Industriarbetarnas tidning

Tunga motorer samlas i Skövde

2 juni, 2003

Skrivet av

AB Volvos motorfabrik i Skövde får tillverka alla tunga lastvagnsmotorer till Volvo, Renault och Mack.

Beslutet innebär att en miljard kronor investeras i främst i gjuteri och bearbetning, men kommer inte att leda till fler jobb. Satsningen på tunga motorer görs samtidigt som fabriken slutar tillverka medeltunga motorer.

– Investeringen tryggar jobben för lång tid framöver, kommenterar en nöjd Lars Ask, verkstadsklubbens ordförande.

Investeringarna innebär att kapaciteten ökar från dagens 115 000 motorer till uppåt 175 000 motorer.

Men det är inte den enda positiva nyheten för Skövdefabriken som egentligen är två fabriker: en som tillverkar lastvagnsmotorer och ägs av AB Volvo, en annan som gör personbilsmotorer och ägs av Ford.

Ford beslutade i förra veckan att flytta bearbetningen av cylinderblock till den femcylindriga dieselmotorn från Tyskland till Skövde. Flytten innebär att 100 miljoner kronor investeras i Skövdefabriken.

– Vi hoppas på att få mera jobb, säger Bengt-Göran Franzén, vice ordförande i verkstadsklubben.

– Framför allt hoppas vi göra bearbetning till den sexcylindriga bensinmotorn.

Tillverkningen av den motorn hamnade under uppseendeväckande former i Fords motorfabrik i Bridgend i Wales. Motorn utvecklades i Sverige, men Ford valde ändå Wales. När Ford fattade sitt beslut hade kalkylen sockrats av ett EU-bidrag på 200 miljoner kronor som inte fanns.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.