”Vad ska man tycka om ett armband som kan övervaka dig men också förebygga förslitning?”Krönika, Darja Isaksson.

”Bakom varje klädesplagg finns en livshistoria som alltför ofta handlar om rena slavarbetet”Helle Klein, chefredaktör.

Kullagerjätten SKF ska testa nästa generations mobila nät, 5G, i en av sina fabriker. Den förarlösa trucken Rocky är en av testpiloterna. Projektet görs i samarbete med Ericsson och Chalmers. Foto: Ylva Bergman
Wassberg på uppdrag att hämta nya ringar. Ett överordnat datasystem talar om för truckarna vad de ska göra. Foto: Ylva Bergman

Rocky är trucken på (5)G

Foto: Ylva Bergman

PRODUKTIVITET SKF vill vässa produktionen med hjälp av den senaste mobiltekniken, 5G. Men de anställda känner en viss oro för att jobb ska försvinna – och att de förarlösa truckarna ska löpa amok.

Vad är 5G?

5G är den femte generationens trådlösa kommunikationsteknik. Jämfört med sina föregångare är 5G-tekniken både snabbare och säkrare; den kan också hantera betydligt mer information.

Tekniken vänder sig i första hand inte till hushållen, utan till industrin och samhället i stort. Det handlar om att saker och ting ska kommunicera med varandra – till exempel att en operatör enkelt och säkert ska kunna övervaka och styra produktion på distans.

Tekniken har ännu inte standardiserats, men ambitionen bland såväl politiker som industriledare är att den ska vara på plats inom några år.

SKF och 5G

För ett år sedan inledde SKF ett 5G-projekt tillsammans med Ericsson och Chalmers tekniska högskola. Syftet är att kombinera den nya tekniken med olika ­tillverkningstekniker för att på så vis öka konkurrenskraften.

Projektet är tvåårigt och stöttas finansiellt av statliga Vinnova.

Ericsson har även inlett liknande projekt med andra svenska storföretag, däribland Scania och Boliden. I en av Bolidens gruvor ska man snart testa en förarlös hjullastare.

Stora Enso har ännu inget konkret på gång, men uppger att man följer utvecklingen noggrant.

Plötsligt börjar det tjuta och blinka. Jag studsar till, vänder mig om och där står Rocky på bara någon armlängds avstånd ifrån mig och signalerar med all tydlighet att han vill fram.

– Eeh!! Eee!!

Jag hoppar förskräckt åt sidan, men ingenjören David Lydén bredvid är lugnet självt.

– Den blir lite missnöjd om man står i vägen, ler han.
– Men man behöver inte vara orolig. Så fort den får syn på ett hinder börjar den bromsa in och ger hindret en chans att flytta på sig.

David Lydén har inte certifikat att köra bolagets traditionella truckar, däremot ansvarar han för deras förarlösa kusiner som far kors och tvärs här på fabriksgolvet i Göteborg sedan en tid tillbaka. Truckar som man nu ska testa 5G på, och inom kort räknar man med att ha ett dussintal på plats. Med namn som Rocky, Rambo, Gunde, Wassberg …

– Leverantören ville väl skoja till det lite.

Under tiden Rocky glider iväg igen berättar David Lydén om själva finessen med dessa truckar. Att de till en början inte går på slingor i golvet, utan att de i stället använder sig av laser för att navigera sig fram. Något som sker via de cirka 300 reflexer som sitter uppsatta lite varstans.

– Ett överordnat datasystem talar sedan om för truckarna vad de ska göra: Åk och hämta de och de komponenterna som ligger där och där, och släpp sedan av dem där borta.

Vart tog Rocky vägen, tror du?

– Jag gissar att den åkte till laddningsstationen eller kanske för att hämta nya ringar.

Men ibland krävs det väl ändå en människa för att fixa jobbet?

– Självklart. Som i alla uppstarter kan det uppstå krångel; detaljer ska trimmas och finjusteras. Men tanken är att allt ska automatiseras och att truckarna ska bli så självgående som möjligt, att man bara ska behöva övervaka dem.

Och med 5G kommer det bli så?

– Det är vår förhoppning. Men än så länge kör vi på wifi.

Vad kan 5G göra som wifi inte kan?

– I en miljö som den här, med mycket metaller, så kan det lätt uppstå signalstörningar. Det är ungefär som när du är hemma och tappar kontakten med din router: plötsligt kan du inte surfa eller betala räkningar längre.

– Lyckas man slippa dessa effektivitetsförluster med 5G, är det ju helt klart intressant.

Precis, vem har inte haft strul med hemmaroutern? Teknik över huvud taget? Det hade man även på en textilfabrik som låg här på området kring förra sekelskiftet. Tekniktrassel ur vilket Svenska kullagerfabriken faktiskt föddes.

Ja, textilfabrikens maskiner var helt hopplösa. Ständigt – och till synes helt oförklarligt – gick lagren i maskinaxlarna sönder, och när driftsingenjör Sven Wingquist fick i uppdrag att ta reda på varför, så upptäckte han ganska snart att hela fabriken var byggd på lera. Lera, som orsakade sättningar i marken, och som förklarade varför produktionen stannade av så ofta.

Lösningen blev kullagret, och resten är historia. I dag, drygt 110 år senare, är SKF ett av flaggskeppen inom svensk industri – med miljarder i vinst och med nästan 50 000 anställda världen över.

David Lydén är ansvarig för de självkörande truckarna på SKF. Tanken är att de ska bli så självgående att de bara behöver övervakas. Foto: Ylva Bergman.

Och nu vill man alltså satsa på 5G. En teknik som Ericsson, politiker och andra insatta tror stenhårt på, men som inte tas i kommersiellt bruk förrän först om några år.

Men vad är då själva nyttan med 5G?

– Bra fråga, säger Martin Friis, som är med oss på rundturen.

Han är projektledare och ansvarig för företagets 5G-projekt.

– 5G är en framtida vision om att allting ska vara uppkopplat, överallt och alltid. Och 5G är också stabilare, mer flexibelt och mer pålitligt än dagens wifi. Dessutom innebär det kortare fördröjning i signalerna, säger han.

Projektet – som är tvåårigt och som stöds av statliga Vinnova – görs i samarbete med Ericsson och Chalmers, och syftet är förstås att öka konkurrenskraften. Att optimera tillverkningen så gott det går – från ax till limpa, genom hela produktionsflödet. Exakt hur det görs bäst återstår dock att se, fortsätter Martin Friis.

– Nyttan och möjligheterna med 5G, det är det vi nu försöker ta reda på.

”5G är en framtida vision om att ­allting ska vara uppkopplat, ­överallt och alltid.”

Martin Friis, ansvarig för SKF:s 5G-projekt.

Hur då?

– Genom att sätta ett radiosystem på plats i fabriken, i vårt laboratorium och på Chalmers. Detta bildar då en testbädd, där vi kan utveckla och gradvis testa olika lösningar. Sedan kan vi testa detta i fabrikens riktiga produktionsmiljö.

Men vad händer med jobben, tror du?

– Generellt så brukar sådant här skapa nya slags arbeten. Utveckling sker ju hela tiden och ny teknik som implementeras innebär oftast nya sätt att arbeta på.

Vi går vidare och jag ser mig omkring. Här inne – bland lastpallar, metall, skrammel, pip och outtröttliga monteringsrobotar – tillverkas tusentals lager varje dag. Samtidigt som man alltså investerar i ny teknik och ersätter gamla maskiner och truckar med nya.

Mitt i larmet hejdar jag en truckförare som vill förbi. Nej, ingen Rocky, Wassberg eller annat artificiellt, utan en högst levande och till synes glad Torslandabo vid namn Susanne Felin. Hon har arbetat här ända sedan hon var sexton och har således sett och hört det mesta. Vad tycker hon om sina nya jobbarkompisar?

Hon skrattar.

– Nä, usch, de skrämmer mig. Jag håller mig undan!

Menar du det

– Jovisst, man är lite på spänn faktiskt. Så fort jag ser en komma så backar jag undan och väntar tills den har passerat, först då åker jag vidare. Och vissa kollegor har nästan kört in i väggarna av rädsla för att truckarna inte ska stanna!
– Men det blir nog bra, bara jag får lite mer utbildning så.

”Jag håller mig undan!”, säger det riktiga truckproffset Susanne Felin och skrattar. Foto: Ylva Bergman.

Om någon truck löpt amok någon gång? Nja, inte riktigt. Men deras synfält är begränsat, och för en tid sedan körde faktiskt en av dem in i ett ställ lastat med järnrör, berättar Zarko Djurovic, verkstadsklubbens ordförande.

– Håligheterna under stället fick trucken att tro att det var fritt fram, men det var det alltså inte. Den körde bara rätt in och stannade.

Men ingen person kom till skada?

– Nej, nej. Men det ansågs ändå som så allvarligt att det rapporterades som ett tillbud.

Vad tycker medlemmarna om företagets 5G-planer

– Där råder det lite blandade meningar. Vissa är naturligtvis oroliga för vad som kommer att hända med jobben. Och många tror heller inte att det kommer bli som företaget förväntar sig.

– Men samtidigt finns det de som ser positivt på saken, att det här kommer innebära nya arbetsuppgifter.

Och vad anser facket?

– Från fackligt håll är vi inte direkt oroliga. Däremot måste vi se till att personalen får den kompetensutveckling de behöver, och att de kan få arbete någon annanstans på företaget om produktionen så kräver. För omplaceringar kommer det att bli.

–­ Ny teknik kan man aldrig stoppa, och det gäller att hänga med.


po@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Dagens Arbete prisad för sin journalistik

Dagens Arbetes reporter Anna Julius vann i går Fackföreningspressens pris i kategorin ”Bästa förklarande text”. Hon får den för sin handfasta guide om hur man gör att få rätt ersättning för sina arbetsskador.

1

Göran blir hög av att dansa

SAMSPELTA STEGPappersarbetaren Göran Larsson och sjuksköterskan Veronica Lind ­brinner för bugg. De sliter med sina skiftscheman för att hinna träna. Möt dem i ett reportage från en tävling, se när de lär ut dans i vår video.

”Etableringsjobb skyddar din lön”

KRÖNIKA”Avtalet om etableringsjobb kan pressa ner arbetslösheten och därmed skydda löner och villkor. Det är något helt annat än den lagstiftade lönedumpning som de borgerliga partierna vill ha, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson. 

DEN GLOBALA TEXTILINDUSTRIN

Livet bortom lyxen

TextilindustriDet är vi i rika väst som bär märkeskläderna - men de tillverkas i en helt annan miljö. DA:s Marcus Derland och David Lundmark har besökt Mauritius och Madagaskar och berättar om anställda som plötsligt får sparken och migrantjobbare som måste lämna in sina pass.

Arbetsplatsolycka vid Garpenbergsgruvan

”Låt parterna ta hand om las”

Ändrar man en regel i lagen om anställningsskydd uppstår nya problem. Kanske bättre att skrota lagen och låta parterna ta hela ansvaret, föreslår docent Mats Glavå i en ny bok.

En stark röst har tystnat

Vår medarbetare, kollega och vän, Jeanette Herulf, har gått bort efter en tids sjukdom. Saknaden är stor.

IF Metall kan införa inkomstförsäkring

IF Metall diskuterar att införa en inkomstförsäkring för alla som tjänar över a-kassans tak. Förbundet sneglar bland annat mot Unionen, som i vissa fall kan konkurrera om samma anställda.

2

Rapport: tjänstemännen drar ifrån

Industrins lönemärke har satts för lågt och det har lett till ökade klyftor, enligt en rapport från LO-förbunden inom 6F och tankesmedjan Katalys. Slutsatserna sågas totalt av kritikerna.

1

Rättegången mot Nordkalk

”Han har ett gott hjärta i grunden”

(UPPDATERAD) Hovrätten i Umeå har nu inlett rättegången mot företaget Nordkalk. Dagens Arbete rapporterar om efterspelet till en drygt sex år gammal olycka som dödade en person och skadade flera andra.

Nordkalk: ”Ansvaret ligger på entreprenörerna”

(UPPDATERAD) Nordkalks advokater hävdar att de som hade ansvaret när olyckan hände 2011 var ett entreprenörsföretag och inte ett bemanningsbolag. Därför ligger huvudansvaret där, inte hos Nordkalk.

Marcus Waldermark håller emot när Fredrik Zetterlund i den grå hjälmen försöker ta sig förbi. Foto: David Lundmark

Svett, spyor och gemenskap

NärkontaktNu har Superserien i amerikansk fotboll dragit i gång. Många tänker då på stora hjälmar och våldsamma krockar, andra kallar det ”schack med närkontakt”. Läs eller lyssna på reportaget om smeden och anfallaren Marcus Waldermark från Uppsala 86:ers.

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

Var tredje industriutbildning utan behörighet

Var tredje arbetsmarknadsutbildning i industriteknik saknar behörighet att utfärda diplom för svetsning, visar DA:s genomgång.

Nu skärps kraven på industriutbildningar

Arbetsförmedlingen skärper kraven när man nu köper upp ny industriutbildning: 60 procent av deltagarna ska klara kunskapstestet i slutet av utbildningen. För dåliga resultat kan leda till förlorat uppdrag.

2

Hård prispress i industriutbildningen

Priset på arbetsmarknadsutbildningar har pressats, men varierar kraftigt i landet. En vecka på industriteknikutbildning kan kosta 4 800 kronor på en ort och 1 780 på en annan. Statliga Lernia prispressar mest.

1

”Ville bli svetsare – kom till en lekstuga”

Mikael hade redan blivit erbjuden ett jobb. Han ­behövde bara komplettera sina kunskaper. Men på skolan fanns ingen som kunde lära honom svetsa. DA granskar en miljardindustri där bara fyra av tio får jobb, trots att företagen ­skriker efter arbetskraft.

5
Sören Eriksson. Foto: Marcus Derland.

Sören prisad för jobb mot gruvbränder

Sören Eriksson, huvudskyddsombud i Bolidens gruva i Kristineberg, får branschorganisationen Swemins arbetsmiljöpris för sitt mångåriga jobb mot bränder i gruvor. Han delar priset med brandskyddssamordnaren Johan Holmberg Garpenbergsgruvan.

ILLUSTRATION: JENS MAGNUSSON

Dålig koll på nya reglerna

ArbetsmiljöverketNu till helgen har föreskriften om psykosocial arbetsmiljö funnits i två år. DA har gått igenom anmälningarna om stress och mobbning till Arbetsmiljöverket - som uppger att man inte vet hur de nya reglerna används.

Ska vi ha samma tid året om?

Da frågarPå söndag vrider vi fram klockan igen. Men Finland vill skrota tidsomställningen och nu ska saken utredas på EU-nivå. Vad tycker DA:s läsare?

5
”Förr skickades papper hit och dit, då hade få överblick. Nu är det annat; med digitaliseringen har operatörerna full koll på hela produktionen”, säger Eja Jysky, operatör på Fristad Plast. Foto: Anna Sigge

Bojen som räddar framtiden

UTVECKLINGSverige har digitaliseringsfeber. Politiker, konsulter och företag utlovar stora vinster för samhället. Alla pratar om att digitalisera – få vet hur man gör. En av dem är operatören Eja Jysky på Fristad Plast.

Val 2018 | Sjukförsäkringen

Här har du sjuktalen i siffror

Sjukskrivningarna ska ner till i snitt 9 dagar per år, har regeringen bestämt. Men är verkligen sjuktalen historiskt höga? Och vilka är det som blir sjuka? DA ger dig siffrorna bakom sjukförsäkringen.

2

”Politikerna avgör vem som kan arbeta"

Analys”Vem som anses frisk nog att arbeta beror i slutändan på politiska beslut, inte på läkares eller myndigheters bedömningar”, skriver reportern Rasmus Lygner med anledning av den intensiva debatt som dragit igång efter DA:s granskning.

2

”Hanteringen av sjuka är ovärdig”

DEBATTFör att få ner kostnaderna för sjukpenningen kan man jobba med att förebygga ohälsa och satsa på rehabilitering för de som drabbas. Eller så kan man göra som nu: börja i fel ände och friskförklara de som inte kan jobba. Det är ovärdigt, skriver Tomas Lundmark är ombudsman för IF Metall Södra Västerbotten.

3

”Försäkringskassan måste utgå från verkligheten”

DEBATT ”Försäkringskassan måste utgå ifrån en faktisk arbetsmarknad för att ge den försäkrade de verktyg som krävs. I denna fråga borde det inte finnas några politiska motsättningar. Dagens regler drabbar såväl rik som fattig”, skriver Robert Sjunnebo på LO-TCO Rättsskydd. 

9

Ing-Britt tar striden för din sjukpenning

När du varit sjukskriven i ett halvår kräver Försäkringskassan att du ska ta ett ”normalt förekommande arbete” på heltid. Men efter 20 år med samma lag vet fortfarande ingen vad det betyder. Ing-Britt Vikström ska tvinga fram ett svar från högsta instans.

5

Ljunghäll ska bli friskare

Regeringen vill att arbetsgivarna ska få ner sjuktalen. Gjuteriet Ljunghäll har satt i gång – för att det sparar pengar och för att kunna locka nytt folk. De anställda gillar projektet.

Finns det ett jobb åt Ing-Britt?

Vi berättade i går om halvtidsjobbande Ing-Britt Vikström som vägrats sjukpenning, men nu drivit fallet till högsta instans. Hon anses kunna ha ett heltidsarbete som varken ”ställer krav på finmotorik eller god handstryka”. Finns de jobben? DA frågade ett antal personalchefer.

Flera nomineringar för DA:s journalistik

Dagens Arbete har nu nominerats till Fackföreningspressens pris i fem av åtta kategorier. En av dem är "Bästa fotografi", där David Lundmark kan vinna med sin bild av lunchande, fackligt organiserade kvinnor på en soptipp i Indien.

”Man måste fortsätta lyfta frågan”

Kurser, konferenser och jämställdhets-quiz – #metoo har satt spår i hur IF Metall arbetar mot sexuella trakasserier."Det är som om alla har frågan på näthinnan nu", säger förbundsordförande Marie Nilsson.

Ny dom sänker ersättningen från a-kassan

En dom i Högsta förvaltningsdomstolen vänder upp och ned på en av a-kassans regler. Nu blir det svårare för nya medlemmar att få rätt till högre ersättning. ”Fullständigt orimligt”, säger Olle Åkerlund, kassaföreståndare på IF Metall.

1
Hämta mer