Industriarbetarnas tidning

Volvoklubben positiv till uppköp

6 augusti, 1999

Skrivet av

Metallfacket på Volvo är positiva till att Volvo köper Scania. Affären är bra för de anställda och för Sverige, tycker Olle Ludvigsson, ordförande i Volvos verkstadsklubb.

Han är inte överraskad av affären.

– I och för sig kommer överenskommelsen plötsligt, men Volvos intresse är knappast nytt. Därför har vi från klubben kunnat jobba med den här frågan ett längre tag. Vi har haft löntagarkonsulter inkopplade och i lugn och ro kunnat gå igenom olika scenarior.

– Det här är ett bra alternativ.

· Men är det verkligen det allra bästa?

– Svårt att säga. Nu har vi inga andra alternativ att ta ställning till. Det här är bra nog. Inget snack om den saken. Vad hade hänt om någon annan gått in och köpt Scania, vad hade hänt då?

· Bättre att Volvo köpte Scania än att Volkswagen gjorde det menar du?

– Ja vad hade hänt då, det vet vi ju inte. Eller om någon hade köpt Volvo. Det här är en svensk lösning och det tilltalar mig. Speciellt efter allt snack om utflyttning som varit på sista tiden. Volvo och Scania är två enormt starka varumärken vilket ger en bra grund att jobba utifrån.

· Men jobben då? Idag kanske det inte är någon fara, men om fem-sex år då bägge företagen ska ut med nya modeller?

– Vad hade hänt om någon annan aktör hade gått in och köpt upp Volvo eller Scania? Nu bildar vi Europas största bilföretag, tillika världens näst största. Vi kommer att kunna få samordningsvinster i inköp av komponenter och i produktutveckling. Om företagen kan bli ännu aktivare i produktutvecklingen är väl det bra.

· Tror du Volvo-Scania behöver två olika hyttfabriker om fem-tio år? Eller två fabriker för växellådor?

– Sånt vet man ju aldrig i förväg, det är omöjligt att säga. Men sådana diskussioner skulle ju komma ändå, oavsett vad som hänt. Det enda man kan säga idag är att affären gör både Volvo och Scania mer konkurrenskraftigt och på så vis ger den ökad trygghet för de anställda.

· Hade det inte varit bättre om Volvo köpt amerikanska Navistar och på så vis fått bättre fotfäste på den amerikanska lastbilsmarknaden som växer fort?

– Det vet jag inte. Men fortfarande hade ju läget varit detsamma i Europa.

· Var den här affären lättare att ta ställning till än Ford-affären?

– Även om jag tyckte att det var rätt att sälja personvagns-delen till Ford så ”försvann” ju ändå personvagnarna. Men det gör ju inte Volvos och Scanias lastbilar. Där har vi kvar vårt ursprungliga inflytande. Vi har varit förberedda på det här en längre tid och vi har kunnat väga olika scenarior mot varann. Det här är, som sagt, ett bra alternativ, säger Olle Ludvigsson.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen