Industriarbetarnas tidning

Gislaved Däck AB extremt lönsamt

21 december, 2001

Skrivet av

I juli läggs Gislavedsfabriken ned. Vinsten och effektiviteten ska därmed öka enligt den tyska ägaren Continental. Men Gislavedfabriken är extremt lönsam. Den är nästan dubbelt så lönsam som hela Continental-koncernen. Det visar Dagens Arbetes granskning av Gislaved Däck AB och Continental.

Under hela 90-talet har Gislavedsfabriken varit en vinstmaskin för Continental. Mellan 1991-99 uppgick vinstmarginalen – vinstens andel av försäljningen – till i snitt 8,6 procent. Det är en mycket hög siffra.

Gislaveds vinstmarginal var under 90-talet nära dubbelt så hög som för hela Continental-koncernen. Continentals vinstmarginal uppgick under samma period till i snitt 4,6 procent.

Under hela 90-talet var Gislaveds lönsamhet till och med bättre än decenniets guldkalv, Ericsson, vars lönsamhetsproblem började först i fjol. Mellan 1991-99 hade Ericsson en genomsnittlig vinstmarginal på 6,1 procent mot Gislaveds 8,6.

Inte ens under Ericssons gyllene år 1995-99 klår man Gislaved: 8,4 för Ericsson, 10,1 procent för Gislaved.

Ett annat mått på lönsamhet är avkastning på arbetande kapital. Gislaved når under 90-talet upp till det imponerande snittet på 22 procent – Ericsson 16.

Det finns mycket pengar i Gislaved. Soliditeten är ett mått på ett företags ekonomiska motståndskraft och förmåga att expandera. Över 30 procent är bra – Gislaveds soliditet uppgår till hela 66 procent. Sedan mitten av 90-talet har soliditeten legat kring 60 procent och över.

Under 90-talet har investeringarna utgjort cirka 4 procent av omsättningen. En normal siffra för bilindustrin, men låg för processindustrin dit Gislaved på sätt och vis också hör.

Om en större del av inkomsterna gått till investeringar skulle Gislaved sannolikt stått starkare idag. Däcktillverkningen flyttas nu delvis till Tyskland där Continental har en fabrik som klarar av att tillverka dubbelt så många däck (8 miljoner) som Gislaved.

Gislaveds vinster har delvis låsts in i företaget – i den senaste årsredovisningen framgår att 312 miljoner kronor ligger orörda. Men en del av vinsten har också vandrat vidare till Tyskland i form av ”lån”.

I stället för att dela ut en del av vinsten till Continentals aktieägare har Gislaved – sannolikt av skatteskäl – tvingats ”låna” ut pengar till Continentals ägare.

Gislavedsfabriken har idag en fordran på Continental på 358 miljoner kronor. Pengar som Gislaved knappast kommer att få återse.

Att pengar flyttats från Gislaved till Continental i form av ”lån” hindrar dock inte att aktieutdelning skett.

1995 delade företaget ut 235 miljoner kronor till aktieägarna. Det var betydligt mer – drygt en och en halv gånger mer – än den redovisade vinsten det året på 147 miljoner kronor.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.