Industriarbetarnas tidning

Volvo avgör Scania-försäljning

27 mars, 2000

Skrivet av

Allt tyder på att det är Volvo som håller i taktpinnen när Volkswagen nu steg för steg tar över Scania. Volvo ligger kvar som stor ägare i Scania tills dess att man själv hittat en annan lastbilstillverkare.

Att Volkswagen skulle lägga ett bud på Scania har varit väntat alltsedan EU-kommissionen sa nej till Volvos köp av Scania.

Volkswagens intresse har varit hett en längre tid. När VW i fjol närmade sig Scania tyckte tyskarna att priset var för högt. Priset är knappast lägre i dag, ungefär en hundralapp per aktie. VW betalar 370 kronor per aktie eller totalt 13, 8 miljarder för 18 procent av kapitalet och 34 procent av rösterna. Inget annat än jackpot för Investors aktieägare som utlovats betydligt mindre av Volvo, 315 kronor per aktie. Skillnaden är hela 2 miljarder kronor – eller nästan lika mycket som halva Scanias vinst från i fjol.

Volvo ligger kvar med 45 procent av kapitalet och 30 procent av rösterna. Wallenbergs-imperiet Investor, som tidigare hade det avgörande inflytandet i Scania, minskar nu sin andel till 9 procent av kapitalet och 15 procent av rösterna. Där ska man ligga i två år till.

Wallenbergarna har tröttnat på industri och är på väg in i IT. Man vill ut ur Scania så fort som möjligt och få loss pengar till IT-investeringar. Men att Investor i detta ögonblick inte släpper till ännu mer till VW kan bero på just Volvo som måste hitta andra utvägar när Scania-affären sprack. Volvo har all anledning att försäkra sig att VW inte köper på sig ytterligare en europeisk lastbilstillverkare utöver Scania.

Att Scania säljs till VW är säkert ingen katastrof för Volvo. Men Scania plus en annan lastbilstillverkare vore en tuff utmaning. Därför pågår det nu ett raffinerat spel mellan VW och Volvo. En viktig bricka i det spelet heter MAN.

MAN är en sydtysk lastbilstillverkare som VW tidigare visat intresse för. Att köpa både Scania och MAN skulle kunna ge VW viktiga stordriftsfördelar och därför också hota ett antal svenska fabriker.

Det är ingen djärv gissning att Volvo – genom Investor – kan ha avkrävt VW löftet att inte köpa MAN. Innan Investor sålde en del av aktieinnehavet till VW kan Volvo ha sagt: ”Vi säger okej till försäljning av en del av aktierna mot att VW avstår från att köpa MAN. Resten av aktierna kan VW få köpa den dag vi i Volvo anser det vara lämpligt.”

För Volvo släpper inte greppet om Scania förrän man själv hittat en ny partner. Och denna partner kan bli just tyska MAN. Om Volvo nu ser till att VW inte köper MAN kan man ju själva göra det. Fördelarna är flera.

Dels skulle Volvo bli starkare på medeltunga lastbilar – Volvo är starkast på tyngre lastvagnar. Dels skulle Volvo genom MAN bli starkare i både Tyskland och i Östeuropa – där har Volvo en svag position.

Men det är säkert ingen lätt sak att köpa MAN. Företaget styrs av sydtyska institutioner som snabbt slutit upp kring företaget när uppvaktare närmat sig. Å andra sidan är företaget en industriell diversebutik med en mängd olika verksamheter som möjligen skulle kunna tänka sig att avstå just lastbilarna. Om Volvo nu inte får köpa MAN kan man annars tänka sig en allians eller en annan form av samarbete.

MAN är visserligen starka i Östeuropa och på den stora, viktiga tyska marknaden (världens näst största lastbilsmarknad efter USA). Men MAN ha inget starkt varumärke som Scania eller Volvo. Om Volvo nu blir ny ägare av MAN skulle det tyska varumärket sannolikt på sikt försvinna till förmån för det svenska.

Volvo har ju tidigare inte visat någon större sentimentalitet för uppköpta varumärken. Klassiska grävmaskintillverkaren Åkermans blev Volvo Excavators, koreanska Samsungs anläggningsmaskiner döps snart om till Volvo, tyska tillverkaren av hjullastare byter nästa år från Zettelmeyer till Volvo. Så varför skulle inte MAN framöver kunna heta Volvo?

Om Volvo vill köpa europeiskt är MAN nog det enda alternativet. Italienska Iveco (som ägs av Fiat) är själva ute på shoppingrond och har nog inte tänkt sig att bli uppköpta. Återstår Renault-ägda RVI, men efter den misslyckade fusionen mellan Renault och Volvo är det mindre troligt.

Ett annat alternativ för Volvo vore att köpa amerikanska Navistar. Navistar är i likhet med MAN starkast inom medeltunga lastbilar och skulle därför komplettera Volvos tunga program. Navistar är också stor på den snabbväxande amerikanska lastbilsmarknaden där Volvo naturligtvis vill göra större inbrytningar.

Ett tredje alternativ vore att Volvo stannar kvar i Scania och inleder ett fördjupat samarbete med VW utan att det luktar fusion. Men frågan är om Volvos aktieägare skulle tillåta ett sådant passivt ägande. Det troliga är trots allt att nästa drag kommer från Volvo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.