Industriarbetarnas tidning

Ford nobbar Volvos Skövde-fabrik

31 januari, 2003

Skrivet av

Volvos motorfabrik i Skövde får inte tillverka den nya sexcylindriga bensinmotor som Volvo själv utvecklat. Ägaren Ford väljer i stället att lägga tillverkningen i Wales – trots att Skövde skulle ha blivit billigare.

Framför allt är de svenska lönekostnaderna lägre än i Wales. En svensk metallarbetare är ungefär 10 procent billigare än sin walesiska kollega. Skillnaden för tjänstemän är ännu större.

Men det skulle också ha blivit billigare att investera i Skövde än i den walesiska fabriken – tiotals miljoner kronor. Detta enligt Fords egna beräkningar. Inom Volvo anser man att investeringskostnaden för fabriken i Wales kraftigt underskattats.

Den nya sexcylindriga bensinmotorn har utvecklats i Göteborg i tätt samarbete med motorfabriken i Skövde. När Fords ledning den 11 september i fjol beslutade att satsa på denna motor steg optimismen i Skövde.

Ett annat skäl till optimismen var att den nya motorn till största delen skulle hamna i Volvo-bilar. Ford hade vid köpet av Volvos personbilsdivision nämligen lovat att alla Volvo-produkter även i fortsättningen ska tillverkas i Volvos egna fabriker.

Men det blir – Fords kalkyler och utfästelser till trots – ändå Bridgend i Wales som får tillverka de nya motorerna.

Skövde och Bridgend är två av Fords fem motorfabriker i Europa. Motorer tillverkas också i Dagenham i England, Köln i Tyskland och Valencia i Spanien. Den spanska fabriken övertar för övrigt produktionen av fyrcylindriga bensinmotorer till Volvos efterföljare till 40-modellen. De motorerna har hittills tillverkats i Skövde.

Därför hade Skövde hoppats få tillverka den nya sexcylindriga motorn.

– Vi var övertygade att Skövde skulle få motorn, säger Mikael Sällström, ordförande för Metalls koncernfack inom Volvo personvagnar och dessutom ledamot av Volvo PV:s bolagsstyrelse.

– Fords ledning förklarade för mig öga mot öga att sådana här beslut fattas på rent affärsmässiga grunder och inget annat. Tittar vi på de strikt affärsmässiga kalkylerna är Skövde en vinnare. Därför är vi mycket irriterade över beslutet.

Men varför skulle inte walesarna kunna tillverka de här motorerna lika bra som Skövde?

– Det kan de säkert. Bridgend är verkligen ingen skitfabrik, de kommer att bli oerhört flexibla och är en allvarlig konkurrent till Skövde. Men lik förbaskat talar Fords egna kalkyler till Skövdes fördel.

Sällström begärde vid det senaste styrelsemötet en bättre genomlysning av jämförelsen mellan Skövde och Bridgend. Frågan kommer att dryftas vid nästa styrelsemöte i mars.

Var det verkligen bra att gå ihop med Ford när nya produkter utvecklas här i Sverige men ändå kommer att tillverkas någon annanstans – trots att det hade blivit billigare i Sverige?

– Ser man på de satsningar som har gjorts, bland annat på nya modeller som XC 90, så har Ford-ägandet varit en fördel. Att ha stått kvar ensam hade varit ett sämre alternativ. Livet under AB Volvo var inte heller rosenrött alla gånger.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?