”Vad ska man tycka om ett armband som kan övervaka dig men också förebygga förslitning?”Krönika, Darja Isaksson.

”Bakom varje klädesplagg finns en livshistoria som alltför ofta handlar om rena slavarbetet”Helle Klein, chefredaktör.

”En bomb i bilvärlden”

analysÖkat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo.

Harald Gatu, reporter.

Dagens besked från Volvo Cars visar att man vill rycka åt sig initiativet i att utveckla framtidens bil. Om två år kommer alla nya Volvobilar att i någon form vara elektrifierade.

Beskedet slår ner som en bomb i bilvärlden. Inget annat etablerat bilmärke har tagit detta drastiska steg. Konkurrenter som Mercedes och Volkswagen har hittills lite försiktigt sagt att var fjärde eller var femte ny bil ska gå på el i mitten av nästa år tionde. Men Volvo säger alltså: alla bilar – om två år.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson motiverar satsningen i första hand med att kunderna vill ha elbilar. Undersökningar från konsultbyrån McKinsey visar att mellan 30 och 45 procent av bilköparna i Tyskland och USA kan tänka sig att köpa en elbil. Även på den tredje viktigaste bilmarknaden, den kinesiska, är intresset stort. Intresset ökar i takt med att batteritekniken gör snabba framsteg.

På sex år, fram till 2016 föll tillverkningskostnaden för elbilsbatterier med närmare 80 procent. Från 1000 till 227 amerikanska dollar per kilowatt-timme. Om ett tiotal år, kanske ännu snabbare, väntas kostnaden att krypa under 100-dollarnivån och då sägs elmotorn slutgiltigt ha vunnit matchen mot förbränningsmotorn.

Batterierna har inte bara blivit billigare. De har även blivit bättre. Numera kan man åka betydligt längre på en laddning än tidigare. På några år har räckvidden för en laddning fördubblats, vilket ökat konsumentintresset ännu mer.

Bilindustrin är just nu inne i en stor och kostnadskrävande omställning pådriven av en mängd olika faktorer. Miljökraven skärps inom EU så att det i förlängningen blir dyrare att bryta mot reglerna än att investera i ren teknik. I USA har ett tiotal delstater följt Kaliforniens exempel med mycket tuffa utsläppskrav. I Kina vill myndigheterna satsa på elbilar för att hindra en tickande miljökatastrof i städerna.

Över hela världen flyttar allt fler in till städerna. Inom femton år beräknas ytterligare en miljard människor bo i större städer. Urbaniseringen kräver inte bara minskade utsläpp. Befolkningen ska också kunna ta sig fram. Timslånga bilköer är en gigantisk produktivitetsförlust för samhällsekonomin och sällan finns plats för fler motorvägar och större parkeringsplatser. Dessutom säger sig allt färre – i synnerhet i de utvecklade länderna – vara intresserade att äga en bil. Men man vill gärna ha tillgång till en vid behov.

Alla dessa trender gör att bilföretagen just nu lägger ner stora resurser på att utveckla elektrifierade, självkörande bilar som är uppkopplade mot nätet och som man kan dela med grannar eller arbetskamrater.

Investeringarna i eldrift är alltså bara en av framtidssatsningarna i det teknikskifte bilen befinner sig i.

Att tillverka elbilar är idag ingen lönsam affär. Elbilstillverkaren Tesla har ännu inte gjort någon vinst. General Motors gör en förlust på cirka 50 000 kronor för varje elektrifierad Chevrolet Bolt som tillverkas. Även Renault Nissan förlorar pengar på sin Leaf-modell.

Kortsiktigt kommer satsningarna på elbilar att gräva djupt i företagens kassakistor. Men branschen räknar med att ”short term pain” omsätts till ”long term gain”. Det som svider idag ska ge vinst i morgon. I synnerhet som tillverkningskostnaden för batterier sjunker så snabbt.

Att ställa om är dyrt, men kostnaderna blir ännu högre för de tillverkare som inte ställer om. De hotas att slås ut.  Bilismens drygt hundraåriga historia är fylld av företag som inte höll måttet och som därför inte finns idag.


hg@da.se

3Kommentarer

stevO:

Hur länge håller ett batteripack? Och vad kostar det att byta när det är dax?
Svarar man på detta så kommer elbilen ta död på sig själv.

Seppo Laine:

Batteripackens livslängd ökar också och faktum är att de redan håller tills du ändå tänker byta. I och med att rörliga delar är färre i en el-drivlina kan bilens livslängd bli ännu längre än dagens fossilfordon, som redan har livslängd på 20 – 30 år. Taxibilar som gått +20 000 mil har 75-85% kvar av batteriet.

stevO:

Ja håller till jag ska byta. Men vem vill byta och ta hela den kostnaden? Det tar död på hela andrahandsmarknaden för el bilar.
Köp en svindyr bil som ingen vill köpa beg för osäkerheten på andrahandsmarknaden?
Vilken elbil behöver inte byta batteri på 20-30?
Och jämföra en taxi som kan gå 20000mil på 2 år är inte rättvist. Frågan är hur det ser ut på en elbil som har gått 25000 mil och är 20 år gammal.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Dagens Arbete prisad för sin journalistik

Dagens Arbetes reporter Anna Julius vann i går Fackföreningspressens pris i kategorin ”Bästa förklarande text”. Hon får den för sin handfasta guide om hur man gör att få rätt ersättning för sina arbetsskador.

1

Göran blir hög av att dansa

SAMSPELTA STEGPappersarbetaren Göran Larsson och sjuksköterskan Veronica Lind ­brinner för bugg. De sliter med sina skiftscheman för att hinna träna. Möt dem i ett reportage från en tävling, se när de lär ut dans i vår video.

”Etableringsjobb skyddar din lön”

KRÖNIKA”Avtalet om etableringsjobb kan pressa ner arbetslösheten och därmed skydda löner och villkor. Det är något helt annat än den lagstiftade lönedumpning som de borgerliga partierna vill ha, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson. 

DEN GLOBALA TEXTILINDUSTRIN

Livet bortom lyxen

TextilindustriDet är vi i rika väst som bär märkeskläderna - men de tillverkas i en helt annan miljö. DA:s Marcus Derland och David Lundmark har besökt Mauritius och Madagaskar och berättar om anställda som plötsligt får sparken och migrantjobbare som måste lämna in sina pass.

Arbetsplatsolycka vid Garpenbergsgruvan

”Låt parterna ta hand om las”

Ändrar man en regel i lagen om anställningsskydd uppstår nya problem. Kanske bättre att skrota lagen och låta parterna ta hela ansvaret, föreslår docent Mats Glavå i en ny bok.

En stark röst har tystnat

Vår medarbetare, kollega och vän, Jeanette Herulf, har gått bort efter en tids sjukdom. Saknaden är stor.

IF Metall kan införa inkomstförsäkring

IF Metall diskuterar att införa en inkomstförsäkring för alla som tjänar över a-kassans tak. Förbundet sneglar bland annat mot Unionen, som i vissa fall kan konkurrera om samma anställda.

2

Rapport: tjänstemännen drar ifrån

Industrins lönemärke har satts för lågt och det har lett till ökade klyftor, enligt en rapport från LO-förbunden inom 6F och tankesmedjan Katalys. Slutsatserna sågas totalt av kritikerna.

1

Rättegången mot Nordkalk

”Han har ett gott hjärta i grunden”

(UPPDATERAD) Hovrätten i Umeå har nu inlett rättegången mot företaget Nordkalk. Dagens Arbete rapporterar om efterspelet till en drygt sex år gammal olycka som dödade en person och skadade flera andra.

Nordkalk: ”Ansvaret ligger på entreprenörerna”

(UPPDATERAD) Nordkalks advokater hävdar att de som hade ansvaret när olyckan hände 2011 var ett entreprenörsföretag och inte ett bemanningsbolag. Därför ligger huvudansvaret där, inte hos Nordkalk.

Marcus Waldermark håller emot när Fredrik Zetterlund i den grå hjälmen försöker ta sig förbi. Foto: David Lundmark

Svett, spyor och gemenskap

NärkontaktNu har Superserien i amerikansk fotboll dragit i gång. Många tänker då på stora hjälmar och våldsamma krockar, andra kallar det ”schack med närkontakt”. Läs eller lyssna på reportaget om smeden och anfallaren Marcus Waldermark från Uppsala 86:ers.

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

Var tredje industriutbildning utan behörighet

Var tredje arbetsmarknadsutbildning i industriteknik saknar behörighet att utfärda diplom för svetsning, visar DA:s genomgång.

Nu skärps kraven på industriutbildningar

Arbetsförmedlingen skärper kraven när man nu köper upp ny industriutbildning: 60 procent av deltagarna ska klara kunskapstestet i slutet av utbildningen. För dåliga resultat kan leda till förlorat uppdrag.

2

Hård prispress i industriutbildningen

Priset på arbetsmarknadsutbildningar har pressats, men varierar kraftigt i landet. En vecka på industriteknikutbildning kan kosta 4 800 kronor på en ort och 1 780 på en annan. Statliga Lernia prispressar mest.

1

”Ville bli svetsare – kom till en lekstuga”

Mikael hade redan blivit erbjuden ett jobb. Han ­behövde bara komplettera sina kunskaper. Men på skolan fanns ingen som kunde lära honom svetsa. DA granskar en miljardindustri där bara fyra av tio får jobb, trots att företagen ­skriker efter arbetskraft.

5
Sören Eriksson. Foto: Marcus Derland.

Sören prisad för jobb mot gruvbränder

Sören Eriksson, huvudskyddsombud i Bolidens gruva i Kristineberg, får branschorganisationen Swemins arbetsmiljöpris för sitt mångåriga jobb mot bränder i gruvor. Han delar priset med brandskyddssamordnaren Johan Holmberg Garpenbergsgruvan.

ILLUSTRATION: JENS MAGNUSSON

Dålig koll på nya reglerna

ArbetsmiljöverketNu till helgen har föreskriften om psykosocial arbetsmiljö funnits i två år. DA har gått igenom anmälningarna om stress och mobbning till Arbetsmiljöverket - som uppger att man inte vet hur de nya reglerna används.

Ska vi ha samma tid året om?

Da frågarPå söndag vrider vi fram klockan igen. Men Finland vill skrota tidsomställningen och nu ska saken utredas på EU-nivå. Vad tycker DA:s läsare?

5
”Förr skickades papper hit och dit, då hade få överblick. Nu är det annat; med digitaliseringen har operatörerna full koll på hela produktionen”, säger Eja Jysky, operatör på Fristad Plast. Foto: Anna Sigge

Bojen som räddar framtiden

UTVECKLINGSverige har digitaliseringsfeber. Politiker, konsulter och företag utlovar stora vinster för samhället. Alla pratar om att digitalisera – få vet hur man gör. En av dem är operatören Eja Jysky på Fristad Plast.

Val 2018 | Sjukförsäkringen

Här har du sjuktalen i siffror

Sjukskrivningarna ska ner till i snitt 9 dagar per år, har regeringen bestämt. Men är verkligen sjuktalen historiskt höga? Och vilka är det som blir sjuka? DA ger dig siffrorna bakom sjukförsäkringen.

2

”Politikerna avgör vem som kan arbeta"

Analys”Vem som anses frisk nog att arbeta beror i slutändan på politiska beslut, inte på läkares eller myndigheters bedömningar”, skriver reportern Rasmus Lygner med anledning av den intensiva debatt som dragit igång efter DA:s granskning.

2

”Hanteringen av sjuka är ovärdig”

DEBATTFör att få ner kostnaderna för sjukpenningen kan man jobba med att förebygga ohälsa och satsa på rehabilitering för de som drabbas. Eller så kan man göra som nu: börja i fel ände och friskförklara de som inte kan jobba. Det är ovärdigt, skriver Tomas Lundmark är ombudsman för IF Metall Södra Västerbotten.

3

”Försäkringskassan måste utgå från verkligheten”

DEBATT ”Försäkringskassan måste utgå ifrån en faktisk arbetsmarknad för att ge den försäkrade de verktyg som krävs. I denna fråga borde det inte finnas några politiska motsättningar. Dagens regler drabbar såväl rik som fattig”, skriver Robert Sjunnebo på LO-TCO Rättsskydd. 

9

Ing-Britt tar striden för din sjukpenning

När du varit sjukskriven i ett halvår kräver Försäkringskassan att du ska ta ett ”normalt förekommande arbete” på heltid. Men efter 20 år med samma lag vet fortfarande ingen vad det betyder. Ing-Britt Vikström ska tvinga fram ett svar från högsta instans.

5

Ljunghäll ska bli friskare

Regeringen vill att arbetsgivarna ska få ner sjuktalen. Gjuteriet Ljunghäll har satt i gång – för att det sparar pengar och för att kunna locka nytt folk. De anställda gillar projektet.

Finns det ett jobb åt Ing-Britt?

Vi berättade i går om halvtidsjobbande Ing-Britt Vikström som vägrats sjukpenning, men nu drivit fallet till högsta instans. Hon anses kunna ha ett heltidsarbete som varken ”ställer krav på finmotorik eller god handstryka”. Finns de jobben? DA frågade ett antal personalchefer.

Flera nomineringar för DA:s journalistik

Dagens Arbete har nu nominerats till Fackföreningspressens pris i fem av åtta kategorier. En av dem är "Bästa fotografi", där David Lundmark kan vinna med sin bild av lunchande, fackligt organiserade kvinnor på en soptipp i Indien.

”Man måste fortsätta lyfta frågan”

Kurser, konferenser och jämställdhets-quiz – #metoo har satt spår i hur IF Metall arbetar mot sexuella trakasserier."Det är som om alla har frågan på näthinnan nu", säger förbundsordförande Marie Nilsson.

Ny dom sänker ersättningen från a-kassan

En dom i Högsta förvaltningsdomstolen vänder upp och ned på en av a-kassans regler. Nu blir det svårare för nya medlemmar att få rätt till högre ersättning. ”Fullständigt orimligt”, säger Olle Åkerlund, kassaföreståndare på IF Metall.

1
Hämta mer