Industriarbetarnas tidning

’Inga Volvo-bilar i Ford-fabriker’

6 juni, 2000

Skrivet av

Volvofacket kräver att Volvos S/V 40-modell tillverkas i Volvos och inte i Fords fabriker. – Annars kommer många att undra om det egentligen var så bra att Ford tog över, säger Claes Andersson i Volvo verkstadsklubb i Göteborg.

I dag tillverkas 40-modellen i en holländsk fabrik där Volvo samarbetar med Mitsubishi. Men med det senaste årets bilaffärer var det ofrånkomligt att Volvos och det japanska bilföretagets holländska samarbete skulle avslutas.

I höst fattas beslutet var nästa modell av Volvo S/V 40 ska tillverkas. Att Volvo-facket nu i god tid går ut och skapar opinion kan ses som att man fått starka indikationer på att 40-modellen kan komma att tillverkas i en europeisk Ford-fabrik.

– Det finns sådana diskussioner, bekräftar Claes Andersson.

Det mest logiska kan tyckas vara att 40-modellen börjar tillverkas i någon av Fords fabriker. Ford Europa går på halvfart och kostnaderna ska ner. I fjol sjönk vinsten för Ford Europa från 193 till 28 miljoner dollar. I vintras slog Ford-chefen Jac Nasser näven i bordet och krävde tuffa besparingar.

Volvos lilla S/V 40-modell är den Volvo-bil som är mest lika de europeiska Ford-bilarna. I en jättefabrik i belgiska Genk tillverkar Ford sin Mondeo-modell som ytligt sett påminner om Volvos småbil. Det är frestande att tro att Ford-ledningen vill flytta produktionen av S/V 40-modellen dit.- Mondeo och 40-modellen är inte alls lika, de är i själva verket mycket olika, säger Claes Andersson som också säger att Genk-fabriken haft stora problem under sista tiden.

Vid Fords samtliga Europa-fabriker råder överkapacitet, man skulle kunna tillverka betydligt fler bilar än vad man gör i dag. Vore inte Volvo-bilar i Ford-fabriker det mest ekonomiska alternativet?- Nej, det är inte säkert, säger Claes Andersson. Det har gjorts interna utredningar som visar på det finns god lönsamhet i att förlägga produktionen till Volvo PV:s två anläggningar.

Volvo-bilar tillverkas idag vid Torslandaverken i Göteborg och i Gent, Belgien. Två fabriker som i år kommer att göra runt 330 000 bilar ihop. Utan större investeringar skulle man kunna tillverka 550 000 bilar. Därmed skulle man, enligt facket, kunna klara av tillverkningen av 40-modellen.

– Där är vi i facket överens med vår ledning.

Och då menar Claes Andersson inte bara ledningen för Volvo PV utan även Premier Automotive Group inom Ford, en grupp där Jaguar, Lincoln, Aston Martin och Volvo ingår.

Facket har för Ford-ledningen också påpekat hur viktigt det är att de bägge Volvo-fabrikerna tillåts tillverka bilar i större volymer.

– Ökad monteringskapacitet har varit ett av våra önskemål. Då skulle det se väldigt konstigt ut för våra medlemmar om det plötsligt började byggas Volvo-bilar i Ford-fabriker.

På tisdagen samlas fackliga representanter från Volvo PV:s EWC, European Works Council. Rådet stödjer kravet på att 40-modellen ska tillverkas på Torslanda eller i Gent.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?