Industriarbetarnas tidning

Underleverantörer sneglar österut

9 november, 2001

Skrivet av

Ett 30-tal svenska underleverantörer till bilindustrin åker i slutet av månaden till Estland för att se sig om efter nya samarbetspartners.Resan arrangeras av Svenska fordonkomponentgruppen, underleverantörernas intresseförening.

Underleverantörerna har fått sammanlagt 1,3 miljoner kronor från Östersjöfonden för att knyta närmare kontakter med tillverkare i de baltiska staterna och Polen.

I ett land som Estland är lönekostnaden en tiondel mot i Sverige. En estländsk metallarbetare har mellan 2-3 000 kronor i lön. Det lockar underleverantörerna att flytta jobben österut.

– Visst sjutton kan man fråga sig varför man ska bedriva projekt som innebär att jobb kanske flyttas från Sverige. Men gör vi ingenting kanske vi förlorar alltihop, säger Sven-Åke Berglie, vd för Fordonkomponentgruppen.

Underleverantörerna har, enligt Berglie, att välja att kunna erbjuda billigare produkter. Eller att gå under.

– Pressen på oss att sänka kostnaderna blir alltmer våldsam.

Underleverantörerna lever under en ständig prispress från bilföretagen. Senast krävde lastbiltillverkaren Volvo Global Trucks längre betalningstider – från 30 till 90 dagar.

– Det är industriellt felaktigt oavsett om det är Volvo Global Trucks eller inte, säger Berglie.

– Våra företag befinner oss mellan leverantörer av råmaterial och slutkunden, bilföretaget. Den ena kräver betalning efter 30 dagar och den andre vill inte betala efter 90 dagar. Det säger sig självt att det medför ekonomiska bördor för våra medlemsföretag.

Det har gått så långt att många underleverantörer beskyller bilindustrin för låg betalningsmoral.

– Ja, den är generellt låg, det håller jag med om, säger Berglie.

– Jag anser att det är oetiskt att å ena sidan kräva noll fel och leverans i tid samtidigt som man inte bryr sig om att betala sina räkningar i tid.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen