelning 1.

Ett huvudlöst tekniksprång?

Krönika”Ny teknik ger alltid minst lika mycket skitdåliga saker som bra.” Ändå är den helt nödvändig. DA:s krönikör Stefan Eriksson om huvudtransplantationen som kanske någon gång blir av.

2

Bläddra i magasinet

Alla Dagens Arbetes tryckta magasin finns som blädder-PDF. Här kan du välja vilken utgåva du vill läsa.

Ordlös bok ska öka säkerheten

SpråkstödHur pratar du säkerhet i skogen med kollegan som inte talar svenska? Prevent tog hjälp av en serietecknare och gjorde den ordlösa boken ”Jobba säkert i skogen”.

Fackledaren valde kryddstark tillvaro

Vad hände sen?Niklas Starow var GS-fackets ordförande på Tetra Pak i Lund, kämpade mot nedläggningen, men blev en av 250 som fick gå. Tre år senare är han bemanningsanställd, men planen är att bli chiliodlare på heltid.

En bil med nya funktioner

ÖGONBLICKETKlockan är 14.41 på Anpassarna i Hedemora.

Fackets värdegrund

IF Metall utesluter medlem

IF Metall har uteslutit en medlem som är aktiv i Nordiska motståndsrörelsen NMR. Två av hans arbetskamrater får vara kvar efter att ha tagit avstånd från den nazistiska organisationen.

2

Rätt livränta

Ta kommandot över dina försäkringar

Koll påKrångliga förkortningar och invecklade blanketter. Fackets försäkringar kan verka snåriga, men det kan finnas pengar att hämta. Här får du hjälp med ditt skyddsnät vid allt från uppsägning och olyckor till föräldraledighet och dödsfall.

Snårig väg till pengarna

Johnny, Stina, Berndt, Pelle och Björn. Alla skadades i jobbet och fick en livränta som visade sig bli för låg. Slumpen, rätt kontakter och mycket slit gjorde att de fick de miljoner de har rätt till. Dagens Arbete guidar till rätt ersättning – både livränta och andra försäkringar.

1

”Man har ju också ett egenansvar”

Det är den arbetsskadade som måste hålla koll på att livräntan blir uppräknad. Varken fack eller arbetsgivare vill ändra det systemet.

Så gör du för att få rätt ersättning

KOLL PÅMisstänker du att din livränta inte hängt med i inkomstutvecklingen? DA hjälper dig att få de pengar du förtjänar.

”Man jobbar bättre när man mår bra”

Bowlingturnering, Ullaredsresor och en egen frisbeegolfbana. Zinkgruvans satsning på hälsa och gemenskap är prisbelönt.

Regeringen säljer in bioraffinaderi

INDIENRegeringen gillar starkt planerna på ett bioraffinaderi, där man gör en rad olika produkter av skogsråvara i stället för olja. I övermorgon åker landsbygdsminister Sven-Erik Bucht till Indien för att sälja in projektet hos Domsjös ägare.

Stora framtidsdagen

”Robotiseringen kommer att underlätta”

ENKÄTDagens Arbete frågade fem deltagare på Stora framtidsdagen: Vad krävs för att ta hem mer tillverkningsindustri till Sverige?

Minskad handel hot mot jobben

Minskad handel, fler handelshinder och populism skadar ekonomin och går ut över jobben. Det var fackets, forskningens och näringslivets representanter eniga om i sina spaningar.

1

Framtidens Sverige – isolerat eller expansivt?

Det talas alltmer om att dra nya handelsgränser. Gör det Sverige mer isolerat eller kan vi med avancerad teknik expandera vår inhemska industri? Följ vår rapportering från Den stora framtidsdagen.

Teknikens osynliga normer formar världen

Tekniken gynnar inte nödvändigtvis samarbete och demokrati, sade docent Karin Hansson på Framtidsdagen. ”Informationsflöden styrs baserat på osynliga normer som vi inte ens har frågat efter."

Hämta mer