Industriarbetarnas tidning

Spansk och tysk bil­industri tog hälften

7 februari, 2003

Skrivet av

Under 90-talets fem sista år stöttade EU bilindustrin med sammanlagt 17 145 miljoner kronor. Svensk bilindustri lyckades kapa åt sig 9 miljoner.

Mest fick spansk och tysk bilindustri. Tillsammans delade de på drygt hälften av EU:s stöd till bilindustrin.

Det visar en sammanställning av EU:s stöd till bilindustrin som EU-kommissionen gjort.

Sammanställningen omfattar bara åren 1995-99. Stödet till bilindustrin har fortsatt även in på 2000-talet. Fjolåret blev ett år då bilföretagen skyndade sig att söka EU-pengar. Från och med årsskiftet gäller nämligen något tuffare regler.

De bilfabriker som kan få stöd måste ligga i de så kallade stödområdena. Då kan fabriken få regionalt stöd ur EU:s strukturfonder.

De svenska bilfabrikerna ligger huvudsakligen utanför stödområdena. Hade exempelvis Volvo haft sin motorfabrik inte i Skövde utan tre mil längre österut i Karlsborg hade man kunnat tävla med walesiska Bridgend och spanska Valencia om EU:s stödmiljoner.

Volvo Umeverken fick tidigare transportstöd från EU på grund av sitt geografiska läge. Men stödet har dragits in eftersom det inte ansågs rimma med EUs regler.

Syftet med EU-stödet är att stärka konkurrensen på EUs inre marknad och att motverka regionala obalanser. Stödet ska också höja kompetensen på arbetskraften, främja sysselsättningen och stärka de små- och medelstora företagen.

Reglerna för stora investeringar sågs över under fjolåret. Från och med nästa år blir det tuffare för bilföretagen att kunna kvittera ut bidrag. Men redan i år gäller övergångsregler som skärper villkoren något.

Miljarder är redan utdelade till Europas bilföretag. Så här fördelade sig stödet mellan elva olika medlemsländer under åren 1995-99 enligt EU-kommissionen (miljoner euro):

1. Spanien 569
2. Tyskland 565
3. Storbritannien 255
4. Italien 181
5. Frankrike 141
6. Portugal 103
7. Österrike 38
8. Belgien 33
9. Holland 13
10. Finland 6
11. Sverige 1

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.