Industriarbetarnas tidning

Så mycket billigare är Gislaved

18 januari, 2002

Skrivet av

Att öka kapaciteten med 50 procent skulle ha blivit 50 procent billigare i Gislaved än i Portugal.

Dagens Arbete kan presentera tyska däcktillverkaren Continentals egna investeringskalkyler för satsningen i Portugal – och för satsningen i Gislaved som aldrig blev av.

Continental beställde för ett år sedan fram siffror på vad det skulle kosta att öka tillverkningen i portugisiska Luosado och svenska Gislaved.

Att öka kapaciteten med 50 procent skulle bli betydligt dyrare i Portugal än i Sverige: hela 50 procent dyrare i investeringskostnad per producerat ökat däck (som är den företagsekonomiska termen).

Investeringskostnaden uppgick i Luosado till 22,5 euro per däck – mot 15 euro i Gislaved.

De siffrorna grundar sig på att den portugisiska fabriken ökar sin tillverkning från 8 till 12 miljoner däck per år och den svenska från 4 till 6 miljoner.

Om den svenska fabriken ökade sin kapacitet med samma antal däck som den portugisiska – alltså 4 miljoner däck om året – skulle investeringskostnaden i Sverige ha stigit avsevärt. Men den skulle ändå bli lägre än den portugisiska.

Om Gislaved ökade produktionen med 4 miljoner däck skulle det ha kostat 20 euro i investeringskostnad per producerat ökat däck. Vilket är 12,5 procent lägre än vad den portugisiska investeringen kostade (22,5 euro per däck).

Continentals presschef Andreas Meurer bekräftar Dagens Arbetes siffror.

– Men man kan inte stirra sig blind på investeringskostnaden, säger han. Det är många andra faktorer som är minst lika viktiga, som skatter och kostnader för energi, råvaror och arbetskraft.

Continental förnekar att investeringen i Portugal har något samband med nedläggningen av Gislaved. Den svenska fabriken läggs ned på grund av överkapacitet, säger man. Det görs helt enkelt för många däck i världen.

Continental vill dessutom bara ha stora fabriker. Ingen fabrik ska göra färre än 8 miljoner däck per år – Gislaved har kapacitet för 4 miljoner.

Gislaved ses som en liten fabrik. Att den är lönsam spelar ingen roll. Continental anser att framtiden tillhör de stora däckfabrikerna.

Men varför beställdes överhuvudtaget en investeringskalkyl från Gislaved om den inte skulle jämföras med Luosado i Portugal?

– En årlig rutin, svarar Meurer. Alla fabriker får i slutet av året ett uppdrag att göra den här typen av kalkyler.

Continental fick 20 miljoner euro – motsvarande 184 miljoner kronor – i EU-stöd för investeringen i Portugal.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?