Industriarbetarnas tidning

EU-pengar regnar över Europas bil­industri

6 februari, 2003

Skrivet av

EU stöttar den italienska lastbilstillverkaren Iveco med ett rekordstort bidrag på över en miljard kronor. Samtidigt begär Daimler Chrysler närmare en halv miljard kronor i regionalstöd. Men fabriken är inte belägen i någon avkrok. Den ligger i Berlin.

Det är två exempel på hur Europas bilindustri försöker dra nytta av EU:s fonder.

Miljardstödet till Iveco ska bekosta en ny produktionslinje för dieselmotorer i Foggia-fabriken i södra Italien. EU motiverade sitt beslut med att investeringen annars skulle ha gått till en fabrik i Polen. Daimler Chrysler vill ha sin halva miljard för att börja tillverka 6-cylindriga dieselmotorer och kamaxlar som annars skulle ha producerats i Rumänien.

Sådana är EU:s regler. När företagen ansöker om ekonomiskt stöd måste de visa att investeringen lika gärna skulle kunna hamna någon annanstans. Investeringen måste vara ”geografiskt rörlig”. Oftast är alternativet ett land utanför EU.

Men det finns undantag.

I går kunde Dagens Arbete berätta att Ford fått EU-bidrag till att börja producera motorn till Volvos småbilar. Men tillverkningen sker inte i Skövde där den fyrcylindriga småbilsmotorn håller på att fasas ut. Tillverkningen flyttas i stället till Valencia där Ford España har rätt till bidrag från EU.

Om Ford inte får investera med EU:s hjälp i Valencia hamnar investeringen i stället i Fords fabrik i Bridgend i Wales, argumenterade den spanska regeringen som formellt stod bakom Fords ansökan.

Av det skälet sa EU-kommissionen ja till pengarna. Valencia får motsvarande över 100 miljoner kronor när de övertar produktionen av Volvos småbilsmotor från Skövde.

EU-kommissionen sa ja till Iveco och Ford under fjolåret, men har ännu inte behandlat Daimler Chryslers regionalstöd till Berlin-fabriken. Däremot fick Daimler Chrysler för drygt ett år sedan över en halv miljard kronor till en ny motorfabrik i Thyringen i östra Tyskland. Fabriken ska förse Nedcar-fabriken i Holland där Volvos småbilar tidigare tillverkades.

Under fjolåret fick ännu fler bilföretag stöd från EU. General Motors-ägda Vauxhall beviljades närmare 150 miljoner kronor i investeringar i Ellesmore Port i England. Annars skulle investeringen ha hamnat i GM:s fabrik i belgiska Antwerpen.

Även Renault erhöll pengar från EU. När Renaults motorfabrik i spanska Valladolid ska öka kapaciteten med 1 200 motorer per dag bidrog EU med motsvarande 200 miljoner kronor. Annars hade investeringen hamnat i Renaults Bursa-fabrik i Turkiet.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?