”De redan svaga pressas till det yttersta”Ledare. Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein om granskningen av Nya Samhall.

”Kläm åt fifflare i stället för funktionsnedsatta”Ledarkrönika, Jeanette Herulf.

”En bomb i bilvärlden”

analysÖkat konsumenttryck, tuffare miljöregler och bättre batterier. Tre faktorer som får bilindustrin att satsa på elmotorer. Men inget bilföretag har ännu valt att gå på knockout såsom Volvo.

Harald Gatu, reporter.

Dagens besked från Volvo Cars visar att man vill rycka åt sig initiativet i att utveckla framtidens bil. Om två år kommer alla nya Volvobilar att i någon form vara elektrifierade.

Beskedet slår ner som en bomb i bilvärlden. Inget annat etablerat bilmärke har tagit detta drastiska steg. Konkurrenter som Mercedes och Volkswagen har hittills lite försiktigt sagt att var fjärde eller var femte ny bil ska gå på el i mitten av nästa år tionde. Men Volvo säger alltså: alla bilar – om två år.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson motiverar satsningen i första hand med att kunderna vill ha elbilar. Undersökningar från konsultbyrån McKinsey visar att mellan 30 och 45 procent av bilköparna i Tyskland och USA kan tänka sig att köpa en elbil. Även på den tredje viktigaste bilmarknaden, den kinesiska, är intresset stort. Intresset ökar i takt med att batteritekniken gör snabba framsteg.

På sex år, fram till 2016 föll tillverkningskostnaden för elbilsbatterier med närmare 80 procent. Från 1000 till 227 amerikanska dollar per kilowatt-timme. Om ett tiotal år, kanske ännu snabbare, väntas kostnaden att krypa under 100-dollarnivån och då sägs elmotorn slutgiltigt ha vunnit matchen mot förbränningsmotorn.

Batterierna har inte bara blivit billigare. De har även blivit bättre. Numera kan man åka betydligt längre på en laddning än tidigare. På några år har räckvidden för en laddning fördubblats, vilket ökat konsumentintresset ännu mer.

Bilindustrin är just nu inne i en stor och kostnadskrävande omställning pådriven av en mängd olika faktorer. Miljökraven skärps inom EU så att det i förlängningen blir dyrare att bryta mot reglerna än att investera i ren teknik. I USA har ett tiotal delstater följt Kaliforniens exempel med mycket tuffa utsläppskrav. I Kina vill myndigheterna satsa på elbilar för att hindra en tickande miljökatastrof i städerna.

Över hela världen flyttar allt fler in till städerna. Inom femton år beräknas ytterligare en miljard människor bo i större städer. Urbaniseringen kräver inte bara minskade utsläpp. Befolkningen ska också kunna ta sig fram. Timslånga bilköer är en gigantisk produktivitetsförlust för samhällsekonomin och sällan finns plats för fler motorvägar och större parkeringsplatser. Dessutom säger sig allt färre – i synnerhet i de utvecklade länderna – vara intresserade att äga en bil. Men man vill gärna ha tillgång till en vid behov.

Alla dessa trender gör att bilföretagen just nu lägger ner stora resurser på att utveckla elektrifierade, självkörande bilar som är uppkopplade mot nätet och som man kan dela med grannar eller arbetskamrater.

Investeringarna i eldrift är alltså bara en av framtidssatsningarna i det teknikskifte bilen befinner sig i.

Att tillverka elbilar är idag ingen lönsam affär. Elbilstillverkaren Tesla har ännu inte gjort någon vinst. General Motors gör en förlust på cirka 50 000 kronor för varje elektrifierad Chevrolet Bolt som tillverkas. Även Renault Nissan förlorar pengar på sin Leaf-modell.

Kortsiktigt kommer satsningarna på elbilar att gräva djupt i företagens kassakistor. Men branschen räknar med att ”short term pain” omsätts till ”long term gain”. Det som svider idag ska ge vinst i morgon. I synnerhet som tillverkningskostnaden för batterier sjunker så snabbt.

Att ställa om är dyrt, men kostnaderna blir ännu högre för de tillverkare som inte ställer om. De hotas att slås ut.  Bilismens drygt hundraåriga historia är fylld av företag som inte höll måttet och som därför inte finns idag.


hg@da.se

3Kommentarer

stevO:

Hur länge håller ett batteripack? Och vad kostar det att byta när det är dax?
Svarar man på detta så kommer elbilen ta död på sig själv.

Seppo Laine:

Batteripackens livslängd ökar också och faktum är att de redan håller tills du ändå tänker byta. I och med att rörliga delar är färre i en el-drivlina kan bilens livslängd bli ännu längre än dagens fossilfordon, som redan har livslängd på 20 – 30 år. Taxibilar som gått +20 000 mil har 75-85% kvar av batteriet.

stevO:

Ja håller till jag ska byta. Men vem vill byta och ta hela den kostnaden? Det tar död på hela andrahandsmarknaden för el bilar.
Köp en svindyr bil som ingen vill köpa beg för osäkerheten på andrahandsmarknaden?
Vilken elbil behöver inte byta batteri på 20-30?
Och jämföra en taxi som kan gå 20000mil på 2 år är inte rättvist. Frågan är hur det ser ut på en elbil som har gått 25000 mil och är 20 år gammal.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

DET NYA SAMHALL

Bosse sa nej till stressen

DA GRANSKAR.Samhall ska öka de anställdas effektivitet, färre ska göra samma jobb. Samtidigt ökar sjukskrivningarna bland arbetarna. Bosse blev ett offer för det uppdrivna tempot och stressen. Ekonomin rasade när han felaktigt skickades hem utan lön.

1

Samhall vill ha effektivare medarbetare

Nästan en person mindre på varje uppdrag, i snitt. Så ska Samhall komma tillrätta med den pressade ekonomiska situationen.

1

Forskare: Det måste finnas marginaler i arbetsmiljön

Nya miljöer och många intryck kan skapa problem för anställda med autism och adhd, enligt forskaren Tatja Hirvikoski. "Om individen inte har marginaler, så måste arbetsmiljön ha det."

”Jag var såld direkt” Carol Dahlberg ställer sina steelpans i rätt ordning inför en repetition med Panoply Steelband. Efter att en provapåkväll är hon helt såld på instrumentet och den västindiska musiken. Foto: David Lundmark

Carol är såld på slagverk

BAS PÅ FRITIDENOnsdagarna är heliga för Scaniamontören Carol Dahlberg. Då ställer hon upp sina basoljefat för repetition med The Panoply Steelband, vars västindiska rytmer omfamnar såväl Rihanna som Ack värmeland, du sköna.

#metoo

Regeringen mötte parterna om #metoo

Ministrarna Ylva Johansson och Åsa Regnér mötte i dag bland annat LO och Svenskt Näringsliv för att diskutera hur #metoo-kampanjen kan leda till praktiskt arbete ute på arbetsplatserna. "Ett överväldigande gensvar från parterna", kommenterar Johansson.

1

”Det måste bli en väckarklocka för industrin”

”Ovälkomna sexuella anspelningar”, ”könsord, pornografiska bilder, nedsättande skämt”. 34 procent av kvinnorna i IF Metall har senaste året utsatts för någon typ av sexuella trakasserier på jobbet. Siffran är 59 procent för yngre kvinnor, visar en ny undersökning.

4

Fackkvinnor går ihop mot sexkultur

Svenska fackföreningskvinnor har samlats i uppropet #inteförhandlingsbart mot sextrakasserier. "Det kommer att ruska om", säger initiativtagaren Jenny Bengtsson. En av undertecknarna är IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

"Vi måste fortsätta lära oss nytt"

Dagens Arbete knyter nu en av Sveriges viktigaste opinionsbildare till sig. Darja Isaksson är en flitig debattör och bland annat med i det nationella innovationsrådet: "Jag vill bidra till att minska rädslan med digitaliseringen."

SSAB döms för dödsolycka

SSAB döms till en företagsbot på 1,5 miljoner för dödsolyckan i Luleå 2014. Då omkom en arbetare hos en entreprenör när hans gaffeltruck kolliderade med ett lok.

”Blåbärsölen blev väldigt god”

Ett av Sveriges hundratals mikrobryggerier finns på gamla bruksområdet i Frövi. Här gör Billerudselektrikern Urban Åhlgren lager, IPA och ibland en öl med blåbärssmak.

Den självutskrivande bron i Amsterdam. Ett projekt av det Nederländska företaget 3DMX. Foto: Pressbild

Här skrivs framtiden ut

Da reder utEn bro, mänskliga broskceller, en portion lasagne. Det tycks inte finnas några gränser för vad den snabbt växande 3D-tekniken klarar. DA reder ut hur det går till och besöker Siemens i Finspång, ett av exemplen på att Sverige tagit klivet in i framtiden.

IF Metall: Industrin utbildar för lite

Nästan alla IF Metallmedlemmar vill kompetensutvecklas, men bara en av tre har fått någon form av utbildning det senaste året. Var fjärde är orolig att deras kompetens inte ska duga i framtiden.

Testpanelen. Marcus Enlund, Daniel Bäckström, Peter Östman och Jonas Eriksson vet hur ett bra multiverktyg ska vara. Foto: David Lundmark

Ett paket med mycket innehåll

DA TESTAR.Vilka multiverktyg är egentligen värda att lägga i paket under granen? Vi lät fyra proffs snabbgranska åtta olika – och den dyraste är inte bäst, visade det sig.

Northlands gamla gruva öppnar igen

Kaunis Iron, med svenska investerare, planerar att återuppta brytningen i Northlands gamla gruva i Kaunisvaara redan nästa sommar. Det kan ge 300 nya jobb. ”En tidig julklapp”, säger Jari Törmänen ombudsman på IF Metalls avdelning 1.

Ett huvudlöst tekniksprång?

Krönika”Ny teknik ger alltid minst lika mycket skitdåliga saker som bra.” Ändå är den helt nödvändig. DA:s krönikör Stefan Eriksson om huvudtransplantationen som kanske någon gång blir av.

2

Bläddra i magasinet

Alla Dagens Arbetes tryckta magasin finns som blädder-PDF. Här kan du välja vilken utgåva du vill läsa.

Ordlös bok ska öka säkerheten

SpråkstödHur pratar du säkerhet i skogen med kollegan som inte talar svenska? Prevent tog hjälp av en serietecknare och gjorde den ordlösa boken ”Jobba säkert i skogen”.

Fackledaren valde kryddstark tillvaro

Vad hände sen?Niklas Starow var GS-fackets ordförande på Tetra Pak i Lund, kämpade mot nedläggningen, men blev en av 250 som fick gå. Tre år senare är han bemanningsanställd, men planen är att bli chiliodlare på heltid.

En bil med nya funktioner

ÖGONBLICKETKlockan är 14.41 på Anpassarna i Hedemora.

Fackets värdegrund

IF Metall utesluter medlem

IF Metall har uteslutit en medlem som är aktiv i Nordiska motståndsrörelsen NMR. Två av hans arbetskamrater får vara kvar efter att ha tagit avstånd från den nazistiska organisationen.

2

Rätt livränta

Ta kommandot över dina försäkringar

Koll påKrångliga förkortningar och invecklade blanketter. Fackets försäkringar kan verka snåriga, men det kan finnas pengar att hämta. Här får du hjälp med ditt skyddsnät vid allt från uppsägning och olyckor till föräldraledighet och dödsfall.

Snårig väg till pengarna

Johnny, Stina, Berndt, Pelle och Björn. Alla skadades i jobbet och fick en livränta som visade sig bli för låg. Slumpen, rätt kontakter och mycket slit gjorde att de fick de miljoner de har rätt till. Dagens Arbete guidar till rätt ersättning – både livränta och andra försäkringar.

1

”Man har ju också ett egenansvar”

Det är den arbetsskadade som måste hålla koll på att livräntan blir uppräknad. Varken fack eller arbetsgivare vill ändra det systemet.

Så gör du för att få rätt ersättning

KOLL PÅMisstänker du att din livränta inte hängt med i inkomstutvecklingen? DA hjälper dig att få de pengar du förtjänar.

”Man jobbar bättre när man mår bra”

Bowlingturnering, Ullaredsresor och en egen frisbeegolfbana. Zinkgruvans satsning på hälsa och gemenskap är prisbelönt.

Regeringen säljer in bioraffinaderi

INDIENRegeringen gillar starkt planerna på ett bioraffinaderi, där man gör en rad olika produkter av skogsråvara i stället för olja. I övermorgon åker landsbygdsminister Sven-Erik Bucht till Indien för att sälja in projektet hos Domsjös ägare.

Stora framtidsdagen

”Robotiseringen kommer att underlätta”

ENKÄTDagens Arbete frågade fem deltagare på Stora framtidsdagen: Vad krävs för att ta hem mer tillverkningsindustri till Sverige?

Minskad handel hot mot jobben

Minskad handel, fler handelshinder och populism skadar ekonomin och går ut över jobben. Det var fackets, forskningens och näringslivets representanter eniga om i sina spaningar.

1

Framtidens Sverige – isolerat eller expansivt?

Det talas alltmer om att dra nya handelsgränser. Gör det Sverige mer isolerat eller kan vi med avancerad teknik expandera vår inhemska industri? Följ vår rapportering från Den stora framtidsdagen.

Teknikens osynliga normer formar världen

Tekniken gynnar inte nödvändigtvis samarbete och demokrati, sade docent Karin Hansson på Framtidsdagen. ”Informationsflöden styrs baserat på osynliga normer som vi inte ens har frågat efter."

Hämta mer