Industriarbetarnas tidning

’Blås av affären Volvo-Scania’

8 mars, 2000

Skrivet av

Blås av Volvo-Scania-affären. Det kräver Lars-Åke Eriksson, metallklubbens ordförande vid Scania Bussar i Katrineholm.

Kravet riktas till Volvochefen Leif Johansson bara timmarna innan dennes presskonferens.

– Det är obegripligt hur Volvo nu bär sig åt för att få igenom affären. Vi vägrar att stå som offer, säger Eriksson.

Det var igår som Göteborgs-Posten avslöjade Volvos hemliga lista på eftergifter avsedd för att blidka EU-kommissionen. En av eftergifterna: Scanias busstillverkning i Katrineholm säljs.

– Vem skulle vilja köpa oss, en karossfabrik, undrar Lars-Åke Eriksson.

Scanias busstillverkning äger rum på två håll. Karosser tillverkas i Katrineholm, chassin i Säffle.

– Vi förstår inte nyttan med att göra den här typen av eftergifter. Folk blir förbannade och oroliga.

Volvos eftergifter innebär att sammanslagningen av de två svenska lastbilstillverkarna får en helt annan utformning än vad som var tänkt från början. Bland annat har Volvo lovat EU att under två års tid inte använda varumärket Scania på bussar och lastbilar på den nordiska marknaden.

– Jag vet inte om GP:s uppgifter stämmer, men skulle de göra det är det helt oacceptabelt, säger Sören Westerholm, metallklubbens ordförande vid Scanias hyttfabrik i Oskarshamn och suppleant i koncernstyrelsen.

– Stämmer uppgifterna innebär det att vi kommit långt från det underlag som vi efter stor tvekan sa ja till.

– Ett av villkoren till att vi trots allt gick med på affären var att varumärkena skulle hållas isär. Vi vill slå vakt om de olika märkena. Det värsta som kan hända är om det blir ett enda märke och det blev vi lovade av Volvo.

Mest är han sur på EU-kommissionen.

– När det gäller brännvin tycks det vara oerhört viktigt att Europa ses som en enda gemensam marknad. Men det gäller inte lastbilar. Då tittar kommissionen bara på mindre marknader.

– Jag röstade ja till EU i folkomröstningen. Men efter det här blir det ytterligare röst mot EMU i en kommande folkomröstning. Jag börjar bli tröt på allt fiffel och båg i Bryssel.

Westerholm tycker att Volvo skött affären dåligt.

– Den information vi fick i höstas var att ärendet var väl förberett i EU och att sammanslagningen skulle godkännas allra senast till årsskiftet. Nu är vi inne i mars och Volvo gör den här typen av desperata utspel i panik för att få igenom affären. Det är inte bra.

– Jag trodde Volvo förberett sig lite bättre. Men tydligen har Volvochefen Leif Johansson dåliga rådgivare.

Men det som oroar Sören Westerholm mest är framtiden för de bägge lastbilsföretagen – om affären spricker.

– Det skapar en jävla situation som borde oroa hela landet. Volvo har en fet kassa och kan locka uppköpare. Det är ingen hemlighet att Fiat skulle vilja köpa Volvo och man blir ju lite misstänksam mot den italienske EU-kommissionären Mario Monti som handlägger den här frågan.

– Jag tycker det luktar korruption, jag hoppas innerligen att jag har fel.

Han är också rädd för att Scania kan säljas till tyska Volkswagen – trots att han själv tidigare inte varit rädd för en sådan affär.

– Nej, VW har tidigare inte skrämt mig. De saknar lastbilar och hade vi varit ensamma lastbilstillverkare inom VW-koncernen skulle nog vi ha kunnat känna oss någorlunda trygga. Men vad händer om VW köper upp ännu ett lastbilsföretag för att uppnå stordriftsfördelar? Vad händer då med fabrikerna i Sverige?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen