Industriarbetarnas tidning

Ford stramar åt i Europa

4 februari, 2000

Skrivet av

Volvo personvagnars ägare Ford Motor Company annonserar hårda tag i Europa. Efter flera dåliga år ska kostnaderna sänkas rejält.

– Det borde inte drabba Volvo, säger Nils-Åke Carlsson, utredare på Sif som studerat Ford på närmare håll. Carlsson var inkopplad som löntagarkonsult när Ford i fjol köpte Volvo personvagnar.

Volvo personbilstillverkning går bra, men det gör inte Fords i Europa. För varje år har Ford tappat på den europeiska bilmarknaden. Kunderna blir allt mindre intresserade av Ford-bilar.

– Jag kan bara tänka mig att Volvo skulle kunna beröras på ett sätt, säger Carlsson. Det är om Volvo ska börja tillverka en ny modell och att produktionen då hamnar i en Ford-fabrik med ledig kapacitet.

Den Volvo-fabrik som skulle kunna drabbas är den i holländska Born där Volvos V/S-40-modell tillverkas. Volvos småbil är mest lik de modeller som Ford tillverkar i Europa.

Ford har ett antal stora fabriker i Europa: Genk i Belgien, Valencia i Spanien, Köln och Saar-Louise i Tyskland samt i Storbritannien.

Fabrikerna går knackigt, de nya modellerna säljer hyfsat bara till en början och vinsten för Ford Europa bara sjunker. I fjol sjönk den från 193 miljoner dollar till 28 miljoner. Det har fått ekonomen och Ford-chefen Jac Nasser att slå näven i bordet.

– Vad Ford måste göra i Europa är att öka intäkterna och skära i kostnaderna. Kanske ryker någon fabrik. Köln-fabriken är nog den mest utsatta, säger Nils-Åke Carlsson.

Till Financial Times säger Fords Europa-chef Nick Scheele att företaget ”söker hårda besparingar över hela Europa. Vi är överens om åtgärderna och tidtabellen”. Han utlovade en expansion i Ryssland och Turkiet. Och han annonserade dessutom tuffare tag mot underleverantörerna, i synnerhet de brittiska som lider av den höga kursen på pundet.

Därmed dras tumskruvarna åt ytterligare kring de brittiska underleverantörerna. Förra månaden sa BMW-ägda brittiska biltillverkaren Rover att man kommer att överge många brittiska underleverantörerna på grund av det dyra pundet.

Fords Europa-historia löper 30 år tillbaka då man som första biltillverkare etablerade sig på europeisk nivå. Ford såg Europa som en enda marknad, byggde fabriker i flera länder och lyckades snabbt få igång en massproduktion av bilar till låga kostnader.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.