Industriarbetarnas tidning

Smarta klämdagar ger möjligheter

10 december, 2002

Skrivet av FREDRIK KORNEBÄCK

Jul, jul, strålande jul. Och lediga jul. I år är kalendern på arbetstagarnas sida. Med rätt avtal och ett par taktiska kompdagar kan du skippa jobbet ett par veckor i sträck.

Visst är de flesta av oss som har ett jobb att gå till glada.

Men inte många av oss tackar nej till lite ledighet när tillfälle bjuds. Under årets jul- och nyårshelger ser det bättre ut än på länge. Det är sjutton dagar mellan den 20 december och den 7 januari. Av dem är bara fem vardagar.

Det inbjuder till att övertyga chefen om att få ta ut de där extra semester- eller kompdagarna. Utan att det går åt för många semesterdagar kan du få gott om tid till glögg, skinka och julklappar. Eller bara till att slappa.

Visserligen är produktionen i gång under mellandagarna på stora industrier som Flextronics och Ericsson. Och i processindustrin, som järnverken, går skiften dygnet runt som vanligt – även under de röda dagarna.

Men många tar ledigt.

Och alla behöver inte ens försöka övertyga chefen för att få ledigt.

På Volvo Lastvagnar i Göteborg arbetar de flesta i produktionen på ett avtal med kundorderstyrd arbetstid. De jobbar sista dagen torsdag den 19 december. Sedan är de inte tillbaka på jobbet förrän den 7 januari.

Peter Börjesson, informationsansvarig på Volvos verkstadsklubb, skrockar förvånat när han räknar ut att det blir arton arbetsfria dagar i sträck.

Är du sugen på att ta jobb där själv?

– Ja, det kanske man skulle göra över jul och nyår.

– De jobbar i princip 8,6 timmar om dagen i vanliga fall. Men det ger rejält med ledigt när många vill vara lediga.

Även på Volvo personvagnar i Torslanda har anställda med kundorderstyrd arbetstid det väl förspänt i jul. I deras avtal står det att de ska vara lediga mellan jul och nyår. I år är dessutom den 23 december ledig.

– Det är onekligen en väldigt tydlig klämdag, konstaterar Peter Börjesson.

Det skiljer sig dock mellan dem som bygger lastbilar i Göteborg och de som reparerar fordonen. För reparatörerna är juletid ingen ledig tid.

– Då jobbar vi så in i helvete, konstaterar Leif Holmgren, klubbordförande för Bilia lastbilar i Malmö, Lund och Trelleborg.

Åkerierna är i gång. Det betyder att bilarna måste servas.

– Vi har egentligen aldrig stängt på klämdagar. För oss är det kunden som styr och företaget är tacksamma om vi ställer upp.

Det finns även en jour som jobbar under helgdagarna. De ska vara beredda att rycka ut på vägarna och utföra reparationer.

Ett riktigt svinskift? Nej, faktiskt inte, försäkrar Leif Holmgren. Det gäller bara några anställda varje år och ersättningarna är så bra att det alltid finns folk som vill ställa upp.

Många andra på Bilia syr dock ihop en lång ledighet över hela helgen.

– Här jobbar ungefär 55 metallare, och en tredjedel kan ta ledigt på klämdagarna med hjälp av komptid eller en femte semestervecka.

Leif Holmgren själv då? Jo, han ska försöka ta ut några extra kompdagar. Det brukar inte finnas mycket att göra för fackligt förtroendevalda i mellandagarna. De flesta chefer har ju liksom också tagit ledigt då.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.