Industriarbetarnas tidning

BMW får 3 miljarder till ny fabrik

13 juni, 2003

Skrivet av

EU-kommissionen säger ja till ett av de största bidragen som betalats ut till en europeisk biltillverkare. BMW får 3,2 miljarder kronor i tyskt statsstöd till en ny fabrik i Leipzig.

Vinsten för BMW uppgick i fjol till över 18 miljarder kronor efter skatt. I den nya fabriken ska BMW tillverka bilar i sin 3-serie. Modellen tävlar i samma segment som Volvo S60.

– Helt otroligt, säger Mikael Sällström, ordförande för Metalls koncernfack inom Volvo personvagnar och ledamot av Volvo personvagnars bolagsstyrelse.

– Här dras hela bilindustrin med en besvärande överkapacitet som gör att företagen lever under en knivskarp konkurrens där varje krona räknas. I en sån situation får en av våra konkurrenter över 3 miljarder i investeringsstöd. Det känns minst sagt olustigt.

Presschefen vid Volvo personvagnar Christer Gustafsson väger orden försiktigt:

– Jag vill inte kommentera EU:s beslut, vi får acceptera den situation vi har inom EU och försöka anpassa oss till den.

Men är det inte besvärande att en konkurrent får över tre miljarder i bidrag?

– Jag kan inte kommentera det mer än att säga att vi får acceptera de regler som gäller.

Innebär inte stödet att konkurrensen snedvrids?

– Nej, det tycker jag inte. Det är upp till de enskilda företagen hur man anpassar sig till reglerna.

Bidraget på 3,2 miljarder kronor motsvarar 30 procent av den totala investeringskostnaden för BMW. Egentligen kan företag i östra Tyskland, där Leipzig ligger, få upp till 35 procent av investeringskostnaden enligt EU:s regler. BMW hade ansökt om en halv miljard kronor mer i bidrag, men EU-kommissionen ansåg att 3,2 miljarder var tillräckligt.

Det är det näst största bidrag som gått till en europeisk bilfabrik under de dryga tio år som EU:s stödregler gällt.

Det största bidraget – 4,1 miljarder kronor – gick till Fords och Volkswagens gemensamma Auto Europa-fabrik utanför Lissabon.

BMW har i motsats till sina tyska bilkollegor Volkswagen, GM-ägda Opel och Mercedes (Daimler-Chrysler) tidigare inte sökt några större stödbelopp. Men nu börjar pengarna ramla in.

Utöver de tre stödmiljarderna till Leipzigfabriken kunde BMW häromveckan ro hem ytterligare 268 miljoner kronor. De pengarna går till att utveckla produktionen vid motorfabriken i Steyr i Österrike. Där tillverkas 4- och 6-cylindriga bensin- och dieselmotorer.

Det här är de största bidragen till bilindustrin:
1. AutoEuropa (VW/Ford), Sebutal, Portugal, 4 129 miljoner kronor
2. BMW, Leipzig, Tyskland, 3 254 milj
3. Volkswagen, Chemnitz/Mosel, Tyskland 2 425 milj
4. Sevel (Fiat, PSA Peugeout Citroën), Val di Sangro, Italien 2 087 milj
5. Daimler Chrysler, Ludwigsfelde, Tyskland 1 565 milj
6. Toyota, Adapazari, Turkiet 1 373 milj (lån)
7. Iveco, Foggia, Italien 1 101 milj
8. Opel, Eisenach, Tyskland 990 milj
9. Fiat/PSA, Abruzzo, Italien 809 milj
10. Jaguar, Birmingham, Storbritannien 738 milj
11. Volkswagen, Dresden, Tyskland 652 milj
12. Nissan, Sunderland, Storbritannien 630 miljoner
13. Ford, Valencia, Spanien 727 milj
14. General Motors, Aspren, Österrike 613 milj
15. Micro Compact Car (Daimler Chrysler/SMH), Hambach-Sarreguemines, Frankrike 596 milj
16. Opel, Kaiserslauten, Tyskland 553 milj
17. Renault, Valladolid, Spanien 551 milj
18. Daimler Chrysler, Kölleda, Tyskland 518 milj
19. Toyota, Onnaing, Frankrike 462 milj
20. Volkswagen, Kassal, Tyskland, 441 milj

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Skyddsombudens dag DA uppmärksammar dem som värnar om din arbetsmiljö

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.