”Fackförbundspressen har en betydande roll i värnandet av demokratin”Helle Klein, chefredaktör.

”Det mest orättvisa som kan drabba en människa är att födas”Daniel Mathisen försöker överleva som hemlös i dataspelet Hobo: Tough Life, och spelet dröjer sig kvar,

Anställda vid det konkurshotade företaget GM & S i Souterraine i centrala Frankrike förstör maskiner i protest och säger att man minerat området. Foto: AFP

Franska arbetare minerar sin fabrik

Franska bilarbetare hotar med att spränga sin nedläggningshotade fabrik i luften.  De kräver att Peugeot och Renault tar sitt ansvar som mäktiga kunder.

Ett oppositionellt fack

Franska bilarbetare kan organisera sig i flera olika fack, med olika ideologisk inriktning. CGT är landets näst största fackliga centralorganisation. Man äri dag politiskt oberoende, men stod tidigare nära Kommunistpartiet, och tillhör de mer oppositionella facken.

Igår torsdag förstörde de några maskiner. Nu har de placerat ut gasbehållare och bensindunkar framför maskinerna, och hotar med att tända på.

Arbetarna på företaget GM&S  säger att de inte har något att förlora.  Om ingenting görs under den kommande veckan stängs fabriken för gott.

– De kallar oss för radikala när vi ger oss på maskinparken. Men vi är inte mer radikala än de som inte tar sitt ansvar och räddar oss, säger Vincent Lambrousse i facket CGT till dagstidningen Libération.

Samhället La Soutteraine ligger i glesbygdsregionen Creuse i centrala Frankrike. Fabriken med sina 279 anställda är den näst största industrin i hela regionen, och har funnits här sedan i början av 60-talet. I verkstaden sysslar man med flera olika saker, men är specialiserad på djuppressning. Här finns också en av Frankrikes få maskiner för så kallad katalytisk målning.

Men verksamheten har varit starkt beroende av Peugeot och Renault. Under de senaste åren har de två stora franska bilproducenterna lagt ut en all större del av produktionen på andra fabriker, inte minst i utlandet.

I december förra året inställde företaget betalningarna, och sedan dess försöker olika instanser hitta någon som kan ta över verksamheten. Om inte beslutar snart handelsdomstolen om en definitiv nedläggning.

De desperata arbetarna får stöd av lokala politiker, som anser att Peugeot och Renault inte kan frånsäga säg sitt ansvar, utan borde garantera fabrikens verksamhet genom nya order.

– De överger ett helt område som befinner sig i nöd, säger till exempel Michel Vergnier, borgmästare i en av grannkommunerna, till den franska radiokanalen France Info.

En av dem som har varit på plats under de senaste månaderna för att försöka finna en lösning är krisförhandlaren Renauld Le Youdec. Han kritiserar också de stora företagens agerande.  Han säger att de anställda verkligen har ansträngt sig och har fortsatt att jobba trots nedläggningshotet. De har till och med gått med på att hjälpa Renault som hade svårigheter med en leverans från en av GM  &S konkurrenter i Brasilien.

– De franska konstruktörernas agerande är obegripligt, säger han till Libération.

Bilarbetarna i La Soutteraine har nu också vänt sig till den nyvalda presidenten Emmanuel Macron och vädjat om hjälp.

Anna Trenning-Himmelsbach

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Återväxten i industrin

Så ska motorbranschen locka unga

Motorbranschen behöver anställa – men de unga ratar utbildningen. Nu vill företagen och fack höja statusen genom att satsa på motorbransch-college och tre gymnasier har certifierats.

1

Satirkrönika

”Satir är ett vapen mot alla auktoriteter”

KrönikaDA:s bildredaktör Göran Widerberg om hur vi i 20 år stått på det vassa ritstiftets sida.

Serier/satir

Får livränta för skada från 70-talet

Han skadades av lösningsmedel på 70-talet, nu har han efter år av värk och utredningar fått livränta på över 1 miljon. Mannen är mycket nöjd med beslutet, även om han ska betala en del av kompensationen till försäkringsbolaget Afa för ersättningar han fått under åren.

1

Facken förbereder strid om låga Samhallslöner

Flera LO-fack förbereder nu stridsåtgärder för att få igenom låglönesatsningen även för Samhall. Arbetsgivaren Almega tycker att det blir för dyrt.

Vad hände sedan – Ortviken

Fackbasen blev teplockare

Vad hände sen?Dagens Arbete har en tradition av att berätta berörande historier. Till exempel om när hjärtinfarkten slog till på Ortvikens fackexpedition – två gånger. Nu har det gått ett par år, och allt är ­annorlunda för de tre arbetskamraterna.

Regeringen satsar 40 miljarder på reformer

Fler platser på yrkeshögskolan, sänkt pensionärsskatt och höjt tak i sjukersättningen. Det är några av satsningarna i regeringens sista höstbudget innan valet nästa år.

Det nya arbetslivet

Bakom den europeiska jobbexplosionen

UtblickSedan 2013 har det skapats 5,4 miljoner nya jobb enbart i de 19 euroländerna. Men fyra av fem av dem är deltidsarbeten eller tillfälliga anställningar – och mestadels lågavlönade. DA visar i ett reportage från journalistnätverket Investigate Europe baksidan av det som kallats det europeiska jobbmiraklet.

"Krisen gav inget systemskifte i Sverige"

AnalysDet försvann 70 000 industrijobb i ett slag i Sverige - men arbetsmarknadens regler förändrades inte, skriver DA:s Harald Gatu. Inhyrningen har ökat, men de korta, otrygga jobben är inte fler och kollektivavtalen har fått extra hängslen och livrem för nästa kris.

Få Dagens Arbetes nyhetsbrev

NyhetsbrevVill du få de bästa nyheterna, granskningarna, berättelserna, bilderna och debattinläggen om arbetslivet – rakt in i din mejlkorg – fyll bara i din adress här.

”Vi har vässat svensk industri­politik”

Debatt”Vi har gått från moderaternas skattesänkningar och nedskärningar till att investera i samhällsbygget och nu börjar resultaten synas, hävdar Patrik Engström och Mattias Jonsson, riksdagsledamöter för S i Näringsutskottet.

Nya förhandling om Kvarnsveden

Det blir nya nya förhandlingar i Kvarnsveden efter beskedet i förra veckan att 122 personer får gå. Pappers anser att arbetsgivaren brutit mot Las genom att inte hålla sig till turordningen.

Industrin och integrationen

En gång var han själv en främling

I dag är det Syrien, för 25 år sedan kom flyktingarna från Balkan. För Aleksandar Srndovic blev bruket i Hallstavik vägen in i Sverige. Möt en stridbar fackbas och samhällsmedborgare som tror att industrin återigen kan bli en viktig integrationsmotor.

Slaget om 2000 nya industrijobb

LADDAR UPPFöretaget Northvolt ska bygga Europas största fabrik för bilbatterier - det handlar om 2000-3000 nya industrijobb. Nu har finalstriden börjat mellan Västerås och Skellefteå. DA har frågat facken och kommunen hur de säljer sina städer.

Framtidslandet

”Ett årsbloss skapar inte någon framtidstro”

DebattRegeringens försiktiga regionalsatsning skapar inte någon långsiktig framtidstro i Bengtsfors, Älvdalen eller Sorsele. Det skriver Ronny Svensson, forskare i regional planering.

”Det går fort nu – hänger ni med?”

ANALYSDA:s Harald Gatu om att digitaliseringen håller på att rita om världs­ekonomin i grunden.

”Nu trivs jag med mig själv”

Vad hände sen?Dagens Arbete har under åren lyft fram en lång rad starka berättelser. Många biter sig fast länge. Som till exempel historien om bilmekanikern Louise – som en gång hette Bosse.

Fler än 100 får gå från Kvarnsveden

Stängningen av pappersmaskin PM8 vid Kvarnsveden gör att 80 Pappersmedlemmar får sluta. Totalt försvinner 122 arbetstillfällen. Det står klart sedan Stora Enso ensidigt avslutade förhandlingen med Pappers igår.

Vad kan ni göra bättre?

ORDFÖRANDESVAR20-årsfirande DA låter företrädare för våra tre ägare reflektera bakåt och önska framåt.

2

"Sverige halkar efter i robotiseringen"

Försäljningen av industrirobotar i Sverige har stannat av och nu varnar branschorganisationen Swira för att andra länder går om i utvecklingen.

Bemanningens pris

Det nya arbetslivetFör 20 år sedan var tanken att det skulle användas för att klara tillfälliga toppar. I dag har det blivit en permanent lösning, antalet bemanningsanställda har tiofaldigats. För många är det en väg in på arbetsmarknaden. Andra fastnar i en ­evighet av osäkra uppdrag. Som Antonio.

Det finns alltid nåt att fira!

Tjugo år – är det något att fira egentligen? Japp! Jubileer stärker känslan av kollektiv gemenskap, säger forskarna. Och dessutom är folk helt besatta av att minnas. Så även vi på Dagens Arbete!

Franska fack splittrade om Macrons nya lag

Den franska fackföreningsrörelsen är oenig om president Macrons nya arbetslag, som han anser ska öka tillväxten och minska arbetslösheten. Militanta CTG har utlyst generalstrejk på tisdag, medan andra fack är förstående till åtminstone en del av lagförslagen.

Ny arbetsmiljömyndighet placeras i Gävle

Regeringen föreslår en ny myndighet som ska samla kunskap om arbetsmiljö och utvärdera politiken. Om budgeten går igenom kommer centret att dra igång i Gävle nästa sommar.

Regeringen vill införa avdragsrätt för fackavgift

Efter förhandlingar med Vänsterpartiet kommer regeringen att i sin kommande budget att föreslå avdragsrätt för fackföreningsavgift och att ta bort en karensdag i a-kassan.

Så ska Pappers få nya medlemmar

Mindre byråkrati för att bli medlem, personliga möten med unga för att berätta om fördelarna, professionella agitatorer... En uppsjö av idéer kom på bordet när Pappers hade upptaktsmöte för sin landsomfattande värvningskampanj.

10

Hon prisas för sina kvinnoböcker

Författarinnan Sara Beischer får årets Stig Sjödinpris för sina böcker om klass och om kvinnors arbete.

Billingsfors

Billingsfors byter beteende

ARBETSMILJÖOrderböckerna är fulla på bruket, samtidigt som skyddsombuden vill vässa säkerheten. Deras verktyg kallas beteendebaserat säkerhetsarbete. DA for till Dalsland för att fatta vad det betyder.

1

”Ta inga onödiga risker”

MÖTE MEDStein Begby var elevskyddsombud redan på gymnasiet. Och efter dödsolyckan i Billingsfors ser han än mer allvarligt på sin roll att arbeta för en trygg och säker arbetsmiljö.

Nya uppsägningar på Scandbook

Sommarens nya varsel innebär att boktryckeriet Scandbooks i Falun halverat personalstyrkan på ett halvår. Nu flyttas en stor del av produktionen till Klaipeda i Litauen, där lönerna är lägre.

Hämta mer