”Ge sjutton i att politisera lönebildningen”Chefredaktör Helle Klein i en ledarkommentar till Alliansens nya förslag om inträdesjobb för nyanlända.

Från blomstrande radhus till brinnande höghusDagens Arbetes Jeanette Herulf om hur Josef Franks visionära byggande står i kontrast till dagens kostnadsjakt.

Volvos elbilssatsning

”En bomb i bilvärlden”

analysÖkat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo.

Harald Gatu, reporter.

Dagens besked från Volvo Cars visar att man vill rycka åt sig initiativet i att utveckla framtidens bil. Om två år kommer alla nya Volvobilar att i någon form vara elektrifierade.

Beskedet slår ner som en bomb i bilvärlden. Inget annat etablerat bilmärke har tagit detta drastiska steg. Konkurrenter som Mercedes och Volkswagen har hittills lite försiktigt sagt att var fjärde eller var femte ny bil ska gå på el i mitten av nästa år tionde. Men Volvo säger alltså: alla bilar – om två år.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson motiverar satsningen i första hand med att kunderna vill ha elbilar. Undersökningar från konsultbyrån McKinsey visar att mellan 30 och 45 procent av bilköparna i Tyskland och USA kan tänka sig att köpa en elbil. Även på den tredje viktigaste bilmarknaden, den kinesiska, är intresset stort. Intresset ökar i takt med att batteritekniken gör snabba framsteg.

På sex år, fram till 2016 föll tillverkningskostnaden för elbilsbatterier med närmare 80 procent. Från 1000 till 227 amerikanska dollar per kilowatt-timme. Om ett tiotal år, kanske ännu snabbare, väntas kostnaden att krypa under 100-dollarnivån och då sägs elmotorn slutgiltigt ha vunnit matchen mot förbränningsmotorn.

Batterierna har inte bara blivit billigare. De har även blivit bättre. Numera kan man åka betydligt längre på en laddning än tidigare. På några år har räckvidden för en laddning fördubblats, vilket ökat konsumentintresset ännu mer.

Bilindustrin är just nu inne i en stor och kostnadskrävande omställning pådriven av en mängd olika faktorer. Miljökraven skärps inom EU så att det i förlängningen blir dyrare att bryta mot reglerna än att investera i ren teknik. I USA har ett tiotal delstater följt Kaliforniens exempel med mycket tuffa utsläppskrav. I Kina vill myndigheterna satsa på elbilar för att hindra en tickande miljökatastrof i städerna.

Över hela världen flyttar allt fler in till städerna. Inom femton år beräknas ytterligare en miljard människor bo i större städer. Urbaniseringen kräver inte bara minskade utsläpp. Befolkningen ska också kunna ta sig fram. Timslånga bilköer är en gigantisk produktivitetsförlust för samhällsekonomin och sällan finns plats för fler motorvägar och större parkeringsplatser. Dessutom säger sig allt färre – i synnerhet i de utvecklade länderna – vara intresserade att äga en bil. Men man vill gärna ha tillgång till en vid behov.

Alla dessa trender gör att bilföretagen just nu lägger ner stora resurser på att utveckla elektrifierade, självkörande bilar som är uppkopplade mot nätet och som man kan dela med grannar eller arbetskamrater.

Investeringarna i eldrift är alltså bara en av framtidssatsningarna i det teknikskifte bilen befinner sig i.

Att tillverka elbilar är idag ingen lönsam affär. Elbilstillverkaren Tesla har ännu inte gjort någon vinst. General Motors gör en förlust på cirka 50 000 kronor för varje elektrifierad Chevrolet Bolt som tillverkas. Även Renault Nissan förlorar pengar på sin Leaf-modell.

Kortsiktigt kommer satsningarna på elbilar att gräva djupt i företagens kassakistor. Men branschen räknar med att ”short term pain” omsätts till ”long term gain”. Det som svider idag ska ge vinst i morgon. I synnerhet som tillverkningskostnaden för batterier sjunker så snabbt.

Att ställa om är dyrt, men kostnaderna blir ännu högre för de tillverkare som inte ställer om. De hotas att slås ut.  Bilismens drygt hundraåriga historia är fylld av företag som inte höll måttet och som därför inte finns idag.


hg@da.se

3Kommentarer

stevO:

Hur länge håller ett batteripack? Och vad kostar det att byta när det är dax?
Svarar man på detta så kommer elbilen ta död på sig själv.

Seppo Laine:

Batteripackens livslängd ökar också och faktum är att de redan håller tills du ändå tänker byta. I och med att rörliga delar är färre i en el-drivlina kan bilens livslängd bli ännu längre än dagens fossilfordon, som redan har livslängd på 20 – 30 år. Taxibilar som gått +20 000 mil har 75-85% kvar av batteriet.

stevO:

Ja håller till jag ska byta. Men vem vill byta och ta hela den kostnaden? Det tar död på hela andrahandsmarknaden för el bilar.
Köp en svindyr bil som ingen vill köpa beg för osäkerheten på andrahandsmarknaden?
Vilken elbil behöver inte byta batteri på 20-30?
Och jämföra en taxi som kan gå 20000mil på 2 år är inte rättvist. Frågan är hur det ser ut på en elbil som har gått 25000 mil och är 20 år gammal.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

"En fruktansvärt snabb omställning"

Om två år kommer varje ny Volvobil som lanseras att ha en elmotor. En snabb omställning som kännetecknar Volvo just nu, enligt IF Metalls Marko Peltonen på Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

 

Läs mer från Dagens Arbete:

Här finns världens industriarbetare

DA REDER UTSedan början av 90-talet har andelen européer som jobbar i industrin minskat med nära en tredjedel. I östra Asien har andelen ökat. Men ”Made in Hong Kong” står det inte på många produkter längre.

Räknas min hemgång med lön som arbete?

När ska man gå till arbetsförmedlingen när man har blivit uppsagd? Och hur påverkas a-kassan om man får ett års lön efter uppsägningen? Vår expert reder ut.

Flera bud på konkursdrabbade Componenta

Hoppet är inte ute för de 200 anställda på konkursdrabbade Componenta. Enligt konkursförvaltaren finns flera aktörer som är intresserade av att köpa och driva vidare fabrikerna i Virsbo och Arvika.

"Vi roterar hela tiden"

DET HÄR GÖR JAGEfter jobb på Scania och som resemontör hamnade Peter Bergman på 3M i Gagnef för sex år sedan. Här gör han svetshjälmar till företag i hela världen, här har hans gamla axelvärk försvunnit.

IT-SKANDALEN

Stefan Löfven stuvar om i regeringen

NYA STATSRÅDStefan Löfven ombildar regeringen som ett svar på Allianspartiernas misstroendeförklaring efter it-skandalen på Transportstyrelsen. Två ministrar får sparken, men Peter Hultqvist stannar som försvarsminister vilket är en attack mot Alliansen.

Ny lärlingsutbildning i höst

Allt är klart för en helt ny lärlingsutbildning på gymnasiet till hösten. Utbildningen är treårig och ger lön från första praktikdagen.

Det nya arbetslivet

Bemanningens baksida

Gillar du att arbeta i högt tempo under extrema förhållanden? Bemannings­företag söker dig som är stark och snabb. Dagens Arbete och Handelsnytt granskar en bransch med rädda unga som blir av med jobbet när de slits ut.

1

Arbetsförmedlingens kontroller

Allt hårdare kontroll av arbetslösa 

Dagens Arbetes granskning visar hur M- och S-ledda regeringar systematiskt stramat åt reglerna för arbetslösa. Samtidigt som fuskande företag kommer undan.

13

Konflikt om föräldraledigt på Orica

Sprängämnestillverkaren Orica i Gyttorp har hamnat på kollisionskurs med IF Metall om reglerna för föräldraledighet. Facket hävdar att arbetsgivarens tolkning missgynnar skiftarbetare och nu har frågan lyfts till en central förhandling.

8

Hallå där, Peter Persson...!

49-årige Peter Persson på LK i Helsingborg får 5000 kronor i stipendium för sitt arbete mot rasism. Utdelare är IF Metall Nordvästra Skåne.

Avtal 2017

Avtal klart för tvätterier

Förra året varslades om strejk - i år blev parterna klara två veckor före deadline. Tvätteriavtalet ger 6,9 procent på tre år inklusive delpension och en låglönesatsning som gynnar 70 procent av medlemmarna. IF Metall har fått betala med flexiblare arbetstider.

"Vi är beredda att gå i konflikt"

LO:s låglönesatsning innebär särskilt mycket för tvätteriarbetarna, vars snittlön är 23 000 kronor. IF Metall och arbetsgivarna tror att de kan hitta en lösning innan avtalet löper ut vid månadsskiftet.

Tvätteriägare fick 391 miljoner

Sveriges största företag i tvätteribranschen, Berendsen, delade ut 391 miljoner kronor i aktieutdelning till sina ägare 2015. Utdelningarna bestäms i London, det är dit pengarna skickas, säger personalchefen till DA.

Fabriken som badar i ljus

ARBETSMILJÖFabriksarbetarna på Husqvarna i Åsbro kan njuta av dagsljuset och naturen på jobbet varje dag. Här går fönstren från golv till tak.

”Ju fler barn, desto mer kärlek”

Familjen annorlundaTycker du att det är svårt att få ihop semesterplaneringen? Skänk en tanke åt tiobarnsfamiljen Nikula, som Dagens Arbete följt. Hur får pappa Sami ihop vardagen med heltidsarbete, hur hinner mamma Matilda med sin lite speciella hobby?

Gör orättvisorna omoderna!

KRÖNIKAVi behöver arbeta lika systematiskt med jämställdhet som när vi jobbar med medlemsvärvning och med att teckna kollektivavtal.

”Det här är ingen one woman show”

"Jag är här nu", sa Marie Nilsson efter att ha valts till ny ordförande på IF Metalls kongress. DA möter en industri­arbetare som betonar lagarbetet men inser att hon inte kommer att bli älskad av alla.

1

Billigare att sparka än säga upp

”Han har gjort det som kollektivavtalet kräver”

Under slutanföranden i Ove Pettersson-rättegången i Arbetsdomstolen argumenterade IF Metall för att Ove hade rätt att säga nej till övertid. Arbetsgivarsidan stod fast vid att det var rätt att sparka honom eftersom hans skäll för att vägra inte var tillräckligt starka.

"Inga bärande skäl för att vägra"

Benteler i Skultuna hade lanserat en ny produkt. Därför var det viktigt att Ove Pettersson ställde upp på övertid förra hösten. I dag vittnade tre chefer mot honom i Arbetsdomstolen, AD.

Oves avsked prövas av AD

I dag inleds rättegången om Ove Pettersson som fick sparken efter att han sagt nej till övertid. Dagens Arbete följer huvudförhandlingen.

1

Vårdade familjen – fick sparken

En släkting dog, en annan behövde skjuts till sjukhuset. Ove Pettersson sa nej till övertid två ­söndagar i rad. Då blev han avskedad.

4

Här är det farligast att jobba fackligt

Hot, våld, dödsfall, polisräder. Det internationella facket ITUC har rankat 139 länder utifrån hur farligt det är att vara fackligt engagerad. Värst är det i Nordafrika och Mellanöstern, men även några europeiska länder får bottenbetyg.

"Öppna ögonen, chefer!"

DilemmatGräl, gliringar, spydigheter. Vad ska man göra när det inte går att dra jämnt med kollegan? Det är viktigt att snabbt plocka upp småtjafs innan det blir svåra konflikter, säger skyddsombuden Joacim Carlsson och Roger Johansson.

En arbetsplats för alla

”Ingen ska behöva dölja vem den är”

VärdegrundÄr det verkligen fackets uppgift att driva hbtq-frågan? Ja, svarar Emmeli Persson utan att tveka. Nu ska GS certifieras. Kommer fler fack att följa efter? Dagens Arbete gör en stor genomgång av hbtq-frågan i samarbete med RFSU:s tidskrift Ottar.

2

”Ingen medlem i GS ska bli exkluderad”

GS ordförande Per-Olof Sjöö hoppas att även han får brottas lite med sig själv under hbtq-certifieringen. På sikt vill han påverka hela samhället.

De sjukskrev sig för att bli friskförklarade

Fram till 1979 klassades homosexualitet som en sjukdom av Socialstyrelsen. En sjukskrivningskampanj och ockupation ändrade på det.

Ett knivskarpt intresse

ProfilenPappersarbetaren Kimmo Liljas knivar är ett hett byte både bland jägare och samlare. Se hans arbete och hör honom berätta om sin vassa hobby.

Så gör Sverige pengar på Colombias fred

DA REDER UTColombia ser äntligen freden inom räckhåll efter femtio år av gerillakrig. Saab, Scania, Atlas Copco och Ericsson ser mer än så. För dem hägrar stora affärsmöjligheter.

Det blev inga smugglarhistorier

ÖGONBLICKETKlockan är 13.40 på Nittsjö keramik i Rättvik.

Hämta mer