Industriarbetarnas tidning

Ford och GM hårdbantar i Europa

19 december, 2000

Skrivet av

Vart tionde Ford-jobb i Europa ska bort de närmaste åren. General Motors minskar tillverkningen med minst 400 000 bilar. Men de svenska bilfabrikerna klarar sig när deras amerikanska ägare skär ned i Europa.

Nedskärningarna inom den europeiska bilindustrin kan förklaras med två ord: överkapacitet och prispress.

Överkapaciteten innebär att dagens bilfabriker skulle kunna göra betydligt fler bilar än vad det går att sälja. Överkapaciteten leder till att priserna på bilar pressas. Klimatet på bilfabriker och hos underleverantörer bli tuffare när konkurrensen hårdnar.

Volvo personvagnar står utanför Ford Europas organisation. Därför berörs inte den svenska biltillverkaren när Ford drar ner i Europa.

Tvärtom kommer jobben att öka inom Volvo under kommande år. 8 00 personer ska nyanställas på Torslanda i Göteborg och 1 800 i belgiska Gent när tillverkningen av 40-serien tas över från Nedcar-fabriken i Holland.

Ford har idag 126 000 anställda i Europa, inklusive de nischmärken som ligger utanför Fords Europa-organisation: Volvo, Aston Martin och Jaguar.

Var tionde anställd ska bort varje år under de närmaste åren. Ford lägger ner fabriken i engelska Dagenham och satsar på fabrikerna i tyska Köln, franska Saarlois samt spanska Valencia.

Engelska bilfabriker lider av det dyra pundet som gör engelsktillverkade bilar dyrare än europeiska. Men därmed är det inte sagt att Ford flyttar tillverkning från dyra till billiga låglöneländer. Ford stänger fabriker även i Polen, Portugal och Vitryssland.

England – som efter andra världskriget var världens största exportör av personbilar – har drabbats hårt av den senaste omstrukturering av europeisk bilindustri. Inte bara det att det i dag (med undantag för nischbilarna Lotus och Morgan) saknas brittiskägda bilmärken – flaggskepp som Rolls-Royce och Bentley ägs av tyska Volkswagen, Jaguar, Aston Martin och Land Rover tillhör amerikanska Ford.

England har dessutom fått sig en törn som produktionsland. BMW övergav Rover, Ford väljer tyska Köln i stället för Dagenham för tillverkning av Fiesta-modellen. Japansk-franska Nissan kommer troligtvis att tillverka nya Micran i Frankrike – och inte i Sunderland som för bara några år sedan betraktades som en av världens modernaste och mest produktiva bilfabriker.

Och nu aviserar dessutom General Motors att gamla klassiska Vauxhall-fabriken i Luton utanför London ska stängas. GM lägger dessutom ner fabriken i Torbali i Turkiet, som i likhet med Luton tillverkar Opel Vectra.

Tillverkningen av vectran flyttas antingen till tyska Bochum, belgiska Antwerpen eller till Ellesmore Port i nordvästra England där Opel Astra redan tillverkas.

I sina 13 europeiska fabriker skulle GM i dag kunna tillverka 2,5 miljoner bilar. I år blir det betydligt mindre. Bara 1,9 miljoner har i år rullat ut från GM-fabrikerna i Europa.

Produktionsminskningen berör ännu inte Saab Automobile i Trollhättan, som ägs av GM. Saab-fabriken kommer upp i ungefär samma nivå som i fjol, 130 000 bilar. GM-ledningen har sagt sig villig att satsa på Trollhättefabriken och ser gärna att Saab tillverkar 200 000 bilar och fler varianter.

Den fabrik som skulle kunna beröras av GM:s nerdragningar i Europa är växellådefabriken i Göteborg som levererar delar av sin produktion till Opel.

Vad som väntar världens bilbransch nästa år är inte bara en vikande försäljning och nerdragningar. Många håller andan inför bilmässan i Detroit i januari då samtalen mellan Ford-chefen Jac Nasser och Toyotas styrelseordförande Hiroshi Okuda fortsätter. Bägge företagen blöder i Europa, Ford vill bli starkare i Asien och Toyota har sagt sig vara öppen för någon form av allians.

Samtalen mellan Ford och Toyota kan leda till en affär som skakar om bilbranschen i minst lika hög grad som samgåendet mellan tyska Daimler-Benz och amerikanska Chrysler gjorde för snart tre år sedan. Den affären utlöste en våg av fusioner och allianser som bland annat ledde till Fords uppköp av Volvo personvagnar, en våg som vi ännu inte sett ebba ut.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.