Industriarbetarnas tidning

Continental vanvårdade Gislaved

23 februari, 2002

Skrivet av

En investering på cirka 160 miljoner kronor skulle sannolikt ha bidragit till att rädda Gislaved. Det framgår av den konsultrapport som arbetats fram till MBL-förhandlingarna om Gislaveds nedläggning.Om Continental satsat beloppet i nya maskiner skulle Gislavedsdäcken ha blivit betydligt billigare. Kostnaden per producerat däck skulle ha sjunkit med en fjärdedel om investeringen gjorts och andra rationaliseringar vidtagits.

Då hade inte Continental kunnat åberopa samma ekonomiska skäl för nedläggningen som idag. Kostnadsmässigt skulle Gislaved ha legat på samma nivå som de västeuropiska Continental-fabriker som nu får leva kvar.

Continental motiverar nedläggningen med det är för dyrt att tillverka däck i Gislaved – cirka 11 euro per däck. Men med investeringen på drygt 160 miljoner kronor och andra rationaliseringar hade kostnaden kunnat pressas ner till 8 euro per däck.

Då hade Gislaved hamnat på en kostnadsnivå som räddat driften.

Continental fungerar som en planekonomi. Allt bestäms centralt: hur många däck varje fabrik ska producera, vilka typer av däck som ska produceras – och till vilket pris de ska produceras.

När Continental räknar ut hur lönsamma de olika fabrikerna är tittar man på vad det kostar att tillverka däck i de olika fabrikerna. Man kallar det ”conversion cost”, omvandlingskostnad.

Kostnaden i Gislaved är högre än i de flesta andra fabriker – mest beroende på att Gislaved är en liten fabrik. Ju fler däck som tillverkas, desto lägre kostnader. Inte oväntat är kostnaden per tillverkat däck lägst i den fabrik som gör mest, tjeckiska Otrkovice. Där tillverkas snart 18 miljoner däck om året mot drygt 3 miljoner i Gislaved.

Om 160-miljonerinvesteringen kommit till stånd hade Gislaveds årsproduktion kunnat öka till en bit över 4 miljoner däck. Investeringen hade kunnat vara återbetald efter två år – vilket gjort den mycket lönsam.

Det var inte pengar som saknades till investeringen. Gislaved har gått bra under hela 90-talet och vinsterna har lagts på hög.

Det fanns alltså pengar att satsa för. Men viljan saknades. Continental har i stort sett struntat i att investera. Investeringarna i Gislaved motsvarar under de senaste tio åren bara 2-3 procent av omsättningen mot över det dubbla för resten av Continental-koncernen.

Som jämförelse kan sägas att Gislaveds finska konkurrent Nokian Tyres det senaste decenniet investerat för över 13 procent av omsättningen.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.