Industriarbetarnas tidning

’Olyckligt av Volvo-chefen’

15 november, 2000

Skrivet av

Hälften av underleverantörerna till Volvo lastvagnar ska bort enligt Volvochefen Leif Johansson. Detta får underleverantörerna att se rött.

– Ett mycket olyckligt uttalande. Jag förstår inte varför Volvo ska peka ut svenska underleverantörer, säger Sven-Åke Berglie, vd för Svenska fordonkomponentgruppen.

– I grunden är det inget konstigt att man vid en fusion vill utnyttja synergieffekter. Det var lika väntat som självklart. Men att därmed peka ut svenska underleverantörer är en annan sak. Vi vet att de svenska företagen knappast är underlägsna de franska eller amerikanska varken pris- eller kvalitetsmässigt.Volvo lastvagnar köper i dag 20 procent av sina komponenter från svenska underleverantörer till ett värde av över 6 miljarder kronor. Cirka 10 000 personer sysselsätts i de svenska företag som levererar komponenter till Volvos lastvagnstillverkning.

– I Sverige har vi inte den ”inköpsnationalism” som man till exempel har i Frankrike eller USA. Jag tror att RVI köper mellan 80-90 procent av sina komponenter från franska underleverantörer, säger Berglie.

– I Sverige borde vi vårda det kluster (ansamling av företag) av leverantörer som finns i närheten av fordonsindustrin. Som man gör i andra länder utan underleverantörer kommer Sverige på sikt inte att ha någon fordonsindustri.

Det är i dagens nummer av Dagens Industri som Volvos koncernchef Leif Johansson säger att hälften av underleverantörerna ska bort. Detta som en följd av Volvos köp av franska RVI/Mack.

De större nyckelleverantörerna ska halveras från i dag runt 100 till ett 50-tal. Av de mindre, cirka 400, underleverantörerna väntas också en hårdhänt gallring. Så fort affären godkänts kommer den nya lastbilsjätten att inleda prisförhandlingar med sina underleverantörer.

Tror du inte Volvochefens utspel bara är vapenskrammel inför kommande prisförhandlingar?

– Prispressen på underleverantörer har pågått länge, i den meningen är det kanske lite väl sent att skramla med vapen. Jag ser det här mer som ett utspel mot aktiemarknaden. Volvos aktie är ju inte precis uppåt.

Tror du inte på besparingarna?

– Jag kan inte köpa resonemanget rakt av. Jag förstår att de vill dra ner kostnaderna på inköpen. Men det är inte lätt med tanke på de stigande materialpriserna.Tanken är att 1,75 miljarder kronor ska sparas in genom underleverantörerna. Totalt beräknas affären mellan Volvo och RVI/Mack ge 3,5 miljarder i samordningsfördelar, så kallade synergieffekter.

Besparingarna kommer att genomföras i tre steg:

· Först ska det rensas bland de företag som levererar större komponenter som däck, batterier, kolvar och startmotorer. Det kommer att ta mellan 6-18 månader.

· Sedan kommer turen till de komponenter som i dag är rätt lika mellan tillverkarna, till exempel axlar och bromssystem. Det arbetet beräknas ta 18-24 månader.

· Slutligen återstår arbetet att utveckla en gemensam plattform för de tunga lastbilarna. I dag finns en plattform i Volvo, två i RVI och en i amerikanska Mack.

Trycket att samordna inköp för att pressa priset blir inte mindre av att RVI:s vinst i år beräknas rasa med 20 procent. Större delen av RVI:s vinst härrör dessutom från Mac i USA.

Det är inget lysande företag som Volvo köper. RVI, som är Renaults lastbilsdivision, har går knackigt de sista tio åren. Inte ens under högkonjunktur har den franska lastbilstillverkaren gått speciellt bra.

Det visade den granskning Dagens Arbete gjorde när affären offentliggjordes tidigare i år. Dagens Arbete jämförde Renaults vinstmarginal – hur mycket pengar företaget tjänade i förhållande till försäljningen – med Volvos sedan 1994.

Jämförelsen visar att Renaults lastbilsdivision inte har några lysande år bakom sig, trots högkonjunkturen.

Sedan konjunkturen vände uppåt 1994 och fram till i fjol orkade RVI bara att komma upp i snitt 1 procents vinstmarginal.

Motsvarande för Volvo var 5,8 procent. Scanias vinstmarginal var under samma period: 10,6 procent.

Under hela 90-talet har RVI plågats av sammanlagt sex förlustår – Volvo bara ett (1992) och Scania inget.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.