Industriarbetarnas tidning

Volvo vill ta över Autonova

24 januari, 2000

Skrivet av

Volvo personvagnar vill ta över hela Autonova. I dag är engelska TWR majoritetsägare till bilfabriken i Uddevalla.

– Det kan vara problematiskt att på en och samma gång vara både minoritetsägare och enda kund, säger Ingemar Hesslefors, presschef på Volvo personvagnar.

Autonovas bilfabrik tillverkar kupé- och cabriolet-modellerna av Volvos lyxvariant C70.

Det är främst oenigheten om hur 1998 års bokslut ska se ut som fått Volvo att fundera på att ta över hela Autonova. Det året gick företaget med förlust och de både delägarna – engelska TWR med 51 procent av aktiekapitalet, Volvo med 49 – har varit oeniga hur förlusten skulle fördelas. Patent- och registreringsverket har ännu inte fått in något bokslut från 1998.

Ingemar Hesslefors:

– I diskussionen hur vi hanterar 1998 års resultat finns också en framtidsdiskussion där vi från Volvos sida säger att vår ägarandel på 49 procent inte är någon helig siffra.

Metallklubben har inte tagit ställning till vilken ägare man vill ha.

– Det är för tidigt, säger Mattias Jonsson, metallklubbens ordförande. En del föredrar nog TWR eftersom de visat sig ha bra kontakter, medan andra kanske trivs bättre med den trygghet som trots allt stora Volvo kanske ger.

Utöver oenigheten kring årsredovisningen har det funnits ytterligare ett irritationsmoment mellan de bägge ägarna: TWR:s tillverkning av Renault-bilar – i Uddevalla.

TWR fick i uppdrag av Renault att utveckla en extrem variant av Renaults småbil Clio. Detta sa Volvo nej till. Man ville inte ha in en konkurrent i sin egen fabrik.

Men i dag byggs ändå Renault-bilar, om än i blygsam omfattning, i en avskild del av Uddevallafabriken. TWR hyr utrustningen av Autonova.

För fjolåret 1999 finns ingen förlust att tjafsa om. Målet var 15 000 producerade bilar. Det blev en mer, vilket innebär att målet för första gången uppnås. I år hoppas man kunna uppnå samma antal bilar..

I dag finns inte bara montering i Uddevalla utan även karosseri och måleri, vilket gör Autonova till en komplett bilfabrik. När Volvo hade tillverkning i samma lokaler 1987-93 fanns bara montering.

Biltillverkningen återupptogs i början av 1995 och sedan dess har utvecklingen gått snabbt. Biltillverkningen kom igång bra och i dag är man uppåt 1 100 anställda, varav 850 metallare, på fabriken. Därmed är det fler anställda på Autonova idag än på den tiden för tio år sedan då Volvo monterade bilar i Uddevalla.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.