Industriarbetarnas tidning

GM kan bli lyftet för Trollhättan

11 januari, 2000

Skrivet av

När General Motors nu tar över hela Saab Automobile från Investor kan det innebära ett lyft för Trollhättan.

Saab får nu en ägare som bevisligen velat satsa på den svenska biltillverkningen. Under de tio år som GM varit hälftenägare av Saab Automobile har de totala förlusterna räknats till 12 miljarder kronor. Samtidigt har GM – tillsammans med Investor – fortsatt att satsa. Bara de senaste två åren har det investerats för uppåt 4 miljarder kronor.

Trollhättefabriken har fått ett nytt måleri, en ny pressverkstad tas i bruk senare i år och delar av karossverkstaden moderniseras. Tillsammans uppgår investeringarna till flera miljarder. Nu börjar också framgångarna skördas.

– På två år har produktionen ökat med 30 procent. Säg den bilfabrik i världen som haft en liknande ökning, säger Paul Åkerlund, ordförande för 4 800 metallarbetare vid Saab Automobile i Trollhättan.

I fjol slog Trollhättefabriken produktionsrekord. Tillsammans med den lilla finska fabriken (där cabrioletmodellen tillverkas) producerade Saab Automobile i fjol 128 000 bilar. Rekord – men ändå en bit från målet på 150 000 bilar.

– Frågan är ändå om 150 000 bilar räcker om Saab ska hävda sig framöver, säger Nils-Åke Carlsson, bilutredare på industritjänstemannaförbundet Sif.

– Jag tror man måste upp till helst 250 000 bilar per år. Men det krävs fler spännande Saab-varianter än idag. Och det i sin tur kräver jätteinvesteringar som bara en jätte som GM skulle kunna orka med.

Volymer på 200-250 000 bilar per år utlovade GM själva när de för tio år sedan gick in som delägare. Kanske blir det lättare för GM att öka volymerna nu, det tror i alla fall Colin Couchman, amerikansk fordonsanalytiker i tisdagens nummer av Finans-Tidningen. ”Det finns nackdelar med delad ägarkontroll. Alla tror att GM behöver hitta investeringar i nya produktlinjer hos Saab för att öka volymerna”, säger han.

I och med att GM tar över hela ägaransvaret hoppas nu – inte minst metallfacket i Trollhättan – att satsningarna ska fortsätta. Paul Åkerlund:

– På kort sikt blir det ingen förändring. Men på längre sikt kan jag tänka mig att de vill fortsätta öka volymerna. Med de investeringar som nu görs skulle vi kunna göra tillverka uppåt 170 000 bilar om året.

– Visserligen kan det kännas känslomässigt att nu banden till Sverige klipps av. Men det är bättre att ha en stor intresserad ägare, om än utländsk, än att ha en svensk ägare som inte vill satsa lika långsiktigt.

Investor må ha varit en ointresserad ägare av personbilstillverkning – så var det redan när Saab tillhörde Scania. Lastbilstillverkaren Scania redovisade stadig vinst, personbilstillverkaren Saab däremot, gick knackigt. Och när GM bjöds in som hälftenägare 1990 markerade det början på Investors uttåg ur personbilsbranschen.

Men trots Investors dokumenterade ointresse har man ändå uppfattats som en aktiv ägare. Man har bromsat integrationen i GM, vilket varit till fördel inte minst för motorfabriken i Södertälje. Man har helt enkelt värnat det gamla Saab.

Frågan hur det blir med det nu när GM blir hundraprocentig ägare. Å ena sidan kan det bli full satsning i Trollhättan med ökade volymer och fler modeller. Å andra sidan kan man räkna med att Saab knyts hårdare till GM, inte minst till GM:s nät av underleverantörer.

Men det tror inte Sven-Åke Berglie, vd för Svenska fordonkomponentgruppen, underleverantörernas intresseorganisation.

– Saab Automobile är redan en del av GM:s management. Det har de varit ända sedan GM gick in som hälftenägare. Den stora omställningen är redan gjord för de svenska underleverantörerna. Den stora frågan är vad som händer med Saab som biltillverkare och där tror jag möjligheterna nu ökar.

Han får medhåll av Metalls utredningschef Håkan Arnelid.

– Både Fords övertagande av Volvo personvagnar och GM:s intåg i Saab har redan fått konsekvenser för underleverantörerna.

– Att nu GM tar över hela Saab Automobile tror jag inte betyder så mycket för underleverantörerna.. Utmaningen hade kommit ändå med framtida modellbyten.

Arnelid ser bara positivt på att GM nu tar över hela ägaransvaret.

– Jag hade varit mycket bekymrad om man valt att minska sitt ägande, det hade varit illavarslande.

Det svenska bilföretag som nu kommer att styras från direktionsrummen i Detroit föddes i svenska försvarsindustrikretsar runt andra världskriget.

Saab-bilen föddes egentligen ur kriget. Svenska Aero AB startade tillverkning av flygplan i Trollhättan 1937 som ett led i att förstärka det svenska luftförsvaret. Men när kriget var över minskade de militära beställningarna. Företaget tvingades söka sig ut på den civila marknaden – med civila produkter. Man funderade på allt från spinnspön till monteringsfärdiga plåthus.

Men det blev i stället en bil, en framhjulsdriven tvåtaktare. En svensk kopia av tyska DKW, men bättre. Genom att utnyttja kunskaperna om aerodynamik som man fått genom flygplanstillverkningen skulle den nya svenska småbilen bli en teknisk sensation. Accelerationen var vassare än hos konkurrenterna. Företaget räknade med en årlig produktion på uppåt 3 000 bilar per år. GM siktar på en kvarts miljon.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?