Industriarbetarnas tidning

Besvikelse hos Scanias metallare

6 augusti, 1999

Skrivet av

Hoppet stod till Volkswagen. Men det blev ändå Volvo som köpte Scania. Många inom Scania är idag besvikna över affären.

En av dem är Jan Ahlnäs, metallarbetare vid Scania i Södertälje sedan 27 år tillbaka. I likhet med de flesta andra av de 11 000 Scania-anställda i Sverige har han semester.

– Typiskt att sånt här besked kommer när alla är lediga och vi inte kan reagera direkt. Men jag lovar: det blir inte mycket gjort på måndag.

På kort sikt kommer inget att märkas, tror han. Men om fyra, fem år.

– Då kan det bli tufft. Det är säkert många jobb som hotas.

Helst hade han sett Volkswagen som uppköpare.

– Det vill alla på jobbet. Ingen, jag lovar ingen ville gå ihop med Volvo. De har inga tunga lastbilar, vi hade passat perfekt.

Hoppet att Volkswagen skulle komma som uppköpare till Scania är utbrett. Morgan Nilsson är klubbordförande för 390 metallare vid växellådefabriken i Sibbhult. Han hade också hoppats på Volkswagen.

– Visst hade jag det, vi skulle fått en självständig ställning inom VW-koncernen. Men med Volvo ser jag på sikt en massa hot.

– Jag är faktiskt mycket besviken.

Morgan Nilsson befarar att massor av jobb kommer att försvinna.

– Därför förstår jag inte näringsminister Björn Rosengren kan vara glad idag. Det var inte längesedan som Scania-ledningen sa att ett samgående med Volvo skulle kosta 15 000 jobb på tio års sikt. Idag säger samma Scania-ledning med Leif Östling i spetsen att den här affären är bra. Hur hänger det ihop?

– De enda som tjänar på det här är Mercedes. De kommer att plocka kunder efter den här affären.

Morgan Nilsson ser stora risker för att Scanias växellådefabrik på sikt ställs mot Volvos i Köping. Men det stannar inte där. Ska både Volvo Tuve och Scania i Luleå göra balkar.

Och framför allt: hur går det med Scanias tillverkning av axlar i Falun? Kommer den att tillhöra det nya lastbilsbolaget. Volvo sålde i fjol sin axelfabrik i Lindesberg till amerikanska underleverantörsjätten Meritor. Ska även Falufabriken gå samma öde till mötes?

Representanter för Scanias koncernfackA kommer på fredagskvällen att träffa Volvochefen Leif Johansson för en första diskussion om framtiden. En av dem som träffar Volvo-chefen är Sören Westerholm, ordförande för metallarbetarna vid Scanias hyttfabrik i Oskarshamn.

– Fram till dess att jag träffat Johansson är jag spontant skeptisk till affären. Jag tror inte den är bra, varken för Sverige eller för de anställda.

– Konkurrensen mellan företagen har varit bra. Vi har olika kulturer, olika produktfilosofier. Risken är nu att kunderna ser Volvo och Scania som ett enda märke.

– Sedan är jag rädd för att det i framtiden blir stora strukturella förändringar.

· Som en enda hyttfabrik istället för två som idag?

– Kanske. Och då är det inte säkert att valet står mellan Scanias nuvarande i Oskarshamn eller Volvos i Umeå. Hytterna kanske ska ligga nära kunderna, i Europa.

Scania har redan idag monteringsfabriker i Holland, Frankrike och Polen. Volvo har i Belgien. Att hytterna tillverkas långt ifrån slutmonteringen är unikt för de svenska lastbilstillverkarna.

– Risken är uppenbar att ekonomerna kommer om några år och säger att ”här kan vi räkna hem så och så många kronor på att koncentrera hyttillverkningen till en fabrik”.

– Nu får vi ta den här diskussionen med de nya ägarna, för nya ägare har vi. Det är bara att konstatera.

I samtalet med Leif Johansson kommer metallrepresentanterna kräva att hela Scanias koncernfack redan nästa vecka får en träff med de nya ägarna, AB Volvo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.