Industriarbetarnas tidning

Volvo söker ny partner

10 mars, 2000

Skrivet av

Volvo förbereder sig för ett liv utan Scania. Det gäller att sluka någon annan innan man själv blir slukad. Och det är bråttom.

Det mest troliga på kort sikt är att Volvo fördjupar sitt samarbete med japanska Mitsubishi. Det har varit på gång länge. Japanerna är starka på lätta och medeltunga lastbilar där Volvo är svaga. Men ökat samarbete med Mitsubishi räcker inte för Volvo.

Ingen skulle förvånas över om Volvo snart skulle lägga ett bud på amerikanska Navistar. De är inte bara stora på den viktiga, snabbt växande amerikanska lastbilsmarknaden. Navistar är också starka där Volvo är svaga: på medeltunga lastbilar.

Volvo uppvaktade Navistar utan framgång så sent som förra våren. Det är svårt att säga hur pass starkt Navistars nej var och för den delen hur pass allvarligt menat Volvos uppvaktning var. Volvo var i första hand ute efter Scania, världens mest lönsamma tillverkare av tunga lastbilar.

Navistar skulle passa Volvo bra. Inte bara för att de är stora på medeltunga lastbilar. Navistar har också ett ambitiöst utvecklingsprogram för motorer som Volvo är intresserade av. Och det är dessutom inte dyrare att köpa Navistar än Scania.

Ett köp av Navistar är något helt annat än ett köp av Scania. Medan Navistar och Volvo skulle komplettera varann på olika marknader slåss Volvo och Scania om i stort sett samma kunder som efterfrågar samma typ av tunga lastbilar. Det var av det skälet som Scanias vd Leif Östling länge varnade för att en fusion Volvo-Scania skulle föra med sig en storslakt på med uppåt 10 000-15 000 jobb i Sverige.

Någon sådan oro kommer inte att föras fram om Volvo köper amerikanskt.

Om man inte lyckas köpa favoriten Navistar finns två andra amerikaner. Det ena är Paccar, men det är sannolikt ett dyrare alternativ. Och ointressantare. Paccar är jämfört med andra lastbilar en ihop-plockad produkt där Volvo inte kan finna så stora samordningsfördelar. Ett företag som Navistar, med egen motortillverkning, lockar Volvo mer.

Ett annat amerikanskt företag är Mac som Volvo tidigare visat mycket starkt intresse för. De gör visserligen bara tunga fordon, men kompletterar ändå Volvo eftersom de tillverkar en annan typ av tunga lastbilar – till exempel sopbilar och andra distributionsbilar för stadstrafik. Men vill den franske ägaren Renault verkligen sälja till Volvo?

I Europa finns flera kandidater. Som italienska Iveco. De är visserligen starka på Volvos svaga område – lätta och medeltunga lastbilar – men Iveco är inget starkt varumärke. Till Iveco hör också spanska Pegaso. Mindre troligt alternativ. Inte minst för att det kan bli svårt att ta hem stordriftsfördelar. Det är dyrt och krångligt att lägga ner verksamhet i såväl Spanien som Italien och det skrämmer säkert uppköpare.

Däremot kan säkert Fiat-ägda Iveco själv lägga ett bud på Volvo. Fiat ville ju en gång köpa hela Volvo innan Ford knep åt sig personvagnarna.

En annan som skulle kunna köpa Volvo är Volkswagen. Men de är egentligen mer intresserade av Scania. VW:s ledning har åtskilliga gånger öppet deklarerat att man gärna vill ha Scania. Och Scanias ägare, Wallenbergimperiet Investor, vill sälja Scania.

VW är också ett alternativ som tidigare lockade Scanias metallare. Inom den stora och i dag ytterst penningstinna VW-koncernen skulle Scania få en stark ställning. Men det under förutsättning att VW inte köper på sig ytterligare en lastbilstillverkare för att få stordriftsfördelar. Vilka Scania-fabriker skulle överleva en gemensam omstrukturering med ett annat europeiskt bolag?

Vad Scania-folket är rädda för vid en affär med VW är att VW samtidigt köper tyska MAN och rationaliserar de bägge företagen hårt. Mot den oron talar två saker.

För det första: VW skulle kunna nöja sig med bara Scania, som ju ändå är lönsammast i världen. Det kanske räcker. För det andra kan MAN vara svåra att köpa. Det sydtyska Bayern-baserade företaget ägs av bayerska institutioner som hittills slutit upp kring sitt företag så fort det uppstått hot mot ägarbilden. Uppvaktningarna har varit många. Dels för att MAN är starka på den stora tyska marknaden (världens näst största lastbilsmarknad), dels för att företaget ligger långt framme i Östeuropa.

Att VW kommer att lägga ett bud på Scania framöver skulle inte överraska någon. Men Volvo kan med sina 47 procent av Scania-aktierna ligga och blockera en försäljning av Scania så länge man vill och sälja när man vill. Volvo kan alltså se till att Scania hamnar i rätta händer. Och till rätt pris.

Se även Blås av affären Volvo-Scania , Klubbarna tvekar om Volvo-Scania och Inte lättare utanför EU.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.