Industriarbetarnas tidning

”Volvos filosofi oroar”

8 augusti, 1999

Skrivet av

I fjol sålde Volvo Lastvagnar sin bakaxelfabrik i Lindesberg till amerikanska Meritor. Kommer Scanias axeltillverkning i Falun att gå samma väg med de nya ägarna? Vi har all anledning att vara oroliga, säger Stefan Hedman i metallklubben.

Hedman ska som representant i koncernfacket på måndag eftermiddag träffa Volvochefen Leif Johansson. Fackklubbarna på Scanias samtliga orter har fått tre timmar med Volvochefen i Stockholm i morgon.

Uppåt 700 anställda vid Scanias Falufabrik är oroliga för framtiden.

– Vi vill veta hur Leif Johansson ser på axeltillverkningen, om den framöver ska tillhöra företaget eller inte.

Volvochefen har hittills bara sagt att de stora samordningsvinsterna ligger i gemensamma inköp, forskning och marknadsföring. Men i söndagens Dagens Nyheter säger chefen för Volvo Lastvagnar Karl-Erling Trogen att axlar inte är en komponent som ”skapar egenskaperna hos lastbilen”. Därför sålde också Volvo ut sin tillverkning av bakaxlar i Lindesberg till amerikanska underleverantörsjätten Meritor i fjol.

– Det är ju det som är Volvos filosofi. Och det bekymrar oss, säger Stefan Hedman.

Att lägga ut tillverkningen av axlar har i och för sig då och då även diskuterats på Scania.

– Men aldrig riktigt på allvar, det har gjorts ständiga utredningar. Nu riskerar vi att komma att lyda under en annan filosofi som hävdar att axlar inte hör hemma i företaget.

– En utförsäljning skulle i och för sig också ha kunnat bli aktuell i framtiden även med Scania. Men nu är risken att den processen påskyndas om man med sammanslagningen vill spara pengar.

Scania har satsat mycket på axeltillverkningen i Falun. All tillverkning av axlar i Europa har koncentrerats till just Falun. Jobb har flyttats hem från Holland.

Just nu håller man på att bygga upp en ny produktionsline för nästa generation framaxlar med skivbromsar. Scania ligger långt framme i utvecklingen från trum- till skivbromsar. Stefan Hedman:

– Otvivelaktigt har det varit en fördel för Scania att ha haft både konstruktion och tillverkning av de nya axlarna under ett och samma tak. Vi hoppas nu att även Volvo ser samma fördelar.

– Vill Volvo ha en fortsatt utveckling av axlarna mot lättare, mer lättmonterade axlar med färre delar så måste det vara en fördel att ha direkta kanaler mellan konstruktion och produktion, säger Stefan Hedman.

Annars är risken stor att Falun kommer att ställas mot Lindesberg där 600 Meritor-anställda levererar bakaxlar åt Volvos Lastvagnar. Innan årsskiftet var de anställda av Volvo.

I Lindesberg, 15 mil från Falun, går metallklubbens ordförande vid Meritor, Uhro Liikanen och oroas – för att Scania kan ta jobben i framtiden.

– Risken är att Scanias filosofi får fotfäste i det nya bolaget. I så fall är vi i Lindesberg förlorare.

Uhro Liikanen känner bättre än någon annan vilken inställning Volvo Lastvagnar har när det gäller axlar. I segslitna förhandlingar försökte han argumentera mot en försäljning till Meritor.

– Vi ville vara kvar i Volvo, självklart.

– Vi tyckte det var konstigt att en av världens största tillverkare av lastvagnar inte ansåg sig ha råd med egna bakaxlar. Både Scania och Mercedes har egna drivlinor, så varför inte Volvo, resonerade vi.

Men de argumenten bet knappast. Volvo var mycket målmedvetet att lägga ut sånt som inte ansågs tillhöra kärnaffären. Uhro Liikanen:

– I decennier hade Volvo marknadsföring understrukit vilken bra drivlina man hade, hur viktig den var för lastbilen . Sedan vände de helt tvärt och sa att bakaxlarna lika gärna kan köpas utifrån.

Amerikanska underleverantörsjätten Meritor kunde erbjuda Volvo axlar över hela världen. Det avgjorde saken, den gången.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.