Industriarbetarnas tidning

Bengtsfors kan få tillverka Renault

7 september, 1999

Skrivet av

Bengtsfors kan få ännu fler biljobb. Detta efter Volvos besked att man inte vill att TWR ska tillverka en modell av Renault Clio vid Autonova i Uddevalla.

Bilfabriken Autonova i Uddevalla ägs tillsammans av Volvo och det brittiska bilföretaget TWR, Tom Walkinshaw Racing. Autonova tillverkar i huvudsak lyxvarianter av Volvo, kupé- och cabriolet-modellerna.

För ett par månader sedan meddelade TWR att företaget skulle tillverka en variant av Reanults småbil Clio. Tillverkningen skulle förläggas till Autonova i Uddevalla.

Men nu säger Volvo nej. Företaget vill inte ta några affärsrisker tillsammans med Renanult och TWR. Enligt dagens nummer av Göteborgs-Posten är Volvo och TWR oense över hur fjolårets dåliga resultat för Autonova ska fördelas.

– Olyckligt att Volvo går ut och säger nej innan det finns några som helst beslut, säger Mattias Jonsson, metallklubbens ordförande på Autonova.

– Visserligen är det inte fråga om några större volymer av Renault-bilar, men varje kund är viktig för jobben här.

I dag arbetar över 850 metallarbetare vid Autonova i Uddevalla och det är faktiskt något fler än när Volvo monterade personbilar i samma lokaler 1988-92.

Till Göteborgs-Posten säger Martin Rudbeck, vd för TWR Sverige:

-Vad som sagts är att bilarna ska byggas i Sverige och inget tyder hittills på annat. Autonova har lokaler som delvis står tomma och som borde kunna utnyttjas. Men TWR har ju även lokaler i Bengtsfors.

Därför kan alltså Bengtsfors få chansen att tillverka ännu fler bilar än de EU-taxis som TWR kommer att börja producera i sätestillverkaren Lear Corporations övergivna lokaler.

– Det låter intressant, men ännu har vi inte hört något konkret, säger Bengt-Göran Blomqvist, som ännu är klubbordförande för de nära 900 metallarbetare från Lear som från och med den 23 september och fram till i februari successivt kommer att lämna Lear.

Ett tiotal metallare har redan fått jobb av TWR i den kompositverkstad som ska tillverka komponenter till EU-taxin. Under resten av året kommer TWR att anställa ytterligare 180. Men det kan bli fler om TWR börjar tillverka Renault Clio i Bengtsfors.

– Det vore välkommet. Många kommer att gå arbetslösa i vår efter uppsägningstiden. I bästa fall kommer hälften att ha någon typ av jobb, tror Blomqvist.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.