Industriarbetarnas tidning

Bilverkstäder kortar arbetstiden

1 september, 1999

Metall har tecknat ytterligare ett avtal som kombinerar kortare arbetstid med ökad flexibilitet. Runt 15 000 anställda i bilverkstäder får sin arbetstid kortad med 18 minuter i veckan från årsskiftet. Den första januari år 2001 får bilarbetarna ytterligare 18 minuters arbetstidsförkortning.
Avtalet, som är preliminärt tills förbundsstyrelsen godkänt det i nästa månad, innebär att arbetsgivaren får möjlighet att införa kvällsjour mellan 18.00 och 20.00. Jourtiden blir schemalagd ordinarie arbetstid som belönas med ytterligare arbetstidsförkortning. För varje påbörjad halvtimme får den anställde 4 minuter extra ledig tid.

Frågan om flexibla arbetstider på bilverkstäderna är en hjärtefråga för arbetsgivarna. Det handlar framför allt om behovet av att ha kvällsjour för lastbilar och långtradare. I dagens industrivärld med korta leveranstider och ”just in time” blir det problem när bilar blir stående för att vänta på att verkstaden ska öppna.

Bilavtalet var det enda metallavtalet som blev utan arbetstidsförkortning i förra årets avtalsrörelse.

Metalls avtalssekreterare Anders Tiderman är nöjd med att frågan löst sig:

– Många bilreparatörer var besvikna när de inte fick någon arbetstidsförkortning i förra avtalsrörelsen. Men nu har vi lyckats. I slutändan får de den bästa. Under åren 1995 till år 2001 har bilreparatörerna sammanlagt fått en timmes arbetstidsförkortning. Andra metallare får något mindre totalt.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.