Industriarbetarnas tidning

Dagen efter på Scania

15 mars, 2000

Skrivet av

Det är dagen efter på Scania i Södertälje. Dagen efter EU-kommissionens besked att Volvo inte får bli ny ägare av Scania. I chassiverkstan är det långt ifrån alla som sörjer EU:s beslut.

– Vi klarar oss nog bra ändå, det har gått bra hittills, säger Henrik Lindgren, montör som arbetat i chassiverkstan sedan elva år tillbaka.

– Vi blir väl uppköpta av någon annan och då hoppas jag på Volkswagen. Det kan bli bra.

Mikael Karlsson, har varit på chassiverkstan i sex år. Han sörjer heller inte utslaget i EU-kommissionen.

– Beslutet var bara bra. Vi ville inte ha Volvo. I synnerhet inte efter det att de lovade EU att under tre år inte sälja några lastbilar med Scanias varumärke.

Men det finns också dem som beklagar att affären inte blir av. Christer Hagberg, montör sedan nio år på chassiverkstan:

– Det hade varit bättre om Volvo köpt oss än att någon annan gör det. Det viktiga är att Scania förblir svenskt.

Joakim Eriksson håller med:

– Det hade kunnat bli bra. Nu kan det bli tufft för oss. Många utländska bolag vill nog lägga ett bud på Scania. Jag hade helst sett att Volvo fått köpa oss.

Tempot i monteringen är högt. Det finns mycket att göra, för Scania säljer bra just nu.

– Tack och lov att fusionsplanerna diskuteras när vi har en högkonjunktur, säger Kjell Wallin, metallklubbens ordförande.

– Annars hade vi suttit och diskuterat övertalighet samtidigt. Dessutom skulle priset på företaget ha varit betydligt lägre och det hade knappast varit till vår fördel.

Just nu går Kjell Wallin och metallklubben och väntar på vad Scanias gamla ägare Investor ska göra.

– Jag är osäker på vad de egentligen vill. Att de vill sälja oss och få loss pengar till att investera i annan verksamhet, det vet vi. Vi vet också att Marcus Wallenberg tidigare lovat oss att det ska ske i för oss acceptabla former. Det vill jag höra igen.

Men Kjell Wallin har ännu inte lyckats nå Wallenberg, som befinner sig i Chile för att sälja Jas.

– Jag vill också höra denna försäkran från Leif Johansson.

Leif Johanssons Volvo är ju största enskilda ägare till Scania sedan ifjol.

– Fördelen med att de ligger där med sitt stora ägarinnehav är att de kan bromsa spekulationen kring företaget.

· Det låter som om du inte riktigt litar på Wallenberg och Johansson?

– Nej de rör sig i en annan värld där värderingarna är totalt annorlunda mot våra. Får de tillräckligt bra betalt för företaget väger nog jobben, forskning och utveckling och huvudkontorets placering lättare för ägarna än vad det gör för de anställda. Då säljer de.

– En strukturaffär kommer förr eller senare även om det inte är någon panik. Vi klarar oss bra själva i ytterligare 5-6 år. Vi har ett bra modellprogram och god lönsamhet. Vi är dubbelt så lönsamma som de andra lastbilsföretagen, så ur den synvinkeln finns inga problem. Men på sikt blir det sammanslagningar.

· Vad vill du då ha för ägare?

– Det bästa är en ägare som är industriellt långsiktig, som har ekonomiska muskler och som inte har produkter som konkurrerar med våra.

· Det låter som Volkswagen.

– Scania är ju hälftenägare i VAG (Volkswagens försäljningsbolag i Sverige) sedan många år. Så traditioner finns. Och VW vill ju köpa oss. Möjligtvis vill de köpa på sig en till.

· Vilket har oroat er. Men om VW köper en lastbilstillverkare med ett annat, kompletterande sortiment än vad ni har?

– Det vore ju det näst bästa.

· Oroligt?

– Inte just nu. Nu blir det säkert lugnt ett tag. Men man vet aldrig när det smäller till.

Det hade varit spännande att gå ihop med Volvo, säger Wallin. Det fanns en utmaning att hålla isär varumärkena men ändå dra nytta av varandra.

– Mentalt har vi varit inställda på fusionen och från fackligt håll har vi varit steget före arbetsgivarna. De har ju inte kunnat göra något innan EU sagt sitt. Men vi i facket hann inledda ett långtgående samarbete som jag tror vi har nytta av även i framtiden.

– Vi har även fått in lite av den modernare Volvo-andan i Scania vilket minskat avståndet till cheferna bland annat.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.