Industriarbetarnas tidning

”1+1 måste bli mer än 2”

10 augusti, 1999

Skrivet av

Ett plus ett måste bli mer än två. Annars är Volvos uppköp av Scania ett misslyckande, enligt Metalls förbundsordförande Göran Johnsson.

Det är först nu metallordföranden haft möjlighet att kommentera vad som kommit att kallas 1900-talets största svenska industriaffär. Johnsson befann sig i Japan när storaffären offentliggjordes i fredags och han återvände till Sverige först på måndagskvällen.

– Alternativet till ett samgående hade knappast varit status quo, att allt hade förblivit vid det gamla. Alternativet hade istället varit att någon annan kommit in och köpt något av företagen.

Om storaffären ska bli bra hänger på om kunderna kan behålla sitt förtroende för de bägge lastbilarna.

– Lastvagnskunder är inte vilka konsumenter som helst. De är mycket medvetna om vad de vill ha Därför gäller det för de svenska lastvagnstillverkarna att se till att bevara förtroendet hos sina kunder. Ytterst hänger det på ledningen och styrelsen för AB Volvo.

– Men sjunker marknadsandelarna och man tappar i volym är det illa. Då minskar beläggningen ute på verkstäderna, jobben försvinner och då är samgåendet i slutändan en riktigt dålig affär.

– Volymmässigt måste den här affären innebära att ett plus ett blir mer än två. Det kan bli så, om man lyckas bli ännu starkare på de marknader där man redan är stark Detta genom ännu vassare marknadsföring och en långsiktig produktutveckling.

Att Scania och Volvo har kunnat utvecklats i nära och hård konkurrens är något som kunderna uppskattat. Därför vill Göran Johnsson se en fortsatt tävlan mellan de bägge lastbilsmärkena.

– Kunderna rädda för att konkurrensen mellan Volvo och Scania försvinner. Därför är det viktigt att de får fortsätta att tävla på vissa områden, medan de kan börja samarbeta i andra.

De stora samarbetsvinsterna – uppåt 3 miljarder kronor om året – ska enligt Volvochefen Leif Johansson komma genom gemensamma inköp från underleverantörer. Pressen ökar ytterligare på de företag som levererar komponenter till bilindustrin. Det oroar Göran Johnsson.

– Men det är å andra sidan inget nytt. I synnerhet de små underleverantörerna lever under pressade villkor och de får det säkert ännu tuffare nu.

För facket gäller det nu, enligt Johnsson, att få tillstånd en bra kommunikation med Volvos ledning.

– Ledningen för Volvo måste å sin sida lyssna på facket och de anställda. Om den här affären ska kunna lyckas så bygger det på ett ordentligt självförtroende bland de anställda, hos ledningen och ägarna, i facket. Det handlar i slutändan mycket om psykologi, om inställningen hos alla inblandade.

Arbetsrätt Striden om las

Nya gymnasielagen

Fast jobb eller utvisning

Fast jobb eller utvisning

De fick en andra chans till ett liv i Sverige. Men villkoren var hårda. Dagens Arbete har följt killarna som bokstavligen slåss för sin överlevnad på den svenska arbetsmarknaden.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Tio avtal inom IF Metalls områden – så mycket blir det i kronor

Tio avtal inom IF Metalls områden – så mycket blir det i kronor

Här är tio avtal inom IF Metalls avtalsområden som är färdiga. Dagens Arbete visar vad det innebär i procent och kronor.

IF Metalls avtalsråd sa ja till nya avtalet

IF Metalls avtalsråd sa ja till nya avtalet

Låglönesatsning, retroaktiva löner och arbetsskadeförsäkringen debatterades när IF Metalls avtalsråd skulle anta de nyligen tecknade avtalen.

Låglöne­satsningen, nu var vi där igen

Låglöne­satsningen, nu var vi där igen

LO har fått sin låglönesatsning men parterna är oense om vad den betyder, precis som för tre år sedan. Konflikt hotar. Hur kunde det bli så här – igen?, frågar sig Dagens Arbetes Anna Julius.

Enkät: Så tycker vi om industriavtalet

Enkät: Så tycker vi om industriavtalet

Avtalet landade ok utifrån omständigheterna. Det säger tre industriarbetare Dagens Arbete pratat med.

Stor besvikelse i Pappers avdelningar

Stor besvikelse i Pappers avdelningar

”Jag vill ge en saftig känga till dem som satte märket”, säger Claes Nöid på Fiskeby Board.

Inga extra pengar till Pappers

Inga extra pengar till Pappers

Pappers var nära att gå ut i konflikt, men gav till slut upp kampen om högre löneökningar.

Nya avtal för industrin – vad betyder det för dig?

Nya avtal för industrin – vad betyder det för dig?

I helgen kunde fack och arbetsgivare till sist enas om ett nytt avtal för svensk industri. Det här innebär det för dig.

Pappers förhandlar fortfarande

Pappers förhandlar fortfarande

Är det klart vilka nya löner som gäller nu inom industrin? Nej, Pappers förhandlar fortfarande. Avtalsrörelsen är ännu inte över. Ett dygn efter att det normerande Industriavtalet skrevs under saknas det fortfarande ett avtal för massa- och pappersindustrin. Igår förhandlade Pappers avtalsdelegation med Industriarbetsgivarna till långt in på kvällen, dock utan resultat. Förhandlingarna ajournerades och […]