”Vad ska man tycka om ett armband som kan övervaka dig men också förebygga förslitning?”Krönika, Darja Isaksson.

”Bakom varje klädesplagg finns en livshistoria som alltför ofta handlar om rena slavarbetet”Helle Klein, chefredaktör.

Hamnkonflikten

Hamnarbetarförbundet i Göteborgs hamn 2016. Foto: TT Nyhetsbyrån.

IF Metall välkomnar konfliktutedning

Hamnkonflikten i Göteborg fick regeringen att utreda konflikträtten. Många LO-förbund oroas över utredningen. Men IF Metall välkomnar den.

Regeringen vill utreda rätten för ett fackförbund att konflikta för ett kollektivavtal när det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen. Detta sedan Hamnarbetarförbundet sedan 2016 varit i konflikt om arbetsvillkoren med företaget APM Terminals i Göteborgs containerhamn.

GS-fackets förbundsordförande Per-Olof Sjöö skriver i sin DA-krönika nyligen att han ”lämnas ingen ro” när han hör arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ta om behovet av att se över konflikträtten. Pappers förbundsordförande Matts Jutterström säger i en intervju med tidningen Arbetet att regeringens utredning är ett beställningsverk av arbetsgivarna i Svenskt näringsliv.

IF metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä gör däremot en annan bedömning.

– Vi välkomnar en utredning eftersom det finns en lucka i lagen. Men vi har inte sagt ja eller nej till någon förändring av lagstiftningen. Det gör vi först när vi ser ett förslag.

Veli-Pekka Säikkälä tycker att ”hela debatten har varit oerhört ensidig”. För IF Metall gäller det att värna riksavtalet, menar han. Riksavtalet hotas om det blir möjligt för fackföreningar utanför LO att tränga undan ett gällande kollektivavtal för att ersätta det med ett företagsavtal.

– Debatten har handlat om vi ska röra strejkrätten eller inte. Men frågan handlar ju om något helt annat, en lucka i lagen.

Denna lucka handlar enligt Säikkälä om att en fackförening ges rätten att strejka för något man ändå inte kan få igenom. Enligt lagen får en facklig organisation gå i konflikt för att driva igenom ett kollektivavtal på en arbetsplats. Men om det redan finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen ska det avtalet gälla. Det går inte att tränga undan ett existerande kollektivavtal.

– Alla inser att det finns en konstig lucka i lagen. Här får Hamnarbetarförbundet strejka för någonting som de inte kan få igenom eftersom det redan finns ett kollektivavtal.  Det blir mycket konstigt. Och i debatten har jag ännu inte hört någon som har en lösning på problemet.

Inom LO är man enligt Säikkälä överens om att Transport har rätten att teckna avtal i hamnarna. Transport ingår i LO till skillnad från Hamnarbetarförbundet som är en fristående organisation.

– Till bilden hör att Transport dessutom organiserar majoriteten av de anställda i hamnarna.

Vad skulle hända om Hamnarbetarförbundet fick rätt i att tränga undan Transports avtal?

– Då skulle andra kunna ta efter, bilda nya fackföreningar som tecknar egna företagsavtal.

Säikkälä menar att man då riskerar att få ett stort antal och att vi då ”kan  ta farväl till riksavtalen som reglerar löner och villkor för anställda i en bransch”.

– Tänk om  man exempelvis på Volvo lastvagnar bildade ett nytt fack som drev igenom ett företagsavtal. Då skulle de anställda där få helt andra villkor än vad de har på Scania i Södertälje. Då lämnar vi den svenska modellen med lika lön för lika arbete. Olika företag i en bransch skulle kunna ha vitt skilda villkor. Det fackliga löftet om att hålla ihop och inte bjuda under varandra skulle spricka direkt

– Vi vet inte minst från erfarenheterna i Europa vad företagsavtal innebär. Splittring av arbetarrörelsen. Låg organisationsgrad. Försämrade villkor. Det här är en aspekt av frågan som inte har kommit fram i debatten.

Veli-Pekka Säikkälä befarar också en utveckling där flera fackförbund tecknar avtal på samma arbetsplats.

– Det kanske kommer ytterligare ett förbund till hamnarna som också vill ha ett kollektivavtal. Då skulle vi kunna få en situation på arbetsplatserna där man har flera fackförbund för arbetarna. Precis som man haft i England.

Regeringens utredning tillsattes i fjol, i sommar ska den vara klar. Ser du inga risker med den?

– Jodå. Men jag ser också risker med att man inte gör någonting. De riskerna är ju väldigt långtgående. Att vi har, i det här fallet i hamnen , återkommande strejker på arbetsplatser där det redan finns kollektivavtal, vilket hotar jobben. Eller att vi bryter sönder vår princip om lika villkor på arbetsplatserna inom en viss bransch. Att inte göra något gynnar i förlängningen de som vill verkligen vill försämra konflikträtten.

Hurdå?

– Vi har inga okynneskonflikter i Sverige. Men det som händer i Göteborgs hamn stör den bilden och ger luft under vingarna för dem som vill försämra konflikträtten. I Sverige har vi långtgående möjligheter att vidta sympatiåtgärder för någon annan som vill ha kollektivavtal. Vi ska värna den rätten.

 Många som har invänt mot regeringens utredning är rädda för att det skulle  kunna leda till vad som kallas avtalsshopping, dvs att arbetsgivare ska kunna själva välja vilket fackförbund som de träffar avtal med. Hur ser du på det?

– Jodå och jag vet att det finns en utbredd rädsla för att arbetsgivare skulle kunna välja det billigaste avtalet som sedan inte går att tränga undan. En sak kan jag försäkra och det är att IF Metall aldrig kommer att gå med på förändringar av konfliktreglerna som ger utrymme för avtalsshopping.

– Jag tycker att det är viktigt att komma ihåg LO, i och med Saltsjöbadsavtalet, har tagit på sig rollen att hålla ordning på arbetarsidan när det gäller organisations- och avtalsrätt. Det ska vi värna om,  därför är det Transport som ska ha kollektivavtalet i hamnarna.


hg@da.se

10Kommentarer

Hasse Hoffa:

Är det inte så att det fackförbund som har flest medlemmar på arbetsplatsen är det förbund som tecknar kollektivavtal? Enligt Veli-Pekka verkar någon annan märklig princip gälla. Så när Transports avtal löpte ut förra året i GTB hamn, skulle naturligtvis APM Terminals ha tecknat avtal med Hamnarbetarförbundet. Vilket inte skedde, av orsaker som man inte behöver vara allt för konspiratorisk för att begripa.

Hans-Olof Nilsson:

Nej, det förbund som ska teckna avtal är det som tecknar riksavtal för arbetet i alla hamnar. Detta för att arbetsgivaren inte ska kunna ställa arbetarna i de olika hamnarna mot varandra. Transport har därför rätten till avtal enl LOs organisationsplan. Hamn vill inte teckna riksavtal. De har också erbjudits ett hängavtal i GBG på Transport men tackat nej.

stevO:

Som docenten i arbetsrätt säger, man ska teckna avtal med det största facket på arbetsplatsen för att få fredsplikt. Det är huvudfrågan för arbetsgivaren. Att arbetsgivaren väljer att teckna avtal med ett fackförbund som inte kan ge fredsplikt är helt upp till dom, men då kan man inte gnälla på att det blir stridsåtgärder.

Per Nilsson:

Det finns kanske 10 globala hamnoperatörer i världen. Dessa bryr sig inte mycket om våra interna strider. Sverige är heller inte ett måste att lägga omlastning i. Göteborg är viktigt för Sverige för direkttrafikens skull. Hamburg hanterar 10 ggr mer containrar och skulle kunna ta över hela Göteborgs trafik i morgon utan att behöva investera en krona. Det borde man tänka på. Ett starkt hamnfack med täta kontakter med facken i de europeiska hamnarna är ett måste annars har vi inte en chans. Det är inte 70-tal utan globaliserad 2000-tal. Hannas tvätteri i Eslöv är väck sedan länge, tyvärr.

kenta:

Veli-Pekka!
När börjar du på Svenskt Näringsliv?, före valet eller efter!

SWN:

Lucka i lagen säger Veli-Pekka! Han borde sätt sig in i frågan innan han uttalar sig. Det visar Uppdrag Gransknings väl genomarbetade program den 17 januari.
Att sedan Ylva Johansson springer iväg och startar en utredning visar på hennes olämplighet som Arbetsmarknadsminister – och hon gör nog inte det utan att Stefan Löfven är informerad.
Socialdemokraternas ”ökenvandring” bort från oss arbetare fortsätter. De riskerar att under Löfvens ledning vid höstens val att inte ens få ihop 30% av rösterna!

Dan Andersson Åmål:

Om jag vore i Veli-Pekka kläder skulle jag vara orolig. Det är han tydligen inte. Om man vore konspiratoriskt lagd, kanske skulle man tro att den nära kontakten med teknikarbetsgivarna skadat hans omdöme. Jag finner ingen förklaring till hans uttalanden. Rubba den oerhört känsliga balansen på arbetsmarknaden för en tillfällig konflikt. Hamnarbetareförbundet har en direkt demokrati, tycka vad man vill majoriteten av fackligt anslutna i Göteborg hamn tycks välja dem.
DET ÄR INTE ARBETSGIVARNA SOM BESTÄMMER VILKET FACK DE SKA FÖRHANDLA MED!
Mvh Dan Andersson

Göte Borg:

De sakkunniga i arbetsrätt enligt Uppdrag Granskning stödjer ju Hamn4:an och har gjort så i många år. Så vad dom tycker i denna konflikt där dom är aktiva parter bör nog tas med en nypa salt. Den svenska modellen bygger ju på centrala riksavtal för ett större kollektiv. Inte den enskilda arbetsplatsen.

mikael jönsson:

Docenten i arbetsrätt säger, man ska teckna avtal med det största facket på arbetsplatsen för att få fredsplikt. När börjar du på Svenskt Näringsliv, före valet eller efter!Veli-Pekka Säikkälä? JAG Kommer att lämna IF Metall efter detta. Lycka till.

Ulla Degaardt:

Klart att det största facket ska teckna avtal. Har följt denna konflikt ett tag nu och ser att det är en fara i detta att Transport står som förhandlare. Det har ju också handlat om yttranderätt och medförhandlarmöjlighet.

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

”Snubblande nära ett statarsystem”

DEBATT”Att hamnkonflikten kan få en lösning ändrar inte att S valt att utreda konflikträtten. Med inskränkt strejkrätt är svensk arbetsmarknad snubblande nära det gamla statarsystemet”, skriver Thomas Nilsson, avdelningsordförande för Pappers i Grycksbo och Patrik Liljeglöd, distriktsordförande för Vänsterpartiet i Dalarna.

2

Hamnkonflikten – därför rör den dig

Konflikten i Sveriges största containerhamn har pågått i två år. Den handlar om arbetsvillkoren för Göteborgs hamnarbetare. Men också om strejkrätten.

1

”IF Metall måste försvara strejkrätten”

DEBATTStrejkrätten är fackföreningens viktigaste vapen. IF Metalls förbundsstyrelse måste uttala sig mot Ylva Johanssons utredning om att begränsa konflikträtten, skriver företrädare för IF Metalls avdelning 4, Södra Västerbotten.

4

”En skärpning är bara början”

Debatt”Facket möter i dag arbetsgivare som allt oftare utmanar skrivningarna i avtalen. Att i det läget försämra möjligheterna till det som är vår förutsättning för styrka i förhandlingarna – strejkrätten – är inte vad fackföreningsrörelsen behöver”, skriver Lars Wåhlstedt, förhandlingsombudsman på Pappers.

Rör inte strejkrätten

LedareDen segdragna konflikten i Göteborgs hamn måste kunna lösas utan lagändring, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

4

”Riskabelt petande i konflikträtten”

Krönika”För den konspiratoriskt lagde är det lätt att dra slutsatsen att situationen i Göteborgs hamn blivit en bricka i ett helt annat spel”, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

5

Läs mer från Dagens Arbete:

Dagens Arbete prisad för sin journalistik

Dagens Arbetes reporter Anna Julius vann i går Fackföreningspressens pris i kategorin ”Bästa förklarande text”. Hon får den för sin handfasta guide om hur man gör att få rätt ersättning för sina arbetsskador.

Göran blir hög av att dansa

SAMSPELTA STEGPappersarbetaren Göran Larsson och sjuksköterskan Veronica Lind ­brinner för bugg. De sliter med sina skiftscheman för att hinna träna. Möt dem i ett reportage från en tävling, se när de lär ut dans i vår video.

”Etableringsjobb skyddar din lön”

KRÖNIKA”Avtalet om etableringsjobb kan pressa ner arbetslösheten och därmed skydda löner och villkor. Det är något helt annat än den lagstiftade lönedumpning som de borgerliga partierna vill ha, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson. 

DEN GLOBALA TEXTILINDUSTRIN

Livet bortom lyxen

TextilindustriDet är vi i rika väst som bär märkeskläderna - men de tillverkas i en helt annan miljö. DA:s Marcus Derland och David Lundmark har besökt Mauritius och Madagaskar och berättar om anställda som plötsligt får sparken och migrantjobbare som måste lämna in sina pass.

Arbetsplatsolycka vid Garpenbergsgruvan

”Låt parterna ta hand om las”

Ändrar man en regel i lagen om anställningsskydd uppstår nya problem. Kanske bättre att skrota lagen och låta parterna ta hela ansvaret, föreslår docent Mats Glavå i en ny bok.

En stark röst har tystnat

Vår medarbetare, kollega och vän, Jeanette Herulf, har gått bort efter en tids sjukdom. Saknaden är stor.

IF Metall kan införa inkomstförsäkring

IF Metall diskuterar att införa en inkomstförsäkring för alla som tjänar över a-kassans tak. Förbundet sneglar bland annat mot Unionen, som i vissa fall kan konkurrera om samma anställda.

2

Rapport: tjänstemännen drar ifrån

Industrins lönemärke har satts för lågt och det har lett till ökade klyftor, enligt en rapport från LO-förbunden inom 6F och tankesmedjan Katalys. Slutsatserna sågas totalt av kritikerna.

1

Rättegången mot Nordkalk

”Han har ett gott hjärta i grunden”

(UPPDATERAD) Hovrätten i Umeå har nu inlett rättegången mot företaget Nordkalk. Dagens Arbete rapporterar om efterspelet till en drygt sex år gammal olycka som dödade en person och skadade flera andra.

Nordkalk: ”Ansvaret ligger på entreprenörerna”

(UPPDATERAD) Nordkalks advokater hävdar att de som hade ansvaret när olyckan hände 2011 var ett entreprenörsföretag och inte ett bemanningsbolag. Därför ligger huvudansvaret där, inte hos Nordkalk.

Marcus Waldermark håller emot när Fredrik Zetterlund i den grå hjälmen försöker ta sig förbi. Foto: David Lundmark

Svett, spyor och gemenskap

NärkontaktNu har Superserien i amerikansk fotboll dragit i gång. Många tänker då på stora hjälmar och våldsamma krockar, andra kallar det ”schack med närkontakt”. Läs eller lyssna på reportaget om smeden och anfallaren Marcus Waldermark från Uppsala 86:ers.

DA GRANSKAR VUXENUTBILDNINGEN

Var tredje industriutbildning utan behörighet

Var tredje arbetsmarknadsutbildning i industriteknik saknar behörighet att utfärda diplom för svetsning, visar DA:s genomgång.

Nu skärps kraven på industriutbildningar

Arbetsförmedlingen skärper kraven när man nu köper upp ny industriutbildning: 60 procent av deltagarna ska klara kunskapstestet i slutet av utbildningen. För dåliga resultat kan leda till förlorat uppdrag.

2

Hård prispress i industriutbildningen

Priset på arbetsmarknadsutbildningar har pressats, men varierar kraftigt i landet. En vecka på industriteknikutbildning kan kosta 4 800 kronor på en ort och 1 780 på en annan. Statliga Lernia prispressar mest.

1

”Ville bli svetsare – kom till en lekstuga”

Mikael hade redan blivit erbjuden ett jobb. Han ­behövde bara komplettera sina kunskaper. Men på skolan fanns ingen som kunde lära honom svetsa. DA granskar en miljardindustri där bara fyra av tio får jobb, trots att företagen ­skriker efter arbetskraft.

5
Sören Eriksson. Foto: Marcus Derland.

Sören prisad för jobb mot gruvbränder

Sören Eriksson, huvudskyddsombud i Bolidens gruva i Kristineberg, får branschorganisationen Swemins arbetsmiljöpris för sitt mångåriga jobb mot bränder i gruvor. Han delar priset med brandskyddssamordnaren Johan Holmberg Garpenbergsgruvan.

ILLUSTRATION: JENS MAGNUSSON

Dålig koll på nya reglerna

ArbetsmiljöverketNu till helgen har föreskriften om psykosocial arbetsmiljö funnits i två år. DA har gått igenom anmälningarna om stress och mobbning till Arbetsmiljöverket - som uppger att man inte vet hur de nya reglerna används.

Ska vi ha samma tid året om?

Da frågarPå söndag vrider vi fram klockan igen. Men Finland vill skrota tidsomställningen och nu ska saken utredas på EU-nivå. Vad tycker DA:s läsare?

5
”Förr skickades papper hit och dit, då hade få överblick. Nu är det annat; med digitaliseringen har operatörerna full koll på hela produktionen”, säger Eja Jysky, operatör på Fristad Plast. Foto: Anna Sigge

Bojen som räddar framtiden

UTVECKLINGSverige har digitaliseringsfeber. Politiker, konsulter och företag utlovar stora vinster för samhället. Alla pratar om att digitalisera – få vet hur man gör. En av dem är operatören Eja Jysky på Fristad Plast.

Val 2018 | Sjukförsäkringen

Här har du sjuktalen i siffror

Sjukskrivningarna ska ner till i snitt 9 dagar per år, har regeringen bestämt. Men är verkligen sjuktalen historiskt höga? Och vilka är det som blir sjuka? DA ger dig siffrorna bakom sjukförsäkringen.

2

”Politikerna avgör vem som kan arbeta"

Analys”Vem som anses frisk nog att arbeta beror i slutändan på politiska beslut, inte på läkares eller myndigheters bedömningar”, skriver reportern Rasmus Lygner med anledning av den intensiva debatt som dragit igång efter DA:s granskning.

2

”Hanteringen av sjuka är ovärdig”

DEBATTFör att få ner kostnaderna för sjukpenningen kan man jobba med att förebygga ohälsa och satsa på rehabilitering för de som drabbas. Eller så kan man göra som nu: börja i fel ände och friskförklara de som inte kan jobba. Det är ovärdigt, skriver Tomas Lundmark är ombudsman för IF Metall Södra Västerbotten.

3

”Försäkringskassan måste utgå från verkligheten”

DEBATT ”Försäkringskassan måste utgå ifrån en faktisk arbetsmarknad för att ge den försäkrade de verktyg som krävs. I denna fråga borde det inte finnas några politiska motsättningar. Dagens regler drabbar såväl rik som fattig”, skriver Robert Sjunnebo på LO-TCO Rättsskydd. 

9

Ing-Britt tar striden för din sjukpenning

När du varit sjukskriven i ett halvår kräver Försäkringskassan att du ska ta ett ”normalt förekommande arbete” på heltid. Men efter 20 år med samma lag vet fortfarande ingen vad det betyder. Ing-Britt Vikström ska tvinga fram ett svar från högsta instans.

5

Ljunghäll ska bli friskare

Regeringen vill att arbetsgivarna ska få ner sjuktalen. Gjuteriet Ljunghäll har satt i gång – för att det sparar pengar och för att kunna locka nytt folk. De anställda gillar projektet.

Finns det ett jobb åt Ing-Britt?

Vi berättade i går om halvtidsjobbande Ing-Britt Vikström som vägrats sjukpenning, men nu drivit fallet till högsta instans. Hon anses kunna ha ett heltidsarbete som varken ”ställer krav på finmotorik eller god handstryka”. Finns de jobben? DA frågade ett antal personalchefer.

Flera nomineringar för DA:s journalistik

Dagens Arbete har nu nominerats till Fackföreningspressens pris i fem av åtta kategorier. En av dem är "Bästa fotografi", där David Lundmark kan vinna med sin bild av lunchande, fackligt organiserade kvinnor på en soptipp i Indien.

”Man måste fortsätta lyfta frågan”

Kurser, konferenser och jämställdhets-quiz – #metoo har satt spår i hur IF Metall arbetar mot sexuella trakasserier."Det är som om alla har frågan på näthinnan nu", säger förbundsordförande Marie Nilsson.

Ny dom sänker ersättningen från a-kassan

En dom i Högsta förvaltningsdomstolen vänder upp och ned på en av a-kassans regler. Nu blir det svårare för nya medlemmar att få rätt till högre ersättning. ”Fullständigt orimligt”, säger Olle Åkerlund, kassaföreståndare på IF Metall.

1
Hämta mer