Industriarbetarnas tidning

’Fortsätt tillverka däck!’

23 februari, 2002

Skrivet av

Det är fel att lägga ner däcktillverkningen i Gislaved. Att fortsätta tillverka däck är fullt realistiskt. Den slutsatsen drar löntagarkonsulterna i den rapport som presenterades i Gislaved i samband med förhandlingarna som nu fortsätter centralt.

Rapporten är inte offentlig, men Dagens Arbete kan i stora drag redogöra för dess innehåll.

I närmare två månader har konsulterna arbetat med rapporten. Uppdraget var att analysera orsakerna bakom Continentals beslut att lägga ner fabriken – och samtidigt komma med alternativ.

Och det finns alternativ, anser rapporten.Continental skulle kunna fortsätta driva Gislaved som en nischfabrik för vinterdäck. Continental har redan den typen av nischfabriker med små volymer.Ett annat alternativ är att sälja fabriken till någon som är intresserad av fortsatt däckproduktion. Rapporten pekar, enligt vad Dagens Arbete erfar, ut finska Nokian Tyres som det bästa alternativet.
Continentals skäl att lägga ner fabriken är dels för den är för liten och att det är för dyrt att producera däck i Gislaved. Det är Continentals eget fel att det blivit så dyrt att tillverka däcken. Ägarna har helt enkelt varit för passiva och medvetet struntat i att investera, enligt konsulterna. Med mer offensiva investeringar hade Gislavedsdäcken idag varit betydligt billigare att tillverka.

Rapporten beskyller Continental att ha fört facket och personalen bakom ljuset. De tyska ägarna har förespeglat att kraftig volymökning upp till 6 miljoner däck varit möjlig och att Gislaved skulle få bli en fabrik inriktad på att göra vinterdäck.

Rapporten underkänner företagets beräkningar av vad avvecklingen kostar. Konsulterna tror att avvecklingen kostar nästan dubbelt så mycket – över 800 miljoner kronor – mot vad företaget räknar med.

Företaget har hävdat att uppåt 200 miljoner kronor årligen kommer att sparas genom att lägga ned Gislaved. Fel, hävdar konsultrapporten. Företaget sparar betydligt mindre, cirka 120 miljoner kronor om året.

Rapporten nämner också de stora risker Continental tar när de lägger ned Gislavedsfabriken.

Kompetensen att tillverka vinterdäck avsedda för den nordiska marknaden riskerar att tyna bort. Continental vill att Gislaveds vinterdäck i fortsättningen ska tillverkas i tyska Kurbach. Men där riskerar vinterdäcken att hamna i bakgrunden och försvinna i en större produktmix.

Vinterdäck för den nordiska marknaden har bättre förutsättningar att utvecklas om de tillverkas i en specialfabrik nära kunderna. Kurbach klarar, enligt konsultrapporten, inte den satsningen. I förlängningen riskerar Continental att tappa marknadsandelar och skada företaget.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.