Industriarbetarnas tidning

EU sa nej till Volvo-Scania

14 mars, 2000

Skrivet av

Volvo får inte köpa Scania. EU-kommissionen sa som väntat nej till att slå samman de bägge svenska lastbilstillverkarna. Metallklubbarna vid Scania och Volvo pressar nu ägarna att ta ansvar.

Klubbarna vill att Volvo och Investor behåller sitt ägande i Scania. Antingen fram till att Volvo till slut ändå kan köpa Scania till villkor som är acceptabla för de anställda. Eller att ägarna hittar en ”lämplig lösning” .

Vad vore en lämplig lösning, Kjell Wallin, klubbordförande vid Scania i Södertälje?

– Det går inte att spekulera över det i det här läget. På kort sikt är det ingen fara att Volvo ligger kvar med ett stort ägande i Scania. Problemet är väl Investor som vi inte riktigt vet var vi har. De har ju klart och tydligt tidigare sagt att man vill ut ur Scania.

– Det är viktigt nu att inte ägarna gör något förhastat. Jag ser att Volvo inte tänker göra det. Det återstår att se vad Investor vill.

· Är du rädd att de ska göra något förhastat?

– Jag utgår från att de tar sitt ansvar för företagets och de anställdas bästa.

· Men du litar inte riktigt på dem?

– Jag är osäker på var de står.

De bägge klubbarna anser att EU-kommissionens nej till fusionen är förvånande med tanke på de beslut som tidigare fattats. De anser också att beslutet är egendomligt eftersom det fokuserar på nationella delmarknader och inte ser Europa som en enda marknad.

Dessutom, säger klubbarna, är beslutet oroande. Det blir svårt framöver för små länder företag att gå samman. I stället lockas utländska företag att köpa upp småländernas företag.

– Nu måste de stora ägarna i Volvo och Scania agera på ett sätt som möjliggör en god utveckling av produktion, forskning och utveckling samt sysselsättning i de båda företagen liksom i deras svenska underleverantörsföretag, säger Volvo- och Scania-klubbarna i ett gemensamt uttalande.

Klubbarna kräver också att de bägge lastbilsföretagens ägare sätter Volvos och Scanias långsiktiga utveckling före de snabba vinster som skulle kunna fås vid en försäljning. Ju tydligare ägarna är – desto mindre risk för spekulation och osäkra ägarförhållanden, anser klubbarna.

Olle Ludvigsson, ordförande för Volvo verkstadsklubb, tycker EU-kommissionens beslut är oacceptabelt och trångsynt.

– Beslutet är skrämmande trångsynt, det är oförklarligt att man ser Sverige som en enskild marknad. Konkurrensen finns ju inte bara i Sverige, utan i hela Europa och globalt.

· Fått en annan syn på EU?

– Inte på EU som sådant. Men med den här delen av EU är jag mycket missnöjd. Det är ett oacceptabelt beslut som inte gynnar konkurrensen.

Volvoklubben vill nu att företaget agerar aktivt. Vilken fortsättning vill Volvoklubben helst se?

– Det gäller att hitta andra vägar, men det är för tidigt att fundera över det, säger Ludvigsson. Men det gäller att vara aktiv även om det inte är någon brådska i det korta perspektivet.

· Bättra att köpa än att köpas?

– Ja, det är det vi menar med att vara aktiva.

· Bättre att köpa amerikanskt än europeiskt?

– Det har jag inga synpunkter på.

I går ingick amerikanska General Motors och italienska Fiat en så kallad strategisk allians där GM nu äger 20 procent av Fiats personbilsdivision och Fiat å sin sida äger 5 procent av GM. Skulle man kunna tänka sig en liknande lösning för Volvo-Scania? Kjell Wallin:

– Visst, man kan nog tänka sig olika typer av samarbetsformer, exakt vilka är svårt att säga just nu.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.