Industriarbetarnas tidning

Facket träffar Volvo på måndag

7 augusti, 1999

Skrivet av

På måndag kommer 6 500 metallarbetare tillbaka till sina jobb på Scania efter semestern. Med Volvo som nya ägare. Koncernfackets ordförande Kjell Wallin manar till lugn. Det finns ingen anledning till omedelbar oro, säger han.

– Det är bara att sätta igång att jobba som vanligt. Vår chans i framtiden är att göra ett bra jobb, på så vis har inget förändrats med ägarbytet.

Men det innebär inte att Kjell Wallin och resten av metallfacket slår sig till ro och säger ja till affären. Det återstår många frågor att få svar på. På måndag träffar därför Scaniafacken Volvos koncernchef Leif Johansson för att få svar på de viktiga frågorna. Kjell Wallin:

– Vi måste för det första få veta om lagda investeringsbeslut ligger.

Scania har beslutat investera en halv miljard kronor i ett nytt måleri vid hyttfabriken i Oskarshamn. Den investeringen är livsviktig för Oskarshamns framtid, anser facket.

– Volvo säger att det finns fem miljarder att spara varje år genom samgåendet. Vi vill veta hur.

– Vi vill också mer konkret än hittills veta hur man ska hålla isär Volvos och Scanias varumärken.

I våras uttalade sig Scania-facken för att företaget fortsätter på egen hand. Argumenten var många.

– Vi anser fortfarande att vi har ett starkt produktprogram, en modern produktion, vi befinner oss i en högkonjunktur och vi närmar oss en takt som vi aldrig tidigare varit i närheten av. Därför finns det inga anledningar att gå ihop, sa vi då. Om vi om fem-sex år skulle vilja gå ihop med en annan så borde vi då ha ett drömläge.

– Innan vi eventuellt ändrar uppfattning så vill vi kunna grunda det på sakliga skäl. Därför kommer vi att grilla Leif Johansson på måndag eftermiddag.

Visserligen träffades Volvo-chefen och Kjell Wallin redan på fredagen i samband med Scanias bolagstyrelse. Men det var bara som hastigast, Johansson skyndade iväg efter en halvtimme för att delta på en träff med bilanalytiker.

– För mig är det viktigt att alla orter är med och får tillfälle att fråga Leif Johansson. Det finns massor av frågor som är viktiga för var och en av orterna, säger Kjell Wallin som själv representerar den största metallklubben inom koncernen, Södertälje med 3 200 metallare.

· Som att Falun även i fortsättningen får leverera axlar till Scania?

– Ja, det är väl en sådan fråga som man undrar över i Falun.

· Och om växellådorna ska göras både i Köping och Sibbhult eller bara på en plats?

– Den frågan återstår att reda ut.

· Motorerna då. Är det risk för att Skövde och Södertälje ställs mot varandra?

– Nej, det tror jag inte. En motor betyder mycket för särarten. Motorer är med andra ord av strategisk betydelse och hör till profilen. Scania har nyligen tagit hem motortillverkning från Holland och koncentrerat produktionen till Södertälje där vi ligger långt framme. När det gäller motorerna känner jag ingen som helst oro att hålla isär varumärkena.

· Två hyttfabriker – tror du bägge klarar sig?

– Scania har som sagt nyligen beslutat investera i ett nytt måleri i Oskarshamn för en halv miljard kronor. Och vad jag förstått från Volvo kör man för fullt i Umeå.

· Scania har tidigare flaggat för att man kan tänka sig att flytta hela slutmonteringen från Södertälje till Angers i Frankrike. Tilltar den risken nu?

– Inte alls. Scania har redan tagit beslut på att satsa på slutmonteringen i Södertälje. Här bygger man upp en ”master-verkstad” . Det innebär att här utvecklar vi det smartaste sättet att jobba på som sedan får tjäna som mönster på fabrikerna i Europa och Latinamerika. Det slaget vann vi från facket. Sedan får vi se vad de nya ägarna säger.

· Går det att tjäna in fem miljarder kronor om året utan att röra själva produktionen tror du?

– Det menar ju Leif Johansson. Genom att samordna inköpen. Men här vill vi ha fler svar på våra frågor. Vi blir Europas största och världens näst största tillverkare av tunga lastfordon. Vi har konkurrerat och på så vis kunnat pressa priserna. Nu går vi ihop och då vill vi veta mer exakt: vari ligger skalfördelarna?

· Att pressa ner kostnaderna för inköpen kommer väl att slå ut en hel del underleverantörer?

– Ja, det kan det göra. Å andra sidan kommer andra att gynnas.

· Tidigare i år sa Scanias vd Leif Östling att en sammanslagning skulle kosta 15 000 jobb. Nu står han och säger att affären är bra för de anställda. Hur ser du på hans svängning?

– Den frågan får du ställa till honom, det måste han själv få svara på.

· Men han är ju ”din vd”. Han sitter kvar som vd och ska fortsätta leda Scania. Har du förtroende för honom?

– Ja, som yrkesman har han de kunskaper som krävs.

· Och rätt man att leda Scania även i fortsättningen?

– Jag vet ju inte vilka löften eller garantier han har fått. Men faktum är ju att både Scania-ledningens och fackets motstånd mot Volvo tidigare har fått Volvo att rigga ett helt nytt förslag till samgående. Till det bättre, faktiskt.

· Som vad då?

– Att man mer tydligt än tidigare håller isär varumärkena. Man håller rent från varandra, ändå ifrån konstruktion till återförsäljning. Man erkänner visserligen att man förlorar i samordningsfördelar, men det får man ta, säger de. Dessutom blir huvudkontoret för Scania kvar i Södertälje.

· Hade du hellre sett Volkswagen som ny ägare?

– Vi lutade mot det tidigare eftersom de visat ett seriöst intresse för Scania och att de själva inte tillverkar några tyngre fordon. Dessutom fanns det ett 50-årigt lyckosamt samarbete i Sverige mellan Scania och VW genom VAG. Men det där är kört nu. Det finns inget facit på ett scenario där VW skulle ha köpt upp oss, det blir bara spekulationer. Nu gäller det att göra det bästa av den nya situationen.

· Scania har genom åren växt på egen hand och är idag världen mest lönsamma tillverkare av tunga fordon. Inte minst genom sitt unika modulsystem. Tycker du att det finns tillräckligt med garantier för att ni får fortsätta på er väg?

– Ja kanske, så där. Men det finns anledning att ställa fler frågor till de nya ägarna.

· Är ni sams med Volvo-facket?

– De har å sin sida gjort sitt uttalande där de säger att de är positiva till affären. Vi vill ha svar på ett antal frågor innan vi tar ställning. Vi vill se om det finns några sakliga skäl till att vi ska kunna ändra på vår tidigare inställning att Scania bör fortsätta på egen hand. Det fick vi också in i protokollet i Scanias bolagsstyrelse i fredags.

· Men hur är klimatet mellan de olika facken?

– Mycket gott, måste jag säga. Vi har täta och goda kontakter.

· Kan man vänta sig en gemensam fackliga strategi?

– Ja, det är förstås önskvärt. Vi kommer snart att träffas.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen