Industriarbetarnas tidning

Tyskar lagar svenska bilar

6 mars, 2003

Skrivet av PETER BAGGE

Behovet av bilskadereparatörer kan komma att lösas – med tysk arbetskraft. De första tyska bilplåtslagarna och billackerarna väntas till Göteborg efter sommaren.

Det är Arbetsförmedlingen Utland i Göteborg som tillsammans med Metall, Svenskt Näringsliv och den tyska arbetsförmedlingen ligger bakom idén.

Tanken är att arbetslösa bilskadereparatörer i Tyskland ska erbjudas jobb där deras kunskaper är efterfrågade – i Sverige.

– Bara i Göteborgsområdet är behovet 25 till 50 personer, säger Margaretha Holmer på Arbetsförmedlingen Utland.

I ett första skede handlar det om 20-25 personer och uttagningarna är redan i full gång i Tyskland. Innan tyskarna kommer hit för en sex veckor lång praktik i början av hösten ska de på hemmaplan gå en tre månader lång kurs i svenska.

Efter avslutad språkutbildning och praktik kommer de att erbjudas en sex månader lång provanställning på något av de större bilföretagen i Göteborgsområdet. Och sen förhoppningsvis också få fast anställning.

– Det är förstås under förutsättning att utbildning och praktik fungerat väl, säger Margaretha Holmer.

De tyska bilskadereparatörer som kan komma ifråga har alla tre års utbildning och minst tre års yrkeserfarenhet med sig. Utbildningen och praktiken för att komma vidare in på den svenska arbetsmarknaden bekostas av deras hemland.

De svenska arbetsgivarna får bidra med handledning. Och stöd till dem som vill stanna och etablera sig i Sverige.

– Det är viktigt att skapa sociala nätverk så att ingen blir sittande ensam på ett rum, säger Margaretha Holmer.

De första tyska bilskadereparatörerna väntas starta sin utbildning i mitten av april.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.