Industriarbetarnas tidning

Autolivs anställda chockade

21 maj, 2001

Skrivet av

I dag fortsätter MBL-förhandlingarna om Autolivs nedläggningshotade fabrik i Växjö.350 anställda riskerar sina jobb när Autoliv planerar att koncentrera tillverkningen av stolar till Hässleholm.

I dag tillverkar Växjö-fabriken stolsunderreden, medan Hässleholm gör ryggarna. Delarna skickas vidare till Lear Corporation där de monteras.

Det var fem år sedan Autoliv tog över gamla anrika Hammarverken i Växjö. Autolivs mer kända produkter – airbags och säkerhetsbälten – tillverkas främst i Kungälv och Vårgårda.

Autoliv är i dag en av de viktigaste underleverantörerna inom bilindustrin med ett 80-tal fabriker i 30 länder. Autoliv blev i mitten av 1950-talet pionjärer med att tillverka säkerhetsbälten. Man var först med såväl trepunktsbälte som rullbälten. 1997 gick det svenska Autoliv AB samman med den ledande airbag-tillverkaren, amerikanska Morton ASP.

I dag heter koncernen Autoliv Inc och är ledande inom bilsäkerhet. Autoliv har exempelvis gått mycket bättre än de närmaste konkurrenterna, amerikanska TRW och japanska Takata.

Autoliv drabbas nu av nedgången i bilindustrin. Kunderna – de stora bilföretagen – pressar priserna hos underleverantörerna och det tvingar leverantörerna att se om sina hus. Vinsten för Autoliv dalar och företaget vill nu göra verksamheten lönsammare.

Med flytten till Hässleholm hoppas företaget spara främst på de administrativa kostnaderna. Även inom produktionen väntas samordningsvinster kunna göras, enligt företaget.

För de anställda i Växjö kom förra veckans besked som en chock. Hammarverken har funnits i över hundra år och man har mycket att göra.

– Samtidigt var vi beredda på att något måste göras åt lönsamheten. Någonting var i faggorna, men vi trodde absolut inte att det skulle handla om nedläggning, säger metallklubbens ordförande Roger Johansson.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.