Industriarbetarnas tidning

Tuffare tider väntar bil­industrin

2 november, 2000

Skrivet av

I dag tillverkas varje år 58 miljoner bilar – om tjugo år cirka 87 miljoner. Ökad produktivitet gör att jobben inom bilindustrin inte kommer satt växa i samma takt. Detta enligt Internationella metallarbetarfederationens årliga bilrapport ”Auto 2000”.

Oavsett om man gör en optimistisk eller pessimistisk bedömning väntas bilproduktionen under de närmaste årtiondena att öka med mellan 1-2 procent om året. I ett historiskt perspektiv är detta en måttlig ökning.

På 60-talet var det full fart. Då steg bilproduktionen med över 6 procent årligen, på 70-och 80-talen knappt 3 procent för att sedan under 90-talet dyka till 1,4 procent årligen.
Produktionsökningen under de närmaste tjugo åren kommer att hamna på ungefär på samma låga nivå som 90-talets. Men tillväxten kan bli ännu lägre. Författarna till ”Auto 2000” utesluter inte risken för en global, finansiell kris. Pressade av globalisering och ökade krav från aktieägarna går biltillverkarna samman.

De här är de största allianserna:
· General Motors-Fiat (tillverkar 12 miljoner fordon om året) där Saab Automobile ingår liksom Isuzu, Fuji och Suzuki.
· Ford-Mazda-Daewoo (8 miljoner) med bland annat Volvo Car, Jaguar och Land Rover.
· Daimler-Chrysler-Mitsubishi-Hyundai (7 miljoner) där Kia och Asia också ingår.
· Toyota (4,9 miljoner) med Daihatsu och Hino.
· Renault-Nissan (4,8 miljoner)
· Volkswagen-Scania (4,7 miljoner)

Utanför står de stora allianserna står Honda, PSA (Peugeot-Citroën) och BMW. En sammanslagning eller i alla fall närmare samarbete mellan dessa tre vore logisk enligt ”Auto 2000”.

Hur ska de svenska biltillverkarna Volvo Car och Saab Automobile kunna klara sig framöver? Peter Unterweger är Internationella metallarbetarfederationens bilanalytiker:

– Låt oss vara brutala. Det finns inga svenska bilar längre, de är amerikanska. Vilket jag tycker är tråkigt. Saab har förlorat en hel del av sin personlighet på det. Någonting har gått förlorat. En modern Saab skulle kunna ha tillverkats någonstans i general Motors amerikanska fabriker.

Utmaningen både för Saab och Volvo, understryker Unterweger, är att slå vakt om sin särart. Vad tror han om GM och Ford som ägare?

– Jag vågar inte säga någonting, jag har ingen kristallkula. Men jag tycker att det ändå finns skäl att vara försiktigt optimistisk.

Kraven från aktieägarna driver på sammanslagningarna inom bilindustrin. Börsen reagerar positivt på fusioner.

Sammanslagningarna gör världens bilindustri ännu mer koncentrerad. På sikt väntas sex företag dominera. Och bilindustrin fortsätter att vara som ett laboratorium för sättet att jobba. Alla nymodigheter som just in time, outsourcing och mager produktion härstammar från bilindustrin.

– Konkurrensen är hård, utvecklingskostnaderna höga och det handlar fortfarande om massproduktion.

Det gör att det händer mycket inom bilindustrin som direkt sysselsätter 7-8 miljoner arbetare över hela världen. Behovet av facklig samordning över gränserna växer.

”Auto 2000” varnar för ett överdrivet effektivitetstänkande inom bilindustrin. En viss ineffektivitet kan vara nödvändigt av sociala skäl, poängterar rapporten. ”Ekonomisk effektivitet kan i bästa fall vara ett medel, ett bra samhälle sätter upp mål bortom själva skapandet av värden.”

Men den långsamma tillväxten inom bilproduktionen kommer med den globala konkurrensen att utsätta de anställda och deras fackliga organisationer för en hård press framöver. Långsammare tillväxt bäddar för kostnadsjakt och rationaliseringar.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?