Industriarbetarnas tidning

Inga inhyrda på Volvo i Umeå

13 februari, 2004

Skrivet av ANNA NORRBY

Volvo Lastvagnar i Umeå ville anlita bemanningsföretag. Men metallklubben fick Volvo att backa. Nu anställs 70 personer på ett år.

Vilka av metallklubbens argument som bet bäst vet inte William Frank, klubbordförande på Volvo. Men han är till freds med resultatet.

– Någon gång måste vi sätta ned fötterna. Vi anser att vi redan är så flexibla som behövs. Vi har till exempel en del lite speciella avtal, ett om kontinuerlig körning och ett vaktavtal som innebär att arbetstiden kan variera upp och ned med tio procent efter behov. De avtalen kan vi säga upp och så kan ni använda bemanningsföretag i stället, sa vi, berättar William Frank.

– Och om Volvo ändå skulle välja att hyra in folk från bemanningsföretag så meddelade vi att facket inte kommer att teckna några avtal om visstidsanställningar framöver.

William Frank har gott hopp om framtiden.

– Håller prognoserna i sig kan folk nog få fast jobb efter visstidsanställningen. Det är därför jag tycker att man ska ta fighten mot bemanningsföretagen.

Thord Persson, informationschef vid Volvo Lastvagnar i Umeå, tonar ned förhandlingsförlusten.

– Det var ingen stor fråga för oss, det gällde mest att få in folk snabbt, säger Thord Persson. Men när facket spjärnade emot så droppade vi det direkt. Vi har inte haft bemanningsföretag här förr, och ville mest testa idén.

– Nu har vi ett avtal med metallklubben om att anställa totalt 100 personer i två steg. Men min gissning är att det snarare landar på uppemot 70 personer.

Thord Persson tillägger att det inte är något som helst problem att få tag på folk som vill ha jobb på företaget. Han beräknar att antalet jobbansökningar till Volvo Lastvagnar konstant ligger på mellan 500 och 600.

Ökad orderingång från den internationella marknaden, främst Iran, är största skälet till att företaget nu nyrekryterar produktionspersonal.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.