Industriarbetarnas tidning

Tuffingar blir omoderna

27 januari, 2000

Skrivet av

Pressen på bilindustrins underleverantörer ser ut att lätta framöver. Bilindustrins tuffa inköpschefer börjar plötsligt bli omoderna. Man har insett att pressen för med sig kvalitetsproblem. En av branschens hårdingar, Volkswagen, blir nu mjukis.

De senaste åren har vi blivit allt mer vana vid att bilföretagen försöker pressa sina underleverantörer till att leverera sina varor snabbare och billigare. Samtidigt har alltmer av bilindustrins utvecklingsarbete lagts över på underleverantörerna.

Med pressade priser på de inköpta delarna ska bilarna bli billigare för konsumenten, är det tänkt. Pressade priser på komponenter har blivit ett konkurrensmedel. Det har lett till hård utslagning, särskilt bland de mindre underleverantörerna.

I Sverige har åtskilliga företag flyttat tillverkningen till Östeuropa för att kunna leva upp till kravet på lägre priser. En utveckling som allvarligt hotar sysselsättningen på många mindre orter. Betydligt fler är i Sverige sysselsatta hos underleverantörerna än hos själva biltillverkarna Volvo, Scania och Saab Automobile.

Underleverantörernas utsatta läge uppmärksammas just nu av regeringen. Näringsdepartementet utreder under våren hur bilindustrins underleverantörer kan hjälpas. Strax före jul överlämnade statliga Nutek en rapport till regeringen. Bland annat föreslår Nutek att staten hjälper företagen med kompetensutveckling och produktutveckling.

Den som startade 90-talsflugan med prispress inom bilindustrin var General Motors spanske inköpschef José Ignacio Lopez som med hårdhänta medel sänkte inköpskostnaderna till GM.

När han inte fick bygga en ny experimentfabrik för GM hemma i Baskien gick han för fem år sedan över till Volkswagen. Med samma hårda nypor pressade han den tyska bilfabrikantens kostnader dramatiskt. Följden blev att åtskilliga tyska underleverantörer flydde Tyskland för att i stället etablera sig i Östeuropa där lönerna var betydligt lägre. Han lyckades få VW att bygga två experimentfabriker – en i Tjeckien och en i Brasilien – med många underleverantörer nära själva slutmonteringen. I den brasilianska lastvagnsfabriken som Lopez formgav åt VW är all montering utlagd på underleverantörer.

Men nu signalerar VW en ny kurs och lättar på prispressen. Man vill följa Daimler-Chryslers så kallade tandem-filosofi där relationen mellan bilföretag och underleverantör bygger på förtroende, inte pris. Det viktiga är att man ser till att underleverantörerna kommer igång med utveckling och att VW får förstatjing på de nya produkterna.

Den nya mer tålmodiga inställningen till underleverantörer testas främst på VW-gruppens produktion av lyxbilar som Bentley, Bugatti och Lamborghini.

Till amerikanska branschtidningen Automotive News sa en anonym VW-chef nyligen:

– Prispress fungerar inte längre. Om man vill ha innovativ och avancerad teknik före konkurrenterna behövs motiverade underleverantörer. Relationen med dem måste bygga på förtroende.

Under rubriken ”Goodbye to Lopezism” (Farväl till Lopezismen) tecknar Automotive News bilden av Lopez som en skrupelfri inköpschef som gett oss billigare – men knappast bättre – bilar. Med prispressen kom nämligen också kvalitetsproblemen. Och inte nog med det. Produktutvecklingen tycks ha kommit av sig när företagen jagar kostnader. I slutet av förra året gick Saab Automobile ut och klagade på ”innovationsproblem” hos underleverantörerna.

– Kostnadspressen under 1990-talet har bidragit till problemet med innovationstorka hos underleverantörerna. Samtidigt har bilindustrin nu fokus på att få in fler innovationer i bilarna, sa Gunnar Johansson, ansvarig för leverantörsintegration på Saab Automobile till Dagens Industri.

Nu tar alltså VW farväl till ”Lopezismen” och José Ignacio Lopez själv har slutat på VW för att sätta upp en ny bilfabrik i Brasilien. Bilen ska heta Loar och företaget ska drivas efter Lopez egen filosofi: Loar ska bara ansvara för design, kvalitetskontroll och marknadsföring.

Produktionen kommer att skötas av ett 20-tal underleverantörer som tillsammans bygger bilarna i 52 olika färdiga moduler. Ett system där varje underleverantör har hand om sin byggkloss längs monteringslinan. Från en och samma bottenplatta kan sedan fem olika varianter av bilar byggas. År 2003 beräknas de första Loar-bilarna att finnas på marknaden.

Nya gymnasielagen

Ministern: De ensamkommande borde ha förberett sig bättre

Ministern: De ensamkommande borde ha förberett sig bättre

Hundratals unga ensamkommande måste hitta fasta jobb innan jul för att få stanna i Sverige. Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) tycker att Sverige varit generösa mot gruppen – men föreslår nu vissa lättnader på grund av pandemin.